Til lovforslag nr.
L 139
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven og våbenloven
(Skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af skydevåben m.v. og ændring af forbuddet mod transport af våben m.v. mellem
visse andre lande end Danmark)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar 2017 og var til
1. behandling den 14. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 16. december
2016 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 91.
Den 22. februar 2017 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Retspolitisk Forening.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
der i forbindelse med finanslovsaftalen for 2017 blev gen-
nemført en politisk aftale om en fordobling af minimums-
straffen for ulovlig besiddelse af skydevåben fra 1 til 2 år på
Dansk Folkepartis foranledning. Dansk Folkeparti er derfor
glade for L 139, der er udmøntningen på denne politiske af-
tale, der har til hensigt, at det fremadrettet medfører langt
hårdere konsekvenser over for eksempelvis rockere og ban-
demedlemmer, der – i klar strid med reglerne – bærer skyde-
våben.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og RV) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at der
er to grundlæggende problemer i lovforslaget. Det ene pro-
blem er minimumsstraffe som sådan. Vi har jo en tredeling
af magten. Når den lovgivende magt går ind og vedtager mi-
nimumsstraffe, går vi direkte ind og blander os i den døm-
mende magts område. Det er principielt demokratisk proble-
matisk. Men det er også problematisk i forhold til de enkelte
sager, da man med minimumsstraffene i lovforslaget som
udgangspunkt afskærer domstolene muligheden for at tage
konkret stilling i den enkelte sag, f.eks. i forhold til formil-
dende omstændigheder. Derudover er der ingen dokumenta-
tion for, at strafskærpelserne i lovforslaget vil have en præ-
ventiv effekt. Enhedslisten kan ikke støtte symbollovgiv-
ning, der undergraver magtens tredeling. Derfor kan En-
hedslisten ikke støtte lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 2. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX020039