I
FLYGTNINENÆVNET
I
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 K.øbenhavn K
Dato:
Sagsbehandler:
10. april 2017
thi
Flygtningenævnet har den 22. februar 2017 afgivet høringssvar til udkast til lov om ændring af
udlændingeloven (Mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved grænsen).
Den
15.
marts 2017 har udlændinge- og integrationsministeren fremsat lovforslag nr. L
153
om
ændring af udlændingeloven (Mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved græn
sen) for Folketinget. Det fremsatte lovforslag indeholder blandt andet en afgørende ændring af
Flygtningenævnets kompetence i forhold til det udkast, hvortil nævnet har afgivet høringssvar.
I den anledning ønsker Flygtningenævnet at fremkomme med følgende yderligere bemærknin
ger.
Det fremgår af lovforslagets
§
1, nr. 1 (forslag til fly
§
28, stk. 8, i udlændingeloven), at Flygt
ningenævnet til brug for en afgørelse om afvisning, vurderer, om betingelserne i 48 a, stk. 1,
3.
§
og 4. pkt., er opfyldt. Denne vurdering lægges til grund ved afgørelsen.
I bemærkningerne til bestemmelsen forudsættes det, at Flygtningenævnet foretager en generel
vurdering af forholdene i det enkelte land og på den baggrund ud fra en generel betragtning vur
derer, om betingelserne i
§
48 a, stk. 1, 3. og 4. pkt., er opfyldt, og om det pågældende land såle
des er at sidestille med et sikkert tredjeland.
Flygtningenævnet skal i den forbindelse bemærke, at hverken ordlyden i udlændingelovens 48
§
a, stk. 1, 4. pkt., praksis ved internationale menneskerettighedsorganer, herunder Den Europæi
ske Menneskerettighedsdomstol, eller nævnets generelle praksis ses at være forenelig med de
pågældende bemærkninger til lovforslaget.
Det er således ikke muligt alene på baggrund af en generel vurdering af forholdene i de enkelte
lande at vurdere, om betingelserne i
§
48 a, stk. 1, 4. pkt., er opfyldt, herunder om udlændingen
vil være i risiko for at blive udsat for umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf,
ved en afvisning til det pågældende land. Det vii i disse situationer være nødvendigt at sammen-
holde de konkrete oplysninger i sagen med de generelle forhold i det enkelte land, hvortil der
påtænkes at ske afvisning. Som eksempel herpå kan nævnes Den Europæiske Menneskeret
tighedsdomstols dom i sagen Tarakhel mod Schweiz (sag nr. 292 17/12).
Det forudsættes endvidere med lovforslaget, at der med aktiveringen af den såkaldte nødbrems
e
skal træffes afgørelse hurtigt af i hvert fald politiet og formentlig også i eventuelle klagesager af
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon: +45 7226 9920
Telefax: +45 3920 4505
Hjemmeside: www.fln.dk