Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 41
Offentligt
1758372_0001.png
Modtaget på mail mandag 24-04-2017 11:51
Halsnæs Kommune har følgende bemærkninger til ændringsforslaget.
Ændringsforslaget lægger
som resten af planlovsmoderniseringen
også op til, at kommunerne skal
foretage en masse redegørelsesarbejde, før man kan gennemføre den reelle planlægning. Det er
vanskeligt at forholde sig til disse redegørelseskrav, da der ikke foreligger nogen nærmere angivelse af,
hvad der vil være nødvendigt. Men det skaber næppe en hurtigere, simplere og mere smidig
planlægningsproces for kommunerne!
Bort set fra det ses det grundlæggende som en fornuftig ting at skabe større sikkerhed omkring
eksisterende og planlagte erhvervsområder i forhold til at sikre områdernes fortsatte funktion i relation til
udlæg af nye miljøfølsomme funktioner. I forhold til eksisterende udlæg til miljøfølsomme funktioner har
disse jo en eksisterende ret til at være der.
Muligheden for at udlægge transformationsområder
og derved indføre en dansk udgave af Hamborg-
modellen, ses positivt, da det vil kunne være med til at løse en række potentielle konfliktsituationer i
allerede udbyggede aktive erhvervs- og boligområder
og det vil være kendt, at der vil skulle accepteres
mere f.eks. støj mod at få nogle andre fordele i dele af et område udlagt til støjfølsom anvendelse.
Venlig hilsen
Jørgen Krog
Planlægger
Direkte 4778 4415 · Mobil 5129 4663 ·
[email protected]
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0002.png
Greve Kommune
Teknik & Miljø
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
Rådhuset
Rådhusholmen 10
DK-
2670 Greve
Telefon:
4397 9797
www.greve.dk
Høringssvar vedr. ændringsforslag til forslag om planlov
Greve kommune har med Erhvervsstyrelsens brev 10. april modtaget rap-
port fra Udvalget vedr. Revision af regler vedrørende virksomheders miljø-
påvirkning samt ændringsforslag til lovforslaget om modernisering af plan-
loven baseret på udvalgets anbefalinger.
Indledningsvis skal vi beklage, at den korte tidsfrist ikke muliggør en politisk
behandling af kommunens høringssvar.
Formålet med ændringsforslagene vedr. produktionsvirksomheder er at sik-
re lokaliseringsmuligheder for erhverv, der skal holdes adskilt fra miljøføl-
som anvendelse og sikre, at der ikke opstår miljøkonflikter som følge af by-
udvikling omkring områderne.
Greve Kommune er en aktiv erhvervskommune, hvis vækst i vid udstræk-
ning er baseret på at kunne tiltrække og fastholde erhverv, der kan drage
fordel af kommunens centrale placering i hovedstadsområdet og den gode
tilgængelighed, som erhvervsarealerne langs motorvejen har. Derfor er det
centralt for kommunens planlægning at fastholde de kvaliteter, der er i
kommunens erhvervsområder, herunder også at minimere risikoen for mil-
jøkonflikter i forbindelse med byudvikling omkring erhvervsarealerne.
Intensionerne i forslaget svarer således langt hen ad vejen til den planlæg-
ning kommunen allerede foretager.
Af forslaget til ny §11 a, stk.1 nr. 23 fremgår, at erhvervsområder udpeget til
produktionserhverv ”skal friholdes for anden anvendelse uden tilknytning til
produktionserhverv”.
Greve Kommunes erhvervsarealer rummer typisk en blanding af produkti-
onsvirksomheder i planlovens forstand og logistikvirksomheder, som ikke er
omfattet af ændringsforslagets definition.
Dato:
26. april 2017
Tal med:
Svend Otto Ott
Direkte:
4397 9566
E-mail:
[email protected]
Sikker post: [email protected]
Sagsnr.:
253-2013-161315
EAN-nr.:
5798007855758
CVR:
44 02 39 11
Telefontider:
Mandag
onsdag
Torsdag
Fredag
Åbningstider:
Mandag
onsdag
Torsdag
Fredag
09.00-13.00
09.00-17.00
09.00-12.00
10.00-14.00
10.00-17.00
Lukket
Tidsbestilling i Borgerservice
Tirsdag og torsdag
07.30-18.00
Onsdag
10.00-14.00
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
En meget firkantet tolkning af denne ordlyd kan betyde, at nye logistik- og transportvirksomheder, ikke
fremover vil kunne placeres sammen med produktionsvirksomheder i planlovens forstand. En sådan
tolkning vil være uhensigtsmæssig i forhold til kommunens planlægning.
Det bør derfor i bemærkningerne præciseres, at logistik- og transportvirksomheder har en naturlig til-
knytning til produktionserhvervene i planlovens forstand og derfor kan udgøre en del af udpegnings-
grundlaget for de erhvervsområder, som ønskes beskyttet med ændringsforslaget.
Med venlig hilsen
Alice Trein Petersen
Plan & Miljøchef,
Center for Teknik & Miljø
Side 2 af 2
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0004.png
Foreningen
Biogasbranchen
Erhvervstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Att.:
[email protected]
Axeltorv 3, 1.
1609 København V
Tlf. 3339 4267
E-mail:
[email protected]
www.biogasbranchen.dk
21. april 2017
Vedr. høring af ændringsforslag vedr. produktionserhverv i forbin-
delse med modernisering af Planloven (L 121)
Erhvervsstyrelsen har den 18. april udsendt ovennævnte ændringsforslag i høring.
Foreningen Biogasbranchen hilser ændringsforslagene velkommen, idet det er vigtigt både af
hensyn til produktionsvirksomheder som såkaldt forurenings følsomme aktiviter, at kommunen
ikke planlægger for mulighed for sidstnævnte aktiviteter i områder, hvor der er eller er risiko for
en sådan påvirkning.
Der skal endvidere anmodes om, at Foreningen Biogasbranchen, der er stiftet ved sammenlæg-
ning af Brancheforeningen for Biogas og Foreningen for Danske Biogasanlæg, tilføjes på Er-
hvervstyrelsens generelle høringslister.
Med venlig hilsen
Bruno Sander Nielsen
1
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0005.png
Bredgade 23, 2. tv
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
[email protected]
1260 København K
Telefon 7211 8100
www.danskehavne.dk
26. april 2017
Høringssvar til ændringsforslag vedr. produktionserhverv til
L 121 om modernisering af planloven, jf. rapport fra udvalg for
revision af regler vedrørende virksomheders miljøpåvirkning
Danske Havne takker for muligheden for at bidrage til rapporten om Revision af regler
vedrørende virksomheders miljøpåvirkning og for at få lejlighed til at kommentere på
det fremlagte ændringsforslag.
Kriterier for udpegning af transformationsområder
Danske erhvervshavne er som oftest placeret i byer, og sameksisterer derfor tæt på
beboede områder. Erhvervshavne er i sagens natur rum for mange forskellige
virksomheder, der er placeret på havnen netop med udgangspunkt i den nære
beliggenhed til nødvendig infrastruktur eller har aktiviteter som finder sted i tilknytning
hertil. De forskelligartede aktiviteter, der udføres på havnen, kan imidlertid resultere i
miljøpåvirkning af havnens naboer.
Danske Havne har et stort ønske om at forebygge og ideelt set undgå konflikter med
havnenes naboer. Danske Havne er positive over for udpegningen af
konsekvensområder rundt om erhvervsområder. Dette giver virksomheder placeret i
erhvervshavne mere forudsigelige rammevilkår og dermed større sikkerhed ved
investeringer i nuværende og fremtidige aktiviteter.
Danske Havne ser en risiko for at der kan opstå flere miljøkonflikter erhvervshavne og
deres naboer imellem, ved udpegning af transformationsområder med særlig
byudviklingsinteresse. Der bør derfor tages flere forholdsregler forud for beslutning om
at udlægge et areal til transformationsområde, end der er lagt op til med
ændringsforslaget. Danske Havne foreslår derfor, med henblik på at kunne forebygge
potentielle miljøkonflikter, at man tager højde for ikke bare støj, men også lugt, støv
eller anden luftforurening i § 15 a. på samme måde som under § 15 b. stk. 1.
Forslaget til ændringen er markeret med fed:
”»02.
I § 15 a, indsættes efter stk. 2, som nye stykker:
»Stk. 3. Lokalplaner, der tilvejebringes for arealer i et område, som i kommuneplanen er fastlagt som
et transformationsområde, kan uanset stk. 1 udlægge arealer, som er belastet af støj
, lugt, støv eller
anden luftforurening
fra eksisterende produktionsvirksomheder til boligformål, hvis…”
Som input til bemærkningerne i nr. 7 foreslår Danske Havne følgende tilføjelse efter
afsnit 2:
”Udover
at overholde grænseværdierne for støj, skal der også ved udpegningen af
transformationsområder tages højde for arealets belastning af lugt, støv eller anden luftforurening fra
eksisterende produktionsvirksomheder med henblik på, indenfor transformationsområdet, at forebygge
potentielle miljøkonflikter mellem beboere i de nye boliger og eksisterende produktionsvirksomheder.”
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0006.png
Udvidet definition af produktionsvirksomheder
På danske erhvervshavne er det almindeligt forekommende at der er etableret maritime
klynger, der rummer forskelligartede virksomheder og organisationer, der med deres
særlige sammensætning og placering tæt på hinanden skaber netværk og samarbejder
på et strategisk niveau. Danske Havne ønsker at lovforslaget tilgodeser, at
erhvervshavnene også fremover har mulighed for at danne og udbygge rammerne om
maritime klynger.
Derfor er det vigtigt at der under §11, stk. 1, vedrørende kommunalplanen er
retningslinjer, der tager højde for den variation af erhvervsaktiviteter erhvervshavnene
rummer.
Under §11 a, stk. 1, nr. 23 står der: ”beliggenheden
af erhvervsområder, som skal være forbeholdt
produktionsvirksomheder og friholdes for anden anvendelse uden tilknytning til
produktionsvirksomheder”.
I bemærkningerne defineres det hvad der forstås med produktionsvirksomheder. Ved
produktionsvirksomheder forstås virksomheder som er omfattet af
godkendelsesbekendtgørelsen, maskinværkstedsbekendtgørelsen og virksomheder
anført på brugerbetalingsbekendtgørelsens bilag 1. Danske Havne anbefaler at man
udvider definitionen, så den tager højde for den særlige sammensætning af
virksomheder, der er på de erhvervsområder som erhvervshavnene udgør.
I bemærkningerne bør der derfor tilføjes følgende:
”Udover
at være forbeholdt produktionsvirksomheder, skal erhvervsområder også være forbeholdt
virksomheder der udøver logistik og/eller andre understøttende aktiviteter med tilknytning til
produktionsvirksomheder.”
På den måde vil erhvervshavnene også i kommunalplanlægningen kunne danne ramme
for maritime virksomhedsklynger, der bidrager til udvikling og vækst i Det Blå
Danmark.
Danske Havne står til rådighed, hvis der skulle vise sig et behov i fremtiden.
Med venlig hilsen
Danske Havne
2
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0007.png
27. april 2017
MOLO
DI-2015-07040
Erhvervsstyrelsen
Dahlerups Pakhus
Langelinie Alle 17
2100 København Ø
Sendes elektronisk til: [email protected]
Høringssvar til høring af ændringsforslag vedr. produktionserhverv til L 121 om
modernisering af planloven, jf. rapport fra udvalg for revision af regler vedrørende
virksomheders miljøpåvirkning
Indledningsvis vil DI gerne give sin positive tilslutning til ændring af formålsparagraffen
i loven til nu at omfatte vækst og udvikling i hele landet. Dette skaber rammer for en
ligeværdig udvikling af hele landet og giver også anledning til indholdet i det
ændringsforslag til loven, som her er i høring.
DI tilslutter sig således signalerne i det oprindelige lovforslag om øgede hensyn til
produktionsvirksomheder. Disse er nu udfoldet med det foreliggende ændringsforslag til
lovforslaget. Der foreligger desuden som baggrund en udmærket embedsmands-rapport
om de reguleringsmæssige udfordringer, som intentionen bag lovforslaget og
ændringsforslaget hertil rejser.
Med det lige udsendte ændringsforslag til planloven, som håndterer det øgede hensyn til
produktionsvirksomheder, finder DI, at ministeriet nok har åbnet mere for muligheder
for at flytte boliger og anden miljøfølsom arealanvendelse ind ved siden af
erhvervsvirksomheder, end det oprindeligt var intentionen i den diskussion, som førte til
arbejdet med et opdatere planloven. Problemstillingen blev primært rejst i forbindelse
med havnearealer, men den foreslåede løsning gælder nu alle erhvervsarealnære
områder. Dette betyder, at langt flere arealer vil kunne blive underlagt de nye regler. Der
er ikke i det foreliggende ændringsforslag lavet et overslag over, hvor store arealer som
kunne tænkes at blive omfattet af de nye regler.
For ikke at åbne porten på vid gab for de nye muligheder, hvilket ville kunne få
processen til at løbe af sporet, foreslår DI derfor, at kommuner begrænses til kun at
kunne udlægge et til to transformationsområder pr. kommune. Der er en række
problemstilling omkring de nye transformationsområder, som betyder, at det næppe vil
være hensigtsmæssigt at bruge dette nye planlægningsinstrument fuldt ud med det
samme.
Der kan med det nyeste forslag laves transformationsområder, hvor kommunerne kan
lave boligbyggeri helt ind til erhvervsområder, og hvor boligerne skal leve med en højere
støjbelastning. Det vi medføre, at erhvervsområderne kan pakkes ind boligområder,
*SAG*
*SAGDI-2015-07040*
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0008.png
hvilket ikke er hensigtsmæssigt og på langt sigt ikke er et øget hensyn til
produktionsvirksomheder.
Der mangler mere specifikke krav til kommunerne om, hvorfor de vil udlægge
transformationsområderne, og hvad de vi gøre for at realisere dem og over hvor lang tid.
Ændringsforslaget peger på, at der skal være "særlige byudviklingsinteresser", men der
er ikke lagt op til, at kommunerne skal redegøre for, hvori disse interesser består.
DI finder, at det er et problem, at meget store områder kan udlægges til transformations-
områder. Når kommunerne ved ændringen af planloven får lov at udpege en-to
udviklingslandsbyer, så bør de tilsvarende også have mulighed for at udlægge et
begrænset antal - et-to stk. - transformationsområder i hver kommuneplanperiode for,
at de kan koncentrere sig om at få dem til at lykkes.
Med begrebet transformationsområde hentydes der til, at området er på vej til en anden
tilstand
en transformation. De hidtidige regler om omdannelsesområder i planloven
har en tidshorisont på op til otte år. De regler, der foreslås for transformationsområder,
antyder ikke en udvikling i retning af en lavere miljøbelastning. Det betyder, at den
accepterede øgede miljøbelastning er permanent. Dette bør fremgår af lovteksten,
ligesom begrebet transformationsområde bør skifte benævnelse, så der ikke kan
forventes en transformation som følge af planlægningen, da tilstanden er permanent.
DI tilslutter sig i øvrigt, at der skal laves planredegørelse for konsekvensområder.
Om begrebet produktionsvirksomheder
Bemærkningerne til ændringsforslaget indeholder et forslag til en nærmere definition af
selve begrebet "produktionsvirksomheder", som kan fungere for begrebet "produktions-
virksomheder". Andet led af sætningen fra punkt 2 i den foreslåede tekst,
"beliggenheden af erhvervsområder, som skal være forbeholdt produktionsvirksomheder
og friholdes for anden anvendelse uden tilknytning til produktionsvirksomheder", kan
forstås sådan, at erhvervsarealerne også forbeholdes den del af f.eks. transporterhvervet,
som er knyttet til produktionsvirksomheder.
Hvis imidlertid forvaltningen af denne regel i stedet vil anvende et snævert perspektiv,
vil det betyde, at en lang række virksomheder
især inden for transport- og
logistiksektoren, men også egentlige produktionsvirksomheder
ikke vil blive omfattet
af den øgede beskyttelse, fordi de ikke er omfattet af de tre bekendtgørelser. Som
eksempel kan nævnes havneområdet
som oprindelig var udgangspunktet for diskus-
sionen af disse nye regler
hvor forslaget vil give store huller i dækningen, hvilket vil
skabe en række praktiske og juridiske problemer.
I det følgende kommenterer DI på en række områder, som vi med vores erfaring med
vores medlemmers oplevede erfaringer med decentral planlægning vil påpege, kan blive
problemfyldte.
Logistik og transport er i dag integrerede elementer i produktion. Ofte kræver logistik og
transport ikke miljøgodkendelser eller lignende. Dermed vil eksempelvis en
trævarevirksomhed, som skal have en miljøgodkendelse til selve produktionen, ikke
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
skulle have en godkendelse til den logistik og transport, som er helt tæt forbundet med
produktionen, hvis den ikke foregår på virksomhedens matrikel.
Lovforslagets fokus på miljøgodkendelser vil dermed få den konsekvens, at hvis
ovennævnte trævarevirksomhed selv står for sin oplagring, transport og logistik på
virksomhedens eget areal, så vil dette være omfattet af den beskyttelse, der ligger i
udpegelsen som erhvervsområde og de dertil hørende konsekvensområder. Men hvis
trævarevirksomheden
som de fleste virksomheder gør i dag, fordi det giver øget
effektivitet og konkurrencedygtighed
outsourcer sin logistik og transport til en spe-
cialiseret logistik- og transportvirksomhed, der ligger placeret et andet sted og som
typisk ikke har en miljøgodkendelse, så vil disse aktiviteter ikke være omfattet af
definitionen i lovforslaget og heller ikke nyde samme beskyttelse. Det vil give en
incitament til insourcing af logistik- og transportydelser, hvilket på sigt kan skade dansk
konkurrenceevne.
Lovforslaget bør derfor udvides til i forbindelse med produktionsvirksomheder også at
omfatte den logistik og transport, som er tæt forbundet med produktionsvirksom-
hedernes aktiviteter.
I forhold til havnearealer finder DI, at der stadig er problematiske situationer i forhold
til fortolkning af, hvilke konsekvenser de nye regler vil medføre. Dette redegøres der
nærmere for nedenfor.
DI foreslår derfor, at § 11 a, stk. 1, nr. 23 formuleres som følger:
”beliggenheden af erhvervsområder, herunder erhvervshavne, som skal være forbeholdt
produktionsvirksomheder og virksomheder involveret i godstransport og friholdes for
anden anvendelse uden tilknytning til sådanne virksomheder.”
Tilsvarende vil vi bemærke til punkt 13) i det udsendte høringsforslag, at det kan være
fornuftigt også at lade mindre vognmandsvirksomheder etablere sig i overflødiggjorte
bygninger i landzonen. Der er en efterspørgsel efter denne løsning, og denne type
erhverv vil falde i tråd med øvrigt erhverv i disse områder og dermed understøtte vækst
og udvikling i hele landet.
Definitionen af de beskyttede virksomheder bør udvides til ikke blot at omfatte de tre
nævnte bekendtgørelser, men også ”virksomheder involveret i godstransport”. Dette kan
udfoldes i lovbemærkningerne ved at angive eksempler, f.eks. havne, eller som
godsbaneterminaler, landtransportcentre, lagerhoteller og lignende, hvor der er stor
godshåndterings- og transportaktivitet.
I forhold til en beskyttelse af samlede erhvervshavnearealer kan erhvervshavnebegrebet
med fordel defineres parallelt
med havnelovens formulering om ”arealer,
der anvendes
til erhvervsmæssige aktiviteter, der understøtter søtransport eller til andre aktiviteter,
der forudsætter havnenær
beliggenhed” (havnelovens §6, stk. 2).
Det vil være en fordel,
om der i lovgivningen bliver anvendt ensartede begreber om de samme typer aktiviteter.
Ligeledes vil DI anbefale, at der i bemærkningerne ikke blot nævnes container-
terminaler, men også andre former for terminaler, f.eks. færgeterminaler, bilterminaler,
bulkterminaler mv. der falder ind under havneaktiviteter.
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0010.png
DI forventer, at der i forbindelse med loven og tilhørende bekendtgørelser skal laves
vejledninger for bl.a. udpegelsen af erhvervsområder og konsekvensområder -
formentlig med udgangspunkt i den udmærkede rapport fra udvalget for revision af
regler vedrørende virksomheders miljøpåvirkning, bl.a. støj og lugt. Ovenstående
ændringer af formuleringer i lovteksten ville således også kunne udfoldes yderligere i en
vejledning.
Det udsendte forslag til ændringsforslag indeholder en dansk udgave af den såkaldte
"Hamborgmodel".
I det udsendte forslag peges der i punkt 7), nr. 1 på "produktionsvirksomheden", idet
ordet er sat i bestemt form. Dette indikerer umiddelbart, at det er virksomheden på
naboarealet, der er tale om som f.eks. lydkilde. Dette behøver ikke at være tilfældet. Det
kan sagtens være en virksomhed et par matrikler væk, der f.eks. støjer. Der er netop
mere lempelige støjkrav på erhvervsarealer, hvorfor en støjkilde kan ligge længere væk.
Her bør loven forholde sig til det samlede erhvervsareal.
Det er ikke klart ud fra teksten, om forslagsstiller forestiller sig en ubrudt række af
bebyggelse i den nævnte første række. I fald bebyggelsen i første række ikke er ubrudt,
vil der kunne ske en lydudbredelse ind mellem husene, og de fungerer da ikke længere
som lydbarriere.
Ad punkt 7), nr. 2. Da de nuværende støjregler benytter vejledende grænser, findes der
virksomheder, som har støjvilkår med et tillæg på 5-10 dB ud over de vejledende
grænser. Det bør indføjes, at den planlæggende myndighed skal være opmærksom på
dette og ikke kan udlægge konsekvensarealer i disse virksomheders nærhed som
transformationsområder.
Særligt om havnearealer
DI tillader sig ved denne lejlighed at uddybe nogle af de forhold, der i dag gør sig
gældende på eksisterende, danske erhvervshavne, og hvor det umiddelbart er svært at
se, at de foreslåede regler vil yde en sammenhængende beskyttelse af havnearealer og
naboarealer til havnene.
På de danske erhvervshavne ligger mange virksomheder med meget varierede transport-
og logistikaktiviteter så som pakhusdrift, lastning/losning af skibe og
spedition/shipping. Enkelte af disse aktiviteter kan være omfattet af en miljø-
godkendelse, f.eks. ved oplagring af gødning eller skrot. Men dette vil typisk være en
mindre del af en havnevirksomheds aktiviteter.
Det er derfor usikkert, om de ny regler vil give en samlet beskyttelse af erhvervshavnene,
eller om de tværtimod nu kan
”skæres”
op i småstykker.
I kortbilag 1 ses et eksempel fra Kolding Havn. Der er her tale om en havn med et
traditionelt tilsnit, og som er tæt bebygget. En lokal havne- og shippingvirksomhed,
Svane Shipping A/S, har en række forskellige aktiviteter på ikke færre end 22 lokaliteter
på havnen (eksklusiv kajområder). Heraf er kun seks lokaliteter omfattet af en
miljøgodkendelse, mens de øvrige 16 ikke er. Enkelte af lokaliteterne er endog fremlejet
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
til andre virksomheder. Det er uklart, hvilke af havnevirksomhedens 22 lokaliteter, der
bliver omfattet af definitionen af begrebet "produktionsvirksomhed"
om det er hele
virksomheden, eller om det kun er de dele, hvor der foreligger en godkendelse. Der vil,
som det fremgår af kortbilaget, være tale om et kludetæppe af geografiske og
planlægningsmæssige udfordringer, hvis de nye regler forvaltes på matrikelniveau.
Dertil kommer at selve havnekajerne, hvor den fysiske godshåndtering foregår, end ikke
er omfattet.
Tillige må det tages i betragtning, at der over tid vil ske ændring af aktiviteterne, som
markedet vil udvikle sig.
Den komplekse virkelighed på en havn passer derfor ikke særligt godt til at blande
enkeltvirksomhedsbegrebet med den fysiske planlægnings arealtilgang, som lovforslaget
gør. Dette bør dog kunne løses ved at introducere en mulighed for at udpege hele
havneområder som erhvervsområder.
Det skal i øvrigt bemærkes, at eksemplet fra Kolding Havn er et typisk eksempel på tæt
bebyggede og intenst udnyttede havnearealer, hvilket forekommer på de fleste havne
rundt om i landet.
Et andet eksempel er fra en havn med et mere moderne tilsnit:
Vi henviser til bilag 2 og 3 med eksempler fra hhv. Esbjerg Havn og Aarhus Havn, som
har anlagt eller er i færd med at anlægge denne nye form for åbne og fleksible
havneareal, der ikke skal bebygges eller landtidsudlejes, men anvendes af mange
forskellige virksomheder, f.eks. til udskibning af vindmøller eller indskibning af
biomasse, der anvendes i energiforsyningen.
I mange tilfælde er sådanne havnearealer slet ikke lejet ud
eller kun udlejet for meget
korte perioder. Dette gælder bl.a. næsten alle kajområder på havnene, men i stigende
grad også egentligt baglandsareal, som anvendes ad hoc til skiftende aktiviteter for
skiftende virksomheder. Den samme havnekaj kan i princippet anvendes til håndtering
af hhv. korn, stål og anløb af krydstogtskib inden for samme uge. Et åbent og fleksibelt
havneareal kan anvendes til oplagring af træflis i den ene uge, stenskærver i den næste,
for derefter at lejes ud i et år til et offshore vindmølleprojekt. I disse havne har hverken
havneadministrationen eller de relevante virksomheder en traditionel miljøgodkendelse,
idet det normalt ikke kræves for godshåndteringsaktiviteter
selv om de kan være både
støjende og støvende.
Ændringsforslaget til lovforslaget vil desværre ikke dække denne arealtype, og dermed
heller ikke de mange aktiviteter derpå. Dette til trods for at den politiske aftale og
lovforslagets hensigt jo er at beskytte virksomheder med sådanne aktiviteter på grund af
deres vigtige betydning for erhvervslivet og samfundsøkonomien.
I DI er vi glade for muligheden for at kommentere det fremsendte lovforslag og stiller os
hermed gerne til rådighed for en uddybning af vores kommentarer.
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
Med venlig hilsen
Morten Løber
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0013.png
lUll IL
nøglen l grøn Hansport
a n
Havnekontor
r|) Kaj nr.
Havnegrænser
Skibe
Max dgbgang 6,8 m
Max længde 190 m
Max bredde 27,4 m
Kajlængde 2,5 km
7 kraner - max 100 t
Bugserbåd - Gaspar 6ts
pæletræk
lé£
/thJi n inr i 1-22.
he tfr M-td
Idlj ' g oåk J J
%
*
*
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
ft
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0014.png
Esbjerg Havn - Google Maps
Page 1 of 1
ilctq 2
Go gfe Maps Esbjerg Havn
fi
v> é
sk
rx / asi
bl
ds .
fri/v
ir
l
Dd indl td cch D JJ 1 d- racbcf inal
/ i ~
il Tno iam$.Trp{riKlCtr\. I -rrnir\ . j/\
/_ J .. L Lfr/s* ~
Eilleder ©2017 Google,Aerodata International Surveys,Kortdata ©2017 Google 200
dvJ.dLw u tf\ tot S- iA dft Tcr)
prodcjki forts Ti / on iTd
https://www.google.dk/maps/place/Esbjerg+Havn/@55.4602942,8.458 632,2246m/data=!3ml!le3!4m5!3m4!ls0x464b20dbffffffff:0xc...
20-04-2017
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0015.png
Aarhus Havn - Google Maps
Page 1 of 1
2> i [a a
Go gie Maps Aarhus Havn
no
'lo/
Billeder ©2017 Google,TerraMetrics.Kortdata ©2017 Google 200 m
https://www.google.dl /maps/place/Aarhus+Havn/@56.1517668,10.2368471,3106m/data=!3ml!le3!4m5!3m4!ls0x464c3 9aalbeb4ff:0... 26-04-2017
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0016.png
Høringssvar
KL høringssvar til ændring af lov om planlægning
vedr. produktionserhverv
KL takker for muligheden for at komme med bemærkninger til ændringsfor-
slagene vedr. produktionserhverv til forslag til lov om ændring af lov om
planlægning, lov om naturbeskyttelse og lov om aktindsigt i miljøoplysninger.
Grundet den korte tidsfrist for høringen tager KL forbehold for den efterføl-
gende politiske behandling af høringssvaret.
Generelle bemærkninger:
KL anser samlet set de nye ændringsforslag som værende en for-
bedring af lovforslaget. KL noterer med tilfredshed det ændringsfor-
slag, som medtænker forslag fra KL, hvor der foreslås at indføre en
dansk version af ”Hamborgmodellen”,
og det er fint, at forslaget når
at komme med i den igangværende revision af planloven.
KL anser det for fornuftigt, at der i planlægning tæt på produktions-
virksomheder inddrages problemstillinger i relation til støv, lugt og
anden luftforurening, men det er væsentligt, at der findes smidige
modeller til den praktiske håndtering af dette i planlægningen, så der
ikke bruges unødig tid og ressourcer.
KL bemærker, at der forestår et omfattende arbejde med at udpege
områder, som skal forbeholdes produktionserhverv og i forbindelse
med disse fremadrettet at
indtænke virksomheders ”udviklingsrum”
i
lokalplanlægning, være i dialog med virksomhederne om fremtids-
planer mv.. Det er her desuden væsentligt, at der findes en model
for dette, som ikke indskrænker eksisterende brug og rettigheder på
naboarealerne.
KL foreslår, at de hermetisk lukkede bygninger, som kan opføres i
en konsekvenszone nær et erhvervsområde, udpeget til produkti-
onserhverv, kan bruges af alle de typer erhverv, som efterspørger
og egner sig til at bruge den type bygninger.
KL ser frem til nye støjvejledninger, og at disse for transformations-
områderne afspejler, at støj her måles
”a
la Hamborgmodel”, dvs. fx
med åbne vinduer i sove/hvilerum vendt væk fra støjkilden.
KL er tilfreds med, at nogle af de umiddelbare rettigheder, der ellers
som noget nyt skulle gives i landzonen, nu annulleres i forbindelse
med de nye konsekvenszoner i det åbne land. KL bemærker, at de
nye regler må forventes at øge kompleksiteten, og dermed det
kommunale ressourceforbrug, i forbindelse med administrationen af
det åbne land.
Dato: 19. april 2017
Sags ID: SAG-2015-05616
Dok. ID: 2342317
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 5
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0017.png
NOTAT
Detaljerede bemærkninger til de enkelte ændringsforslag:
Ændringsforslag punkt 1) § 11a, stk. 1, nr. 8
Der er tale om en konkretisering af teksten i det oprindelige lovforslag, hvil-
ket er positivt. Henvisningen til § 15b definerer, at der er tale om forurening
med lugt, støv eller anden luftforurening. KL går ud fra, at dette kun gælder
for planlægning i zoner om produktionserhverv. Hvis ikke, bør det fremgå af
bemærkningerne.
Ændringsforslag punkt 2).
Her henvises til afsnittet nedenfor om kommentarer til lovbemærkninger om
planzonernes størrelse.
Ændringsforslag punkt 5) Ingen bemærkninger.
Ændringsforslag punkt 6) Ingen bemærkninger.
Ændringsforslag punkt 7)
Her indføres den danske ”Hamborg-model”. Det er positivt. Det fremgår
af
lovbemærkningerne til dette ændringsforslag, at støjvejledningen skal opda-
teres, herunder skal der defineres en grænse for indendørs støjniveau med
åbne vinduer i transformationsområderne. Det er ligeledes positivt. Vejled-
ningen bør tage udgangspunkt i at sondre mellem soverum og andre rum,
således, at der kan differentieres i krav til forskellige vinduesåbninger, så det
sikres, at regelsættet kan bruges efter hensigten.
Ændringsforslag punkt 8): Ingen bemærkninger.
Ændringsforslag punkt 9):
KL forudsætter,
at formuleringen ’kontorformål’
i ændringsforslaget også
dækker ’liberale erhverv’, og øvrigt
serviceerhverv, der kan overholde miljø-
kravene i og ved brug af denne type bygninger. Dette bør præciseres i lov-
bemærkningerne, så vi ikke opnår en unødig indskrænkning af anvendel-
sesmulighederne.
Ændringsforslag punkt 10) §16, stk. 8 og 9:
Der savnes en nærmere beskrivelse af kravene til redegørelse i forbindelse
med lokalplanlægning, og hvorledes der tilvejebringes oplysninger til brug for
redegørelsen. Det bør fremgå, hvordan virksomhederne i området har pligt
til at levere oplysninger til brug for kommunernes lokalplanarbejder, og lige-
ledes miljømyndighedens pligter (som ikke nødvendigvis er kommunen
selv). KL forstår forslaget således, at kommunerne kan pålægge de bygher-
rer, der får gavn af den ændrede lokalplanlægning, at afholde udgifterne til
analyserne. Er dette tilfældet bør det fremgå klart af bemærkningerne til
lovforslaget. Og hvis ikke, er det så kommunerne, der skal finansiere analy-
ser og vurderinger af miljøbelastningen på specifikke arealer? Dette bør
klargøres.
Erfaringerne fra nogle af de kommuner, der har lavet planlægning indenfor
komplekse områder med inddragelse af mange miljøparametre er, at under-
søgelserne kan være særdeles omkostningstunge.
Dato: 19. april 2017
Sags ID: SAG-2015-05616
Dok. ID: 2342317
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 5
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0018.png
NOTAT
Til dette ændringsforslag henvises i lovbemærkningerne til virksomhedernes
udviklingsmuligheder. Kommunal vurdering af udviklingsmuligheder for virk-
somheder har allerede i nogle år været gældende i havneaftalen, hvor erfa-
ringen er, at det er en vanskelig opgave. Det er derfor vigtigt, at den kom-
mende vejledning adresserer udfordringen, og er grundig på dette område.
Redegørelseskravet vedr. udviklingsrum bør ikke gælde, hvis der lokalplan-
lægges for eksisterende anvendelser, som allerede lægger begrænsninger
for virksomhedernes udvikling, og begrænsningen ikke øges. Dette bør
fremgå af lovbemærkningerne.
Ændringsforslag punkt 13) og 14):
Forslaget begrænser nogle af de umiddelbare rettigheder i landzone, hvilket
KL finder positivt, om end ikke ukompliceret. Det er ligeledes positivt, at det
bliver ministeren, der fastlægger regler om konsekvenszoner omkring hus-
dyrbrug, og at disse bliver generelle og ikke medfører, at kommunerne skal
planlægge.
Af lovforslaget fremgår det, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med be-
handling af ansøgninger skal vurderer potentielle miljøkonflikter mellem hus-
dyrbrug og ny bolig, og derved tage højde for husdyrbruget og dets eventu-
elle planer om udvidelse. Ligesom i byerne må dette nye vurderingskriterie
forventes at øge det kommunale ressourceforbrug i sagsbehandlingen.
Med de nye konsekvenszoner præsenteres samtidig endnu en knopskyd-
ning i et i forvejen meget kompliceret regelsæt for regulering af landzonen.
Risikoen er at der sker fejltolkninger af regelsættet. En anden udfordring
handler om at ejendomsejere vil have svært til at forstå reglerne eller bag-
grunden herfor. Disse forhold bør inddrages, når planlovsændringerne som
planlagt skal evalueres i 2020.
Det fremgår af forslaget, at husdyrbrug foreslås defineret i overensstemmel-
se med husdyrgodkendelseslovens og husdyrbrugslovens definitioner af
"husdyrbrug". Dette begreb udfases dog pr. 1. august 2017, hvor husdyrbrug
defineres som: Husdyranlæg, der tilsammen har et produktionsareal på me-
re end 100 m2, gødnings- og ensilageopbevaringsanlæg og andre driftsbyg-
ninger m.v. til brug for husdyrhold, som ligger på samme ejendom.
I den forbindelse gøres der opmærksom på, at hvis man følger definitionen
af husdyrbrug i den nye husdyrgodkendelseslov, vil mange husdyrbrug blive
omfattet af reglerne om tilladelseszoner, også hobbyprægede husdyrbrug.
En meget lav grænse for, hvornår et husdyrbrug skal have en tilladelseszo-
ne, kan medføre, at omdannelsen af tiloversblevne landbrugsbygninger i det
åbne land bliver sværere.
Kommentarer til lovbemærkningerne i forslaget:
Vedr. konsekvenszoner rundt om erhvervsområder udlagt til produktions-
virksomheder:
Ændringsforslaget opererer jf lovbemærkningerne med, at der som ud-
gangspunkt defineres en konsekvenszone omkring et givet område forbe-
holdt produktionserhverv på 500 m. Denne afstand svarer til den, der gælder
for virksomhedsklasse 7 i Håndbog om miljø og planlægning, og til den gæl-
Dato: 19. april 2017
Sags ID: SAG-2015-05616
Dok. ID: 2342317
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 5
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0019.png
NOTAT
dende opmærksomhedsafstand omkring risikovirksomhed. Ønskes en min-
dre konsekvenszone skal den afgrænses på baggrund af nærmere analyser
og dialog med de produktionsvirksomheder, som ligger i de pågældende
erhvervsområder.
Dette er uhensigtsmæssigt, og vil sjældent være relevant rent miljømæssigt,
da de helt miljøtunge virksomheder kun udgør en meget lille andel af virk-
somhederne.
Det foreslås i stedet at ”basis-konsekvenszonen”
om områder-
ne defineres ved den afstand for den højeste/mest miljøtunge virksomheds-
klasse, der er mulig at placere i det pågældende erhvervsområde ud fra de
allerede gældende kommuneplanrammer. På den måde bliver reglerne mere
sammenhængende og mere klare for naboområderne. For virksomhederne
videreføres deres gældende rammer blot.
Vedr: Lokalplanlægning for eksisterende følsomme anvendelser inden for en
konsekvenszone:
Ændringsforslaget beskriver et øget redegørelseskrav, hvis der skal lokal-
planlægges for følsomme arealanvendelser inden for en konsekvenszone
omkring et område udpeget til produktionserhverv. Der skelnes i teksten ikke
mellem ny lokalplanlægning for nye anvendelser og opdatering/ ny lokalplan-
lægning for anvendelser, der allerede er etableret i området. Lokalplaner for
eksisterende følsomme anvendelser bør være undtaget for det nye redegø-
relseskrav. Dette bør præciseres i lovbemærkningerne, således at der alene
skal redegøres, hvis der lokalplanlægges for ændringer, som potentielt kan
medføre nye stramninger for eksisterende virksomheder.
Vedr.
”udviklingsrum” for virksomheder:
Det fremgår af lovbemærkningerne, at virksomhedernes udviklingsmulighe-
der ikke må begrænses. I den kommende vejledning på området må det
beskrives nærmere, hvad der præcist menes.
Det bør fremgå tydeligere, hvordan udviklingsmuligheder skal belyses og
vurderes. Kommuneplanerne gælder på 12 års sigt, og erfaringen viser, at
mange virksomheder, naturligt nok, ikke kender deres udviklingsbehov så
langt frem i tiden. Derfor bør der tages udgangspunkt i gældende udviklings-
rum, dvs. rum indenfor eksisterende tilladelser, og muligheder i forhold til luft
op til vejledende grænseværdier mv. Det er endvidere vigtigt, at eksisteren-
de begrænsninger fra naboanvendelser tages med i betragtning i vurderin-
gen af udviklingsrummet, da nogle virksomheder er placeret, så deres mil-
jømæssige råderum ikke kan forøges.
Bemærkninger vedrørende økonomiske konsekvenser af forslaget
Da ændringsforslagene er ret omfattende i forhold til det oprindelige forslag,
ønsker vi lovforslaget i en ny økonomisk høring. 15.-16.000 virksomheder
forventes at være omfattet af den i lovforslaget valgte afgrænsning af pro-
duktionserhverv. Det er et stort antal virksomheder, som med de nye regler
medfører en planopgave af ganske betragteligt omfang. KL opfordrer til, at
den økonomiske høring afspejler opgavens omfang.
Omfang og omkostninger vil mere præcist afhænge af den endelige lovtekst
og lovbemærkninger, af oversigten over nationale interesser, og af hvordan
opgaverne for kommunerne konkretiseres i den efterfølgende vejledning.
Dato: 19. april 2017
Sags ID: SAG-2015-05616
Dok. ID: 2342317
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 5
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0020.png
NOTAT
Et væsentligt element er her hvilket niveau af viden om virksomhedernes
miljøpåvirkninger, der skal foreligge, som baggrund for ny planlægning mv.,
og hvem der skal tilvejebringe og afholde omkostninger for eventuelle nye
oplysninger. Det er her vigtigt, at reglerne følges op med de nye støjvejled-
ninger, som der lægges op til i lovforslaget. Desuden er der brug for en ny-
skrivning af indholdet
i ”Håndbog om miljø og planlægning”, så
den er opda-
teret og kan bruges til at præcisere den kommunale opgave.
Dato: 19. april 2017
Sags ID: SAG-2015-05616
Dok. ID: 2342317
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 5
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0021.png
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0022.png
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0023.png
Modtaget på mail 27-04-2017 11:01
Til Erhvervsstyrelsen
Frederikssund Kommune har modtaget udkast til ændringsforslag til lov om planlægning vedr.
produktionserhverv til høring og har følgende bemærkninger:
I udvalgets rapport om revision af regler vedrørende virksomheders miljøpåvirkning s. 23, står der vedr.
Forsvarets øvelsesområder: " For at sikre Forsvarets øvelsesaktiviteter uden at sætte al byudvikling i
nærliggende bysamfund i stå, er der i den nuværende planlov åbnet op for, at der kan ske byudvikling i
områderne omkring Forsvarets øvelsespladser og skyde- og øvelsesområder, dog ikke hvor støjen væsentligt
overstiger LC,DEN = 55 dB (planlovens § 15 a, stk. 3).
Frederikssund Kommune skal gøre Erhvervsstyrelsen opmærksom på, at Forsvaret de seneste ca. 10 år har
sagt nej til enhver byudvikling i Jægerspris indenfor støjkonsekvenszonen og at Erhvervsministeriet følger
Forsvarets afvisning af alle byudviklingsønsker. Dette gælder helt ud til kanten af støjkonsekvenszonen, hvor
det ikke kan påstås, at støjen væsentligt overstiger grænseværdien. Forsvaret hindrer bl.a. en
planlægningsmæssigt meget hensigtsmæssig omdannelse af en nedlagt virksomhed i et boligkvarter i
Jægerspris by til 8 boliger, omdannelse af 2 parcelhusgrunde til rækkehuse og omdannelse af et
sommerhusområde på kanten af støjkonsekvenszonen til byzone. Den administration af planloven som
rapporten beskriver, hvor der både tages hensyn til Forsvarets aktiviteter og til byudviklingen i nærliggende
bysamfund må Frederikssund Kommune konstatere ikke praktiseres i forhold til Jægerspris. Der vedhæftes
et notat om den ønskede omdannelse af den nedlagte virksomhed. Frederikssund Kommune ved
undertegnede står til rådighed med yderligere informationer om praksis, såfremt dette ønskes.
Venlig hilsen
Anker Riis
Chefkonsulent
Teknik, Miljø og Erhverv
Torvet 2, 3600 Frederikssund
47 35 23 26
[email protected]
www.frederikssund.dk
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0024.png
Dato
Side
27. april 2017
1 af 5
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
[email protected]
Landbrug & Fødevarers bemærkninger til ændringsforslag til L 121 om modernisering af
planloven.
Erhvervsstyrelsen har den 6. april 2017 udsendt ændringsforslag til L 121 om modernisering af
planloven med høringsfrist den 27. april 2017.
Landbrug & Fødevares bemærkninger til ændringsforslaget er delt op i ændringer med betydning
for henholdsvis produktionsvirksomheder og husdyrbrug.
Produktionsvirksomheder
Landbrug & Fødevarer finder det særdeles positivt, at man med lovforslaget har til hensigt at sikre,
at virksomheder ikke fremover skal bebyrdes med stramme vilkår til lugt, støj og støv, hvis der
etableres følsom anvendelse, fx beboelse, i deres nærhed. Der er tale om en klar forbedring i
forhold til nuværende praksis, hvor virksomheder pålægges omkostninger til foranstaltninger på
grund af opførelse af beboelse i deres nærhed. Den hidtidige praksis skaber utryghed og
usikkerhed i forhold til kommende investeringer.
Da virksomheder ikke har retlig indflydelse på, hvor der etableres boliger, er det efter Landbrug &
Fødevarers opfattelse kun rimeligt, at eventuelle udgifter forbundet med etableringen af nye boliger
pålægges bygherren af disse boliger. Allerede nu har Landbrug & Fødevarer kendskab til en større
fødevarevirksomhed, som vil kunne blive beskyttet mod skærpede støjvilkår som følge af
ændringsforslaget.
For at undgå uhensigtsmæssigheder i forhold til implementeringen af lovforslaget i vejledninger mv.
bør det tydeligt anføres i bemærkningerne, at implementeringen ikke må medføre skærpede krav til
virksomheder. Landbrug & Fødevarer finder ændringer vedr. grænseværdier for lugt som særlig
kritisk i sin nuværende form, idet de vil medføre skærpede lugtvilkår, jf. bemærkningerne nedenfor.
Grænseværdier for lugt
Det omtales flere steder i lovforslagets bemærkninger, at grænseværdier for lugt skal overholdes i
1�½ meters højde. Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at hvis mennesker opholder sig i
højere bygninger, gælder grænseværdien i den højde, hvor mennesker kan blive udsat for den
forurenende luft. Denne gengivelse af eksisterende regler mener Landbrug & Fødevarer ikke er
korrekt.
Ændringen giver god mening i en situation, hvor man skal vurdere, hvorvidt det skal tillades at
bygge et højhus i nærheden af en eksisterende virksomhed, men hvis reglen bringes i anvendelse i
forhold til eksisterende virksomheder og boliger, vil der være tale om en væsentlig skærpelse af de
nugældende regler, som må forventes at medføre store økonomiske omkostninger for
virksomhederne.
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0025.png
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0026.png
Side 3 af 5
skærpes væsentligt for eksisterende virksomheder. Den mulige lempelse på 5 dB bør således i alle
situationer tillægges en virksomheds eksisterende støjvilkår uanset en eventuelt ændret
arealanvendelse i omkringliggende områder.
Inddragelse af virksomheder (nr. 10)
Det er meget positivt, at der stilles krav om at inddrage de berørte virksomheder i planlægningen,
og at virksomhederne som et minimum skal forelægges ændringer med betydning for dem i god tid
inden offentliggørelse.
Husdyrbrug
Indførelsen af konsekvensområder for husdyrbrug er en positiv foranstaltning som følge af de
øgede muligheder lovforslaget giver for at oprette beboelse i overflødiggjorte bygninger.
Ændringsforslaget giver efter Landbrug & Fødevarers opfattelse en god balance mellem ønsket om
at skabe mere liv i det åbne land samtidig med, at husdyrproduktionen beskyttes. Forslaget har dog
væsentlige mangler, som bør tilrettes inden formålet fuldt ud kan indløses, jf. bemærkningerne
nedenfor.
Øvre grænse for konsekvensområder bør fjernes (nr. 14)
Det er særdeles problematisk, at konsekvensområder for husdyrbrug ikke beskytter husdyrbrug på
over 1000 DE. Den manglende beskyttelse skyldes, at der i bemærkningerne til ændringsforslaget
foreslås en øvre grænse for konsekvensområdernes størrelse svarende til en produktionsudvidelse
til 1000 DE. Konsekvensområder for husdyrbrug på over 1000 DE vil således ikke få beskyttet
deres eksisterende produktion. For husdyrbrug på mellem 500 og 1000 DE vil husdyrbrugene ikke
få tilstrækkelig beskyttelse af deres udvidelsesmuligheder (svarende til en fordobling af deres
produktion).
For at løse ovenstående problem foreslås det at slette tredjesidste afsnit i nr. 14, som starter med
”Da
der imidlertid ikke er fastlagt
en øvre grænse for, hvor stort….”.
Som konsekvens heraf bør også 1 punktum i det anden sidste afsnit slettes. Endelig bør ordet
”ligeledes” i den følgende sætning slettes.
Retsgrundlaget for husdyrbrug med konsekvensområder (nr. 14)
I femte afsnit beskrives en nedre grænse for husdyrbrug på 75 DE, som omfattes af
konsekvensområderne. Det fremgår af den samtidigt fremlagte rapport:
”Revision
af regler
vedrørende virksomheders miljøpåvirkning
Udvalgets
forslag til løsninger”, side 21 næstsidste
afsnit, at det afgørende er, at husdyrbruget har en tilladelse eller godkendelse til en produktion
svarende til minimum 75 DE (dog 25 DE for mink). Afstandskravet gælder således uanset, hvilket
retsgrundlag, tilladelsen/godkendelsen hviler på, dvs. uanset om husdyrbruget har en tilladelse fra
før husdyrbrugsloven fx en godkendelse efter miljøbeskyttelsesloven, en godkendelse efter
husdyrgodkendelsesloven eller en tilladelse/godkendelse efter husdyrbrugslovens nye regler, som
træder i kraft 1. august 2017.
Et husdyrbrug kan være lovligt bestående på andet grundlag end de nævnte
tilladelser/godkendelser, herunder anmeldelser.
For at undgå begrænsninger eller misforståelser, bør det derfor præciseres,
at ”alle
husdyrbrug
over 75 DE (25 DE for mink)”
er omfattet af reglerne om konsekvensområder.
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0027.png
Side 4 af 5
Konsekvenser af bortfald af dyreenheder som følge af ændringer til husdyrbrugsloven (nr. 14)
Skiftet fra gammel til ny husdyrregulering giver udfordringer i denne sammenhæng, idet grænsen
på 75 dyreenheder ændres til en grænse for ammoniakemission på 750 kg NH3-N (henvisningen til
husdyrbrugslovens § 27, stk. 2), der svarer til væsentligt andre størrelser af husdyrbrug afhængigt
af dyretypen. For slagtesvin vil den anførte emissionsgrænse svare til omkring 61 dyreenheder,
mens den for malkekøer inkl. opdræt vil svare til omkring 131 dyreenheder (der er anvendt
vejledende cirkatal fra en tidlig udgave af ministeriets forslag til ændring af husdyrbrugsloven). Det
vil i praksis betyde, at det kan blive afgørende, om et konkret husdyrbrug skal vurderes i forhold til
dyreenheder eller ammoniakemission.
Det foreslås, at den nedre grænse ikke i lovforarbejderne låses fast til husdyrbrugslovens § 27, stk.
2, men at ministeren gives bemyndigelse til at fastlægge en nedre grænse svarende til de 75
dyreenheder, så der bliver tid til at fastlægge en hensigtsmæssig grænse på det tilsigtede niveau.
Husdyrbrug og umiddelbare rettigheder
Det foreslås at indføre afstandskrav fra eksisterende husdyrbrug, hvor der skal ansøges om
landzonetilladelse inden lovforslagets nye muligheder for at etablere bolig i overflødiggjorte
bygninger kan tages i brug. Kravet vil imidlertid kun gælde for planlovens nye muligheder for at
etablere bolig i overflødiggjorte bygninger (fx en gammel smedje eller skole). Det betyder, at der
fortsat ikke vil blive stillet krav om landzonetilladelse for etablering af boliger i overflødiggjorte
bygninger, der ikke længere er nødvendige for driften af en landbrugsejendom
Forslaget vil således medføre, at der vil gælde forskellige regler alt efter, om der etableres bolig i en
overflødiggjort bygning på en landbrugsejendom eller en nedlagt landbrugsejendom (intet krav om
landzonetilladelse) eller i andre overflødiggjorte ejendomme (krav om landzonetilladelse).
Landbrug & Fødevarer foreslår, at ændringsforslaget tilpasses, så kravet om landzonetilladelse
også kommer til at gælde for etablering af bolig i overflødiggjorte bygninger omfattet af de
nuværende regler. Det vil i langt højere grad sikre enkle og gennemskuelige regler samt bedre
beskyttelse af husdyrbrugene.
Hensyn til
”samlet
bebyggelse”
Det er positivt, at det i bemærkningerne faslægges, at kommunen i afgørelsen af en
landzonetilladelse kan lægge vægt på, om etablering af en ny bolig vil medføre, at der bliver tale
om en
”samlet
bebyggelse” i husdyrbrugslovens forstand. Dette er væsentligt, da en
”samlet
bebyggelse” afkaster markant skærpede lugtkrav til nærliggende husdyrbrug.
Da samlet bebyggelse kan medføre markant skærpede lugtkrav, skal Landbrug & Fødevarer
kraftigt opfordre til, at det i bemærkningerne fremgår, at kommunen skal lægge vægt på, om der
med en ny bolig bliver etableret en
”samlet
bebyggelse”.
Landbrug & Fødevarer skal endvidere opfordre til, at der i sidste sætning i sidste afsnit til nr. 14
tilføjes
”eller
udstykning” efter
”den
nye bolig”.
Redaktionel bemærkning
I forslagets punkt 14/05, § 37, stk. 6, nr. 2 henvises til § 11a, stk. 1, nr. 24. Der skal formentlig
henvises til § 11a, stk. 1 nr. 26.
Såfremt der er spørgsmål eller problemstillinger, der ønskes uddybet, står vi naturligvis til rådighed.
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0028.png
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Henrik Borg Kristensen
Chefkonsulent
D 33 39 46 56
M 51 67 15 49
E [email protected]
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0029.png
Til erhvervsministeriet
27/4 - 17
Bemærkning til høring om ændringsforslag vedrørende
produktionserhverv til L121
I Dansk Byplanlaboratorium har vi gennem vores netværk i kommunerne ofte stødt på
konkrete problemstillinger i forbindelse med omdannelse af erhvervsområder. Vi vil
derfor kvittere for forslaget om at kommunalbestyrelsen som undtagelsesbestemmelse kan
udpege såkaldte transitionsområder, hvor der er særlige interesser i at udnytte arealerne til
byformål. Det giver kommunerne større manøvrerum og mulighed for aktiv planlægning.
Vi vil gerne stille os til rådighed til at følge hvordan de nye bestemmelser
også i forhold
til konsekvensområderne - bliver brugt - og se på den påvirkning de vil få for den samlede
byudvikling, de nærmeste naboer og erhvervsvirksomheder.
Vi deltager desuden gerne i den pågående diskussion af støjbestemmelser. Som et
yderligere aktivt instrument for kommunernes udpegning kunne det være værdifuldt at
udvide støjbegrebet, så det ikke blot forbliver et kvantitativt begreb med en fast
grænseværdi
men udvides til at omfatte en vurdering af støjens kvalitet.
Vi ser som sagt frem til at følge udviklingen
Med venlig hilsen
Direktør Ellen Højgaard Jensen og Formand Maj Green
Dansk Byplanlaboratorium
Rådhusstræde 6, 1.
DK-1466 København K
Tlf. 33137281
[email protected]
www.byplanlab.dk
Nordea 2132 5494380597
CVR-nr. 56 73 61 15
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0030.png
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
27. april 2017
Danmarks Vindmølleforenings bemærkninger til ændringsforslag vedr.
produktionserhverv til L 121 om modernisering af planloven
1.
Danmarks Vindmølleforening kvitterer med anerkendelse af, at vort høringssvar
pr. 12-10-2016 har bidraget til, at ændringsforslaget indebærer, at
kommunerne kan udpege konsekvenszoner
hvori de umiddelbare rettigheder
ikke gælder - omkring tekniske anlæg og vindmøller, der efter kommunens
vurdering bør sikres særlig beskyttelse.
2.
I den foreslåede bestemmelse i § 37, stk. 6, nr. 2 henvises til § 11a, stk. 1, nr.
24. Der bør vel henvises til nr. 26: beliggenheden af konsekvensområder
omkring tekniske anlæg, vindmøller og støjende fritidsanlæg m.v. i landzone,
som skal friholdes for ny støjfølsom eller anden forureningsfølsom anvendelse.
Med venlig hilsen
Jens Peter Hansen
Energipolitisk senioranalytiker
Danmarks Vindmølleforening
+45 24 48 16 04 / +45 87 33 14 31
[email protected]
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0031.png
Erhvervsstyrelsen
[email protected]
27. april 2017
Sagsbeh.: JD
Frederiksberg Kommunes høringssvar vedr. Planloven
J.nr.: 00.15.10-G01-1-17
Med forbehold for By- og Miljøudvalgets endelige godkendelse, sender jeg
hermed Frederiksberg Kommunes høringssvar vedr. ’Ændringsforslag vedr.
produktionserhverv til L 121 om modernisering af planloven’.
Frederiksberg Kommune har i tidligere høringssvar af 17. oktober 2016 be-
mærket, at udvidelse af forureningsbegrebet fra støjforurening til også at om-
fatte lugt, støv og anden luftforurening kan vanskeliggøre byplanmæssig hen-
sigtsmæssig byudvikling på Frederiksberg.
Frederiksberg er tæt bebygget, hvilket også gælder i de få tilbageværende
områder, hvor der stadig eksisterer industrivirksomheder. Byomdannelsen vil
som følge af det udvidede begreb blive mere krævende og vanskeligt, da der
ved udarbejdelse af kommune- og lokalplaner i højere grad skal tages stilling
til miljømæssige hensyn.
Derfor skal Frederiksberg Kommune holde fast i forslaget om, at der udarbej-
des tilhørende vejledninger, hvor administrationen af de nye regler, herunder
mulighederne og kravene for afværgeforanstaltninger er nærmere beskrevet
og fastsat, med henblik på at sikre en smidig og fleksibel byudvikling
By Byggeri og Ejendomme
Frederiksberg Rådhus
2000 Frederiksberg
www.frederiksberg.dk
Venlig hilsen
Jesper Dahl
Byudviklingschef
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0032.png
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0033.png
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0034.png
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0035.png
FAB – Dronningensgade 2 – 1420 København K – www.fabnet.dk                                            
 
 
 
Erhvervsstyrelsen 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
 
 
       
  
 d. 27. April 2017 
Hermed fremsendes Foreningen af Byplanlæggeres kommentarer til ændringsforslag vedr. produktionserhverv til 
L121 om modernisering af planloven. 
På grund af den utroligt korte høringsfrist har det ikke været muligt for forenings bestyrelse at udarbejde et 
tilfredsstillende fagligt høringssvar. Vores høringssvar angår derfor udelukkende netop den korte høringsfrist. Vi 
mener, at det er uanstændigt at sende sådanne forslag i høring i så kort tid. At høringen udsendes efter, at 
størstedelen af kommunedanmark må forventes at være gået på påskeferie (7. april kl. 18.30) og således strækker sig 
over en periode på 19 dage indeholdende 10 feriedage er udtryk for manglende respekt for de instanser lovarbejdet 
vedrører og peger på et demokratisk underskud i lovgivningsarbejdet.  
I det materiale styrelsen udsender til kommunerne om processer omkring styrelsens behandling af kommunernes 
planforslag og lignende, beder styrelsen om forlængede høringsfrister for dem, såfremt fx planforslag sendes i høring i 
forbindelse med ferier. Det gælder tilsyneladende kun én vej.
Foreningen af Byplanlæggere 
Bestyrelsen  
 
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0036.png
Modtaget på mail 27-04-17
Til Erhvervsstyrelsen.
Brancheforeningen Danske Havnevirksomheder vil gerne bakke op om DIs høringssvar vedr.
ændringsforslag til ændring af planloven.
Med venlig hilsen
Jakob Svane
Danske Havnevirksomheder
L 121 - 2016-17 - Bilag 41: Høringsvar og høringsnotat vedrørende ændringsforslag, der har været sendt i offentlig høring, fra erhvervsministeren
1758372_0037.png
Modtaget 27-04 pr mail
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har modtaget en høring af ændringsforslag vedr. produktionserhverv
til L 121 om modernisering af planloven, jf. rapport fra udvalg for revision af regler vedrørende virksomheders
miljøpåvirkning.
På vegne af Forsvarsministeriet skal det oplyses, at Forsvaret har bemærkninger til ændringsforslagets nr.
14, idet den foreslåede formulering i det nye § 37, stk. 6, nr. 1 ikke er dækkende for alle
støjkonsekvenszoner omkring Forsvarets anlæg. Der er således ud over støjkonsekvenszoner omkring
Forsvarets skyde- og øvelsesterræner også støjkonsekvenszoner omkring Militære flyvepladser og
Forsvarets skydebaner.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse finder derfor, at § 37, stk. 6, nr.1 - for så vidt angår Forsvarets anlæg
- skal have følgende ordlyd (her fremhævet med fed skrifttype):
1) udpegede statslige og kommunale støjkonsekvensområder omkring flyvepladser godkendt efter
luftfartslovens § 55, lægehelikopterflyvepladser,
militære flyvepladser, forsvarets skydebaner og
forsvarets øvelsespladser og skyde- og øvelsesterræner.
Med venlig hilsen
Nina Kjær Nielsen
Cand. jur.
Fuldmægtig
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Ejendomsforvaltningssektionen
Arsenalvej 55
DK-9800 Hjørring
Telefon: +45 728 13281
Mobil: +45 4138 3266
E-mail:
[email protected]
www.forsvaret.dk/fes