Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153
Offentligt
1743218_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 33 til L 153 efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 33 til
L 153:
Er det korrekt forstået, at regeringen med lovforslaget på baggrund af en folkeret-
ligt vurdering kan fastslå, at Danmark ikke længere er forpligtet til at følge proce-
durerne i Dublinforordningen, når andre lande ikke længere følger procedurerne i
Dublinforordningen, og at regeringen på den baggrund retter henvendelse til an-
dre Dublinlande samt Kommissionen, og meddeler at Danmark indleder en proce-
durer, hvor asylansøgere afvises ved den danske grænse i en periode på op til 4
uger, med mulighed for forlængelse 4 uger af gangen?
Svar:
1.
En effektiv overholdelse af medlemsstaternes forpligtelser er en forudsætning
for, at Dublinsamarbejdet i praksis kan fungere efter hensigten. I en situation,
hvor det vurderes, at Dublinsamarbejdet formelt set stadig gælder, men hvor
samarbejdet efter den danske regerings opfattelse reelt er brudt sammen
f.eks.
hvis flere medlemsstater ikke overholder deres forpligtelser i medfør af Dublin-
forordningen ved eksempelvis ikke at foretage registrering i Eurodac-systemet af
asylansøgere eller ved ikke at acceptere at tilbagetage udlændinge i medfør af
Dublinreglerne
kan Danmark ud fra en folkeretlig vurdering ikke længere anses
forpligtet til at følge procedurerne i Dublinforordningen.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.4.1, er det i den almindelige folkeret aner-
kendt, at der gælder en klausul, hvorefter en folkeretlig aftale kan bringes til op-
hør uanset grundprincippet om aftalers bindende kraft. Det følger heraf, at en-
hver aftale anses for indgået med det forbehold, at omstændighederne ikke for-
andrer sig væsentligt, således at aftalens opfyldelse bliver til alvorlig skade for
parten.
Hvis der er tale om forandringer, der indebærer, at uforandret opfyldelsespligt
alvorligt ville true statens eksistens eller velfærd, vil aftalen kunne tilsidesættes ud
fra almindelige nødretsgrundsætninger. Der henvises til beskrivelsen af den så-
8. april 2017
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 5637
220911
Side
1/2
L 153 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om regeringen med lovforslaget på baggrund af en folkeretligt vurdering kan fastslå, at Danmark ikke længere er forpligtet til at følge procedurerne i Dublinforordningen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
kaldte lausula re us si sta ti us i ”Folkeret” af Claus Gul a
Økonomforbundets Forlag 1995, s. 68-69.
.fl., Jurist-
og
2.
Lovforslaget foreskriver ikke noget om, hvorvidt regeringen skal orientere de
øvrige Dublinlande og Europa-Kommissionen herom, hvis nødbremsen aktiveres.
Det fremgår derimod af lovforslaget, at det
inden det besluttes at aktivere nød-
bremsen
vil være relevant at tage kontakt til øvrige Dublinlande samt Europa-
Kommissionen i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt Dublinsamarbejdet reelt er
ophørt med at fungere.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2