Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 21
Offentligt
1735033_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Rigsdagsgården,
1240 København K
21. marts 2017
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om naturbeskyttelse og lov
om aktindsigt i miljøoplysninger
Friluftsrådet havde aftalt et foretræde for Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg, men da det måtte udsæt-
tes fra det aftalte tidspunkt, har vi valgt i stedet at skrive denne henvendelse til udvalget.
Friluftsrådet har i efteråret 2016 afgivet høringssvar til udkast til lovforslag om modernisering af planlo-
ven. Der er tre områder i forslaget, som vi nu gerne her �½ år efter vil sætte yderligere fokus på.
Manglende mulighed for kommunerne til at regulere byggeri i det åbne land
Friluftsrådet har forståelse for ønsket om at give bedre muligheder for at genanvende overflødiggjorte
bygninger i det åbne land. Men Friluftsrådet finder det uheldigt, at den enkelte borger med det nuvæ-
rende lovforslag umiddelbart vil kunne udvide eksisterende virksomheder og helårshuse på op til 500 m
2
uden en landzonetilladelse. Det åbne land rummer mange forskellige interesser - ikke mindst rekreative
interesser - og derfor vil det være dybt problematisk, hvis man udelukkende baserer reguleringen i det
åbne land på individuelle rettigheder og fratager kommunerne muligheden for at afveje de forskellige
hensyn. Der vil uden tvivl opstå nabokonflikter, når en nabo eksempelvis uden videre opfører en 500 m
2
stor lagerbygning eller etablere en fødevarevirksomhed, som forhindre nabolandmanden i at etablere
nye anlæg eller den 500 m
2
store bygning opføres lige midt i landsbyens udsigtskile ned til søen.
Friluftrådet vil appellere til, at kommunerne fortsat får mulighed for at afveje de forskellige hensyn i det
åbne land. Der bør fortsat være krav om en landzonetilladelse. Så kan kommunerne sikre, at kommune-
planen overholdes og naboerne høres, hvor det er nødvendigt. Alternativt kunne man forestille sig, at der
i loven fastlægges en anmeldeordning, som giver kommunerne mulighed for at gribe ind.
Bekymring for hovedstadens åbne land og særligt de grønne kiler i Fingerplanen
Friluftsrådet stiller sig uforstående over for, at Hovedstadsregionen ikke er undtaget forslaget om lem-
pelserne i landzonen, ikke mindst forslagene om liberaliserede landzoneregler, udviklingsområder og
omdannelseslandsbyer.
Hvis disse bestemmelser gøres gældende i Hovedstadsregionen, vil det være en bombe under mange års
fysisk planlægning i regionen og det vil være et definitivt farvel til den Fingerplan, der indtil nu har sikret,
at hovedstadsregionens byvækst ikke vokser vilkårligt i alle retninger, men vokser i ”håndfladen” og i
”fingre” med gode kollektive transportforbindelser. De grønne kiler i Hovedstadsregionen er allerede
under det nuværende regelsæt under et voldsomt pres og nye lovmæssige rettigheder til lodsejere til at
bygge og udvide byggeri uden ansøgning m.m. og forslagene om liberaliserede landzoneregler, udvik-
lingsområder og omdannelseslandsbyer vil være et dødsstød for de grønne kiler.
Dokumentnummer D17-82390
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79 (10-15/10-14)
[email protected]
www.friluftsraadet.dk
L 121 - 2016-17 - Bilag 21: Henvendelse af 21/3-17 fra Friluftsrådet
1735033_0002.png
Friluftsrådet vil appellere til, at de i lovforslaget angivne regler om liberaliserede landzoneregler, udvik-
lingsområder og omdannelseslandsbyer ikke gøres gældende for Hovedstadsregionen og at de grønne
kiler i Fingerplanen sikres. Hovedstaden har behov for særlige bestemmelser i planlovgivningen.
Der er ikke behov for at ændre Campingreglementet
Af lovforslaget fremgår, at erhvervsministeren har til hensigt at indsætte en bestemmelse i Campingreg-
lementet, der opregner en række bestemmelser, der kan dispenseres fra i forbindelse med forsøgspro-
jekterne ved kysterne. Samtidig fremgår det af
”Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner,
borgere og virksomheder i hele landet”,
at
”Der vil blive iværksat en undersøgelse af mulighederne dels
for en tilpasning af reglerne i Campingreglementet til nye ferieønsker, herunder muligheden for større
hytter, dels for omdannelse eller modernisering af campingpladser.”
Ifølge tal fra Erhvervsstyrelsen er
der i dag omkring 550 campingpladser i Danmark, heraf er godt de 500 campingpladser godkendt af
Campingrådet. Af disse 500 campingpladser er mere end halvdelen (54 %) beliggende helt eller delvist
søværts strandbeskyttelseslinjen altså på selve stranden. Når man ser på antallet af campingenheder (på
landsplan over 90.000), så er over 53 % af alle campingenheder beliggende i udpegede områder, og her-
af er mere end 62 % beliggende helt eller delvist søværts strandbeskyttelseslinjen på stranden.
Friluftsrådet ser ikke et behov for grundlæggende ændringer i Campingreglementet. Det er ikke Cam-
pingreglementet og dets bestemmelser, der grundlæggende begrænser væksten i campingerhvervet.
Det er blot syv år siden, at Campingreglementet senest blev revideret. Ved revisionen i 2010 blev der
gennemført betydelige lempelser på en række bestemmelser med den begrundelse, at det skulle sikre
campingpladserne erhvervsmæssige udviklingsmuligheder. Det er Friluftsrådet klare opfattelse, at disse
muligheder langt fra og endda kun i meget begrænset omfang er udnyttet af campingpladsejerne.
Den foreslåede ændring åbner for yderlig etablering af campinghytter m.m. på stranden til stor skade
for natur og kysten.
Friluftsrådet har forslået, at bestemmelserne om at give mulighed for dispensation fra Campingregle-
mentets krav til campingpladser og hytter, så de fremover kan placeres søværts strandbeskyttelseslinjen
udgår af lovforslaget. Friluftsrådet erkender, at det antagelig vil være et begrænset antal af forsøgspro-
jekterne, der omfatte campingpladser. Men Friluftsrådets helt store bekymring går på konsekvenserne af
overvejelserne om generelle ændringer af Campingreglementet, som det fremgår af den politiske aftale
om ”Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet”.
Der er ikke behov for et ændret Campingreglement.
Med venlig hilsen
Lars Mortensen
Formand for Friluftsrådet
Torben Kaas
Næstformand
Side 2