Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153 Bilag 7
Offentligt
1749692_0001.png
Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 0. april 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved grænsen)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 19. januar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 103. Den 15. marts 2017 sendte udlændin-
ge- og integrationsministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet et spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et samråd med udvalget den 3. april 2017.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 64 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret bortset fra spm. 53-64.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(S, EL, ALT og
RV):
1)
I det
nr. 1
foreslåede
§ 28, stk. 7,
indsættes efter »Ud-
lændinge- og integrationsministeren kan«: » efter at have
rådført sig med Det Udenrigspolitiske Nævn«
[Rådføring med Det Udenrigspolitiske Nævn]
2)
I det
nr. 1
foreslåede
§ 28, stk. 7,
indsættes efter »som
er omfattet af Dublinforordningen«:
», hvis
a) antallet af personer, der ankommer til Danmark, og
som påberåber sig at være omfattet af § 7, er ekstraor-
dinært højt,
b) kapaciteten til at modtage yderligere flygtninge i Dan-
mark er udfordret,
c) andre muligheder for at modtage flygtninge har vist sig
utilstrækkelige, herunder iværksættelse af beredskabs-
planer, mobilisering af relevante myndigheder og ud-
DokumentId
Journalnummer
L 153 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1749692_0002.png
2
tømmelse af mulighederne for særlige hasteprocedurer
i det eksisterende regelværk.«
[Kriterier for anvendelse af nødbremsen]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(EL, ALT og
RV):
3)
Efter det under
nr. 1
foreslåede
§ 28, stk. 8
indsættes
som nyt stk.:
»Stk. 9.
Uledsagede mindreårige, som påberåber sig at
være omfattet af § 7, kan ikke afvises efter stk. 7.«
Stk. 7, som bliver stk. 9, bliver herefter stk. 10.
[Undtagelse for uledsagede mindreårige]
Bemærkninger
Til nr. 1
En beslutning om at anvende nødbremsen er af vidtræk-
kende karakter. Regeringen bør derfor, som i andre sager af
større udenrigspolitisk rækkevidde, rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn, inden beslutningen træffes. Det
Udenrigspolitiske Nævn kan samles med kort varsel på alle
tider af året. Det er en proces som er ubureaukratisk og flek-
sibel. Der er ikke tale om en formel indhentning af samtyk-
ke fra Folketinget i form af beslutningsforslag eller haste-
lovgivning, som kræver at Folketinget indkaldes. Traditio-
nelt har regeringen rådført sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn i en række sager, uden at det har hindret regeringens
mulighed for at handle hurtigt, når der er behov for det.
Til nr. 2
Ministeren har i svar på spørgsmål 5 angivet, at nød-
bremsen vil kunne aktiveres, »hvis samtlige medlemsstater
er ophørt med at overholde Dublinprocedurerne. Betingel-
serne vil omvendt ikke være opfyldt, hvis der alene er tale
om, at enkelte medlemsstater ikke lever op til deres forplig-
telser«. Ministeren ønsker imidlertid ikke at være konkret i
forhold til hvilke kriterier, der skal være opfyldt, før nød-
bremsen kan aktiveres, som man f.eks. har valgt i Norge (jf.
svar på spm. 16). Forslagsstillerne har vanskeligt ved at fo-
restille sig, at en beslutning kan tages uden at forholde sig til
som minimum de tre kriterier, der er opstillet i ændringsfor-
slaget. Ændringsforslaget stiller ikke absolutte krav i forhold
til vurderingen. Der er således fortsat op til ministeren at
vurdere belastningen. Ministeren vil dog skulle begrunde
beslutningen med inddragelse af de tre kriterier.
Til nr. 3
Det er nødvendigt at udvise særlige hensyn over for uled-
sagede flygtningebørn. Det er derfor ikke rimeligt, at inddra-
ge denne gruppe ved en generel afvisning ved grænsen, hvor
der ikke sikkerhed for, at et andet sikkert lands myndigheder
tager hånd om barnet, da det må antages, at myndighederne
også her er under pres. Dublinforordningens beskyttelse af
mindreårige, som oplistet i svar på spm. 23, skal derfor fort-
sat gælde, selvom regeringen måtte vælge at anvende nød-
bremsen i forhold til flygtninge generelt.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Morten Marinus (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Roger Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 153 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1749692_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 153
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Notat om visse folkeretlige spørgsmål vedr. nødret som ansvarsfri-
hedsgrund i folkeretten, fra udlændinge- og integrationsministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Supplerende kommenteret høringssvar, fra Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 153
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om vurdering af barnets tarv i en situation, hvor et uledsaget
barn ikke nødvendigvis har slægtninge i Danmark, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en vurdering af et uledsaget mindreårigt barns tarv, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om et barn overgives til de sociale myndigheder, hvis et uledsa-
get barn afvises ved grænsen, til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om det betyder noget for iværksættelsen af nødbremsen, hvis
Tyskland er udfordret på håndtering af flygtninge m.v., til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en vurdering af, at Dublinsamarbejdet ikke funge-
rer vil blive truffet m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan og efter hvilke kriterier en krise i lovforslagets for-
stand defineres, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om Dublinforordningen vil være ude af kraft, hvis vore nabo-
lande ikke løfter opgaven med håndtering af flygtninge, til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange asylansøgere der skal søge mod Danmark, før
man iværksætter nødbremsen, til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om Dublinforordningen reelt fungerer i dag m.v., til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren agter at iværksætte nødbremsen hurtigst muligt,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvilke elementer, der skal være tilstede, før nødbremsen kan
aktiveres m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
L 153 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1749692_0004.png
4
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Spm. om ministeren som eksempel vil opridse et par scenarier, hvor
ministeren kan forestille sig, at nødbremsen aktiveres, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at Børnekonventionen
ikke overtrædes m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre at uledsagede flygtningebørn
ikke bliver kastebold imellem forskellige EU-lande m.v., til udlændin-
ge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil sikre, at afviste asylbørn bliver overdraget til
en myndighedsperson i et andet EU-land, til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor den danske regering ikke har været lige så udførlig
om kriterierne for at udløse nødbremsen, som man er i Norge, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er villig til at opsætte klare kriterier for at udløse
nødbremsen i stil med de kriterier, der er opstillet i den tilsvarende
norske model, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren vil sikre uledsagede børns tarv m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan det defineres, at dublinforordningen ikke fungerer
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvilke restriktioner der er for aktivering af nødbremsen
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om det er den siddende minister, der foretager vurderingen af,
om der er behov for at aktivere nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at søge Folketingets tilslutning,
hvis der er behov for at aktivere nødbremsen m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Dublinforordningen gælder for uledsagede flygtningebørn,
der i forordningen betragtes som særlige sårbare personer, til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en oversigt over de retsregler, et uledsaget flygtningebarn
har for nuværende og de retsregler, der forandres med nødbremsen
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, med hvilken begrundelse et uledsaget flygtningebarn ikke i
L 153 betragtes som en særlig sårbar person m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om mindreårige flygtningebørn, der for nuværende rejser alene
og søger asyl i et EU-land, men siden rejser videre til andet land, skal
have deres sag behandlet i det land, hvor den mindreårige aktuelt op-
holder sig m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministe-
rens svar herpå
L 153 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1749692_0005.png
5
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Spm., om der er andre domsafsigelser / konventioner, der beskytter et
uledsaget flygtningebarn mod udsendelse m.v., til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en tænkt afvisning på grænsen vil blive gennemført
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om der er EU-lande, som Danmark ikke tilbagesender et uledsa-
get flygtningebarn til m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange uledsagede flygtningebørn Danmark har modta-
get i årene 2014, 2015, 2016 m.v., til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om en statistik over antal modtagne uledsagede flygtningebørn i
Sverige, Norge, Finland og Danmark i årene 2014, 2015 og 2016, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om antallet af uledsagede flygtningebørn, der i 2015 og 2016 har
fået deres anmodning om asyl afvist, til udlændinge- og integrations-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om regeringen med lovforslaget på baggrund af en folkeretligt
vurdering kan fastslå, at Danmark ikke længere er forpligtet til at følge
procedurerne i Dublinforordningen m.v., til udlændinge- og integrati-
onsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om situationen i august/september 2015 ville have udløst denne
mulighed for at afvise ved grænsen, til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om der er procedurer for, hvordan Kommissionen og Rådet skal
forholde sig i tilfælde af at procedurerne i Dublinforordningen ikke
overholdes m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om der er adskillige eksempler på, at Dublintilbagesendelser er
blevet suspenderet til specifikke lande for at beskytte asylansøgere
m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om Danmark i fremtiden vil kunne benytte »nødbremsen«, selv-
om lande grænsende op til Danmark opretholder deres procedurer
under Dublinforordningen m.v., til udlændinge- og integrationsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke specifikke procedurer under Schengenreglerne rege-
ringen påtænker at anvende i en situation, hvor der genindføres mid-
lertidig grænsekontrol m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke økonomiske og administrative konsekvenser en ud-
løsning af »nødbremsen« forventes at have for politiet i danske luft-
havne og havne m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om Danmark aktivt vil arbejde for at nødretssituationen kan op-
hæves, hvis nødbremsen bliver aktiveret m.v., til udlændinge- og inte-
grationsministeren, og ministerens svar herpå
L 153 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1749692_0006.png
6
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Spm. om en redegørelse, der forholder sig til, om L 153 sikrer over-
holdelse af Børnekonventionens artikel 3 m.v., til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om brug af nødbremsen vil være en udenrigspolitisk beslutning
af større rækkevidde m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om en vedtagelse af dette lovforslag vil indebære, at udlændin-
ge- og integrationsministeren får hjemmel til uden at konsultere Fol-
ketinget at beslutte, at der foreligger en situation, hvor asylansøgere
skal afvises ved grænsen m.v., til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om et lignende forslag indgik i det lovforberedende arbejde til
udlændingeloven i 1982 m.v., til udlændinge- og integrationsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om forskellen på de nuværende regler og på reglerne efter nød-
bremsen i forhold til Børnekonventionens status samt barnets tarv, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om hvad har forrang: Børnekonventionen og barnets tarv eller
de indskærpede afvisningsregler ved aktivering af nødbremsen, til ud-
lændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om uledsagede børn vil få en asylbehandling ved aktivering af
nødbremsen for at undersøge deres beskyttelsesbehov, til udlændinge-
og integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren ønsker at indhente en generel bemyndi-
gelse til at kunne aktivere den såkaldte nødbremse ved grænsen ved at
ændre udlændingeloven, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om regeringen i en krisesituation har mulighed for hurtigt at sø-
ge Folketingets tilslutning til at afvise asylansøgere ved grænsen, og at
det således ikke på forhånd, inden en eventuel krisesituation opstår, er
nødvendigt at ændre udlændingeloven for at give udlændinge- og inte-
grationsministeren en generel bemyndigelse til at aktivere nødbrem-
sen, til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om Udlændinge- og Integrationsministeriet i forbindelse med
udarbejdelsen af lovforslaget har undersøgt andre muligheder for at
aktivere den såkaldte »nødbremse«, til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren i en konkret krisesituation vil søge Folketingets
tilslutning til at aktivere den såkaldte nødbremse, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er bekendt med, om der findes dokumentation
for, at en 10-årig pige er rejst alene gennem Europa og er ankommet
alene til Danmark m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om de børn, som Udlændingestyrelsen betragter som »uledsage-
de mindreårige asylansøgere«, reelt kan have rejst gennem Europa
med andre m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
L 153 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1749692_0007.png
7
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
Spm., om ministeren har dokumentation for, at en 10-årig pige er rejst
helt alene, altså uden ældre søskende eller andre voksne m.v., til ud-
lændinge- og integrationsministeren
Spm., om nødbremsen alene vil blive brugt under nødretslignende for-
hold m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Spm., om nødbremsen alene vil blive brugt under nødretslignende for-
hold og dermed for at beskytte »en essentiel interesse mod en alvorlig
og umiddelbar fare« m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Spm., om det allerede i dag er muligt at gøre det, som L 153 lægger op
til m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Spm. om, hvad der i givet fald er nødvendigt i dag for at gennemføre
samme indgreb uden L 153, til udlændinge- og integrationsministeren
Spm. om at tage kontakt til øvrige medlemsstater samt Europa-Kom-
missionen for at afklare, om Dublinsamarbejdet er ophørt med at fun-
gere m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Spm. om, hvor væsentlig en forsinkelse ministeren vurderer, at det vil
være at orientere Folketinget om, at et indgreb i form af brug af »nød-
bremsen« er nært forestående, til udlændinge- og integrationsministe-
ren
Spm., om der er eksempler på, at Danmark har henvist til ønsket om at
beskytte »en essentiel interesse mod en alvorlig og umiddelbare fare«,
til udenrigsministeren
Spm., om ministeren kan forestille sig en situation, hvor det er nød-
vendigt at beskytte Danmark mod »en essentiel og umiddelbar fare«,
hvor det ikke vil være passende at orientere Det Udenrigspolitiske
Nævn, til udenrigsministeren
Spm. om, hvor stor en forsinkelse orienteringen af Udenrigspolitisk
Nævn normalt regnes for at være m.v., til udenrigsministeren
Spm. om en anvendelse af nødret, hvor »staten ikke ifalder ansvar«
under en forpligtelse, som Folketinget har givet sit samtykke til, bør
forelægges Folketinget m.v., til udenrigsministeren
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 153
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om procedurerne for aktivering af nødbremsen m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren
L 153 - 2016-17 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1749692_0008.png
8
Bilag 2
Uddrag fra Flygtningenævnets formandskabs beretning 2015, s. 52-53
Optrykt efter ønske fra S jf. ministerens svar på L 153 – spm. 29
3.3.2 Uledsagede mindreårige – Dublinforordningens artikler 6 og 8
Nævnet
stadfæstede
i
april 2015
Udlændingestyrelsens afgørelse vedrørende overførsel til
Storbritanni-
en
af en uledsaget mindreårig statsborger fra Marokko. Dansk Flygtningehjælp havde som begrundelse
for, at klagerens asylsag skulle behandles i Danmark, blandt andet henvist til, at den opholdstilladelse,
som klageren angiveligt blev meddelt i Storbritannien, var udløbet, hvorfor Udlændingestyrelsens afgø-
relse måtte stride imod barnets tarv, samt at det ikke efter EU-domstolens afgørelse i sagen M. A. and
Others vs. UK (C-648/11) synes muligt at overføre en uledsaget mindreårig som følge af en accept i hen-
hold til Dublinforordningens artikel 12, men derimod udelukkende en accept efter forordningens artikel
18, stk. 1, litra d.
Flygtningenævnet
udtalte: »I den foreliggende sag har nævnet lagt til grund, at klage-
ren er uledsaget mindreårig og derfor er omfattet af de garantier, der findes i Dublinforordningens artikel
6. Nævnet har endvidere lagt til grund, at klageren dels har fået endeligt afslag på asyl, dels har fået ud-
stedt en opholdstilladelse i Storbritannien (»discretionary leave«), der udløb
i efteråret
2014 og dermed
mindre end to år før, klageren indgav sin ansøgning om asyl i Danmark, og at han ikke har forladt med-
lemsstaternes område efter udløbet af sin opholdstilladelse. Flygtningenævnet finder på denne baggrund,
at Storbritannien er forpligtet til at modtage klageren, jf. forordningens bestemmelser. Storbritannien er
dermed ansvarlig for at behandle klagerens ansøgning om international beskyttelse. Det bemærkes her-
ved, at Storbritannien
i foråret
2015 har accepteret at modtage klageren. Flygtningenævnet finder ikke
grundlag for at tilsidesætte Udlændingestyrelsens vurdering af, at der ikke foreligger sådanne særlige hen-
syn, herunder af humanitær karakter, at asylansøgningen bør behandles i Danmark, jf. forordningens arti-
kel 17. Det bemærkes herved, at klageren er en dreng, som ifølge sin forklaring til oplysnings- og motivs-
amtalen i Udlændingestyrelsen er sund og rask. Det af Dansk Flygtningehjælp oplyste om, at klageren i
Storbritannien frygter familiemedlemmer til sin kæreste, kan ikke føre til en ændret vurdering heraf.
Flygtningenævnet skal herved bemærke, at klageren må henvises til at rette henvendelse til de britiske
myndigheder herom, idet disse må antages at kunne og ville behandle en sådan henvendelse. Det forhold,
at klageren er uledsaget mindreårig asylansøger i Danmark, samt hensynet til barnets tarv kan ikke føre til
en ændret vurdering. Flygtningenævnet har lagt vægt på, at klageren har fået behandlet sin asylsag i Stor-
britannien og fået endeligt afslag på denne
i foråret
2012, men at han blev meddelt opholdstilladelse i
form af »discretionary leave« med udløb
i efteråret
2014, samt at Storbritannien
i foråret
2015 acceptere-
de at modtage klageren, jf. Dublinforordningens artikel 12, stk. 4. Hensynet til barnets tarv kan således
ikke i sig selv begrunde, at klageren – imod formålet med Dublinforordningen – skulle være berettiget til
en helt ny realitetsbehandling af sin ansøgning om international beskyttelse. Hertil kommer, at EU-dom-
stolen den 6. juni 2013 i sagen M. A. and Others vs. UK (C-648/11) har afvist, at artikel 6, stk. 2, i Dub-
linforordning nr. 343/2003, som i sit indhold tilsvarende findes i Dublinforordningens artikel 8, stk. 4,
indebærer, at en uledsaget mindreårig, der for så vidt angår realiteten har fået afslag på sin asylansøgning
i en første medlemsstat, derefter kan tvinge en anden medlemsstat til at behandle en asylansøgning (præ-
mis 63). På den baggrund skal Flygtningenævnet meddele, at nævnet efter en gennemgang af sagen ikke
finder grundlag for at omgøre Udlændingestyrelsens afgørelse, jf. udlændingelovens § 48a, stk.1, 1. pkt.,
jf. § 29a, stk. 1, jf. Dublinforordningen.« Stor/2015/1.