Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153 Bilag 6
Offentligt
1747131_0001.png
Notat
Supplerende
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved grænsen)
(L 153)
24. april 2017
1. Indledning
Udlændinge- og Integrationsministeren fremsatte den 15. marts 2017 forslag til
lov om ændring af udlændingeloven (Mulighed for i en krisesituation at afvise
asylansøgere ved grænsen) (L 153) for Folketinget.
Udlændinge- og Integrationsministeriet fremsendte den 15. marts 2017 kommen-
teret høringsoversigt vedrørende lovforslaget til Udlændinge- og Integrationsud-
valget.
Lovforslaget blev 1. behandlet i Folketinget den 23. marts 2017.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 10. april 2017 modtaget et sup-
plerende høringssvar vedrørende lovforslaget fra Flygtningenævnet.
2. Flygtningenævnets høringssvar
2.1.
Flygtningenævnet anfører i det supplerende høringssvar, at det i bemærknin-
gerne til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til ny § 28, stk. 8, i udlændingeloven), for-
udsættes, at Flygtningenævnet foretager en generel vurdering af forholdene i det
enkelte land og på den baggrund ud fra en generel betragtning vurderer, om be-
tingelserne i udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt., er opfyldt, og om det
pågældende land således er at sidestille med et sikkert tredjeland.
Flygtningenævnet bemærker i den forbindelse, at hverken ordlyden i udlændinge-
lovens § 48 a, stk. 1, 4. pkt., praksis ved internationale menneskerettighedsorga-
ner, herunder Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, eller nævnets gene-
relle praksis ses at være forenelig med de pågældende bemærkninger til lov-
forslaget.
Efter Flygtningenævnets opfattelse er det således ikke muligt alene på baggrund
af en generel vurdering af forholdene i de enkelte lande at vurdere, om betingel-
serne i § 48 a, stk. 1, 4. pkt., er opfyldt, herunder om udlændingen vil være i risiko
for at blive udsat for umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf,
ved en afvisning til det pågældende land. Det vil i disse situationer efter nævnets
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Brit Gotthard Jensen
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
72 26 87 63
[email protected]
2016 - 11591
223681
Side
1/6
L 153 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende kommenteret høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
opfattelse være nødvendigt at sammenholde de konkrete oplysninger i sagen med
de generelle forhold i det enkelte land, hvortil der påtænkes at ske afvisning.
2.2.
Flygtningenævnet anfører endvidere, at det med lovforslaget forudsættes, at
Flygtningenævnet i forbindelse med aktivering af nødbremsen hurtigt skal foreta-
ge en vurdering af forholdene i de enkelte lande, hvortil der påtænkes at ske af-
visning. Dette vil efter nævnets opfattelse næppe være muligt og i det mindste
give anledning til betydelig tvivl, om det vil være muligt i forhold til en række lan-
de.
Flygtningenævnet henviser i den forbindelse til, at det vil være nødvendigt at
fremskaffe aktuelle oplysninger om forholdene i de pågældende lande i en situa-
tion, hvor asylsystemet må antages at være sat under voldsomt pres eller brudt
sammen, ligesom Flygtningenævnet bemærker, at nævnet normalt træffer afgø-
relse som ankeinstans og efter en kontradiktorisk proces, hvor blandt andre Ud-
lændingestyrelsen afgiver indlæg til nævnet på baggrund af de baggrundsoplys-
ninger, som styrelsen er i besiddelse af.
2.3.
Flygtningenævnet henstiller, at det fremsatte forslag ændres, således at det
sikres, at den nødvendige vurdering i forhold til udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 4.
pkt., foretages, og således, at det overvejes, at opgaven med at indhente oplys-
ninger og vurdere forholdene i de omhandlede lande til brug for politiets afgørel-
se i 1. instans i stedet henlægges til Udlændingestyrelsen, der i forvejen varetager
opgaven med at indhente generelle baggrundsoplysninger af asylrelevant karak-
ter. Flygtningenævnet vil herefter, mere i overensstemmelse med nævnets rolle
som ankeinstans, kunne afgive udtalelse til brug for Udlændingenævnets afgørel-
se.
3. Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til Flygtningenævnets
høringssvar
3.1. Ordlyden af udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 4. pkt.
Efter udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 4. pkt., må udsendelse af en udlænding, der
påberåber sig at være omfattet af § 7 (asyl), ikke finde sted til et land, hvor ud-
lændingen vil være i risiko for dødsstraf eller for at blive underkastet tortur eller
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, eller hvor der ikke er
beskyttelse med videresendelse til et sådant land (refoulement).
Af de specielle bemærkninger til udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt., jf.
Folketingstidende 2001-2002, tillæg A, side 4044 ff, fremgår bl.a. følgende:
”…
Efter gældende praksis indgår det i vurderingen af, om et land kan anses for
at være et sikkert tredjeland, om udlændingen ved udsendelse til dette land
ud fra en generel betragtning vil være i risiko for dødsstraf eller for at blive
underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
Side
2/6
L 153 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende kommenteret høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
straf. Vurderingen af, om der foreligger en sådan risiko, foretages på bag-
grund af en generel vurdering af det pågældende tredjeland. Det skal såle-
des heller ikke i den sammenhæng foretages en individuel vurdering af den
enkelte asylansøgers forhold.
Vurderingen af, om der foreligger en sådan risiko, skal foretages på bag-
grund af en generel vurdering af det pågældende tredjelands overholdelse
af principperne i bl.a. artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskon-
vention, Den Europæiske Menneskerettighedskonventions 6. tillægsproto-
kol og FN’s ko ve tio o tortur og a de gruso , u e eskelig eller
nedværdigende behandling eller straf. Det skal således ikke foretages en in-
dividuel vurdering af den enkelte asylansøgers forhold.
…”
Det er på baggrund heraf Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at
lovforslaget er i overensstemmelse med ordlyden af samt bemærkningerne til
udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 4. pkt.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal i tilknytning hertil bemærke, at der
ved indførelsen af de foreslåede bestemmelser i § 28, stk. 7 og 8, i udlændingelo-
ven er tale om ny lovgivning, som på baggrund af almindelige lovfortolkningsprin-
cipper skal forstås bl.a. i overensstemmelse med forarbejderne til bestemmelser-
ne.
3.2. Praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
3.2.1.
For så vidt angår praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
vedrørende overførsel af asylansøgere inden for Dublinsystemet kan der henvises
til dom af 21. januar 2011 i sagen
M.S.S. mod Belgien og Grækenland (Application
no. 30696/09),
der omhandlede en enlig mand fra Afghanistan.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fandt i sagen bl.a. henset til de fore-
liggende baggrundsoplysninger om forholdene for asylansøgere i Grækenland, at
de belgiske myndigheders overførsel af klageren til Grækenland var i strid med
artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. For så vidt angik
manglerne i det græske asylsystem fandt Domstolen endvidere, at asylsystemet
led af så alvorlige strukturelle mangler, at det var i strid med artikel 13 i Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention (om adgangen til effektive retsmidler),
og at de belgiske myndigheder henset til de foreliggende baggrundsoplysninger
herom måtte have været bekendt hermed, hvorfor de belgiske myndigheder hav-
de pligt til at sikre sig
og ikke alene antage
at den græske asyllovgivning blev
håndhævet i praksis. Da de belgiske myndigheder ikke havde sikret sig dette, var
overførslen af klageren til Grækenland i strid med artikel 3 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Side
3/6
L 153 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende kommenteret høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
Herudover kan der henvises til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols
dom af 4. november 2014 i sagen
Tarakhel mod Schweiz (Application no.
29217/12),
der omhandlede en afghansk familie med på daværende tidspunkt 5
børn født mellem 1999 og 2008.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fandt i denne sag bl.a., at selv om
modtageforholdene for asylansøgere i Italien generelt ikke kunne sidestilles med
modtageforholdene i Grækenland på tidspunktet for Menneskerettighedsdomsto-
lens dom i sagen
M.S.S. mod Belgien og Grækenland,
så var forholdene i Italien af
en sådan karakter, at en overførsel af klagerne (en børnefamilie) til Italien ville
være i strid med artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention,
medmindre de schweiziske myndigheder forinden en overførsel indhentede en
garanti fra de italienske myndigheder for, at klagerne ikke ville blive adskilt ved
ankomst til Italien, og at de ville blive indlogeret under forhold, der var tilpasset
børnenes alder.
3.2.2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at hvis Flygtningenæv-
net på baggrund af de oplysninger, der er tilgængelige for nævnet, finder, at der
er væsentlige grunde til at tro, at der er sådanne generelle systemfejl i asylproce-
duren eller i modtageforholdene i et land, at afvisning af en person til det pågæl-
dende land ud fra en generel betragtning vil medføre en risiko for umenneskelig
eller nedværdigende behandling, og at det pågældende land således ikke er at
sidestille med et sikkert tredjeland, skal Flygtningenævnets vurdering indeholde
denne konklusion.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at lovforsla-
get ikke er til hinder for, at Flygtningenævnet foretager en differentieret vurdering
af forholdene i det enkelte land i forhold til forskellige grupper af personer, f.eks.
enlige mænd eller sårbare personer som familier med børn.
Hvis Flygtningenævnet således på baggrund af de oplysninger, der er tilgængelige
for nævnet, f.eks. finder, at forholdene for enlige mænd i et land umiddelbart ud
fra en generel betragtning opfylder betingelserne i udlændingelovens § 48 a, stk.
1. 3. og 4. pkt., og dermed for denne gruppe af personer er at sidestille med et
sikkert tredjeland, skal Flygtningenævnets vurdering indeholde denne
(del)konklusion. Finder Flygtningenævnet derimod ikke med sikkerhed at kunne
vurdere, om forholdene i et land for sårbare personer, f.eks. familier med børn,
ud fra en generel betragtning er af en sådan karakter, at landet er at sidestille
med et sikkert tredjeland for denne gruppe af personer, skal Flygtningenævnets
vurdering indeholde denne (del)konklusion.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker endvidere, at politiet efter
forslaget
uafhængigt af Flygtningenævnets generelle vurdering
i det enkelte
tilfælde skal foretage en vurdering af, hvorvidt det vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at afvise en person, der ved grænsen påberåber sig at
være omfattet af udlændingelovens § 7. Dette kan f.eks. være tilfældet, som det
fremgår af pkt. 2.5.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvis en afvisning
Side
4/6
L 153 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende kommenteret høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
de facto vil fastholde en adskillelse af en mindreårig udlænding fra sin nærmeste
familie.
Det bemærkes i den forbindelse, at det, som det fremgår af pkt. 2.4.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger, efter forslaget er en forudsætning for at kunne
afvise en udlænding ved grænsen, at Danmark i øvrigt overholder sine internatio-
nale forpligtelser i den forbindelse.
Der henvises desuden til besvarelserne af spørgsmål nr. 15, 27 og 41 fra Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg vedrørende lovforslaget.
Det er på baggrund af ovenstående Udlændinge- og Integrationsministeriets op-
fattelse, at lovforslaget er i overensstemmelse med praksis fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol.
3.3. Flygtningenævnets generelle praksis
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at der ved indførelsen af § 28,
stk. 7 og 8, i udlændingeloven er tale om ny lovgivning, og at Flygtningenævnet i
den forbindelse tillægges en opgave, som nævnet ikke tidligere har udført. Der
opstår således efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse ikke
spørgsmål om, hvorvidt lovforslaget er i overensstemmelse med tidligere praksis.
3.4. Praktisk muligt for Flygtningenævnet at udarbejde vurdering
Som det fremgår af pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er Flygt-
ningenævnet et fagkyndigt organ, der behandler klager vedrørende asylrelaterede
afgørelser, heriblandt særligt klager over afslag på asyl samt afgørelser om over-
førsel til et andet EU-land efter Dublinforordningen. Flygtningenævnet besidder
således en særlig ekspertise på det asylretlige område, herunder viden om de
enkelte landes asylforhold og procedurer, og vil på den baggrund kunne udarbej-
de en asylfaglig vurdering af forholdene i det enkelte land.
Som det fremgår af Flygtningenævnets 24. beretning (2015), pkt. 3.2.2, er Flygt-
ningenævnet i besiddelse af en omfattende samling af generelt baggrundsmateri-
ale om forholdene for asylansøgere i modtagerlandene. Materialet indgår som en
del af det faktiske grundlag, der indgår i nævnets vurdering af den enkelte sag.
Som det endvidere fremgår af Flygtningenævnets 24. beretning (2015), pkt. 3.2.2,
sørger Flygtningenævnets sekretariat for, at Flygtningenævnets baggrundsmateri-
ale løbende ajourføres. Flygtningenævnet vil således mindst tre gange årligt of-
fentliggøre nye baggrundsoplysninger på Flygtningenævnets hjemmeside
www.fln.dk. Sekretariatet søger endvidere efter baggrundsmateriale, hvis der
opstår et særligt behov herfor, hvilket typisk vil være tilfældet, hvis der opstår
væsentlige ændringer i forholdene i modtagerlandet.
Side
5/6
L 153 - 2016-17 - Bilag 6: Supplerende kommenteret høringssvar, fra Udlændinge- og Integrationsministeriet
Det er på baggrund heraf Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at
Flygtningenævnet i en situation, hvor Dublinsamarbejdet i realiteten er holdt op
med at fungere, vil være i stand til hurtigt at foretage en vurdering af forholdene i
de lande, hvortil der påtænkes at ske afvisning.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i praksis i langt de fleste tilfælde efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse vil være tale om afvisning til
Tyskland eller Sverige.
3.5. Henlæggelse til Udlændingestyrelsen
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at Flygtningenævnet
som et fagkyndigt og uafhængigt domstolslignende organ, der besidder en særlig
ekspertise på det asylretlige område, og som 2. og sidste instans behandler klager
vedrørende asylrelaterede afgørelser, er nærmest til at foretage en generel vur-
dering af, om et land omfattet af Dublinforordningen i en krisesituation, hvor Dub-
linsamarbejdet i realiteten er holdt op med fungere, er at sidestille med et sikkert
tredjeland.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at Flygtnin-
genævnet, som det fremgår af pkt. 3.4 ovenfor, er i besiddelse af en omfattende
samling af generelt baggrundsmateriale om forholdene for asylansøgere i modta-
gerlandene.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder således, at der med den foreslåede
ordning i lovforslaget er fundet den rette løsning i forhold til, hvilken myndighed
der i en krisesituation, hvor Dublinsamarbejdet i realiteten er holdt op med at
fungere, skal udarbejde en vurdering af, om betingelserne i udlændingelovens §
48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt., er opfyldt.
Side
6/6