Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 157 Bilag 9
Offentligt
1744746_0001.png
TEKNISK GENNEMGANG
AF L 157, LOV OM
BETALINGER
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0002.png
LOV OM BETALINGER: HVAD ER
DET NYE?
1. Kontantreglen
2. Behandling af betalingsdata
3. Tredjepartsudbydere
4. Tilladelseskrav
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0003.png
DEN GÆLDENDE KONTANTREGEL
Kontantregelen betyder, at en betalingsmodtager er forpligtet til at
modtage kontant betaling, hvis denne modtager
betalingsinstrumenter, der er omfattet af betalingstjenesteloven.
Kun modtagere af betalinger i fysisk handel er omfattet af pligten
til at modtage kontant betaling.
Kontantreglen gælder døgnet rundt.
Ingen andre lande har en lignende regel
Reglen gælder ikke ved fjernsalg (f.eks. over internettet) eller ved
betalingstransaktioner i ubemandede selvbetjeningsmiljøer.
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0004.png
RØVERIER FORDELT PÅ
GERNINGSTIDSPUNKT 2011-2015
120
100
80
60
40
20
0
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0005.png
DEN NYE KONTANTREGEL
Særligt røveriudsatte butikker kan også undlade at modtage
kontanter i tidsrummet fra kl. 20 til kl. 22.
Pligt til at modtage kontanter kl. 6
kl. 22.
Ordningen evalueres efter 3 år.
Betalingsmodtagere med en særlig samfundsmæssig funktion,
hvor køb af varer eller tjenester ikke kan udsættes til næste dag,
fx. døgnapoteker eller lægevagter, kan forpligtes til at modtage
kontanter døgnet rundt.
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0006.png
BETALINGSDATA: HVAD GÆLDER I DAG?
Betalingsdata er oplysninger om, hvor betalerne har anvendt en
betalingstjeneste, hvad der er er købt, hvad det kostede, hvem
betalingen blev overført til osv.
§ 85, stk. 3, i nugældende betalingstjenestelov fastsætter, at
betalingsdata som udgangspunkt kun kan behandles til
gennemførelse eller korrektion af betalingstransaktioner.
Forbrugsoverblik i bankernes netbank er tilladt i kraft af en
dispensation fra Finanstilsynet.
Der er ikke kendskab til tilsvarende begrænsninger i andre EU-
lande på anvendelsen af data
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0007.png
BETALINGSDATA: NYE REGLER
Med loven foreslås en lempelse af reglerne, så der bliver bedre
balance mellem muligheden for at udvikle innovative løsninger og
beskytte forbrugernes oplysninger.
De nye regler indebærer, at anvendelse af brugerens data kun
kan anvendes ved på forhånd at indhente udtrykkeligt samtykke
fra brugeren.
Der ikke kan opnås stiltiende eller indirekte samtykke
Udtrykkeligt samtykke indebærer, at:
En bruger kan altid tilbagekalde et samtykke ved at henvende sig
til virksomheden
APRIL 2017
Samtykket skal indhentes på et oplyst grundlag, så det klart og tydeligt
fremgår for den enkelte bruger, at der ved indgåelse af en aftale gives
samtykke til behandling af betalingsdata.
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0008.png
HVAD KAN DATA BRUGES TIL?
1) forbrugsoverblik,
2) budgetlægning,
4) adviseringer om forbrug, forbrugsmønstre og usædvanlige
transaktioner,
5) betalingspåmindelser,
6) markedsføring,
3) kategorisering og sammenligning af forbrug,
7) rådgivning,
8) elektroniske kvitteringsløsninger,
9) rabat- og loyalitetsprogrammer
10) automatisk indberetning af donationer til velgørenhed til
offentlige myndigheder
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0009.png
BETINGELSER FOR ANVENDELSE
AF DATA #1
Før behandlingen iværksættes, skal brugeren give sit udtrykkelige
samtykke. Samtykket skal specificere, hvilket eller hvilke af de 10
formål, der er tale om. Man kan således godt give tilladelse til ét
formål, men ikke andre.
Det betyder, at betalingsdata ikke kan anvendes til at fastsætte
individuelle priser for den enkelte forbruger. Oplysningerne kan
derfor ikke anvendes til at fastsætte renten på et lån eller
fastsætte en forsikringspræmie, da der i det tilfælde vil være tale
om prisdiskriminering.
Uanset hvad, må oplysningerne ikke anvendes til diskriminerende
prissætning.
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0010.png
BETINGELSER FOR ANVENDELSE
AF DATA #2
Profilering eller kortlægning af forbrugerens betalingsvaner må
ikke være et vilkår for indgåelse af aftale om brug af en
betalingstjeneste.
Det sikrer, at en forbruger altid kan få et bredt anvendeligt
betalingsinstrument, f.eks. et Dankort, uden at det er en
betingelse, at betalingsdata behandles.
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0011.png
TREDJEPARTSUDBYDERE
Der introduceres en ny tilladelsestype med lovforslaget, nemlig
tredjepartsudbydere mhp. at åbne for udbud af nye tjenester.
To typer:
Udbydere af betalingsinitieringstjenester.
Tredjepartsudbydere fører ikke konti.
Udbydere af kontooplysningstjenester.
Tredjepartsudbydere sikres en ret til med brugerens samtykke at
få adgang til en konto, og pålægges, at det skal gøres sikkert.
APRIL 2017
L 157 - 2016-17 - Bilag 9: Præsentation fra den tekniske gennemgang 18/4-17 v/erhvervsministeren og embedsmænd
1744746_0012.png
LEMPEDE TILLADELSESKRAV
Generelt:
Virksomheder, der udbyder betalingstjenester og udsteder elektroniske
penge skal have tilladelse af Finanstilsynet.
Med en tilladelse kan tjenesten udbydes i hele EU.
Kravene er direktivnært implementeret.
Lovforslaget gier mulighed for begrænset tilladelse til at udbyde
betalingstjenester og udstede elektroniske penge.
De administrative krav forbundet hermed lempes.
Små virksomheder, der kun udbyder betalingstjenester i Danmark, kan
få en begrænset tilladelse af Finanstilsynet.
Formålet er at gøre det lettere for f.eks. mindre fintech-virksomheder at
komme i gang - indtil de er store nok til at få en fuld tilladelse.
APRIL 2017