Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 36
Offentligt
1754183_0001.png
Dato: 9. maj 2017
Til: Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget
Masnedøgade 20
2100 København Ø
Telefon: 39 17 40 00
Mail: [email protected]
Vedrørende udvalgets behandling af L121 Ændring af planloven m.m. og Er-
hvervsstyrelsens udkast til vejledning om udviklingsområder
Erhvervsstyrelsen har netop afsluttet høringen af udkast til vejledning om udviklingsområder.
Jf. aftaletekst
”Danmark
i bedre balance”
juni 2016
fremgår det at:
Kystnærhedszonen strækker sig fra kysten og ca. 3 km ind i landet. Den omfatter landzone-
og sommerhusområder, men ikke byzone….Den eksisterende kystnærhedszone bevares, men
der gives mulighed for, at kommunerne kan udpege udviklingsområder inden for kystnærheds-
zonen, hvor der gives større adgang til at planlægge for byudvikling og give tilladelse til an-
læg….. Udviklingsområder er områder uden særlige landskabs-, natur- eller miljøinteresser.”
DN har skrevet høringssvar til udkastet til vejledning, og ønsker at gøre udvalget opmærksom
på at:
Principskitserne i vejledningen viser udviklingsområder der er lige så store eller flere
gange større end den by de ligger ved. Vejledningen lægger dermed uheldigt op til en
afvikling af store dele af kystnærhedszonen over kort tid.
Udviklingsområder kan jf. vejledning udlægges første gang i efteråret 2017, dernæst
igen i 2019 og derefter hvert 4 år. Skal kystnærhedszonen bevares og store dele ikke
afvikles over kort tid, er det væsentligt, at det i lovforslaget til ændring af planloven
fremgår, at udviklingsområder er mindre justeringer af eksisterende by- og landsbyaf-
grænsninger. Ikke som vejledingen viser
områder der allerede i første ansøgnings-
runde er lige så store som den by de ligger i tilknytning til.
Det er nødvendigt med en kystnærhedszone der sikrer planlægningsmæssige hensyn til
kystlandskaberne, fordi natur- og landskabsværdierne i zonen samt ønsket om at ud-
nytte disse værdier er store. Kysterne er også fremover national interesse. Zonen bør
dermed kun reduceres på baggrund af redegørelser for det reelle behov. Derfor bør det
være et krav, at kommuner i ansøgninger om udviklingsområder kan redegøre for det
planlægningsmæssige behov for byvækst og dermed behovet for at fjerne kystnær-
hedszonen.
Udviklingsområder skal jf. lovforslaget udpeges parallelt med Grønt Danmarkskort. Det
tager vejledningen ikke hensyn til, hverken i første ansøgningsrunde eller efterfølgende
ansøgningsrunder.
DN’s høringssvar er vedlagt i sin helhed til orientering af udvalget.
Med venlig hilsen
Nina Larsen Saarnak
Leder for lokale sager
31193238, [email protected]