Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
8. april 2017
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 39 efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 39:
Hvilke økonomiske og administrative konsekvenser forventes en udløsning af
” ødbre se ” at have for politiet i da ske
lufthavne og havne? Hvem får ansvar
for afvisning af personer, der ankommer til Købehavns lufthavn og søger asyl?
Hvem får ansvar for tilbagesendelse af afviste asylansøgere?
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 3, vurderes det, at indførelsen af lovhjemlen
om mulighed for i en krisesituation at afvise asylansøgere ved grænsen isoleret
set ikke vil have økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
En iværksættelse af nødbremsen vil i praksis forudsætte, at der er indført midler-
tidig grænsekontrol.
Det er ikke muligt på forhånd at sige noget præcist om de mulige økonomiske og
administrative konsekvenser, der vil være forbundet hermed, i tilfælde af en
fremtidig aktivering af nødbremsen.
Det bemærkes, at politiet allerede i dag
–
både ved de indre grænser, hvor der
gennemføres midlertidig grænsekontrol, og de ydre grænser
–
træffer afgørelser
om afvisning på grænsen og gennemfører udsendelser af afviste asylansøgere og
andre med ulovligt ophold i Danmark.
Det bemærkes i øvrigt, at det følger af udlændingelovens § 43, stk. 3, at føreren
og den, der har rådighed over et skib eller luftfartøj, som har bragt en udlænding
her til landet, samt dennes herværende repræsentant har pligt til uden udgift for
staten straks at sørge for udlændingens udrejse eller tilbagerejse, såfremt udlæn-
dingen bliver afvist efter reglerne i udlændingelovens kapitel 5.
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 5645
220928
Side
1/2