Forsvarsudvalget 2016-17
L 146 Bilag 1
Offentligt
1726115_0001.png
Februar 2017
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
og toldloven
Et udkast til lovforslag har i perioden 2. januar til 30. januar 2017 været sendt i høring hos:
Advokatrådet, Amnesty International, AOPA Danmark, Billund Lufthavn, Brancheforeningen
Dansk Luftfart (BDL), CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau For-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Told og Skatteforbund, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Forenin-
gen af Rejsearrangører i Danmark (RiD), Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombuds-
manden i Grønland, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Kommunernes Landsforening,
Kraka, Københavns Lufthavne A/S, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre
Landsret, samtlige byretspræsidenter, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden og SRF
Skattefaglig Forening.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Vestre Landsret, Østre Landsret, Advokatrådet, Brancheforeningen Dansk Luftfart, Dansk
Told & Skatteforbunds Toldudvalg, Datatilsynet, DI Transport, Færøernes Landsstyre, Insti-
tut for Menneskerettigheder, IT-Politisk Forening, Kommunernes Landsforening, Køben-
havns Byret, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i Grønland, SRF Skattefaglig Fore-
ning og Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Nedenfor gennemgås og kommenteres de væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til
de enkelte emner i lovforslaget. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er an-
ført med kursiv.
Det bemærkes, at en række høringsparter har henvist til høringssvar, som de pågældende
organisationer tidligere har afgivet bl.a. i forbindelse med lovforslag L 71 af 9. november
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2016 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (Ændring af PET’s opgaver i for-
hold til den alvorligste organiserede kriminalitet og PET’s forpligtelse til at slette oplysninger)
samt lovforslag L 23 af 7. oktober 2015 om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste
og toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i terr-
orsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i forbindelse med told-
kontrol). Forsvarsministeriet henviser i den forbindelse til de kommenterede høringsoversig-
ter vedrørende disse lovforslag.
Høringssvarene
Vestre Landsret, Østre Landsret, Færøernes Landsstyre, Kommunernes Landsforening,
Rigsombudsmanden i Grønland og SRF Skattefaglig Forening har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
1. Bemærkninger til forslaget om FE’s adgang til passageroplysninger
1.1. Generelt
Advokatrådet
har ud fra en proportionalitetsbetragtning ingen indvendinger mod den fore-
slåede ordning for videregivelse af oplysninger om udenlandske passagerer og besætnings-
medlemmer.
Dansk Told & Skatteforbunds Toldudvalg
støtter lovforslaget med henvisning til bl.a.,
at der ikke ændres på luftfartsselskabernes oplysningsforpligtelse, og at der lægges op til
fortsat at være én tilgang for erhvervslivet til myndighederne (SKAT).
IT-Politisk Forening
ser ikke behov for at give FE en selvstændig og meget bred adgang
til passageroplysninger indsamlet af SKAT. IT-Politisk Forening peger i den forbindelse bl.a.
på PET’s mulighed for at videregive indhentede oplysninger til FE.
Der er efter Forsvarsministeriets opfattelse behov for at sikre, at FE får adgang til relevante
passageroplysninger med henblik på at styrke FE’s muligheder for at løse tjenestens vigtige
opgaver med at tilvejebringe det efterretningsmæssige grundlag for Danmarks udenrigs-,
sikkerheds- og forsvarspolitik samt forebygge og modvirke trusler mod Danmark og danske
interesser. PET’s adgang til passageroplysninger er til brug for forebyggelse og efterforsk-
ning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. FE’s adgang til passageroplysninger
vil derimod være til brug for tjenestens virksomhed rettet mod forhold i udlandet. Dette er i
overensstemmelse med den grundlæggende arbejdsdeling mellem PET og FE.
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
1.2. SKAT’s modtagelse og videregivelse af oplysninger til FE
Brancheforeningen Dansk Luftfart og DI Transport
anfører, at forslaget kan have
konsekvenser for erhvervslivet, da et dansk krav om udlevering af passageroplysninger fra
udenlandske selskaber efter Dansk Luftfarts og DI Transports opfattelse vil føre til krav om
reciprocitet fra det andet land.
Datatilsynet
finder det mest hensigtsmæssigt at vælge en konstruktion, hvor oplysninger-
ne enten videregives direkte til FE fra flyselskaberne, eller at etablere en ordning, hvor SKAT
er databehandler for FE. Datatilsynet peger i den forbindelse bl.a. på, at SKAT efter tilsynets
umiddelbare opfattelse kun bør behandle, herunder indsamle og registrere, oplysninger,
som myndigheden selv har behov for af hensyn til varetagelsen af egne formål.
Datatilsynet bemærker i relation til spørgsmålet om terminaladgang, at det ikke står tilsynet
klart, hvordan det i forbindelse med videregivelse kan sikres, at der, forinden oplysninger
indhentes, foretages en konkret vurdering af nødvendigheden heraf. Datatilsynet bemærker
endvidere, at det i sidste ende beror på en politisk vurdering, om en sådan terminaladgang
skal etableres.
Datatilsynet anfører endvidere, at det ikke fremgår klart af lovforslaget, om – og i givet fald
i hvilket omfang – der videregives følsomme oplysninger om flypassagerer til FE, og hvad
hjemlen i givet fald er. Datatilsynet finder, at dette bør præciseres i bemærkningerne til lov-
forslaget.
Institut for Menneskerettigheder
finder, at den foreslåede ordning, hvor FE får adgang
til passageroplysninger via SKAT, medfører en unødvendig forvaltningsretlig kompetencefor-
skydning. Instituttet finder det tvivlsomt, om indsamlingen af oplysninger lever op til krav
om dataminimering, når SKAT indsamler oplysninger, der ikke er nødvendige for varetagel-
sen af egne myndighedsopgaver.
IT-Politisk Forening
anfører, at det bør sikres, at udenlandske luftfartsselskaber ikke er
forpligtet til at videregive oplysninger i tilfælde, hvor det vil stride mod lovgivningen i det
land, hvor luftfartsselskabet er hjemmehørende. IT-Politisk Forening peger endvidere på, at
FE’s adgang til passageroplysninger potentielt vil gøre det vanskeligere at opnå en paral-
lelaftale vedrørende PNR-direktivet.
IT-Politisk Forening anfører endvidere, at den foreslåede ændring af toldloven potentielt kan
føre til indsamling af flere PNR-oplysninger (passageroplysninger) hos SKAT, hvis FE’s øn-
sker om at medtage flyruter i det danske PNR-system ikke overlapper med de eksisterende
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
formål om udøvelse af toldkontrol og PET’s opgaver med forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13.
Som det fremgår af afsnit 1 og 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er baggrun-
den for den valgte model, at SKAT allerede i henhold til toldloven har hjemmel til at modta-
ge oplysninger om flypassagerer m.v. og videregive oplysningerne til PET til brug for PET’s
forebyggende og efterforskningsmæssige indsats mod bl.a. terrorisme. SKAT er på den bag-
grund i gang med at etablere en elektronisk løsning til at håndtere modtagelse og videregi-
velse af oplysningerne på en så smidig måde som muligt. Ved at tage afsæt i den allerede
etablerede ordning undgås det, at luftfartsselskaberne skal videregive passageroplysninger
til flere myndigheder. Samtidig anvendes der ikke unødvendige ressourcer på at opbygge og
administrere parallelle elektroniske løsninger til håndtering af passageroplysninger.
Lovforslaget ændrer ikke på, at SKAT i forbindelse med udøvelsen af toldkontrol alene må
anvende de oplysninger, som er nødvendige herfor. Lovforslaget ændrer endvidere ikke på
antallet eller karakteren af de oplysninger, som luftfartsselskaberne har pligt til at videregive
til SKAT. Luftfartsselskaberne vil således fortsat ikke skulle overføre oplysninger om f.eks.
en persons racemæssige eller etniske oprindelse, religiøse eller filosofiske overbevisning,
politiske meninger, medlemskab af fagforening eller oplysninger, som vedrører den pågæl-
dende persons helbred eller seksualitet.
Det bemærkes i øvrigt, at det ikke er en nyskabelse, at også udenlandske luftfartsselskaber
skal videregive passageroplysninger til SKAT i henhold til toldloven.
Om den eksisterende ordning henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslag (L 23 af 7.
oktober 2015) om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven samt
den kommenterede høringsoversigt vedrørende dette lovforslag.
For så vidt angår videregivelsen af oplysninger fra SKAT til FE følger det af bemærkningerne
til den foreslåede § 3, stk. 5, i FE-loven, at der vil kunne etableres en terminaladgang (onli-
neadgang) for FE til de it-systemer, hvor SKAT lagrer oplysninger modtaget fra luftfartssel-
skaberne m.v. i henhold til toldloven, og at FE desuden kan modtage oplysningerne via en
dataoverførsel fra SKAT.
Uanset hvilken løsning, der vælges, vil FE’s adgang være begrænset til tilfælde, hvor passa-
geroplysningerne kan have betydning for varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod
forhold i udlandet.
I øvrigt gælder FE-lovens regler for behandling af oplysninger om i Danmark hjemmehøren-
de personer samt de almindelige forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning og pro-
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
portionalitet. Hertil kommer, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil føre kontrol med
bl.a. FE’s tilvejebringelse af oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer efter be-
stemmelsen, herunder FE’s vurdering af, om oplysningerne kan have betydning for tjene-
stens opgaver rettet mod forhold i udlandet.
1.3. Forholdet til EU-retten, proportionalitet m.v.
Institut for Menneskerettigheder
udtrykker bekymring for, om indsamlingen af oplys-
ninger fra luftfartsselskaberne overordnet set er nødvendig og proportional, navnlig set i
lyset af EU-Domstolens dom i Tele2 Sverige-sagen. Instituttet finder, at der er tale om en
generel og udifferentieret indsamling uden sammenhæng med den konkrete trussel mod
statens sikkerhed, og som hverken er begrænset tidsmæssigt, geografisk eller til særlige
persongrupper. Instituttet udtrykker endvidere bekymring for, om flypassagererne har kend-
skab til indsamlingen af passageroplysninger og eventuelle klagemuligheder.
IT-Politisk Forening
anbefaler, at forslaget om FE’s adgang til passageroplysninger ikke
fremsættes, idet forslaget efter foreningens opfattelse er i strid med EU’s Charter om
Grundlæggende Rettigheder. IT-Politisk Forening anser forslaget for at udgøre et indgreb i
Chartrets artikel 7 om retten til privatliv, artikel 8 om persondatabeskyttelse og artikel 47
om effektive retsmidler, som ikke overholder EU-rettens krav til nødvendighed og proportio-
nalitet. IT-Politisk Forening anfører endvidere, at FE’s adgang til passageroplysninger hos
SKAT ikke reelt er begrænset af objektive kriterier, og at SKAT ingen reel mulighed har for
at kontrollere, at FE’s adgang sker i overensstemmelse med loven.
Datatilsynet
finder, at der må udvises varsomhed med at lægge til grund ved proportiona-
litetsvurderingen, at passagerer ved bestilling og køb af flybilletter m.v. i almindelighed må
være klar over, at sådanne oplysninger efterfølgende vil blive videregivet til SKAT med hen-
blik på toldkontrol. Datatilsynet peger i den forbindelse på, at SKAT ikke – Datatilsynet be-
kendt – underretter de registrerede personer ved indsamlingen. Datatilsynet stiller sig desu-
den tvivlende over for, om der er tale om registrering af en begrænset personkreds.
Som det fremgår af afsnit 8 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det Forsvarsmini-
steriets vurdering, at forslaget vedrørende FE’s adgang til passageroplysninger er i overens-
stemmelse med EU-retten. Forsvarsministeriet finder, at adgangen er nødvendig af hensyn
til den nationale sikkerhed og offentlige tryghed.
Forsvarsministeriet finder, at den foreslåede ordning er proportional og lægger i den forbin-
delse bl.a. vægt på, at den ordning, der lægges op til med lovforslaget, adskiller sig væ-
sentligt fra de ordninger, som EU-Domstolen har taget stilling til i dommene i Digital Rights-
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
sagen og Tele 2-sagen, bl.a. fordi lovforslaget omfatter en mere begrænset personkreds,
end der var tale om i de to nævnte sager.
Hvad angår retten til effektive retsmidler efter artikel 47 i EU’s Charter om Grundlæggende
Rettigheder, bemærker Forsvarsministeriet, at personer, der ikke er i Danmark hjemmehø-
rende, har forskellige muligheder for at få prøvet, om FE uberettiget behandler oplysninger
om dem. Det kan f.eks. ske ved indbringelse for domstolene i medfør af grundlovens § 63
og ved klage til Folketingets Ombudsmand.
Det bemærkes i den forbindelse, at retten til effektive retsmidler kan undergives saglige og
nødvendige begrænsninger, jf. Chartrets artikel 52, og at det er accepteret, at der i relation
til efterretningstjenesters behandling af personoplysninger kan indføres begrænsninger i
borgernes adgang til indsigt i, hvilke oplysninger, der behandles om dem, jf. herved artikel
3, stk. 2, 1. pind i persondatadirektivet (direktiv 95/46/EF) og artikel 5, stk. 1, litra a-d, i
databeskyttelsesforordningen (forordning 2016/679).
Det bemærkes i øvrigt, at Forsvarsministeriet løbende følger udviklingen i EU-retten med
henblik på at sikre, at ministeriets lovgivning og praksis er i overensstemmelse hermed.
For så vidt angår flypassagerers kendskab til indsamlingen af passageroplysninger henvises
til Justitsministeriets brev af 13. maj 2015 til Retsudvalget vedrørende det af Institut for
Menneskerettigheder afgivne høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET) og toldloven (L 204 af 5. maj 2015). Justitsministeriet anfører i
brevet, at der på baggrund af gældende regler i persondataloven og persondatadirektivet
ikke ses at være anledning til at foreslå særskilte regler om information til passagerer m.v. i
det pågældende lovforslag.
IT-Politisk Forening
anbefaler, at lovforslaget opgives, såfremt EU-retten måtte være til
hinder for lovforslagets indbyggede diskrimination mellem danske statsborgere og andre
unionsborgere. IT-Politisk Forening peger i øvrigt på, at den indirekte indsigtsordning samt
Tilsynet med Efterretningstjenesternes kompetence efter de gældende regler kun omfatter i
Danmark hjemmehørende personer.
Om baggrunden for, at FE’s adgang til passageroplysninger efter Forsvarsministeriets opfat-
telse ikke bør omfatte oplysninger om danske statsborgere, henvises til det anførte i afsnit
2.3 i de almindelige bemærkninger om samspillet mellem PET og FE. PET har således – som
ansvarlig for rigets indre sikkerhed – til brug for bl.a. terrorbekæmpelse allerede adgang til
passageroplysninger om danske statsborgere. Der er derfor ikke tale om, at personer, der
ikke er i Danmark hjemmehørende, behandles anderledes end personer, der er hjemmehø-
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
rende i Danmark. Ordningen er derimod alene udtryk for en sædvanlig kompetencefordeling
mellem PET og FE.
Det bemærkes i øvrigt, at PET allerede efter gældende regler efter omstændighederne kan
videregive passageroplysninger til FE i medfør af PET-lovens § 10. Forsvarsministeriet forud-
sætter på den baggrund, at FE modtager de for tjenesten relevante oplysninger om danske
statsborgere, som PET er i besiddelse af, og Forsvarsministeriet ser derfor ikke behov for at
give FE direkte adgang til oplysninger om danske statsborgere. På den baggrund finder For-
svarsministeriet ikke, at lovforslaget er udtryk for diskrimination af ikke-danske statsborge-
re.
Det bemærkes i øvrigt, at FE-lovens regler om intern behandling af oplysninger, indirekte
indsigt og Tilsynet med Efterretningstjenesternes kompetence, som gælder for i Danmark
hjemmehørende personer, bygger på betænkning nr. 1529/2012 om PET og FE, som blev
afgivet af Udvalget vedrørende Politiets og Forsvarets Efterretningstjenester den 24. februar
2012.
1.4. Frasorteringen af oplysninger om danske statsborgere
IT-Politisk Forening
finder, at det i forbindelse med rejser inden for Schengenområdet,
hvor luftfartsselskaberne ikke registrerer pasoplysninger, vil være forbundet med usikkerhed
at skelne mellem danske statsborgere og andre borgere. Frasortering på baggrund af kon-
taktoplysninger vil efter foreningens opfattelse betyde, at danske statsborgere, som bor i
udlandet, men inden for Schengenområdet, vil blive registreret hos FE. IT-Politisk Forening
foreslår derfor, at FE’s adgang til PNR-oplysninger begrænses til flyvninger mellem Danmark
og lande uden for Schengenområdet.
I tilfælde, hvor der ikke foreligger pasoplysninger, forventes frasorteringen af oplysninger
om danske statsborgere at kunne ske på baggrund af eksempelvis de angivne kontaktoplys-
ninger, herunder telefonnummer (landekode), bopæls- eller faktureringsadresse, e-
mailadresse mv. Som det også fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 3, stk. 4, i
FE-loven, vil en sådan frasortering dog være afhængig af bl.a. kvaliteten og validiteten af de
kontaktoplysninger, som passagererne har opgivet. Det kan således ikke udelukkes, at FE
kortvarigt får adgang til oplysninger om danske statsborgere. Det følger derfor også af lov-
forslaget, at FE uden unødigt ophold skal slette oplysninger om danske statsborgere, så-
fremt det konstateres, at sådanne måtte indgå i de modtagne passageroplysninger.
En begrænsning af FE’s adgang til passageroplysninger til kun at omfatte flyvninger mellem
Danmark og lande uden for Schengenområdet vil efter Forsvarsministeriets opfattelse ikke
medføre den nødvendige styrkelse af FE’s mulighed for at løse FE’s vigtige opgaver med at
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
forebygge og modvirke trusler mod Danmark og danske interesser og tilvejebringe det efter-
retningsmæssige grundlag for Danmarks udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik.
1.5. Øvrige bemærkninger
Datatilsynet
oplyser, at tilsynet forventer at blive hørt forud for udstedelse af den be-
kendtgørelse, som nævnes i forslaget.
Forsvarsministeriet kan bekræfte, at Datatilsynet vil blive hørt i forbindelse med fastsættelse
af regler i medfør af bemyndigelsen i lovforslaget.
2. Bemærkninger til forslaget om FE’s sletning af oplysninger
2.1. Generelt
Advokatrådet
henviser til rådets bemærkninger til Justitsministeriets lovforslag om lempel-
se af slettereglerne for PET’s vedkommende, som rådet vurderede, ville indebære en bety-
delig forringelse af retssikkerheden. Advokatrådet peger i den forbindelse på, at FE efter det
foreslåede om adgang til passageroplysninger vil kunne indhente en meget stor mængde
oplysninger om personer, der ikke er mistænkt for at have begået strafbare forhold.
Datatilsynet
henviser til beskrivelsen i lovforslagets afsnit 3.1 af Justitsministeriets opfat-
telse af rækkevidden af kravet om sletning af oplysninger og bemærker overordnet, at den-
ne opfattelse ses at være i overensstemmelse med Datatilsynets praksis i forhold til de typer
af sager og behandlinger, som hører under tilsynets kompetence.
Institut for Menneskerettigheder
anbefaler, at FE også fremover skal slette alle perso-
noplysninger, der ikke er nødvendige for FE’s arbejde. Instituttet finder, at en i Danmark
hjemmehørende fysisk eller juridisk person, der er opmærksom på, at vedkommende har
været i FE’s søgelys, vil kunne anvende den indirekte indsigtsordning til at kontrollere lovlig-
heden af den fortsatte registrering, men at de færreste vil have anledning til at tro, at FE
har registreret oplysninger om dem. Den indirekte indsigtsordning vil derfor efter instituttets
opfattelse ikke tjene som en nævneværdig sikkerhedsgaranti. Instituttet finder, at lovgivnin-
gen fraviger et grundlæggende menneskeretligt og persondataretligt princip og fremhæver,
at hensynet til beskyttelsen af borgerne mod efterretningstjenesternes unødvendige ind-
samling og opbevaring af personoplysninger er tungtvejende i en demokratisk retsstat.
IT-Politisk Forening
anfører, at FE’s beføjelser til indsamling og behandling af personop-
lysninger udgør et indgreb i retten til privatliv i medfør af EMRK artikel 8, og at der med lov-
forslaget generelt vil blive opbevaret oplysninger om borgerne hos FE i længere tid. Forenin-
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
gen peger på, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne har gennemført omfattende og in-
tensive kontroller uden at konstatere problemer for FE med at overholde FE-lovens behand-
lingskrav. IT-Politisk Forening finder derfor denne del af lovforslaget unødvendig.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne
anfører, at det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at tilsynet i forbindelse med sine stikprøvekontroller fortsat forventes at påse,
om en sag eller et dokument m.v. som helhed lever op til FE-lovens behandlingsbetingelser.
Tilsynet anfører i den forbindelse, at tilsynets opgave er at føre legalitetskontrol med, at FE
behandler oplysninger om i Danmark hjemmehørende personer i overensstemmelse med
FE-loven. En sådan fortsat kontrol med tjenestens overholdelse af FE-lovens behandlingsbe-
tingelser vil imidlertid have yderst begrænset relevans, idet tilsynet alene vil skulle påse, at
FE sletter de sager og dokumenter, som tjenesten i forbindelse med sine aktiviteter bliver
opmærksom på ikke længere opfylder behandlingsbetingelserne. Den omstændighed, at FE
vil skulle slette sager og dokumenter m.v., som tilsynet bliver opmærksom på ikke længere
opfylder behandlingsbetingelserne, ændrer ikke ved tilsynets vurdering heraf.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne anfører endvidere, at begrebet ”dokument m.v.” iføl-
ge lovforslagets bemærkninger skal forstås bredt og blandt andet efter omstændighederne
omfatter elektroniske filer, elektronisk sammenstilling af metadata m.v. En indførelse af et
sådant begreb harmonerer efter tilsynets opfattelse ikke med, at FE i stadigt videre omfang
overgår fra behandling af oplysninger i traditionelle sagsbehandlingssystemer med doku-
menter til avancerede analyseplatforme, hvori dokumentbegrebet kun har begrænset rele-
vans. Anvendelsen af et udvidet dokumentbegreb vil i øvrigt indebære, at meget betydelige
delmængder af oplysninger i filer og sammenstillinger af metadata, som i sig selv udgør
dokumenter, ikke vil skulle slettes, selv om FE i forbindelse med sine aktiviteter bliver op-
mærksom på, at FE-lovens behandlingsbetingelser ikke længere er opfyldt.
Forsvarsministeriet har som beskrevet i lovforslagets afsnit 3.1 fundet behov for, at omfan-
get af FE’s forpligtelse til sletning af lovligt tilvejebragte oplysninger klarlægges, ligesom det
tidligere er sket for PET’s vedkommende. Forsvarsministeriet finder, at den foreslåede klar-
læggelse udgør den rette balance mellem på den ene side hensynet til, at FE kan bruge tje-
nestens operationelle ressourcer på tjenestens kerneopgaver, og på den anden side hensy-
net til at undgå unødig dataophobning hos FE.
For så vidt angår Tilsynet med Efterretningstjenesternes kontrol er det Forsvarsministeriets
opfattelse, at den foreslåede ændring ikke vil svække relevansen af tilsynets kontrolfunktion
i forhold til FE’s behandling og sletning af oplysninger. Det kan i den forbindelse nævnes, at
tilsynet fortsat vil skulle påse, om FE overholder de relevante slettefrister. Lovforslaget æn-
drer endvidere ikke på den indirekte indsigtsordning, hvorigennem tilsynet sikrer borgernes
mulighed for at få kontrolleret, om FE uberettiget behandler oplysninger om dem. Desuden
L 146 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
vil tilsynet bl.a. fortsat skulle påse, om FE’s tilvejebringelse og videregivelse af oplysninger
sker i overensstemmelse med FE-lovens regler, samt FE’s overholdelse af forbuddet mod at
behandle oplysninger om i Danmark hjemmehørende fysiske personer alene på baggrund af
de pågældendes lovlige politiske virksomhed.
2.2. FE’s forpligtelser i relation til sletning af oplysninger
Datatilsynet
anfører, at hvis FE i forbindelse med sine aktiviteter eller i forbindelse med
indirekte indsigt eller tilsyn bliver opmærksom på, at personoplysninger ikke (længere) kan
behandles efter reglerne i FE-loven, og de derfor skal slettes, bør FE efter Datatilsynets op-
fattelse overveje, om det fundne giver anledning til nærmere undersøgelser af, hvorvidt der
i andre sager eller dokumenter skal foretages sletning af personoplysninger.
Datatilsynet anfører endvidere, at tilsynet ikke umiddelbart har bemærkninger til Forsvars-
ministeriets hensynsafvejning i lovforslagets afsnit 3.3.1 Datatilsynet finder dog, navnlig
under hensyn til, at FE’s adgang til at indsamle og behandle oplysninger ses at være meget
bred, at længden af slettefrister bør overvejes nøje og regelmæssigt tages op til vurdering i
lyset af indvundne erfaringer. Datatilsynet peger endvidere på vigtigheden af, at overholdel-
se af slettefrister understøttes teknologisk.
Institut for Menneskerettigheder
peger på Forsvarsministeriets henvisning til, at der
efter Justitsministeriets opfattelse ikke af persondatalovens § 5, stk. 5, kan udledes en pligt
for den dataansvarlige myndighed til løbende at gennemgå samtlige sager og dokumenter
m.v. for at sikre, at der ikke opbevares oplysninger, der ikke længere er nødvendige, så
længe myndigheden har procedurer, som sikrer, at sletning sker i overensstemmelse med
de fastsatte frister. Efter Instituttets opfattelse efterlader det spørgsmålet, om FE har proce-
durer til også fremover at sikre, dels at oplysninger slettes inden for slettefristen, dels at
sager og dokumenter slettes, når de ikke længere er nødvendige.
Som det fremgår af lovforslagets afsnit 3.4.1 indebærer den foreslåede § 6 a, stk. 1, i FE-
loven, at FE, hvis tjenesten i forbindelse med sine aktiviteter bliver opmærksom på, at en
sag eller et dokument m.v., der indeholder oplysninger om en person, ikke (længere) kan
behandles, vil skulle overveje om også andre sager eller dokumenter m.v., hvori der indgår
oplysninger om personen, skal slettes.
For så vidt angår FE’s procedurer for sletning af oplysninger kan det oplyses, at det fremgår
af Tilsynet med Efterretningstjenesternes årsredegørelse for 2015, at FE generelt har iagtta-
get lovgivningens bestemmelser om bl.a. intern behandling af oplysninger. Forsvarsministe-
riet prioriterer, at overholdelsen af slettefrister i størst muligt omfang understøttes teknolo-
gisk.