Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 156 Bilag 10
Offentligt
1758089_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 156
Folketinget 2016-17
OMTRYK
(Yderligere bemærkninger til
ændringsforslag nr. 25)
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 11. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om finansielle
rådgivere og boligkreditformidlere og forskellige andre love
(Gennemførelse af direktiv om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II) og ændringer som følge af forordning om
markeder for finansielle instrumenter (MiFIR) m.v.)
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 38 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet med lovforslag nr.
155 (forslag til lov om kapitalmarkeder).
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvevsministeren sendte den 14. decem-
ber 2016 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
71. Den 15. marts 2017 sendte erhvervsministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 20. april 2017 en teknisk gennemgang
af lovforslaget ved erhvervsministeren.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslisten stemmer nej til de to lovforslag, nr. L 155
og L 156, der behandles sammen. Der er enkelte forbedrin-
ger med kontrollen med de finansielle markeder, men der er
samtidig en række lempelser, som det fremgår af svar fra
ministeren. Det gælder bl.a. 13 gældende regler, der foreslås
ophævet, nye muligheder for finansielle selskaber fra tredje-
lande til at sælge finansielle produkter i Danmark, ophør af
en gældende regel om valutaspekulation (spotforretninger)
og ophævelse af regler i forbindelse med udbud af værdipa-
pirer op til 5 mio. kr.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af EL):
AX020095
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0002.png
OMTRYK
2
Til titlen
1)
Noten til titlen affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU
af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed
som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og
investeringsselskaber (CRD IV), EU-Tidende 2013, nr.
L 176, side 338, og dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder
for finansielle instrumenter (MiFID II), EU-Tidende
2014, nr. L 173, side 349. I loven er der medtaget visse
bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om marke-
der for finansielle instrumenter (MiFIR), EU-Tidende
2014, nr. L 173, side 84. Ifølge artikel 288 i EUF-Trak-
taten gælder en forordning umiddelbart i hvert med-
lemsland. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
[Præcisering af lovforslagets note]
Til § 1
2)
Indledningen affattes således:
»I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.
174 af 31. januar 2017, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
403 af 28. april 2014, § 7 i lov nr. 262 af 16. marts 2016 og
§ 2 i lov nr. 632 af 8. juni 2016 og senest ved § 1 i lov nr.
1549 af 13. december 2016, foretages følgende ændringer:«.
[Lovteknisk korrektion]
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
fodnoten
til lovens titel udgår »dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2004/39/EF af 21. april 2004 om
markeder for finansielle instrumenter, om ændring af Rådets
direktiv 85/611/EØF og 93/6/EØF samt Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2000/12/EF og om ophævelse af Rå-
dets direktiv 93/22/EØF (MiFID), EU-Tidende 2004, nr. L
145, side 1,«, efter »EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 190,
(BRRD)« indsættes: », dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter (MiFID II), EU-Tidende 2014, nr. L
173, side 349«, og »og Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013, EU-Tidende
2013, nr. L 176, side 1 (CRR)« ændres til: »Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni
2013 (CRR), EU-Tidende 2013, nr. L 176, side 1 og Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 af
15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter (Mi-
FIR), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 84«.«
[Sproglig og lovteknisk korrektion]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5, stk. 1, nr. 18, litra b,
ændres »værdipapirerne« til:
»de omsættelige værdipapirer«.«
[Konsekvensrettelse]
5)
I
nr. 19
ændres i den indledende tekst
»nr. 21
og
27«
til:
»nr. 22
og
28«.
[Konsekvensrettelse]
6)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »nr. 4, 5 og 9« til: »nr. 4, 5
og 10«, og i
3.
og
4. pkt.
ændres »9« til: »10«.«
[Konsekvensrettelse]
7)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
8)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 30, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 4-8« til: »stk. 4 og
6-9«.«
[Konsekvensrettelse]
9)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 30, stk. 3, nr. 2,
ændres »9« til: »10«.«
[Konsekvensrettelse]
10)
Efter nr. 40 indsættes som nyt nummer:
»06.
I
§ 31, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »9« til: »10«.«
[Konsekvensrettelse]
11)
Efter nr. 58 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 64, stk. 8, 1. pkt.,
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
12)
Efter nr. 64 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c,
ændres »stk. 2« til: »stk.
4«.«
[Konsekvensrettelse]
13)
Efter nr. 72 indsættes som nyt nummer:
»09.
I
§ 211, stk. 2,
ændres »stk. 7« til: »stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse]
14)
Efter nr. 75 indsættes som nyt nummer:
»010.
I
§ 224 a, stk. 1, nr. 2,
ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
15)
I den under
nr. 77
foreslåede ændring af
§ 226, stk. 2,
1. pkt.,
indsættes efter »udgår«: »»og 5« og«.
[Konsekvensrettelse]
16)
Efter nr. 77 indsættes som nyt nummer:
»011.
I
§ 253, stk. 1,
ændres »stk. 7« til: »stk. 6«.«
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0003.png
OMTRYK
3
[Konsekvensrettelse]
17)
Efter nr. 79 indsættes som nyt nummer:
»012.
I
§ 343 r, stk. 1,
ændres »stk. 2« til: »stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
18)
Efter nr. 82 indsættes som nyt nummer:
»013.
I
§ 351, stk. 5, stk. 6, 1. pkt.,
og
stk. 10, 1. pkt.,
ændres
»§ 71, stk. 3« til: »§ 71, stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
19)
Nr. 85
og
86
udgår.
[Lovteknisk korrektion]
20)
Efter nr. 86 indsættes som nye numre:
»014.
I
§ 355, stk. 2, nr. 10,
ændres »stk. 5« til: »stk. 4«.
015.
I
§ 355, stk. 2, nr. 11,
ændres »stk. 3 og 4« til: »stk. 2
og 3«.
016.
I
§ 355, stk. 2, nr. 12,
ændres »stk. 11« til: »stk. 10«.«
[Konsekvensrettelse]
21)
Nr. 87
udgår.
[Konsekvensrettelse]
22)
Nr. 88
affattes således:
»88.
§ 361
affattes således:
Ȥ 361.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet
af lov om finansiel virksomhed betaler årligt et grundbeløb
til Finanstilsynet:
1)
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring betaler 1.050.000
kr.
2)
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) betaler
2.430.000 kr.
3)
CO
2
-kvotebydere betaler 17.000 kr.
4)
En fælles datacentral betaler 110.000 kr. Har en fælles
datacentral i et regnskabsår gennemsnitligt færre end
25 fuldtidsansatte, betaler den fælles datacentral dog
2.000 kr.
5)
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber betaler
100.000 kr.
6)
Genforsikringsmæglerselskaber betaler 31.000 kr.
7)
Hver finansiel holdingvirksomhed og forsikringshol-
dingvirksomhed betaler 10.000 kr.
8)
Hver udsteder af collateralized mortgage obligations
og ISPV-obligationer og lignende virksomheder beta-
ler 21.000 kr. pr. serie.
9)
Investeringsrådgivere betaler 17.000 kr.
10) Pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmægler-
selskaber I betaler samlet 3.100.000 kr. Afgiften for-
deles i forhold til den enkelte virksomheds andel af de
omfattede virksomheders samlede bogførte balance-
sum. Der pålægges altid en minimumsafgift på 4.100
kr.
Stk. 2.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om kapitalmarkeder betaler årligt et grundbeløb til Fi-
nanstilsynet:
1)
En operatør af et reguleret marked betaler 200.000 kr.
samt 1.200 kr. pr. finansielt instrument, der er optaget
til handel ved udgangen af året. Afgiften kan dog
højst udgøre 5.000.000 kr.
2)
Et selskab, der driver en multilateral handelsfacilitet,
betaler 150.000 kr. samt 1.200 kr. pr. finansielt instru-
ment, der er optaget til handel ved udgangen af året.
Afgiften kan dog højst udgøre 1.350.000 kr.
3)
Et selskab, der driver en organiseret handelsfacilitet,
betaler 100.000 kr. samt 1.200 kr. pr. finansielt instru-
ment, der er optaget til handel ved udgangen af året.
Afgiften kan dog højst udgøre 700.000 kr.
4)
En operatør af et reguleret marked, der har tilladelse
til at drive en CO
2
-auktioneringsplatform, betaler ud
over afgiften efter nr. 1 50.000 kr.
5)
En systematisk internalisator betaler 50.000 kr. samt
1.200 kr. pr. finansielt instrument, som den systemati-
ske internalisator forestod handel med ved udgangen
af året. Afgiften kan dog højst udgøre 300.000 kr.
6)
Værdipapircentraler (CSD’er) med tilladelse i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om forbedring af
værdipapirafviklingen i Den Europæiske Union og om
værdipapircentraler, jf. § 211, stk. 2, nr. 6, i lov om
kapitalmarkeder, betaler 3.795.000 kr.
7)
Udbydere af dataindberetningstjenester med tilladelse
efter kapitel 26 i lov om kapitalmarkeder betaler
670.000 kr. pr. type af dataindberetningstjeneste, der
udbydes.
8)
Centrale modparter (CCP’er) med tilladelse i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
648/2012 af 4. juli 2012 om OTC-derivater, centrale
modparter og transaktionsregistre, jf. § 211, stk. 2, nr.
3, i lov om kapitalmarkeder, betaler 670.000 kr.
9)
Finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksom-
heder og forsikringsholdingvirksomheder, hvis om-
sættelige værdipapirer er optaget til handel på et regu-
leret marked, og hvis markedsværdi af de handlede
omsættelige værdipapirer er på 1 mia. kr. eller derover
ved udgangen af året, betaler 82.000 kr. Er markeds-
værdien af de handlede omsættelige værdipapirer på
250 mio. kr. og derover, men under 1 mia. kr., ved ud-
gangen af året, betales 41.000 kr. Er markedsværdien
af de handlede omsættelige værdipapirer på under 250
mio. kr. ved udgangen af året, betales 20.500 kr. Af-
delinger af danske UCITS, som har udstedt andele,
der er optaget til handel på et reguleret marked, beta-
ler 10.250 kr.
10) Fysiske eller juridiske personer, som anmoder om Fi-
nanstilsynets godkendelse af et prospekt i henhold til
kapitel 3 i lov om kapitalmarkeder, betaler 52.000 kr.
i afgift pr. anmodning.
11) Udstedere, der efter egen anmodning har fået tilladel-
se til, at deres finansielle instrumenter optages til han-
del på et reguleret marked, en multilateral handelsfa-
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0004.png
OMTRYK
4
cilitet eller en organiseret handelsfacilitet i Danmark,
betaler 14.000 kr.
12) Udstedere, som anmoder om Finanstilsynets officielle
notering af aktier, aktiecertifikater eller obligationer,
betaler 25.000 kr. i afgift pr. anmodning. De pågæl-
dende udstedere betaler herefter 3.500 kr. årligt, så
længe det finansielle instrument er officielt noteret.
13) Værdipapirhandlere, som er forpligtet til at indberette
transaktioner med finansielle instrumenter til Finans-
tilsynet efter artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om
markeder for finansielle instrumenter, betaler følgen-
de:
a) 3.400 kr. for op til 10.000 transaktioner.
b) 17.000 kr. for mellem 10.000 og 100.000 transak-
tioner.
c) 110.000 kr. for mellem 100.000 og 1 million
transaktioner.
d) 470.000 kr. for over 1 million transaktioner.
Stk. 3.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om betalingstjenester og elektroniske penge betaler år-
ligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Betalingsinstitutter betaler 85.000 kr.
2) E-pengeinstitutter betaler 120.000 kr.
3) Virksomheder med begrænset tilladelse til at udbyde
betalingstjenester betaler 8.500 kr.
4) Virksomheder med begrænset tilladelse til udstedelse
af elektroniske penge betaler 12.000 kr.
Stk. 4.
Ejendomskreditselskaber omfattet af lov om ejen-
domskreditselskaber betaler årligt et grundbeløb til Finans-
tilsynet på 28.000 kr.
Stk. 5.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere betaler
årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Boligkreditformidlere betaler 15.500 kr.
2) Virksomheder, der yder rådgivning om finansielle pro-
dukter til forbrugere, betaler 25.000 kr.
Stk. 6.
Virksomheder og personer omfattet af § 1, stk. 1,
nr. 12, i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvid-
vask af udbytte og finansiering af terrorisme betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet på 4.100 kr.
Stk. 7.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. beta-
ler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde
omfattet af kapitel 17 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., som er meddelt tilladelse til at
markedsføre en udenlandsk alternativ investeringsfond
i Danmark, betaler 4.100 kr. pr. alternativ investerings-
fond og 4.100 kr. pr. afdeling i fonden.
2) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde
fra et land inden for Den Europæiske Union eller et
land, som Unionen har indgået aftale med på det finan-
sielle område, og udenlandske forvaltere af alternative
investeringsfonde fra et tredjeland, som Danmark er re-
ferenceland for, der er meddelt tilladelse til at forvalte
danske alternative investeringsfonde, betaler 41.000 kr.
Stk. 8.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af
lov om investeringsforeninger m.v. betaler årligt et grundbe-
løb til Finanstilsynet:
1) For hver meddelelse, anmeldelse eller ansøgning om
grænseoverskridende markedsføring af andele i inve-
steringsinstitutter, jf. § 27 i lov om investeringsforenin-
ger m.v., betaler udenlandske investeringsinstitutter
5.000 kr.
2) Udenlandske investeringsinstitutter omfattet af § 27 i
lov om investeringsforeninger m.v. betaler 16.000 kr.
Stk. 9.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond omfattet af lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond betaler årligt et grundbeløb til
Finanstilsynet på 1.380.000 kr.
Stk. 10.
Grundbeløb, jf. stk. 1-9, er angivet i 2014-niveau
og reguleres årligt svarende til udviklingen i Finanstilsynets
bevilling på finansloven.««
[Sproglig og lovteknisk tilretning]
23)
I den under
nr. 91
foreslåede ændring af
§ 373, stk. 1,
ændres »I
§ 373, stk. 1,
indsættes efter »§ 33, stk. 1,«:« til:
»I
373, stk. 1,
ændres »§ 7, stk. 1 og 3-6« til: »§ 7, stk. 1 og
2-5«, efter »§ 33, stk. 1,« indsættes:«.
[Konsekvensrettelse]
24)
Nr. 92
affattes således:
»92.
I
373, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 71, stk. 1, 3 og 4« til: »§
71, stk. 1-3«, og efter »§ 77 d, stk. 1-4,« indsættes: »§ 77 e,
stk. 1,«.«
[Konsekvensrettelse]
25)
Efter nr. 92 indsættes som nye numre:
»017.
I
§ 373, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»Med bøde straffes herudover den, som overtræder et for-
bud eller en begrænsning eller restriktion meddelt i henhold
til artikel 42 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 600/2014 om markeder for finansielle instrumen-
ter.«
018.
I
§ 386
ændres »stk. 5 og 6« til: »stk. 4 og 5«.«
[Nr. 017 er en rettelse, som er nødvendig for anvendelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
600/2014 om markeder for finansielle instrumenter. Nr. 018
er en konsekvensrettelse]
Til § 2
26)
Nr. 5
udgår.
[Lovteknisk ændring]
27)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 3, stk. 2, nr. 1,
der bliver stk. 3, nr. 1, ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.
02.
I
§ 3, stk. 3
og
4,
der bliver stk. 4 og 5, ændres »stk. 2«
til: »stk. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0005.png
OMTRYK
5
28)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 3, stk. 5,
der bliver stk. 6, ændres »stk. 2, nr. 4«, til:
»stk. 3, nr. 4«, og »stk. 2, nr. 5« til: »stk. 3, nr. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
29)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
[Lovteknisk korrektion]
Til § 23
38)
I
stk. 2
og
3
udgår »17,«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
»04.
I
§ 6, stk. 1
og
2, § 7, stk. 1, § 8, stk. 1, 1. pkt., § 9, stk.
1, § 10, 1. pkt., § 10 b, stk. 1,
og
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
indsæt-
tes efter »en finansiel rådgiver«: », en investeringsrådgiv-
er«.«
[Lovteknisk ændring]
30)
I
nr. 20
udgår i den indledende tekst »og
3«.
[Konsekvensrettelse]
31)
I
nr. 21
ændres i den indledende tekst »I
§ 14, stk. 1
og
til: »I
§ 12, stk. 3,
og
§ 14, stk. 1
og
2«.
[Konsekvensrettelse]
32)
Nr. 27
affattes således:
»27.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes efter »Overtrædelse af«: »§ 7 b,
stk. 1,«, og »§ 10 a, stk. 1,« udgår.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 9
33)
I
nr. 2
ændres i den indledende tekst
»3. pkt.«
til:
»4.
pkt.«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 10
34)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 63, 2. pkt.,
og
§ 166, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »og investeringsselskaber«
til: », investeringsselskaber og administrationsselskaber«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 13
35)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 159 a
affat-
tes
stk. 2
således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen påser, at årsrapporter og delårs-
rapporter aflagt af virksomheder omfattet af regnskabsklasse
D, som har værdipapirer optaget til handel på et reguleret
marked i et EU-/EØS-land, overholder reglerne for finansiel
information i de internationale regnskabsstandarder, jf. Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om anvendelse af
internationale regnskabsstandarder samt regler i eller fastsat
i medfør af denne lov.«
[Sproglig præcisering]
36)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 159 a
æn-
dres i
stk. 5, 2. pkt.,
»stk. 4« til: »stk. 5«.
[Lovteknisk tilretning]
Til § 17
37)
Paragraffen udgår.
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås lovforslagets note nyaf-
fattet. Det er en præcisering af noten, idet henvisningen til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15.
maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter ikke var
identisk med henvisningen til samme direktiv i lovforslagets
§ 1, nr. 1. Det rettes op med ændringsforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en lovteknisk korrektion, så
relevante henvisninger til senere ændringer til lov om finan-
siel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 174 af 31. januar
2017, fremgår af indledningen til lovforslagets § 1.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er dels en sproglig korrektion,
hvor titlen til forordning nr. 600/2014 af 15. maj 2014 ind-
sættes, dels en lovteknisk korrektion, idet opremsningen
sidst i fodnoten ikke forløb korrekt.
Til nr. 4
Som konsekvens af, at ordet værdipapir i den indledende
tekst til § 5, stk. 1, nr. 18, litra b, i lov om finansiel virksom-
hed, med lovforslagets § 1, nr. 10, ændres til omsættelige
værdipapirer, foreslås det med ændringsforslaget, at værdi-
papirerne i samme bestemmelse tilsvarende ændres, så der
kommer til at stå »de omsættelige værdipapirer«, så der er
overensstemmelse i terminologien.
Til nr. 5
Med § 1, nr. 19, i det fremsatte lovforslag ændres ordet
værdipapirer i § 354, stk. 6, nr. 21 og 27, i lov om finansiel
virksomhed. Det skulle rettelig have været § 354, stk. 6, nr.
22 og 28. Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 6
Med § 1, nr. 100, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt nummer i bilag 4, afsnit A, i lov om finansiel virksom-
hed, således at afsnit A, nr. 9, bliver nr. 10. § 10, stk. 2, 1.,
3. og 4. pkt., indeholder henvisninger til bilag 4, afsnit A, nr.
9, der bliver nr. 10. Med ændringsforslaget foretages de
nødvendige konsekvensrettelser heraf.
Til nr. 7
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk. 2. § 14, stk.
1, nr. 3, indeholder en henvisning til § 71, stk. 3. Med æn-
dringsforslaget foretages den nødvendige konsekvensrettelse
af § 14, stk. 1, nr. 3.
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0006.png
OMTRYK
6
Til nr. 8
Med § 1, nr. 37, i det fremsatte lovforslag indsættes efter
stk. 4 et nyt stykke i § 30 i lov om finansiel virksomhed.
Som konsekvens heraf bliver § 30, stk. 5-11, herefter § 30,
stk. 6-12. Som konsekvens heraf rettes henvisningen i § 30,
stk. 1, 1. pkt., fra stk. 4-8 til stk. 4 og 6-9.
Til nr. 9
Med § 1, nr. 100, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt nummer i bilag 4, afsnit A, i lov om finansiel virksom-
hed, således at afsnit A, nr. 9, bliver nr. 10. § 30, stk. 3, nr.
2, indeholder en henvisning til bilag 4, afsnit A, nr. 9, der
bliver nr. 10. Med ændringsforslaget foretages den nødven-
dige konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 10
Med § 1, nr. 100, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt nummer i bilag 4, afsnit A, i lov om finansiel virksom-
hed, således at afsnit A, nr. 9, bliver nr. 10. § 31, stk. 3, 2.
pkt., indeholder en henvisning til bilag 4, afsnit A, nr. 9, der
bliver nr. 10. Med ændringsforslaget foretages den nødven-
dige konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 11
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk. 2. § 64, stk.
8, 1. pkt., indeholder en henvisning til § 71, stk. 3. Med æn-
dringsforslaget foretages den nødvendige konsekvensrettelse
af § 64, stk. 8, 1. pkt.
Til nr. 12
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Den gælden-
de § 71, stk. 2, er en bemyndigelsesbestemmelse, som med §
1, nr. 60, i det fremsætte lovforslag indsættes igen som stk.
4 i samme bestemmelse. § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, indehol-
der en henvisning til § 71, stk. 2. Med ændringsforslaget
foretages den nødvendige konsekvensrettelse af § 77 a, stk.
1, nr. 3, litra c, så henvisningen i stedet bliver til § 71, stk. 4.
Til nr. 13
Med § 1, nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 211,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed indeholder en henvis-
ning til § 7, stk. 7, der bliver § 7, stk. 6. Med ændringsfor-
slaget foretages den nødvendige konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 14
Med § 1, nr. 75, i det fremsatte lovforslag foreslås § 224,
stk. 5, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 224, stk. 6-8, herefter § 224, stk. 5-7. §
224 a, stk. 1, nr. 2, indeholder en henvisning til § 224, stk. 6,
der bliver § 224, stk. 5. Med ændringsforslaget foretages
den nødvendige konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 15
§ 226, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed indeholder en
henvisning til § 224, stk. 5, der med § 1, nr. 75, i det frem-
satte lovforslag foreslås ophævet. Som konsekvens heraf
ændres den foreslåede ændring af § 226, stk. 2, i lovforsla-
gets § 1, nr. 77, således at henvisningen til § 224, stk. 5, ud-
går.
Til nr. 16
Med § 1, nr. 75, i det fremsatte lovforslag foreslås § 224,
stk. 5, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 224, stk. 6-8, herefter til § 224, stk. 5-7.
§ 253, stk. 1, indeholder en henvisning til § 224, stk. 7, der
bliver § 224, stk. 6. Med ændringsforslaget foretages den
nødvendige konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 17
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Den gælden-
de § 71, stk. 2, er en bemyndigelsesbestemmelse, som med §
1, nr. 60, i det fremsætte lovforslag indsættes igen som stk.
4 i samme bestemmelse. § 343 r, stk. 1, indeholder en hen-
visning til § 71, stk. 2. Med ændringsforslaget foretages den
nødvendige konsekvensrettelse af § 343 r, stk. 1, så henvis-
ningen i stedet bliver til § 71, stk. 4.
Til nr. 18
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk. 2. § 351,
stk. 5, 6 og 10, indeholder en henvisning til § 71, stk. 3.
Med ændringsforslaget foretages den nødvendige konse-
kvensrettelse af § 351, stk. 5, 6 og 10.
Til nr. 19
Med § 1, nr. 85 og 86, i det fremsatte lovforslag ændres i
§ 355, stk. 2, henvisningerne til § 14 i lov om finansiel virk-
somhed. Lovforslaget indeholder imidlertid ingen ændringer
til § 14 i lov om finansiel virksomhed, hvorfor de to ændrin-
ger udgår med ændringsforslaget.
Til nr. 20
Med § 1, nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 355,
stk. 2, nr. 10 og 11, i lov om finansiel virksomhed indehol-
der en henvisning til henholdsvis § 7, stk. 5, der bliver § 7,
stk. 4, og § 7, stk. 3 og 4, der bliver § 7, stk. 2 og 3. Med
ændringsforslaget foretages de nødvendige konsekvensret-
telser heraf.
Med § 1, nr. 26, i det fremsatte lovforslag foreslås § 9,
stk. 9, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 9, stk. 10-12, herefter § 9, stk. 9-11. §
355, stk. 2, nr. 12, i lov om finansiel virksomhed indeholder
en henvisning til § 9, stk. 11, der bliver § 9, stk. 10. Med
ændringsforslaget foretages den nødvendige konsekvensret-
telser heraf.
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0007.png
OMTRYK
7
Til nr. 21
Med § 1, nr. 87, i det fremsatte lovforslag ændres § 360,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Ved et ændringsfor-
slag til lovforslag nr. L 41 – Forslag til lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
(hvidvaskloven) vil § 360, stk. 2, blive ophævet. Derfor ud-
går ændringen med dette ændringsforslag.
Til nr. 22
Med § 1, nr. 88, i det fremsatte lovforslag foreslås det at
nyaffatte § 361 i lov om finansiel virksomhed. Med æn-
dringsforslaget foreslås nr. 88 i det fremsatte lovforslag ny-
affattet på grund af sproglige og lovtekniske tilretninger.
Bl.a. ændres indledningen til de enkelte stykker sprogligt.
Endvidere foretages der lovtekniske rettelser i det foreslåede
stk. 1, nr. 10, stk. 2, nr. 4, og stk. 6.
Til nr. 23
Med § 1, nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 373,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed indeholder en henvis-
ning til § 7, stk. 3-6, der bliver § 7, stk. 2-5. Med ændrings-
forslaget ændres lovforslagets § 1, nr. 91, således at de nød-
vendige konsekvensrettelser i § 373, stk. 1, medtages.
Til nr. 24
Det gældende § 373, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed indeholder en henvisning til § 71, stk. 1, 3 og 4.
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens
heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk. 2. Den gældende
§ 71 i lov om finansiel virksomhed indeholder tre stykker.
Det er således en fejl, at der på nuværende tidspunkt er en
henvisning til § 71, stk. 4, i § 373, stk. 2, 1. pkt., i lov om
finansiel virksomhed. Med § 1, nr. 60, i det fremsatte lovfor-
slag foreslås indsat to nye stykker i § 71 i lov om finansiel
virksomhed. Med ændringsforslaget foretages den nødven-
dige konsekvensrettelse af § 373, stk. 2, 1. pkt., således, at
der fremover rettelig henvises til § 71, stk. 1-3.
Til nr. 25
Det foreslås i nr. 017 at indsætte et 3. pkt. i § 373, stk. 3,
i lov om finansiel virksomhed, således at Finanstilsynet ud-
peges som kompetent myndighed i relation til MiFIR. Her-
ved tillægges Finanstilsynet bl.a. kompetence til at udøve de
beføjelser vedrørende produktintervention, som følger af
MiFIR. Disse beføjelser består i, at tilsynet under ganske
særlige omstændigheder kan forbyde eller indføre andre re-
striktioner i markedsføringen af investeringsprodukter og in-
vesteringsbaserede livsforsikringsprodukter, jf. artikel 42 i
MiFIR. Som følge heraf foreslås det, at virksomheder, der
ikke måtte efterleve et forbud eller et påbud om restriktioner
i medfør af artikel 42 i MiFIR, kan straffes med bøde. En
eventuel bøde forventes fastsat under hensyntagen til virk-
somhedens omsætning i det pågældende produkt og karakte-
ren af den restriktion, som virksomheden nægter at efterle-
ve.
Med § 1, nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konse-
kvens heraf bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 386 i
lov om finansiel virksomhed indeholder en henvisning til §
7, stk. 5 og 6, der bliver § 7, stk. 4 og 5. Med ændringsfor-
slaget foretages i nr. 018 den nødvendige konsekvensrettelse
i § 386.
Til nr. 26
Lovforslagets § 2, nr. 5, bryder med den kronologiske
rækkefølge, hvorfor ændringsforslaget af lovtekniske årsa-
ger lader § 2, nr. 5, i det fremsætte lovforslag udgå og i ste-
det indgå igen i kronologisk korrekt rækkefølge, jf. æn-
dringsforslag nr. 29.
Til nr. 27 og 28
Med § 2, nr. 11, i det fremsatte lovforslag foreslås det at
indsætte et nyt stk. 2 i § 3 i lov om finansielle rådgivere og
boligkreditformidlere. Som konsekvens heraf bliver § 3, stk.
2-5 herefter til § 3, stk. 3-6. Flere af de øvrige stykker i § 3 i
lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere inde-
holder henvisninger, der bør konsekvensrettes som følge
heraf. Med ændringsforslaget foretages de nødvendige kon-
sekvensrettelser således i § 3, stk. 2, nr. 1, § 3, stk. 3 og 4,
og i § 3, stk. 5, i lov om finansielle rådgivere og boligkredit-
formidlere.
Til nr. 29
Lovforslagets § 2, nr. 5, bryder med den kronologiske
rækkefølge, hvorfor ændringsforslaget af lovtekniske årsa-
ger lader § 2, nr. 5, i det fremsætte lovforslag udgå, jf. æn-
dringsforslag nr. 26. I stedet indsættes ændringen igen med
ændringsforslag nr. 29.
Til nr. 30
Med § 2, nr. 20, foreslås en ændring af § 12, stk. 2 og 3, i
lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere. § 12,
stk. 3, indeholder imidlertid ikke ordene »en finansiel rådgi-
ver og hos en bolig-kreditformidler«, men derimod ordene
»en finansiel rådgiver eller en boligkreditformidler«. Som
konsekvens heraf udgår ændringen af § 12, stk. 3, i lovfor-
slagets § 2, nr. 20, ved ændringsforslaget.
Til nr. 31
Med § 2, nr. 20, foreslås en ændring af § 12, stk. 2 og 3, i
lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere. § 12,
stk. 3, indeholder imidlertid ikke ordene »en finansiel rådgi-
ver og hos en bolig-kreditformidler«, men derimod ordene
»en finansiel rådgiver eller en boligkreditformidler«. Som
konsekvens heraf bliver ændringen af § 12, stk. 3, i stedet en
del af lovforslagets § 2, nr. 21, hvilket sker ved dette æn-
dringsforslag.
Til nr. 32
Med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslås § 10 a
ophævet. § 26, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere og bo-
ligkreditformidlere indeholder en henvisning til § 10 a, stk.
1. Som konsekvens heraf foretages med ændringsforslaget
en ændring af lovforslagets § 2, nr. 27, således at § 10 a, stk.
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0008.png
OMTRYK
8
1, udgår af § 26, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere og bo-
ligkreditformidlere.
Til nr. 33
Med § 3, nr. 2, i det fremsatte lovforslag foreslås en æn-
dring af § 66 a, stk. 1, 3. pkt., i lov om tilsyn med firmapen-
sionskasser. Det skulle rettelig have været § 66 a, stk. 1, 4.
pkt., hvilket rettes med ændringsforslaget.
Til nr. 34
Med § 10, nr. 5, i det fremsatte lovforslag, foreslås § 63
og § 166, stk. 2, i selskabsloven ændret, således at henvis-
ningen til værdipapirhandlerbegrebet efter § 4, stk. 1, i lov
om værdipapirhandel m.v. ændres, så der i stedet i bestem-
melserne henvises til en værdipapirhandler efter § 9, stk. 1, i
lov om finansiel virksomhed, samt udenlandske kreditinsti-
tutter og investeringsselskaber eller filialer af udenlandske
kreditinstitutter og investeringsselskaber omfattet af § 1, stk.
3, og §§ 30, 31, 33 og 33 a i lov om finansiel virksomhed,
der lovligt udøver værdipapirhandel her i landet.
Forslaget er dels en konsekvens af forslag til lov om ka-
pitalmarkeder, der erstatter lov om værdipapirhandel m.v.,
der samtidig foreslås ophævet, dels en konsekvens af, at de-
finitionen af værdipapirhandler i den gældende lov om vær-
dipapirhandel m.v. ikke videreføres. Selskabslovens henvis-
ninger til værdipapirhandlerbegrebet i lov om værdipapir-
handel m.v. foreslås derfor ændret til værdpapirhandlerbe-
grebet i § 9, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Da defini-
tionen på en værdipapirhandler i § 9, stk. 1, er væsentlig
snævrere end § 4, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v.,
foreslås det at supplere bestemmelsen med udenlandske kre-
ditinstitutter og investeringsselskaber samt filialer af disse
både inden for og uden for EU/EØS. I § 4, stk. 1, nr. 3, i lov
om værdipapirhandel m.v. nævnes ud over kreditinstitutter
og investeringsselskaber også administrationsselskaber.
Da der ikke er tiltænkt en materiel ændring af bestem-
melserne og der fremover skal gælde de samme regler for
selskaber, der lovligt udøver værdipapirhandel her i landet,
er det fundet mest korrekt, at også administrationsselskaber
omfattes af henvisningen. Dette rettes der op på med æn-
dringsforslaget.
Til nr. 35
Med § 13, nr. 1, i det fremsatte lovforslag nyaffattes §
159 a i årsregnskabsloven. Med ændringsforslaget nyaffattes
§ 159 a, stk. 2, af hensyn til en sproglig præcisering, således
at henvisningen til, at Erhvervsstyrelsen påser overholdelsen
af lovens § 137, slettes, da det fremgår af bestemmelsen, at
Erhvervsstyrelsen påser overholdelsen af hele loven, herun-
der § 137 i årsregnskabsloven.
Til nr. 36
Med § 13, nr. 1, i det fremsatte lovforslag nyaffattes §
159 a i årsregnskabsloven. Med ændringsforslaget ændres
stk. 4 til stk. 5 i det nyaffattede § 159 a, stk. 5, 2. pkt. Der er
alene tale om en lovteknisk tilretning.
Til nr. 37
§ 17 i det fremsatte lovforslag ændrer i § 305 i søloven.
Sølovens § 305 omtaler strengt taget ikke værdipapirer,
men henviser blot til lovgivningen herom. Det vurderes der-
for, at den foreslåede ændring af § 305 i søloven ikke er
nødvendig.
Vurderingen om nødvendigheden af ændringen er desu-
den foretaget, i lyset af at § 1, nr. 8, i lov nr. 618 af 12. juni
2013 ikke er sat i kraft. Den pågældende bestemmelse for-
ventes ikke at blive sat i kraft foreløbig og således heller ik-
ke før den 3. januar 2018, hvor det fremsatte lovforslag fore-
slås at træde i kraft. I betragtning heraf og i betragtning af at
det lovteknisk vil være meget kompliceret og næppe egnet
til at indgå i et ændringsforslag at ændre i den endnu ikke
ikraftsatte lov nr. 618 af 12. juni 2013, er vurderingen, at
den bedste løsning er at lade det fremsatte lovforslags § 17,
som ændrer søloven, udgå.
Til nr. 38
Som en konsekvens af, at det med ændringsforslag nr. 37
foreslås at lade § 17 i det fremsatte lovforslag udgå, vil § 17
ligeledes udgå af lovforslagets territorialbestemmelse i lov-
forslagets § 23.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT)
Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0009.png
OMTRYK
9
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0010.png
OMTRYK
10
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 156
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2
Teknisk gennemgang af L 155 og L 156 v/erhvervsministeren og em-
bedsmænd afholdes onsdag 20/4-17
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Præsentation fra teknisk gennemgang i udvalget den 20/4-17 v/
erhvervsministeren og embedsmænd
6
L 155 – kopi af svar på spm. 7 om ministerens vurdering af de andre
landes tilsyn, jf. at man med lovforslaget ikke vil gøre tilladelser obli-
gatoriske for udenlandske realkreditinstitutter, pengeinstitutter og
fondsmæglerselskaber, der ønsker at operere i Danmark, fra erhvervs-
ministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 156
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om lovforslaget forventes at have konsekvenser for iværksætter-
virksomheder og deres adgang til at rejse kapital, og i givet fald uddy-
be konsekvenserne, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget forventes at have for gen-
nemsigtigheden på kapitalmarkederne, til erhvervsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om lovforslaget vil give mulighed for adgang til data uden dom-
merkendelse, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at listen af aktiviteter, der kan få tilladelse til at udføre inve-
steringsservices, vil blive udvidet, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvilke konsekvenser det får, at lovforslaget ophæver de dan-
ske krav for valutaspotforretninger, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvilke konsekvenser det får, at lovforslaget ophæver de dan-
ske krav for værdipapirhandlertilladelser til penge- og realkreditinsti-
tutter, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om regulering af tilknyttede agenter og opbevaring af kundernes
midler og finansielle instrumenter, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor og af hvem udenlandske tilknyttede agenter skal kon-
trolleres, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan virksomhederne kan sikre, at aflønning af ansatte,
der sælger eller rådgiver om finansielle instrumenter, ikke er i strid
med virksomhedens forpligtigelse til at handle i kundernes bedste in-
teresse, herunder god skik-reglerne, til erhvervsministeren, og ministe-
rens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 156 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet 11/5
1758089_0011.png
OMTRYK
11
10
11
Spm. tilbagetaget
Spm. om at redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at Folketingets
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg på en grundig måde løbende får
mulighed for at følge udviklingen i udfyldningen af rammedirektiver-
ne, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå