Indfødsretsudvalget 2016-17
L 189 Bilag 8
Offentligt
1761499_0001.png
Til lovforslag nr.
L 189
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 18. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 10 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. april 2017 og var til 1.
behandling den 5. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 2-6 og 8-10 stil-
lede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det under nr. 1 stillede ændringsforslag og imod
det under nr. 7 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at DF
ikke kan stemme for lovforslaget om tildeling af indfødsret,
da DF er af den opfattelse, at det kun bidrager til en opløs-
ning af Danmark, og at der er personer på lovforslaget, der
aldrig bliver danske. DF fremsatte den 10. januar 2017 i fol-
ketingssalen et forslag om, at der skulle laves et loft på
1.000 statsborgerskaber om året, hvor det hovedsagelig var
den vestlige indvandring, der blev tilgodeset (jf. B 48, folke-
tingsåret 2016-17). DF bebudede også, at hvis der ikke var
et flertal for forslaget, ville DF ikke længere kunne stemme
ja til lovforslag om indfødsrets meddelelse. Da alle andre
partier stemte nej til beslutningsforslaget, gav resultatet sig
selv. DF kan ikke længere stemme ja til lov om indfødsrets
meddelelse. DF er i det hele taget af den opfattelse, at der
foregår en automatik med hensyn til statsborgerskab. Det
begynder ifølge DF med, at folk kommer hertil som flygt-
ninge, hvorefter de bliver gjort til indvandrere fra dag et. Så
går der 9-10 år, og så ligger der et statsborgerskab og venter.
Sådan er det bl.a. gået med de personer, der kom fra Afgha-
nistan og Irak. DF har den holdning, at disse personer hver-
ken skal gøres til indvandrere eller have statsborgerskab. De
skal, når der er fred, sendes tilbage til deres eget land og
hjælpe med at bygge det op. Så lang tid denne automatik
finder sted, kan man ifølge DF ikke få løst de kolossale ud-
fordringer, som man har med udlændinge i Danmark, i form
af parallelsamfund og opløsning af sammenhængskraften.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, DF, V, LA og KF):
1)
Nr. 44
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
2)
Nr. 124
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
3)
I
nr. 234
ændres »Acacia Estates« til: »Taguig«.
AX020168
L 189 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18/5-17
1761499_0002.png
2
[Præcisering]
4)
Nr. 256
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
5)
Nr. 257
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
6)
I
nr. 658
ændres »Andre« til: »André«.
[Sproglig præcisering]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, DF, V, LA og KF):
7)
Nr. 822
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
8)
Nr. 907
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
9)
Nr. 1449
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
10)
Nr. 1776
udgår.
[Personen foreslås udtaget af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 44 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 124 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 234 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgerens bopæl foreslås ændret i lovforslagets § 1 til
»Taguig«.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 256 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 5
Ansøgeren under nr. 257 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 6
Ansøgeren under nr. 658 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgerens fornavn foreslås ændret i lovforslagets § 1 til
»André«.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 822 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 907 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na-
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da ansø-
geren den 6. oktober 2016 har opnået dansk statsborgerskab
ved erklæring hos Statsforvaltningen.
Til nr. 9
Ansøgeren under nr. 1449 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 1776 er behandlet efter retningslin-
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Christian Langballe (DF)
fmd.
Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Kenneth Kristensen Berth (DF)
Jan E. Jørgensen (V) Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Laura Lindahl (LA) Naser Khader (KF)
Astrid Krag (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Karen J. Klint (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
L 189 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18/5-17
1761499_0003.png
3
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 189 - 2016-17 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18/5-17
1761499_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 189
Bilagsnr. Titel
1
Oversigt over personer på lovforslaget fordelt efter nationalitet, fra ud-
lændinge- og integrationsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Fortroligt dokument
4
Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
5
Fortroligt dokument
6
Udkast til betænkning
7
Kopi af IFU alm. del – svar på spm. 64 om, hvor mange dispensatio-
ner der er givet fra sprogkravet i de love, der er givet i henholdsvis
2014, 2015 og 2016, fra udlændinge- og integrationsministeren