Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 126 Bilag 1
Offentligt
1720976_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
om
forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring som følge af forordning
om den europæiske grænse- og kystvagt m.v.)
1. Hørte myndigheder og organistrationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Advo-
katrådet, Advokatsamfundet, Amnesti Nu, Amnesty International, Asylret, Bedste-
forældre for Asyl, Børnerådet, Børns Vilkår, Danmarks Biblioteksforening, Dan-
marks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk PEN, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark,
Det Etiske Råd, Det Kriminalpræventive Råd, DIGNITY – Dansk Institut mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrel-
sen, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Ud-
lændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Indvandrermedicinsk Klinik, Oden-
se Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettighe-
der, Justitia, Kirkernes Integrationstjeneste, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden),
Kommunernes Landsforening, Kriminalforsorgens Lokale Præsteforening, Køben-
havns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Landsorganisationen af kvindekrisecentre (LOKK), Naalak-
kersuisut (Grønlands Selvstyre), Offerrådgivningerne i Danmark, PRO-Vest, Politi-
direktørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, RCT – Rehabiliterings- og Forskningscentret for
Torturofre, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Samtlige byretter, SAVN,
SOS mod Racisme, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Udlændingenævnet,
UNHCR Regional Representation for Northern Europe og Ægteskab uden grænser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra:
8. februar 2017
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sags nr.
Akt-id
2016 - 14107
189390
Side
1/6
L 126 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Amnesti Nu, Dansk Flygtningehjælp, Datatilsynet, Den katolske Kirke i Danmark,
Flygtningenævnet, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Lands-
styre, Institut for Menneskerettigheder, KL, Københavns Universitet (Det juridi-
ske fakultet), Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige by-
retter, Udlændingenævnet
og
Vestre Landsret
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er an-
ført i
kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke
vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten. Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige synspunkter henvi-
se til høringssvarene, som er sendt til Folketingets Udlændinge- og Integrations-
udvalg.
2. Høringssvarene
2.1. Indledning
Amnesti Nu, Den katolske Kirke i Danmark, Flygtningenævnet, Færøernes Lands-
styre, KL, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige byretter
og
Udlændingenæv-
net
har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Vestre Landsret
ønsker ikke at udtale sig om lovforslaget.
2.2. Generelle bemærkninger
Retspolitisk Forening
beklager, at høringsfristen har været urimeligt kort, hvilket
medfører, at høringsparterne ikke gives tid til at udarbejde tilfredsstillende hø-
ringssvar, hvilket er til skade for den videre proces i regering og Folketing.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal bemærke, at lovforslaget har været
sendt i høring i perioden 30. januar 2017 til den 7. februar 2017. Den korte hø-
ringsfrist skyldes, at lovforslaget skal være vedtaget senest den 14. marts 2017 for
at Danmark kan overholde sine EU-retlige forpligtelser. Det bemærkes endvidere,
at Udlændinge- og Integrationsministeriet tidligere umiddelbart vurderede, at
forordningen ikke krævede ændringer af dansk ret, men at det efterfølgende er
vurderet, at der er behov for at foretage den foreslåede ændring af udlændingelo-
ven.
2.3. Udvidelse af Folketingets Ombudsmands kompetencer
Dansk Flygtningehjælp
er positiv over for, at Folketingets Ombudsmands kompe-
tence udvides til også at føre tilsyn med tvangsmæssige udsendelser i medfør af
grænse- og kystvagtforordningen.
Side
2/6
L 126 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Københavns Universitet
finder, at det er velbegrundet, at Danmark gennem det
foreslåede nye stk. 6 til udlændingelovens § 30 a udbygger det eksisterende Fron-
tex-samarbejde ved at gennemføre grænse- og kystvagtforordningen i sin lovgiv-
ning – også for så vidt angår udpegelsen af et kompetent organ, der kan stille re-
præsentanter til puljen af observatører, der skal føre tilsyn med de tvangsmæssi-
ge tilbagesendelsesoperationer under Frontex. Eftersom Folketingets Ombuds-
mand i forvejen fører tilsynet med de nationale tvangsmæssige udsendelse i hen-
hold til ombudsmandsloven, synes det ligeledes velbegrundet at udpege Om-
budsmanden som det kompetente organ i henhold til grænse- og kystvagtforord-
ningen.
Retspolitisk Forening
er kritisk overfor, om grænse- og kystvagtforordningen un-
der henvisning til det danske retsforbehold kan gennemføres i dansk ret alene
ved, at udlændingelovens § 30 a ændres. Foreningen anbefaler på den baggrund,
at Folketingets sekretariat vurderer de statsretlige og EU-retlige spørgsmål, her-
under spørgsmålet om en dansk myndigheds kompetencer i relation til en uden-
landsk myndighed (her ved tvangsudsendelser i Frontex-regi). Foreningen sætter
endvidere spørgsmålstegn ved, om Ombudsmanden er indstillet på at påtage sig
opgaven med at føre tilsyn i henhold til forordningen, og om Ombudsmanden er
det mest hensigtsmæssige organ. Foreningen anfører, at Ankestyrelsen, Politikla-
gemyndigheden, Statsforvaltningen og Institut for Menneskerettigheder m.fl. i
stedet kunne føre tilsynet.
Udlændinge- og Integrationsminisiteriet skal hertil bemærke, at forordningen ud-
gør en udbygning af Schengen-reglerne, jf. præambelbetragtning nr. 65. Danmark
kan derfor i medfør af artikel 4 i protokollen om Danmarks stilling inden seks må-
neder fra vedtagelsen af forordningen beslutte at gennemføre forordningen i
dansk ret på mellemstatsligt grundlag.
Med lovforslaget gennemføres den ændring af udlændingeloven, som er nødven-
dig for, at forordningen kan gennemføres i Danmark.
Med vedtagelsen af lovforslaget giver Folketinget samtidig sit samtykke efter
grundlovens § 19, stk. 1, til, at udlændinge- og integrationsministeren på Dan-
marks vegne i Rådet for Den Europæiske Union kan meddele, at Danmark har be-
sluttet at gennemføre forordningen i dansk ret.
Forordningen vil finde anvendelse i Danmark på mellemstatsligt grundlag fra det
tidspunkt, hvor Danmark giver denne meddelelse. Det bemærkes, at Folketingets
Ombudsmand dog først vil kunne varetage tilsynet efter forordningen, når loven
træder i kraft.
Forordningen blev vedtaget den 14. september 2016. Danmarks vil således senest
skulle give meddelelse til Europa-Kommissionen den 14. marts 2017.
Side
3/6
L 126 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Ministeriet bemærker endvidere, at det følger af forordningens artikel 29, at Fron-
tex skal oprette en pulje af observatører, der skal føre tilsyn med tvangsmæssige
udsendelser. Det følger endvidere af forordningen, at puljen af observatører væl-
ges ud fra de kompetente organer, som allerede fører tilsyn med tvangsmæssige
tilbagesendelser i henhold til udsendelsesdirektivet (jf. artikel 8, stk. 6, i direktiv
2008/115/EF om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbages-
endelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold).
Det følger af udsendelsesdirektivets artikel 8, stk. 6, at medlemsstaterne skal sør-
ge for en effektiv ordning for tilsyn med tvangsmæssig tilbagesendelse. Udsendel-
sesdirektivet blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 248 af 30. marts 2011 om
ændring af udlændingeloven (Ændringer som følge af direktiv om fælles standar-
der og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsbor-
gere med ulovligt ophold (udsendelsesdirektivet) m.v.).
Ved lovændringen blev Folketingets Ombudsmand tillagt kompetence til at føre
tilsyn med politiet i forbindelse med gennemførelse af tvangsmæssige udsendelser
fra Danmark. Det skete ved, at § 30 a blev indsat i udlændingeloven.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på den baggrund fundet, at Folketin-
gets Ombudsmand ligeledes bør udpeges som kompetent organ, der kan indstille
repræsentanter til puljen af observatører, der skal føre tilsyn med de tvangsmæs-
sige tilbagesendelsesoperationer under Frontex.
Folketingets Ombudsmand har ikke i dag hjemmel til at føre tilsyn med udenland-
ske myndigheder. Med lovforslaget foreslås det derfor at tilvejebringe en sådan
hjemmel.
Ministeriet har forud for lovforslagets udarbejdelse haft kontakt til Folketingets
Ombudsmand. Ombudsmanden har oplyst, at han er indforstået med at påtage
sig opgaven med at føre tilsyn i henhold til forordningen, såfremt Folketinget be-
slutter dette.
2.4. Folketingets Ombudsmands reaktionsmuligheder
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
anfører, at lovforslaget ikke medfører
ændringer i retssikkerheden, idet Folketingets Ombudsmand i forvejen har det
fulde tilsyn. Foreningen understreger, at det er vigtigt, at de overtrædelser, som
Folketingets Ombudsmand måtte erfare, bliver taget af notam af regeringen, så-
ledes at Danmark retter op på krænkelser i forhold til konventionerne.
Som det fremgår af pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, skal Obser-
vatøren i forbindelse med hver tvangsmæssig udsendelse indsende en rapport om
hver tvangsmæssig tilbagesendelsesoperation til Frontex’ administrerende direk-
tør, til den ansvarlige for grundlæggende rettigheder i medfør af artikel 71 og til
de kompetente nationale myndigheder, der er involveret i den pågældende opera-
tion.
Side
4/6
L 126 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Den administrerende direktør og de kompetente nationale myndigheder skal sikre
en passende opfølgning, hvis rapporten giver anledning til kritik.
Hvis Frontex har bekymringer med hensyn til overholdelsen af de grundlæggende
rettigheder i forbindelse med en tilbagesendelsesoperation, meddeler agenturet
de deltagende medlemsstater og Kommissionen dette, jf. artikel 28, stk. 7. Herud-
over vil Frontex’ administrerende direktør evaluere resultaterne af tilbagesendel-
sesoperationerne. Direktøren skal hver sjette måned fremsende en deltaljeret eva-
lueringsrapport vedrørende alle de tilbagesendelsesoperationer, som er blevet
gennemført i det forrige halvår til bestyrelsen i Frontex sammen med bemærknin-
gerne fra den ansvarlige for grundlæggende rettigheder, jf. artikel 28, stk. 8.
2.5. Forholdet til persondataloven
Datatilsynet
bemærker, at tilsynet forudsætter, at persondatalovens bestemmel-
ser vil blive iagttaget i forbindelse med eventuelle behandlinger – herunder vide-
regivelse – af personoplysninger, der vil ske som følge af lovforslagets regler.
Det følger af grænse- og kystvagtforordningens artikel 45, at Frontex i forbindelse
med behandling af personoplysninger skal anvende forordning (EF) nr. 45/2001 af
18. december 2000 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behand-
ling af personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne og -organerne og om fri
udveksling af sådanne oplysninger.
Det følger endvidere af artikel 45, stk. 4, at videregivelse af personoplysninger,
som behandles af Frontex, og medlemsstaters videregivelse til myndigheder i tred-
jelande eller til tredjeparter, herunder internationale organisationer, af personop-
lysninger, som behandles inden for rammerne af forordningen, med forbehold af
forordningens artikel 48, er forbudt.
Det følger af artikel 48, at Frontex ved udførelsen af sine tilrettelæggelses- og
koordinationsopgaver i forbindelse med tilbagesendelsesoperationer og ved gen-
nemførelse af tilbagesendelsesindsatser kan behandle personoplysninger om per-
soner i udsendelsesposition. Behandlingen af personoplysninger af Frontex skal
være strengt begrænset til de personoplysninger, der er nødvendige for tilbages-
endelsesoperationen eller tilbagesendelsesindsatsen. Personoplysningerne skal
slettes, når det formål, de blev indsamlet til, er opfyldt, og senest 30 dage efter
afslutningen af tilbagesendelsesoperationen eller tilbagesendelsesindsatsen.
2.6. Tredjelandsassisterede tilbagesendelsesoperationer
Dansk Flygtningehjælp
anfører, at det vil være relevant at fastlægge, hvilke an-
svarsregler som gælder for tredjelandsassisterede tilbagesendelsesoperationer i
medfør af forordningens artikel 28, stk. 3, herunder hvilke ansvarsregler som gæl-
der for disse tredjelandes involvering og hvorvidt de udenlandske observatører,
herunder den danske ombudsmand, også skal føre tilsyn med disse myndigheder.
Dansk Flygtningehjælp finder endvidere, at det er uklart, hvordan observatørerne
skal kunne sikre, at de relevante menneskerettigheder, herunder særligt princip-
Side
5/6
L 126 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
pet om menneskelig værdighed og non-refoulement sikres under hele tilbagesen-
delsesoperationen, henset til, at det samtidig fremgår af forordningens artikel 28,
stk. 1, at Frontex ikke tager stilling til grundlaget for en medlemsstats afgørelse
om udsendelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at der ligeledes skal
føres tilsyn med tredjelandsassisterede tilbagesendelsesoperationer. Det følger
således af artikel 28, stk. 3, at der skal være mindst én repræsentant for medlems-
staterne og én observatør fra Frontex’ pulje eller fra den nationale tilsynsordning i
den deltagende medlemsstat, til stede under hele tilbagesendelsesoperationen og
indtil ankomsten i det tredjeland, hvortil der sker tilbagesendelse.
Det følger endvidere af § 28, stk. 3, at Frontex og de medlemsstater, som deltager
i en tredjelandsassisteret tilbagesendelsesoperation, skal sikre, at de grundlæg-
gende rettigheder og princippet om non-refoulement overholdes, og at der sker en
forholdsmæssig brug af tvangsmidler under hele tilbagesendelsesoperationen. De
nærmere regler for udøvelsen af tilsynet vil blive fastlagt af Frontex.
2.7. Øvrige
Institut for menneskerettigheder
har ingen bemærkninger til udkastet om gen-
nemførelse af grænse- og kystvagtforordningen, men bemærker, at Folketingets
Ombudsmands tilsyn med tvangsmæssige udsendelser i medfør af udlændingelo-
vens § 30 a ikke omfatter udsendelser af kriminelle udlændinge, overførsler efter
Dublin-forordningen eller udsendelser af EU-borgere. Instituttet anbefaler, at det
overvejes at ændre lovgivningen, så alle tvangsmæssige udsendelser omfattes af
Folketingets Ombudsmands tilsyn efter § 30 a.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det i forbindelse
med, at udsendelsesdirektivet (jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2008/115/EF af 16. december 2008 om fælles standarder og procedurer i med-
lemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold)
blev gennemført i dansk ret, blev besluttet, at udsendelsesdirektivet ikke skal finde
anvendelse på kriminelle udlændinge. Det blev endvidere vurderet, at det ikke var
hensigtsmæssigt, at udsendelsesdirektivet fandt anvendelse på sager om overførs-
ler efter Dublinforordningen. For en nærmere begrundelse henvises til Folketings-
tidende 2010-11, A, L 107, som fremsat, side 8. Ministeriet skal endelig bemærke,
at det følger af de specielle bemærkninger til udlændingelovens § 30 a, jf. Folke-
tingstidende 2010-11, A, L 107, som fremsat, side 37, at Folketingets Ombuds-
mands tilsyn efter § 30 a også omfatter tvangsmæssige udsendelser af EU-
borgere.
Side
6/6