Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 173 Bilag 1
Offentligt
1738826_0001.png
AALBORG
UNIVERSITET
Udlænge- og Integrationsministeriet
Asyl- og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
HR-afdelingen
Fredrik Bajers Vej 7F
9220 Aalborg 0
Fuldmægtig, Cand.jur.
Anya Høgaard Jensen
Telefon: 9940 95 82
Email: [email protected]
Dato: 1.3.2017
Sagsnr.: 2017-209-00006
Svar på høring over udkast til lov om ændring af udlængeloven (Politiets Efterretningstjenestes og
Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.)
På baggrund af fremsendt brev dateret d. 1. februar 2017 skal Aalborg Universitet hermed afgive sit høringssvar i forbindel-
se med høringen ændring af udlændinge loven.
Som arbejdsgiver i forbindelse med rekruttering af internationale videnskabelige medarbejdere er Aalborg Universitet er
interesseret i at få oplyst, hvorvidt de fastsatte høringsfrister for hhv. familiesammenføringsområdet, erhvervs- og studiesa-
ger samt i sager om EU - registeringsbevis, eller EU - opholdskort vil forlænge sagsbehandlingen af arbejds- og opholdstil-
ladelser i Danmark, idet det på nuværende tidspunkt i forvejen er en længerevarende proces, hvor det typisk tager ca. 30
dage at få godkendt en arbejds- og opholdstilladelse ved Udlændingestyrelsen.
Aalborg Universitet finder som arbejdsgiver, og som offentlig uddannelsesinstitution, det derfor vigtigt, at processen omkring
behandling af arbejds- og opholdstilladelse ikke forsinkes yderligere, idet det ud fra et internationalt konkurrenceaspekt er
vigtigt for Aalborg Universitet som arbejdsgiver, at kunne rekrutterer videnskabelige medarbejder forholdsvis hurtigt i forhold
til forskning og undervisning på et højt og anderkendt niveau både nationalt, såvel som internationalt.
Med venlig hilsen
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0002.png
Advokatrådet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 23. februar 2017
SAGSNR.: 2017 - 509
ID NR.: 447859
[email protected]
+
[email protected]
Høring - over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer mv.)
Ved e-mail af 1. februar 2017 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet
om Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte lovudkast.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Udlændingemyndighederne kan i dag uden udlændingens samtykke videregive
oplysninger fra en sag efter udlændingeloven til efterretningstjenesterne, såfremt
disse tjenester beder om at få dem som led i deres varetagelse af deres
sikkerhedsmæssige ̶ og herunder forebyggende ̶ arbejde. Med lovforslaget gives
der PET og FE adgang til selv direkte at søge elektronisk i
udlændingemyndighedernes registre og systemer. Denne adgang skal sikre en
smidigere adgang til registre og systemer og skønnes at være nødvendig, da
oplysningerne ofte skal tilvejebringes hurtigt og på alle tidspunkter af døgnet.
Med udtrykket ”registre og systemer” menes der meget bredt
”sagsbehandlingssystemer”, idet det anføres, at bestemmelsen skal finde anvendelse
på udlændingemyndighedernes eventuelle fremtidige registre og systemer med
oplysninger
om
udlændinge,
uanset
om
disse
har
karakter
af
”sagsbehandlingssystemer”. Den endelige afgrænsning af hvilke register, der teknisk
skal stilles til rådighed for PET og FE, skal fastlægges efter drøftelser mellem
Udlændingeministeriet, PET og FE.
Advokatrådet har forståelse for ønsket om hurtigere adgang til registre som led i
forebyggelse af terrorisme mv., men henset til den brede formulering af udtrykket
”sagsbehandlingssystemer”, der kan omfatte offentlige ydelser, helbredsoplysninger
og lignende, bør udtrykket efter Advokatrådets opfattelse præciseres nærmere.
Samtidigt anføres det, at modellen vil medføre, at det ikke (som nu) vil fremgå af
udlændingemyndighedernes fagsystemer, såfremt PET eller FE har fået adgang til
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0003.png
Advokatrådet
systemet, hvilket begrundes med, at tjenesternes virksomhed ikke skal afsløres
overfor uvedkommende. Der gives dog ikke eksempler på, hvem disse
uvedkommende kan være, så det er umuligt at bedømme relevansen af dette forslag.
De oplysninger, som PET og FE fremover selv vil kunne indhente i registrene, skal
efter forslaget lagres i en særlig database. Oplysningerne indhentes på baggrund af
det generelle relevanskriterium i lovgivningen og vil omfatte en stor mængde data
om udlændinge, jf. også ovenfor om ”sagsbehandlingssystemer”, der som
udgangspunkt ikke er mistænkt for en konkret lovovertrædelse. Sletning af disse data
skal foretages efter de nugældende regler i PET-loven, hvor det ikke længere kræves,
at sletning foretages løbende, når oplysningerne ikke skønnes relevante. Henset til
retssikkerheden for de pågældende udlændinge og den meget store datamængde, der
kan indhentes, vil det være ønskeligt med en løbende sletning af overflødige data fra
denne database.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0004.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København V
[email protected]
[email protected]
DA’s høringssvar om lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets og forsvarets efterretningstjenesters adgang)
DA takker for modtagelsen af høring om udkast til lov om ændring af udlæn-
dingeloven (Politiets efterretningstjenestes og forsvarets efterretningstjenestes
adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.).
DA kan oplyse, at emnet falder uden for vores virkefelt, og at vi under henvis-
ning hertil ikke har bemærkninger til lovændringen.
28. februar 2017
BTF
Dok ID: 100851
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Berit Toft Fihl
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0005.png
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0006.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
CC:
[email protected]
og
[email protected]
[email protected]
og
[email protected]
28. februar 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0667
Dok.nr. 416804
Sagsbehandler
Mikkel Brandenborg
Stenalt
Vedrørende høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes ad-
gang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) – sagsnr.
2016-10236
Ved e-mail af 1. februar 2017 har Udlændinge- og Integrationsministeriet
anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til
lovforslag.
Udkastets § 1, nr. 2, fastsætter, at efterretningstjenesterne uden udlændingens
samtykke kan indhente oplysninger om en udlænding fra registre og systemer
hos udlændingemyndighederne og Statsforvaltningen, i det omfang indhentel-
sen kan have betydning for efterretningstjenesternes varetagelse af sikker-
hedsmæssige opgaver.
Det fremgår af bemærkninger til bestemmelsen, at dette indebærer, at efter-
retningstjenesterne vil få en direkte terminaladgang til udlændingemyndighe-
dernes registre og systemer via en særlig database – som er afgrænset fra ud-
lændingemyndighedernes registre og systemer – der indeholder de oplysnin-
ger, som efterretningstjenesterne skal have adgang til. Den endelige afgræns-
ning af, hvilke registre og systemer der skal stilles til rådighed for efterret-
ningstjenesterne, vil blive fastlagt efter drøftelser mellem Udlændinge- og
Integrationsministeriet, PET og FE.
Datatilsynet har noteret sig, at bestemmelsen – som det er tilfældet for de ek-
sisterende bestemmelser i udlændingelovens § 45 a, stk. 1 og 2 – indebærer en
væsentlig lempelse af betingelserne for videregivelse af oplysninger som
nævnt i persondatalovens
1
§ 7, stk. 1, og § 8, stk. 1 og 2.
Datatilsynet kan i den forbindelse generelt henvise til tilsynets bemærkninger
til udlændingelovens § 45 a, stk. 1 og 2 i høringssvar af 30. november 2001
vedrørende udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Initiativer mod
terrorisme m.v. – opfølgning på FN’s Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 af
28. september 2001 om bekæmpelse af terrorisme). Datatilsynets høringssvar
vedlægges i kopi.
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Mikkel Brandenborg Stenalt
Bilag:
Datatilsynets høringssvar af 30. november 2001
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0008.png
Indenrigsministeriet
CVR-nr. 10-11-85-32
Udlændingeafdelingen
Slotsholmsgade 6
1216 København K
30. november 2001
Vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af udlædingeloven - De-
res j.nr. 2001/7310-75
Indenrigsministeriet har ved brev af 30. oktober 2001 anmodet Datatilsynet
om eventuelle bemærkninger til udkast til lov om ændring af udlændingelo-
ven (Initiativer mod terrorisme m.v. – opfølgning på FN’s Sikkerhedsråds
resolution nr. 1373 af 28. september 2001 om bekæmpelse af terrorisme).
Lovforslaget rejser ud fra en databeskyttelsesretlig synsvinkel navnlig 3 pro-
blemstillinger.
Med henblik på bl.a. at skabe grundlag for at intensivere samarbejdet mellem
udlændingemyndighederne, efterretningstjenesterne og anklagemyndigheden
m.v. foreslås der indsat en række bestemmelser om udveksling af oplysninger
myndighederne imellem i udlændingeloven.
Som led i bestræbelser på at bekæmpe terrorisme foreslås der endvidere en
lempelse af reglerne om politiets adgang til at søge og videregive oplysninger
fra bl.a. Det Centrale Fingeraftryksregister over Asylansøgere og Uidentifice-
rede Udlændinge m.v. (B-filen) til brug for efterforskning af strafbare forhold
og til brug for besvarelse af internationale efterlysninger.
Endelig foreslås en udvidelse af udlændingelovens regler om, hvilke udlæn-
dinge der skal indberettes til Schengeninformationssystemet (SIS) som
uønsket.
Datatilsynet skal, efter at sagen har været behandlet i Datarådet, udtale føl-
gende:
1.
Udveksling af oplysninger mellem udlændingemyndighederne, efterret-
ningstjenesterne og anklagemyndigheden
De foreslåede nye bestemmelser til udlændingelovens § 45 a og § 45 c fast-
sætter, at Udlændingestyrelsen, Indenrigsministeriet, Flygtningenævnet, stats-
amterne, de to efterretningstjenester samt anklagemyndigheden kan udveksle
oplysninger om udlændinge uden samtykke, og uden at der skal foretages en
konkret vurdering af hver enkelt oplysning for sig.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-post
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2001-112-0029
Sagsbehandler
Lena B. Danvøgg
Direkte 3319 3228
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0009.png
2
For så vidt angår udlændingemyndighedernes videregivelse af oplysninger til
efterretningstjenesterne er det fastsat, at videregivelse kan ske i det omfang,
videregivelse kan have betydning for efterretningstjenesternes varetagelse af
sikkerhedsmæssige opgaver (§ 45 a, stk. 1). Herudover er det fastsat, at vide-
regivelse til anklagemyndigheden kan ske med henblik på anklagemyndighe-
dens beslutning om, hvorvidt tiltale skal rejses for forbrydelser begået uden
for Danmark (§ 45 c).
Efterretningstjenesternes videregivelse af oplysninger til udlændingemyndi-
gehederne kan ske i det omfang, videregivelsen kan have betydning for ud-
lændingemyndighedernes behandling af en sag efter udlændingelovens kapitel
1, 3 eller 4 (§ 45 a, stk. 2). Endelig kan efterretningstjenesterne også udveksle
oplysninger indbyrdes (§ 45 a, stk. 3).
§ 45 a, stk. 1 (og formentlig også stk. 2), indebærer en væsentlig lempelse af
betingelserne for videregivelse af oplysninger som nævnt i persondatalovens
§ 7, stk. 1, og § 8, stk. 1 og 2, navnlig derved at det ikke længere vil være
nødvendigt at foretage en konkret vurdering af hver enkelt oplysning for sig.
Det er et politisk spørgsmål om og i givet fald, hvor meget videregivelsesbe-
tingelserne på dette område skal lempes i forhold til persondatalovens regler.
Betingelsen om, at oplysningerne “kan have betydning” for efterretningstje-
nesternes varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver eller for udlændinge-
myndighedernes behandling af en sag efter udlændingelovens kapitel 1, 3
eller 4, må dog give anledning til betænkeligheder. Enhver oplysning kan
efter omstændighederne have betydning for henholdsvis efterretningstjene-
sternes sikkerhedsmæssige opgaver og udlændingemyndighedernes behand-
ling af en sag efter udlændingelovens kapitel 1, 3 eller 4.
Datatilsynet er opmærksom på, at det efter bemærkningerne til bestemmelsen
er tanken at opstille objektivt konstaterbare kriterier for udlændingemyndig-
hedernes videregivelse af oplysning til efterretningstjenesterne. Dette vil
imidlertid også kunne ske, selv om betingelserne for videregivelse skærpes -
også uden at det bliver nødvendigt at foretage en konkret vurdering af hver
enkelt oplysning.
Efter Datatilsynets opfattelse bør det overvejes at skærpe de foreslåede vide-
regivelsesbetingelser, f.eks. således at videregivelse betinges af, at der er en
rimelig grund til at antage, at videregivelsen kan have betydning for hen-
holdsvis efterretningstjenesternes varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver
og udlændingemyndighedernes behandling af en sag efter udlændingelovens
kapitel 1, 3 eller 4.
Persondataloven gælder ikke for behandlinger, der udføres for (af) politiets og
forsvarets efterretningstjenester, jf. persondataloven § 2, stk. 11. Datatilsynet
har derfor ikke bemærkninger til § 45 a, stk. 3.
§ 45 c, hvorefter udlændingemyndighederne kan videregive oplysninger fra
en sag efter kapitel 1, 3 og 4 til anklagemyndigheden med henblik på ankla-
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0010.png
3
gemyndighedens beslutning om, hvorvidt tiltale skal rejses for forbrydelser
begået uden for Danmark, fremstår for en umiddelbar betragtning som en væ-
sentlig lempelse af betingelserne for videregivelse af oplysninger som nævnt i
persondatalovens § 7, stk. 1 og 6, og § 8, stk. 1 og 2.
Det er imidlertid Datatilsynets vurdering, at bestemmelsen ikke vil indebære
en sådan afvigelse i forhold til gældende ret, hvis den administreres i overens-
stemmelse med de retningslinier, som er nævnt i bemærkningerne til bestem-
melsen.
Den foreslåede bestemmelse til udlændingelovens § 45 b, stk. 1, fastsætter, at
Indenrigsministeriet på baggrund af en indstilling fra justitsministeren vurde-
rer, om en udlænding må anses for en fare for statens sikkerhed. Denne vurde-
ring skal lægges til grund ved udlændingemyndighedernes afgørelse af en sag
om meddelelse eller inddragelse af opholdstilladelse eller om udvisning. Efter
§ 45 b, stk. 2, 1. pkt., kan det endvidere bestemmes, at de oplysninger, der har
ført til, at udlændinge må anses for en fare for statens sikkerhed, ikke må vi-
deregives til de udlændinge, vurderingen angår.
Det er et politisk spørgsmål, hvorledes hensyn til statens sikkerhed på dette
område skal vægtes i forhold til den registreredes indsigtsret efter persondata-
lovens § 31 og de generelle undtagelser herfra i lovens § 32.
Datatilsynet har noteret sig, at det i bemærkningerne til § 45 b udtrykkeligt
anføres, at reglerne i forvaltningslovens kapital 4 om retten til aktindsigt fra-
viges, samt at persondatalovens § 29 om oplysningspligt også fraviges. Data-
tilsynet forstår det således, at bestemmelsen i persondataloven om den regi-
streredes indsigtsret også skal fraviges. Datatilsynet finder herefter ikke at
burde udtale sig yderligere herom, bortset fra at når aktindsigt og oplysnings-
pligt udtrykkeligt omtales, bør personlovens § 31 også være omtalt.
2.
Oplysningspligt
Den forslåede nye bestemmelse til udlændingelovens § 40, stk. 1, 3. pkt., fast-
sætter, at udlændingen skal oplyses om, at de oplysninger, som udlændinge
efter gældende ret allerede har pligt til at afgive efter § 40, stk. 1, 1. og 2. pkt.
(dvs. til bedømmelse af, om en tilladelse i henhold til udlændingeloven kan
gives, inddrages eller bortfalde, eller om udlændinge lovligt opholder sig her i
landet), kan videregives til efterretningstjenesterne og anklagemyndigheden,
og at oplysningerne vil kunne danne grundlag for anklagemyndighedens be-
slutning om, hvorvidt tiltalte skal rejses for forbrydelser begået uden for
Danmark.
Efter Datatilsynets opfattelse følger § 40, stk. 1, 3. pkt., om oplysningspligt
allerede af persondatalovens § 28 (navnlig stk. 1, nr. 3, litra a) om indsamling
af oplysninger hos den registrerede selv (den pågældende udlænding), der
netop tager sigte på en situation som den, der er reguleret i den foreslåede
særregel om oplysningspligt. Efter persondatalovens § 28, stk. 1, nr. 3, litra a,
er der pligt til at give den registrerede meddelelse om “kategorier af modtage-
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0011.png
4
re”, hvis dette under hensyn til de særlige omstændigheder, hvorunder oplys-
ningerne om den registrerede er indsamlet, er nødvendigt for, at den registre-
rede kan varetage sine interesser. I bemærkningerne til bestemmelsen anføres
det, at der er oplysningspligt, selv om den pågældende udlænding derved in-
kriminerer sig selv.
Datatilsynet har således ikke isoleret set bemærkninger til § 40, stk. 1, 3. pkt.
§ 40, stk. 1, 3. pkt., regulerer imidlertid alene spørgsmålet om udlændinge-
myndighedernes oplysningspligt med hensyn til eventuel videregivelse til
efterretningstjenesterne og anklagemyndigheden - ikke udveksling udlændin-
gemyndighederne imellem eller anklagemyndighedens og efterretningstjene-
sternes oplysningspligt.
Datatilsynet skal derfor henlede opmærksomheden på, at persondataloven i
lovens § 29 tillige indeholder regler om oplysningspligt over for den registre-
rede i tilfælde, hvor oplysninger indsamles hos andre end de registrerede selv.
Bestemmelsen indebærer, at udlændingemyndighederne, når de modtager
oplysninger om en udlænding, har pligt til at underrette de pågældende ud-
lændinge om en række forhold. Udlændingemyndighederne kan kun undlade
at underrette den pågældende udlænding, hvis en af de undtagelser, der er
nævnt i persondatalovens § 29, stk. 2-3, eller § 30, finder anvendelse i det
konkrete tilfælde.
Det tilføjes, at persondatalovens regler om oplysningspligt ikke finder anven-
delse på behandlinger, der foretages for politi og anklagemyndighed inden for
det strafferetlige område, jf. persondatalovens § 2, stk. 4, 2. pkt. Reglerne
finder heller ikke anvendelse for forsvarets og politiets efterretningstjeneste,
jf. herved lovens § 2, stk. 11.
3.
Søgning og videregivelse af oplysninger om udlændinges fingeraftryk og
personfotografi
De foreslåede bestemmelser til udlændingelovens § 40 a, stk. 7, og § 40 b,
stk. 7, lemper reglerne for, hvornår de fingeraftryk og personfotografier, som
politiet optager i henhold til retsplejelovens regler, til brug for efterforsknin-
gen af et strafbart forhold manuelt eller elektronisk kan sammenholdes (sam-
køres) med fingeraftryk og personfotografier af asylansøgere. Lempelsen be-
står i, at de gældende regler om, at der skal være tale om efterforskning af en
lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller
derover, og at søgning og videregivelse kun kan ske efter forud indhentet
retskendelse, ophæves.
Forslaget til § 40 a, stk. 8, og § 40 b, stk. 8, giver mulighed for, at fingeraftryk
og personfotografier, der modtages som led i en international efterlysning
manuelt eller elektronisk kan sammenholdes (samkøres) med fingeraftryk og
personfotografier af asylansøgere. Også her består lempelsen i en ophævelse
af de gældende regler om, at der skal være tale om efterforskning af en lov-
overtrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0012.png
5
derover, og at søgning og videregivelse kun kan ske efter forud indhentet
retskendelse.
Om reglerne for samkøring på disse områder skal lempes, er et politisk
spørgsmål, som Datatilsynet ikke finder at burde udtale sig om. Det bemærkes
dog, at Datatilsynet - i overensstemmelse med en tilkendegivelse fra Retsud-
valgets flertal i betænkning over lovforslag nr. L 50 af 16. januar 1991 - ved
behandling af sager om samkøring i den offentlige forvaltning lægger vægt
på, om samkøring er nødvendig for at varetage væsentlige hensyn til offentli-
ge interesser, og om samkøring i kontroløjemed har et klart og utvetydigt
retsgrundlag. Det tillægges endvidere betydning, at en kontrolordning alene
tager sigte på fremtidige forhold, medmindre særlige forhold gør sig gælden-
de.
Efter forslaget til § 40 a, stk. 8, 2. pkt., og § 40 b, stk. 8, 2. pkt., kan oplysnin-
ger til brug for besvarelse af en international efterlysning videregives til den
udenlandske myndighed, der har udsendt efterlysningen.
Denne bestemmelse er efter Datatilsynets opfattelse meget vidtgående - også
når de begrænsninger, der anføres i bemærkningerne, tages i betragtning. Da-
tatilsynet skal derfor henstille, at det overvejes at anføre i bemærkningerne til
bestemmelsen, at også andre beskyttelseshensyn over for den registrerede end
de allerede nævnte, f.eks. at modtagerlandet ikke sikrer et tilstrækkeligt be-
skyttelsesniveau, jf. herved persondatalovens § 27, kan begrunde, at (nogle)
oplysninger ikke bør videregives.
4.
Indberetning til Schengeninformationssystemet.
Den forslåede bestemmelse til udlændingelovens § 58 g udvider muligheder-
ne for indberetning af udlændinge, der ikke er statsborger i et Schengenland
eller et land, der er tilsluttet De Europæiske Fællesskaber, som uønsket til
Schengeninformationssystemet (SIS). Det foreslås således, at der tillige kan
ske indberetning, hvis udlændingen er meddelt afslag på opholdstillade efter §
10, stk. 1 eller 2, nr. 1 eller 2 (forslaget til § 58 g, nr. 4), eller hvis udlændin-
gens opholdstilladelse er inddraget i medfør af § 19, stk. 2, nr. 2 eller 3 (for-
slaget til § 58 g, nr. 5).
Det er anført i bemærkningerne, at det er Indenrigsministeriets vurdering, at
de forslåede muligheder for indberetning følger af Schengenkonventionen
artikel 96, jf. lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen, der
omhandler optagelse af udlændinge i SIS.
§ 58 g giver ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriet, Lovafdelingen.
Med venlig hilsen
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0013.png
6
Hugo Wendler Petersen
Formand
Lena Andersen
Fg. Direktør
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0014.png
C
ZESLAW
K
OZON
R
OMERSK
-
KATOLSK BISKOP AF KØBENHAVN
G
L
. K
ONGEVEJ
15
DK-1610 K
ØBENHAVN
V
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
1. marts 2017
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og
Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer
m.v.)
På Den katolske Kirkes vegne takker jeg for muligheden for at blive inddraget i høringen over udkast til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven, Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets
Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.
Vi har ingen kommentarer til forslaget.
Med de venligste hilsner
+ Czeslaw Kozon
Biskop for Den katolske Kirke i Danmark
TLF
(+45) 33 55 60 80 ·
FAX
(+45) 33 55 60 86 ·
E
-
MAIL
[email protected]
·
GIRO
500-1471
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0015.png
DEN DANSKE
DOMMERFORENING
Udlændinge- og Integrationsministedet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Dato. 27. februar 2017
Sendt pr mail til uibm(uibm.dk og nfn(?iuibm.dk
Udlændinge- og Integrationsministedet har ved mail af 1. februar 2017 (sagsnr.20 16-10236) anmodet
Dommerforeningen om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af
udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efierretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.)
I den anledning skal jeg meddele, at forslaget ikke giver Dommerforeningen anledning til at
fremkomme med bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mik1
Mikael Sjöberg, formand, østre Landsret, Bredgade 59, 1260 København K,
tlf 99686501/21 66 1849 mikaelsjoberioestre1andsret.dk
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0016.png
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0017.png
I
FLYGTNINGENÆVNET
I
Sendt per e-mail til
[email protected] og [email protected].
ModtagerlD:
Dato:
J.nr.:
Sagsbehandler:
17/005465
akm
Ved e-mail af 3. februar 2017 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om at modta
ge eventuelle bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Poli
tiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighe
dernes registre og systemer m.v.).
I den anledning skal det meddeles, at Flygtningenævnet ikke har bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Bloch Andersen
Adelgade 11-13
1304 København K
Telefon:
+45
7226
9920
Telefax: +45 3920 4505
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.fln.dk
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0018.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
[email protected]
og
[email protected]
Sagsbehandler: SBU
Sagsnr.: 2017/000331
28. februar 2017
Forsvarsministeriets høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af udlæn-
dingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes
adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.)
Forsvarsministeriet har modtaget høring af 1. februar 2017 over forslag til lov om ændring
af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes
adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.).
Forsvarsministeriet skal i den forbindelse bemærke følgende:
På side 2 foreslås det, at punkt 2.2.4 i indholdsfortegnelsen ændres til ”PET’s og FE’s
adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer”. Det foreslås endvidere,
at overskriften til punkt 2.2.4 på side 18 konsekvensrettes i overensstemmelse her-
med. Det bemærkes i den forbindelse, at FE ikke i dag har elektronisk adgang til de
nævnte registre og systemer.
Side 14, 3. og 4. afsnit, foreslås affattet som følger: ”FE-lovens § 3 pålægger ikke
tredjepart – f.eks. en offentlig myndighed eller privat virksomhed – at videregive op-
lysninger til FE. I forhold til andre myndigheders videregivelse af oplysninger til FE
finder videregivelsesreglerne i forvaltningslovens § 31 anvendelse, jf. nedenfor pkt.
2.2.3.”
Henvisningerne på side 14, 5. afsnit, og side 16, 4. afsnit, til Forsvarsministeriets ud-
kast til forslag til lov om ændring af FE-loven bør opdateres, inden nærværende ud-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
kast til lovforslag fremsættes. Det bemærkes, at forslaget til lov om ændring af FE-
loven (L 146) blev fremsat for Folketinget den 24. februar 2017.
Under punkt 3.1 på side 21 kan der med fordel indgå en beskrivelse af udlændinge-
lovens § 45 a, stk. 1, som den foreslåede ordning smidiggør. Det foreslås desuden,
at der på side 21, 3. afsnit, 1. punktum, indsættes ”i medfør af udlændingelovens §
45 a, stk. 1” efter: ”kan videregives til PET og FE”.
Side 22, 2. afsnit, foreslås affattet som følger: ”Den foreslåede ordning efter § 45 a,
stk. 4, vil indebære, at PET og FE kan indhente oplysninger efter et generelt rele-
vanskriterium (”kan have betydning”) svarende til det, der findes i henholdsvis PET-
lovens § 3, og FE-lovens § 3, stk. 1, det vil her sige, at det ikke på forhånd kan ude-
lukkes, at oplysningen har relevans for tjenesternes varetagelse af deres sikkerheds-
mæssige opgaver”.
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, er I velkomne til at
kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Stine Østergren
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0020.png
Nanna de Fønss
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Nella Festirstein <[email protected]>
4. februar 2017 17:09
UIM Hovedpostkasse; Nanna de Fønss
'[email protected]'; VMR-Journal
Høringssvar: Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id: 186692)
Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx; Udkast til lovforslag.docx
Opf�½lgning
Afmærket
Vedhæftede filer:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring
“Forslag til Lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og
systemer m.v.)”
Ifølge lovudkastets § 3 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig anordning
helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom.
Færøernes Landsstyre har taget dette til efterretning og har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger.
Venlig hilsen
Nella Festirstein
Afdelingschef
Lagmandens Kontor
Lovafdelingen
Tlf. +298 30 60 00
Direkte tlf. +298 55 80 76
Fra:
Camilla Ahle Boest [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. februar 2017 18:04
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty
International <[email protected]>; Asylret <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes
Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rederiforening
<[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske
Advokater <[email protected]>; Danske Universiteter <[email protected]>; Datatilsynet
<[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske Helsinki-
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0021.png
Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark
<[email protected]>; [email protected]; DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>; Dommerfuldmægtigforeningen
<[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finansrådet
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Fredsfonden <[email protected]>;
Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater
<[email protected]>; Journalin hjá LMS <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik
<[email protected]>; Indvandrerrådgivningen
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; Kirkernes
Integrationstjeneste <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Landsforeningen
Adoption og Samfund <[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater
<[email protected]>; Landsorganisationen LO <[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre)
<[email protected]>; PRO-Vest <[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret
<[email protected]>; Refugees Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening
<[email protected]>; Rigspolitiet <[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for Etniske
Minoriteter <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>; Retten på Frederiksberg
<[email protected]>; Retten på Bornholm <[email protected]>; Retten i Esbjerg
<[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten i Helsingør <[email protected]>;
Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten i Hjørring
<[email protected]>; Retten i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro <[email protected]>;
Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Kolding <[email protected]>; Retten i Lyngby
<[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i Næstved
<[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten
i Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg
<[email protected]>; Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; SOS
mod Racisme <[email protected]>; Statsforvaltningen <[email protected]>; Sø- og Handelsretten
<[email protected]>; Tilsynet med Efterretningstjenesterne <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>;
UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser
<[email protected]>; 3F <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og
Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id:
186692)
Se venligst vedhæftede vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre
og systemer m.v.)
Med venlig hilsen
Camilla Ahle Boest
Udlændingeafdelingen
Direkte telefon: 61983609
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uibm.dk
2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0022.png
Amnesti Nu
www.amnesti-nu.dk
Holte 1.2.17
Høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes
og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og sy-
stemer m.v.)
Initiativet Amnesti Nu takker for det af 2. februar fremsendte høringsudkast. Da lovforsla-
get imidlertid ligger uden for vores fokusområde, de lange ophold i asylsystemet, afstår vi
fra besvarelse i denne omgang.
Med venlig hilsen på vegne af Amnesti Nu
Gerd Gottlieb
Poppel Alle 23
2840 Holte
Tel.: 45414384
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0023.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Danmark
Att. Nanna de Fønss,
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 9132 5761
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 17/00344-4
HØRING OVER UDKAST TIL LOV OM ÆNDRING AF
UDLÆNDINGELOVEN
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 1. februar
2017 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes
adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.).
Udkastet er en udmøntning af en del af den politiske aftale, som
regeringen indgik med en række partier i november 2016 om at styrke
kontrol- og sikkerhedsindsatsen på udlændingeområdet.
I udkastet foreslås det, at udlændingelovens § 45 a ændres således, at
Politiets Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) fremadrettet skal have direkte elektronisk adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer med oplysninger om
udlændinge.
Efter gældende ret skal udlændingemyndighederne videregive
oplysningerne til efterretningstjenesterne ud fra en vurdering af, om
oplysningerne kan have betydning for efterretningstjenesternes
varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver. Denne vurdering sker på
grundlag af retningslinjer udarbejdet af efterretningstjenesterne.
Videregivelse sker uden indhentelse af samtykke fra den registrerede
udlænding.
Med udkastet skal PET og FE have adgang til det samme omfang af
oplysninger, som hidtil, og formålet er således alene at give
efterretningstjenesterne en mere smidig og hurtig adgang til
oplysningerne. Dette indebærer, at efterretningstjenesterne også
fremadrettet alene skal have adgang til data, som kan have betydning
for varetagelsen af deres sikkerhedsmæssige opgaver.
Instituttet har enkelte bemærkninger til udkastet:
27. FEBRUAR 2017
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0024.png
Hvis PET og FE får direkte elektronisk adgang til
udlændingemyndighedernes registre mv. uden
udlændingemyndighedernes mellemkomst og vurdering af, om
betingelserne for videregivelse er opfyldt, kan der være en risiko for, at
langt større mængder data tilgår PET og FE.
Ministeriet har ikke redegjort for, hvordan denne – utilsigtede – risiko
skal håndteres.
Selvom persondataloven ikke finder anvendelse for
persondatabehandling, der foretages af PET og FE, skal behandlingen
fortsat leve op til behandlingsprincipperne i lovens § 5, herunder
kravene om dataminimering og proportionalitet.
Der må således ikke indsamles eller i øvrigt behandles mere persondata
end nødvendigt, og det bør derfor sikres i udkastet, at den smidige
adgang til reglerne ikke fører til en dataindsamling udover, hvad der
måtte være nødvendigt.
Instituttet anbefaler, at ministeriet redegør for, hvordan det skal
sikres, efterretningstjenesternes direkte elektroniske adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer ikke vil føre til en
udvidelse i adgangen til at tilgå persondata.
For eksempel kan det undersøges, om risikoen for unødvendig
dataindsamling delvist kan mindskes ved at udvide Tilsynet med
Efterretningstjenesternes (TET) kompetence.
Det bemærkes, at instituttet for PET’s vedkommende tidligere har
anbefalet, at man udvider TET’s kompetence til at omfatte hele PET’s
virksomhed, og giver TET beføjelse til at kunne påbyde
efterretningstjenesterne bestemte foranstaltninger i forhold til
behandlingen af oplysninger.
1
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2016-10236.
Med venlig hilsen
Marya Akhtar Luckow
SPECIALKONSULENT
1
Se Instituttets delrapport om Databeskyttelse i Status 2015-16, s. 39
her:
https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/media/dokumente
r/udgivelser/status/2015-16/delrapporter_med_issn/status_2015-16_-
_delrapport_om_databeskyttelse_-_issn.pdf
2/2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0025.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt per email til
[email protected]
og
[email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Jesper Lund
Carl Bernhards Vej 15, 2.tv
1817 Frederiksberg C
E-mail : [email protected]
Web : http://www.itpol.dk
Dato
: 1. marts 2017
Høringssvar vedrørende udkast til lov om
ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets
Efterretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og
systemer m.v.)
Udlændingeloven falder almindeligvis uden for IT-Politisk
Forenings arbejdsområde, men fordi lovforslaget påvirker
borgernes grundlæggende ret til privatliv, har vi
nedenstående bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2),
som udvider den allerede meget brede adgang til
oplysninger om udlændinge hos udlændinge-
myndighederne for Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE).
Lovforslaget giver PET og FE adgang til uden samtykke at
indhente oplysninger om en udlænding fra registre og
systemer hos udlændingemyndighederne, hvis
indhentningen kan have betydning for tjenesternes
varetagelse af sikkerhedsmæssige opgaver. Efter
gældende ret (udlændingelovens § 45 a, stk. 1) kan
udlændingemyndighederne videregive oplysninger fra en
sag på det samme grundlag (”kan have betydning”).
Efter forarbejderne til PET- og FE-loven indebærer ”kan
have betydning”-kriteriet, at tjenesterne kan indhente
enhver oplysning, medmindre det på forhånd kan
udelukkes, at oplysningen vil være relevant for
tjenesterne. Det nævnes i bemærkningerne i forbindelse
med den nuværende § 45 a, stk. 1, at kriteriet giver
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
mulighed for at tjenesterne ”kan få et generelt indblik i en
eller flere grupper af sager, f.eks. samtlige sager
vedrørende bestemte nationaliteter eller grupper af sager
inden for disse nationaliteter.”
Forholdet til EMRK
PETs og FEs adgang til personoplysninger hos
udlændingemyndighederne udgør et indgreb i retten til
privatliv efter artikel 8 i den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK). Når indgrebet sker
på et ”kan have betydning”-grundlag, hvor eneste krav er
at oplysningernes relevans ikke på forhånd kan udelukkes,
er der mulighed for en adgang til oplysninger om stort set
alle udlændinge uden nogen differentiering, begrænsning
eller undtagelse med hensyn til om disse personer direkte
eller indirekte udgør en trussel mod den nationale
sikkerhed.
Det må i sig selv anses for at være et meget vidtgående
indgreb i retten til privatliv efter EMRK artikel 8.
Lovforslaget indeholder imidlertid ingen vurdering af, om
dette indgreb opfylder betingelserne i artikel 8, stk. 2. Det
er muligt at PET og FE ikke i praksis indhenter oplysninger
om alle udlændinge, men lovforslaget giver mulighed for
det. Eventuelle interne instrukser hos PET og FE, som
begrænser beføjelsen til at indhente oplysninger om alle
udlændinge, kan ikke siges at opfylde det almindelige krav
om lovgrundlagets forudsigelighed (”i overensstemmelse
med loven”), jf. retspraksis for EMRK artikel 8, stk. 2.
Når personoplysninger om udlændinge indhentes af FE, vil
der i nogle situationer ikke være en uafhængig kontrol
med indhentningen og behandlingen af disse oplysninger,
idet tilsynsmyndigheden (Tilsynet med
Efterretningstjenesterne) hos FE kun fører kontrol med
behandling af personoplysninger for i Danmark
hjemmehørende personer. Den manglende uafhængige
kontrol kan også gælde for personer, som befinder sig i
Danmark, hvis der eksempelvis er tale om asylansøgere
som har opholdt sig mindre end 6 måneder i Danmark. Det
er vanskeligt at se, at disse (ikke i Danmark
hjemmehørende) personer skulle have adgang til effektive
retsmidler, som EMRK artikel 13 kræver.
2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
IT-Politisk Forening er opmærksom på at disse
betragtninger helt eller delvist også kan være relevante for
den gældende § 45 a, stk. 1, men formelt vedrører vores
bemærkninger i dette høringssvar lovforslagets § 1, nr. 2),
altså den foreslåede § 45 a, stk. 4 i udlændingeloven.
Sammenlignet med § 45 a, stk. 1, giver lovforslaget PET og
FE direkte terminaladgang til alle systemer hos
udlændingemyndighederne, hvor PET og FE frit kan søge
efter oplysninger om udlændinge meget hurtigt og på alle
tider af døgnet, uden at det nødvendigvis skal have
tilknytning til en konkret sag, som
udlændingemyndighederne behandler.
Især den direkte terminaladgang må anses for at udgøre et
mere vidtgående indgreb i retten til privatliv end den
gældende lovgivning. For det første betyder den direkte
terminaladgang, at de dataansvarlige for de systemer,
som PET og FE kan søge i, reelt ikke kan opfylde deres
forpligtelser efter persondatalovgivningen til at beskytte
personoplysninger mod uautoriseret adgang og øvrige
sikkerhedskrav, jf. persondatalovens §§ 41-42. Det er
særligt problematisk i forhold til FE, som ikke er forpligtet
til at efterleve sikkerhedsbekendtgørelsen i medfør af
persondatalovens § 41, stk. 5.
For det andet vil IT-Politisk Forening henvise til dommen
Zakharov mod Rusland, sag nr. 47143/06, fra den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) af 4.
december 2015, hvor EMD i præmis 302 fandt, at
efterretningstjenesternes direkte tekniske adgang til at
foretage aflytning (indhentning) af elektronisk
kommunikation for alle personer ikke gav tilstrækkelige
garantier mod misbrug og arbitrær udnyttelse af
beføjelserne. Nærværende lovforslag vedrører ganske vist
direkte adgang til oplysninger om alle personer hos en civil
myndighed (udlændingemyndighederne), og ikke direkte
adgang til elektronisk kommunikation for alle personer hos
teleselskaber, men problematikken omkring samspillet
mellem den direkte tekniske adgang (terminaladgang) og
muligheden for at have tilstrækkeligt effektive
retsgarantier, der sikrer mod misbrug og arbitrær
udnyttelse af beføjelserne, er principielt den samme.
3
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Adgang til fælles EU-systemer
Det fremgår ikke fuldstændigt klart af lovforslaget hvilke
registre og systemer hos udlændingemyndighederne
lovforslaget giver PET og FE adgang til. Som IT-Politisk
Forening læser lovforslaget er der tale om direkte adgang
til samtlige systemer hos udlændingemyndighederne,
svarende til at medarbejdere hos PET og FE var placeret
internt hos udlændingemyndighederne. Det vil i givet fald
omfatte flere fælles EU-systemer, herunder Eurodac og
visuminformationssystemet (VIS). Med en direkte adgang
til VIS og Eurodac kan PET og FE teknisk set søge efter alle
personer i disse registre, uanset om de respektive
personer befinder sig i Danmark eller ej.
EU-lovgivningen om VIS (forordning 767/2008/EF om
visuminformationssystemet og Rådets afgørelse
2008/633/RIA om adgang til søgning i VIS) og Eurodac
(forordning 603/2013/EF) giver mulighed for adgang til
oplysningerne i forbindelse med forebyggelse, afsløring og
efterforskning af terrorhandlinger og andre alvorlige
strafbare handlinger. Samtidig fastsætter EU-lovgivningen
begrænsninger på denne adgang. Eurodac-forordningens
(603/2013/EF) artikel 5, stk. 1 udelukker eksempelvis
adgang til oplysningerne (dvs. sammenligning af
fingeraftryk) fra agenturer eller enheder, der udelukkende
er ansvarlige for efterretningsvirksomhed vedrørende
national sikkerhed.
I det omfang at PET og FE med lovforslaget får direkte
adgang til fælles EU-systemer som VIS og Eurodac, må der
være tale om en adgang til personoplysninger der falder
ind under EU-retten, uanset at PETs og FEs aktiviteter med
national sikkerhed som udgangspunkt falder uden for EU-
retten (som Udlændinge- og Integrationsministeriet anfører
i punkt 8 til lovforslagets bemærkninger). I modsat fald
ville EU-lovgivningens begrænsninger på adgangen til
oplysninger i eksempelvis VIS blive frataget enhver
effektiv virkning, jf. analogt EU-domstolens begrundelse i
præmis 65-73 i de forenede sager C-203/15 C-698/15
(Tele2-Watson sagen) for at EU-retten finder anvendelse i
forhold til national lovgivning om tele-logning, herunder
adgang til de loggede oplysninger.
I forbindelse med forebyggelse, afsløring og efterforskning
af terrorhandlinger giver EU-lovgivningen adgang til
4
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
søgning i VIS, hvis det er nødvendigt i et specifikt tilfælde,
og hvis der er rimelig grund til at mene, at søgning i VIS-
oplysningerne vil bidrage væsentligt til forebyggelse,
afsløring eller efterforskning af en af de pågældende
strafbare handlinger (jf. artikel 5, stk. 1 i Rådets afgørelse
2008/633/RIA og artikel 3, stk. 1 i VIS-forordningen
767/2008/EF).
Lovforslaget giver imidlertid PET og FE adgang til systemer
hos udlændingemyndighederne, hvis indhentningen af
oplysninger ”kan have betydning” for tjenesterne. Dette
grundlag er langt bredere end hvad EU-lovgivningen om
adgangen til VIS tillader. Hvis det er hensigten med
lovforslaget, at PET og FE skal have adgang til at indhente
oplysninger fra VIS, eller andre personoplysninger om
udlændinge som indsamles og behandles i henhold til EU-
retten, bør det præciseres i lovforslaget, at denne adgang
skal ske i overensstemmelse med EU-retten og de
begrænsninger på adgangen, som EU-retten fastsætter.
5
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0030.png
Nanna de Fønss
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Sara Glahder Lindberg <[email protected]>
22. februar 2017 14:08
UIM Hovedpostkasse; Nanna de Fønss
Kristina Bendixen
Høring om ændring af udlændingeloven
Til Integrations- og Udlændingeministeriet
KL har modtaget udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets
Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) med svarfrist den 1. marts
2017.
KL har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Specialkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0031.png
Nanna de Fønss
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Betina Høireby <[email protected]>
28. februar 2017 15:34
UIM Hovedpostkasse; Nanna de Fønss
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id: 186692)
Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx; Udkast til lovforslag.docx
Vedhæftede filer:
LO har ingen bemærkninger til den udsendte høring.
Med venlig hilsen
Betina Høireby
Sekretær / Arbejdsmarked & Uddannelse
Direkte tlf.: 3524 6136
Mail:
[email protected]
LO • Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D, 2300 København S. •
www.lo.dk
Fra:
LO Hovedpostkasse
Sendt:
2. februar 2017 09:18
Til:
Postkasse Arbejdsmarked og uddannelse <[email protected]>
Emne:
VS: Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og
Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id:
186692)
Med venlig hilsen
Dorte Klosterskov Freese
Servicemedarbejder / Administrationsafdelingen
Direkte tlf.: 3524 6216 • Mobil: 2481•6445 Mail: [email protected]
LO • Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D, 2300 København S. • www.lo.dk
Fra:
Camilla Ahle Boest [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. februar 2017 19:04
Til:
Advokatrådet ; Amnesti Nu ; Amnesty International ; Asylret ; Bedsteforældre for Asyl ; Centralorganisationernes
Fællesudvalg CFU ; Danes Worldwide ; Danmarks Biblioteksforening ; Danmarks Rederiforening ; Danmarks
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0032.png
Rejsebureau Forening ; Dansk Arbejdsgiverforening ; Dansk Flygtningehjælp ; Dansk Socialrådgiverforening ; Danske
Advokater ; Danske Universiteter ; Datatilsynet ; Den Danske Dommerforening ; Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder ; Den Katolske Kirke i Danmark ;
[email protected];
DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur ;
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination ; Dommerfuldmægtigforeningen ;
Domstolsstyrelsen ; Finansrådet ; Flygtningenævnet ; Fredsfonden ; Folkehøjskolernes Forening ; Advokat Jytte
Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater ; Færøernes Landsstyre ; HK/Danmark ;
Indvandrermedicinsk klinik ; Indvandrerrådgivningen ; Institut for Menneskerettigheder ; Kirkernes
Integrationstjeneste ; KL - Kommunernes Landsforening ; Landsforeningen Adoption og Samfund ; Landsforeningen
af Forsvarsadvokater ; LO Hovedpostkasse ; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) ; PRO-Vest ; Vestre Landsret ;
Østre Landsret ; Refugees Welcome ; Retspolitisk Forening ; Rigspolitiet ; Dansk Røde Kors ; Rådet for Etniske
Minoriteter ; Københavns Byret ; Retten på Frederiksberg ; Retten på Bornholm ; Retten i Esbjerg ; Retten i Glostrup
; Retten i Helsingør ; Retten i Herning ; Retten i Hillerød ; Retten i Hjørring ; Retten i Holbæk ; Retten i Holstebro ;
Retten i Horsens ; Retten i Kolding ; Retten i Lyngby ; Retten i Nykøbing Falster ; Retten i Næstved ; Retten i Odense ;
Retten i Randers ; Retten i Roskilde ; Retten i Svendborg ; Retten i Sønderborg ; Retten i Viborg ; Retten i Aalborg ;
SOS mod Racisme ; Statsforvaltningen ; Sø- og Handelsretten ; Tilsynet med Efterretningstjenesterne ;
Udlændingenævnet ; UNHCR Regional Representation for Northern Europe ; Ægteskab Uden Grænser ; 3F
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og
Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id:
186692)
Se venligst vedhæftede vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre
og systemer m.v.)
Med venlig hilsen
Camilla Ahle Boest
Udlændingeafdelingen
Direkte telefon: 61983609
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uibm.dk
2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0033.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
1. marts 2017
Høringssvar på lovforslag om PET’s og FE’s adgang til udlændingemyndighedernes
registre og systemer m.v.
Røde Kors takker for invitationen til at afgive høringssvar på udkast til lov om ændring af
udlændingeloven omkring Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes
adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer.
Generel kommentar
Røde Kors konstaterer, at loven har til formål at styrke kontrol- og sikkerhedsindsatsen på
udlændingeområdet bl.a. ved at give PET og FE direkte elektronisk adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v. for dermed at gøre
efterretningstjenesternes forebyggende og PET’s efterforskningsmæssige indsats mere
effektiv.
En vedtagelse af lovforslaget vil medføre, at efterretningstjenesterne får udvidet adgangen til
at indhente personfølsomme oplysninger fra udlændingemyndighedernes registre og systemer.
Udvidelsen betyder, at tjenesterne fremover vil kunne indhente oplysninger efter et generelt
relevanskriterium, dvs. såfremt oplysningerne kan have betydning for deres
opgavevaretagelse, hvorimod det eksempelvis for PET tidligere krævede en mere konkret
formodning om, at oplysningerne ville have betydning for deres opgavevaretagelse.
Røde Kors går ind for, at myndigheder sikres effektive arbejdsgange. En udvidet adgang til at
indhente personfølsomme oplysninger bør dog gå hånd i hånd med en styrkelse af tilsynet for
at sikre høje retssikkerhedsstandarder. I forlængelse heraf gør vi opmærksom på vigtigheden
af at sikre, at Tilsynet med efterretningstjenesterne har tilstrækkelige ressourcer til at føre
effektiv kontrol med tjenesternes indsamling og behandling af oplysninger fra
udlændingemyndighedernes registre og systemer.
Konkrete kommentarer
Røde Kors noterer sig, at den foreslåede systemadgang vil fritage udlændingemyndighederne
for det arbejde, der er forbundet med konkret at skulle fremsøge og videregive oplysninger til
efterretningstjenesterne, og det er Røde Kors’ forhåbning, at det vil medføre en kortere
Gør en forskel
RødeKors.dk
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0034.png
sagsbehandlingstid i udlændingemyndighederne, når ressourcerne frigøres til egentlig
sagsbehandling af asylsager m.v.
Røde Kors står naturligvis til rådighed for uddybning af disse bemærkninger.
Med venlig hilsen
Anders Ladekarl
Generalsekretær
Gør en forskel
RødeKors.dk
2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0035.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato:
Kontor:
Sagsbeh.:
28.02.2017
Sekretariatet
MNS
Høringsvar vedrørende udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.)
Hermed fremsender Rådet for Etniske Minoriteter sit svar på ovenstående høring.
Rådet ønsker at tilslutte sig Institut for Menneskerettigheders høringssvar og henviser i den
forbindelse til deres høring, der bl.a. bemærker, at:
”Hvis PET og FE får direkte elektronisk adgang til udlændingemyndighedernes registre mv. uden
udlændingemyndighedernes mellemkomst og vurdering af, om betingelserne for videregivelse er
opfyldt, kan der være en risiko for, at langt større mængder data tilgår PET og FE. Ministeriet har
ikke redegjort for, hvordan denne – utilsigtede – risiko skal håndteres. Selvom persondataloven ikke
finder anvendelse for persondatabehandling, der foretages af PET og FE, skal behandlingen fortsat
leve op til behandlingsprincipperne i lovens § 5, herunder kravene om dataminimering og
proportionalitet. Der må således ikke indsamles eller i øvrigt behandles mere persondata end
nødvendigt, og det bør derfor sikres i udkastet, at den smidige adgang til reglerne ikke fører til en
dataindsamling udover, hvad der måtte være nødvendigt.”
Rådet tilslutter sig ligeledes Instituttets anbefaling om, at ministeriet: ”Redegør for, hvordan det skal
sikres, at efterretningstjenesternes direkte elektroniske adgang til udlændingemyndighedernes
registre og systemer ikke vil føre til en udvidelse i adgangen til at tilgå persondata. For eksempel
kan det undersøges, om risikoen for unødvendig dataindsamling delvist kan mindskes ved at udvide
Tilsynet med Efterretningstjenesternes (TET) kompetence.”
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Strandgade 25C
1401 København K
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0036.png
-2-
Med venlig hilsen
Yasar Cakmak
Formand for Rådet for Etniske Minoriteter
2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0037.png
Nanna de Fønss
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Direktion <[email protected]>
23. februar 2017 08:32
UIM Hovedpostkasse; Nanna de Fønss
Helle Haxgart; Henrik Grunnet ; Jakob Næsager
Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id: 186692)
Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx; Udkast til lovforslag.docx
[email protected]
Vedhæftede filer:
Signeret af:
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Under henvisning til mail af 1. februar 2017 (Sagsnr.: 2016-10236) om høring over udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og
systemer m.v.) har Statsforvaltningen følgende bemærkninger:
Det fremgår af udkastet til lovforslag, side 3:
” Trusselsbilledet medfører et behov for at undersøge f.eks., hvem der kommer til landet ikke kun som asylansøgere, men også
på baggrund af en ansøgning om opholdstilladelse med henblik på f.eks. arbejde eller studier.”
Side 7 i udkastet anføres:
”Medarbejderne i Udlændingestyrelsens visumkontor har modtaget undervisning af PET for at skærpe opmærksomheden på
udlændinge, der kan udgøre en sikkerhedsrisiko, ligesom Visumkontoret har fået tildelt en særlig kontaktperson hos PET som
led i samarbejdet mellem udlændingemyndighederne og efterretningstjenesterne. Samarbejdet indebærer bl.a., at
Udlændingestyrelsen af egen drift hører PET, hvis der i en visumsag foreligger oplysninger, der indikerer, at en visumansøger
kunne udgøre en fare for statens eller de øvrige Schengenlandes sikkerhed.”
…..
” PET har ligeledes undervist medarbejdere i Styrelsen for International Rekruttering og Integration med henblik på
identifikation af personer, som kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Sagsbehandlerne har løbende fokus på sikkerhedsrisici og
eventuelle sammenhænge mellem nationalitet, studieretning og konkrete ansættelser inden for områder, der kan udgøre en
sikkerhedsrisiko.”
Statsforvaltningen afgjorde i 2016 ca. 48.000 sager om ophold efter EU-reglerne vedrørende bl.a. ophold i forbindelse med
arbejde og studier for EU-borgere og deres familier, også familie fra tredjelande.
Om Statsforvaltningens virksomhed i disse sager anføres i udkastet side 7:
”Ved modtagelse af en ansøgning om EU-registreringsbevis eller EU-opholdskort påser Statsforvaltningen på baggrund af
kriterierne, om oplysningerne skal videregives til efterretningstjenesterne.”
Statsforvaltningen anser det som formålstjenligt, at relevante medarbejdere hos Statsforvaltningen undervises af PET på samme
måde som det er sket i forhold til relevante medarbejdere hos Udlændingestyrelsen og hos Styrelsen for International
Rekruttering. Der er derfor taget kontakt til PET med henblik på sikring af en sådan undervisning.
Eventuelle spørgsmål til bemærkningerne kan rettes til vicedirektør Henrik Grunnet på telefon 72 56 73 14 eller 40 16 70 84
eller til kontorchef Jakob Næsager på telefon 72 566 74 79 eller 23 48 80 12.
Med venlig hilsen
Rikke Hinrichsen
direktionsassistent
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0038.png
Statsforvaltningen
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 72 56 70 00
Direkte telefon: 72 56 79 77
Mail:
[email protected]
Web:
www.statsforvaltningen.dk
Fra:
Camilla Ahle Boest [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. februar 2017 19:04
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og
Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id:
186692)
Se venligst vedhæftede vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre
og systemer m.v.)
Med venlig hilsen
Camilla Ahle Boest
Udlændingeafdelingen
Direkte telefon: 61983609
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uibm.dk
2
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0039.png
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0040.png
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0041.png
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0042.png
Østre Landsret
Præsidenten
-1
FECZO17
Den
J.nr. 40A-ØL-8-17
mit:
LRA
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sendt pr. mail til: uibmWuibm.dk og nfrnWuibm.dk
Udlændinge- og Integrationsministedet har ved brev af 1. februar 2017 (Sagsnr. 2016-10236)
anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til lov om ændring af udlændinge-
loven (Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændin
gemyndighedemes registre og systemer m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Ben Carlsen
/
Ell
Bædgade 59, 1260 København K.
Tlf. 9968 6200
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0043.png
Nanna de Fønss
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
[email protected]
28. februar 2017 11:08
UIM Hovedpostkasse; Nanna de Fønss
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; kaj.andersen@
3f.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; torben.bechsgaard@
3f.dk; [email protected]
Høringssvar: Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven
(Politiets Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til
udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id: 186692)
Høringsbrev.docx; Høringsliste.docx; Udkast til lovforslag.docx
Emne:
Vedhæftede filer:
3F har ingen bemærkninger til ovennævnte høring.
Venlig hilsen
Dorte Salomon Fredborg
Sekretær
AUI - Arbejdsmarkeds-, Uddannelses- og Integrationspolitisk enhed
_____________________
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf.: 8892 1097
Fra:
Camilla Ahle Boest [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. februar 2017 19:04
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty
International <[email protected]>; Asylret <[email protected]>; Bedsteforældre for Asyl
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes
Worldwide <[email protected]>; Danmarks Biblioteksforening <[email protected]>; Danmarks Rederiforening
<[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp <[email protected]>; Dansk Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske
Advokater <[email protected]>; Danske Universiteter <[email protected]>; Datatilsynet
<[email protected]>; Den Danske Dommerforening <[email protected]>; Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder <[email protected]>; Den Katolske Kirke i Danmark
<[email protected]>;
[email protected];
DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>;
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination <[email protected]>; Dommerfuldmægtigforeningen
<[email protected]>; Domstolsstyrelsen <[email protected]>; Finansrådet
<[email protected]>; Flygtningenævnet <[email protected]>; Fredsfonden <[email protected]>;
Folkehøjskolernes Forening <[email protected]>; Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater
<[email protected]>; Færøernes Landsstyre <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>; Indvandrermedicinsk klinik
<[email protected]>; Indvandrerrådgivningen
<[email protected]>; Institut for Menneskerettigheder <[email protected]>; Kirkernes
Integrationstjeneste <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Landsforeningen
Adoption og Samfund <[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater
1
L 173 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
1738826_0044.png
<[email protected]>; Landsorganisationen LO <[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre)
<[email protected]>; PRO-Vest <[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>; Østre Landsret
<[email protected]>; Refugees Welcome <[email protected]>; Retspolitisk Forening
<[email protected]>; Rigspolitiet <[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for Etniske
Minoriteter <[email protected]>; Københavns Byret <[email protected]>; Retten på Frederiksberg
<[email protected]>; Retten på Bornholm <[email protected]>; Retten i Esbjerg
<[email protected]>; Retten i Glostrup <[email protected]>; Retten i Helsingør <[email protected]>;
Retten i Herning <[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten i Hjørring
<[email protected]>; Retten i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro <[email protected]>;
Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Kolding <[email protected]>; Retten i Lyngby
<[email protected]>; Retten i Nykøbing Falster <[email protected]>; Retten i Næstved
<[email protected]>; Retten i Odense <[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Retten
i Roskilde <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Sønderborg
<[email protected]>; Retten i Viborg <[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; SOS
mod Racisme <[email protected]>; Statsforvaltningen <[email protected]>; Sø- og Handelsretten
<[email protected]>; Tilsynet med Efterretningstjenesterne <[email protected]>; Udlændingenævnet <[email protected]>;
UNHCR Regional Representation for Northern Europe <[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser
<[email protected]>; Høringshenvendelser <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets Efterretningstjenestes og
Forsvarets Efteretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre og systemer m.v.) (UIBM Id:
186692)
Se venligst vedhæftede vedr. udkast til lov om ændring af udlændingeloven (Politiets
Efterretningstjenestes og Forsvarets Efterretningstjenestes adgang til udlændingemyndighedernes registre
og systemer m.v.)
Med venlig hilsen
Camilla Ahle Boest
Udlændingeafdelingen
Direkte telefon: 61983609
E-mail:
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon:
+45 61 98 40 00
E-mail:
[email protected]
www.uibm.dk
2