Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 163 Bilag 15
Offentligt
1754593_0001.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
TI LKNYTN I NGS
KRAVET (L162/163)
-
Historik
2002: større tilknytning til DK end udland
2003:28års regel
2011: væsentlig større tilknytning
2012: størretilknytningog26års regel
2016: Biao: indirekte forskelsbehandling
pga etnicitet
2017: L162/L163: Ny undtagelse for visse
etablerede udlandsdanskere
-
-
-
-
-
L 163 - 2016-17 - Bilag 15: Powerpoint præsentation fra mødet med Institut for Menneskerettigheder
1754593_0002.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
BAGGRUND OG
DOBBELTEORMÅL
Baggrund
• 47 pct. af de indvandrere og efterkommere fra
tredjelande, der blev gift i 1999, giftede sig med
en person, der var bosat i udlandet
• Integration særlig vanskelig i familier, hvor man
i
generation efter generation henter sin ægtefælle
til Danmark fra sit eget eller sine forældres
hjemland
• Udbredt ægteskabsmønster hos herboende
udlændinge og danske statsborgere med
udenlandsk baggrund at man bl.a. som følge af
pres fra forældrene gifter sig med en person fra
hjemlandet
Formål
• Sikre det bedst mulige udgangspunkt for en
vellykket integration
• Værne de unge mod arrangerede ægteskaber
eller tvangsægteskaber med en ægtefælle fra et
land og med en kultur, som ligger fjernt fra de
unges egen dagligdag og kulturelle virkelighed
-
-
L 163 - 2016-17 - Bilag 15: Powerpoint præsentation fra mødet med Institut for Menneskerettigheder
1754593_0003.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
2$ ÅRS REGLEN
Baggrund
• En række sager, hvor udlandsdanskere
som følge af tilknytningskravet ikke har
kunnet vende tilbage til Danmark med
deres familier
• Findes også danske statsborgere, som
ikke er velintegrerede i det danske
samfund, og hvor det derfor kan være
forbundet med væsentlige problemer at
integrere en nyankommen ægtefælle her i
landet
Formål
• Lempelse af tilknytningskravet for
personer med en stærk og varig
tilknytning til Danmark
L 163 - 2016-17 - Bilag 15: Powerpoint præsentation fra mødet med Institut for Menneskerettigheder
1754593_0004.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
L162
L163
Tilknytningskravet uændret: “Danmark er forpligtet til at fjerne
det diskriminerede element, nemlig 26-årsreglen
(?)
Visse udlandsdanskere undtages:
Etableret
i
udlandet: “...på en sådan måde, at de under
udlandsopholdet har opbygget en sådan tilknytning uden
for Danmark, at det må anses for af væsentlig betydning for
deres beslutning om eventuelt at vælge Danmark som
arbejdsland, at de har en lempelig adgang til at få deres
udenlandske familie med hertil landet.”
Ophold i mindre end $ år: I højere grad bero på en konkret
vurdering, om udlandsdanskeren er omfattet af ordningen
Ophold i mindre end 2 år: Som altovervejende udgangs
punkt ikke omfattet af ordningen, hvis udlandsopholdet har
haft en varighed på 2 år eller derunder f.eks. et
kortereva rende studieophold eller en kortereva rende
ansættelse i udlandet
Diskrimination: Tvivlsomt
Mellem statsborgere vs. statsborger/udlænding
Eneste land vs. udbredt
Begrundelse ifht formål: Ikke optimal, fordi løn/erhverv ikke
væsentlig for formål
Ikke praksis fra EMD om lignende forhold
L 163 - 2016-17 - Bilag 15: Powerpoint præsentation fra mødet med Institut for Menneskerettigheder
1754593_0005.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
L162
DANSKERE
UNDTAGES
Tilknytningskravet uændret
Ikke diskrimination:
• Statsborger/udlændingvs. mellem
statsborgere
• Udbredt vs. eneste land
• Begrundelse ifht formål: Ikke optimal,
fordi danskeres familiemønster ikke
brydes.
Ulempe:
• Familiemønster brydes ikke hos danskere
L 163 - 2016-17 - Bilag 15: Powerpoint præsentation fra mødet med Institut for Menneskerettigheder
1754593_0006.png