OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 192
Folketinget 2016-17
OMTRYK
(Ændret nummering i ændringsforslag)
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Blokering af hjemmesider og stop af offentlige ydelser til fremmedkrigere)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 38 ændringsforslag til lovforslaget. Alterna-
tivets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1
og 2, og justitsministeren har stillet ændringsforslag nr.
3-38.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2017 og var til 1.
behandling den 9. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 11. januar
2017 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 115.
Den 1. maj 2017 sendte justitsministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til justitsministeren til
skriftelig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af justitsministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af ALT stil-
lede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
ALT stillede ændringsforslag og de af justitsministeren stil-
lede ændringsforslag nr. 14, 21, 23, 25, 31, 33, 35 og 38.
Enhedslisten mener, at adgangen til blokering er for om-
fattende, herunder at der ikke er tale om tidsbegrænsede blo-
keringer. Enhedslisten kan derfor ikke støtte denne del af
lovforslaget.
Enhedslisten ønsker ikke, at den danske stat udbetaler en
form for løn til terrorister i f.eks. Islamisk Stat. Derfor er
Enhedslisten enig i intentionen med lovforslaget. Enhedsli-
sten finder det dog problematisk, at lovforslaget læner sig op
ad pasloven, der også rammer personer, som det ikke var
meningen skulle rammes af pasloven. Enhedslistens hold-
ning er, at pasloven derfor bør rulles tilbage. Fordi lovfor-
slaget læner sig op ad pasloven, vil lovforslaget også ramme
personer, som det efter Enhedslistens mening ikke er menin-
gen skal rammes, f.eks. personer, der er taget til Syrien for
at kæmpe for YPG mod Islamisk Stat. Det bemærkes i den
sammenhæng, at det danske forsvar har ageret luftvåben for
YPG i forbindelse med kamphandlinger mod Islamisk Stat.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af mindretallet stillede ændrings-
forslag og de af justitsministeren stillede ændringsforslag nr.
14, 21, 23, 25, 31, 33, 35 og 38. Såfremt de af justitsministe-
ren stillede ændringsforslag nr. 3-13, 15-20, 22, 24, 26-30,
32, 34, 36 og 37 vedtages, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af ALT stillede ændringsforslag og de
af justitsministeren stillede ændringsforslag nr. 14, 21, 23,
25, 31, 33, 35 og 38.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af ALT stillede ændringsforslag og de
af justitsministeren stillede ændringsforslag nr. 8, 9, 14, 21,
23, 25, 31, 33, 35 og 38.
Et
femte mindretal
i udvalget (IA) vil ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for be-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
AX020267