NOTAT
Notat vedrørende høringssvar i forbindelse med forslag til lov om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om ejendomskreditsel-
skaber og lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.
(Øget
gennemsigtighed og mobilitet på realkreditmarkedet)
(APRIL I)
1. Indledning
Lovforslaget har til hensigt at gennemføre den politiske aftale, som rege-
ringen indgik med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre og Socialistisk Folkeparti den 26. januar 2017 om øget gennemsig-
tighed og mobilitet på realkreditmarkedet. Alternativet har efterfølgende
tilsluttet sig aftalen.
Lovforslaget har været sendt i høring i perioden fra den 24. februar 2017
til den 10. marts 2017. Der er modtaget 21 høringssvar, heraf 8 med be-
mærkninger.
2. Generelle bemærkninger
Der vurderes overordnet at være tilslutning til lovforslagets formål om at
sikre øget mobilitet på realkreditmarkedet.
Finans Danmark har angivet tre overordnede kommentarer vedr. definiti-
onen af realkreditlignende lån, lige konkurrencevilkår mellem penge- og
realkreditinstitutter samt ikrafttrædelsestidspunktet.
Nationalbanken har peget på, at en længere varslingsperiode for realkre-
ditlignende lån skaber et potentielt mismatch mellem finansierings- og
indtægtssiden for disse lån, og at mulighed for at flytte lån, hvor låne-
grænsen er overskredet fjerner et sundt princip i dansk realkredit.
Forbrugerombudsmanden lægger i sit høringssvar til grund, at det ikke er
hensigten med lovforslaget at indskrænke Forbrugerombudsmandens
kompetencer.
Forbrugerrådet har svaret, at lovforslaget er et skridt i den rigtige retning,
men mener, at den fulde kurtage og kursskæring burde forbydes i forbin-
delse med indfrielse i varslingsperioden.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at lovforslaget indeholder
gode elementer, som vil gavne konkurrencen.
Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer peger på, at det ligeledes er
vigtigt, at der skabes bedst mulige rammer for realkreditlån til erhvervs-
kunder.