Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 204
Offentligt
1764645_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 25 til L 204 efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Jose-
phine Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 25 til
L 204:
Vil ministeren oplyse, om lovforslaget indeholder andre forskelle ift. den gælden-
de lovgivning, for eksempel i forhold til sanktioner, end dem der er angivet i svar
på spm. 9?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at det ønskes oplyst, om de regler, der fore-
slås indført, helt eller delvist svarer til regler i anden lovgivning.
Det skal indledningsvis bemærkes, udlændingeloven generelt set er kendetegnet
ved at indeholde en særkilt regulering af udlændinges adgang til indrejse og op-
hold her i landet, hvorfor det ikke umiddelbart giver mening at sammenligne reg-
lerne i udlændingeloven med andre retsområder. Er der
undtagelsesvis
tale
om f.eks. at overføre regler fra andre retsområder til udlændingeloven, vil der dog
kunne foretages en sammenligning.
På den baggrund kan der helt overordnet oplyses følgende om de foreslåede lov-
ændringer:
Der indføres med lovforslaget for det første regler om fastsættelse af en husorden
på børnecentre og om sanktionering ved manglende overholdelse heraf.
De foreslåede regler kan ikke umiddelbart sammenlignes med regler i anden lov-
givning, idet der ikke er tale om, at der overføres regler fra anden lovgivning. Det
kan dog oplyses, at det fremgår af § 4 i lov om voksenansvar over for anbragte
børn og unge (voksenansvarsloven), at lederen af et anbringelsessted efter § 66,
stk. 1, nr. 5 og 6, i lov om social service kan fastsætte en husorden, der angiver de
nærmere regler og retningslinjer for ophold på en institution. De foreslåede regler
adskiller sig bl.a. herfra dels ved, at der indføres pligt til at fastsætte en husorden
om visse forhold, dels ved at overtrædelse af husordenen kan sanktioneres. Reg-
31. maj 2017
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 8785
245560
Side
1/2
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om lovforslaget indeholder andre forskelle ift. den gældende lovgivning, for eksempel i forhold til sanktioner, end dem der er angivet i svar på spm. 9, til udlændinge- og integrationsministeren
lerne i voksenansvarsloven finder alene anvendelse på anbringelsessteder efter
servicelovens § 66.
For det andet indføres der regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbe-
stemmelsesretten. De bestemmelser, der foreslås indført, svarer til bestemmelser
i voksenansvarsloven, dog således at indberetning om anvendelse af visse indgreb
skal ske til Udlændingestyrelsen i stedet for til kommunalbestyrelsen. Der henvi-
ses i den forbindelse til lovforslagets bemærkninger, hvor der er redegjort for
forholdet til voksenansvarsloven.
For det tredje skærpes reglerne om økonomiske konsekvenser ved navnlig uled-
sagede mindreårige udlændinges manglende overholdelse af en række forpligtel-
ser.
Der er her efter ministeriets opfattelse tale om regler, der er knyttet til udlændin-
ges ophold i asylsystemet. Reglerne har karakter af en særskilt regulering på ud-
lændingeområdet, som ikke umiddelbart kan sammenlignes med andre retsområ-
der.
Med lovforslaget indføres for det fjerde regler om bortfald af voksenundervisning
og aktivering på modtagecentre og ændrede regler om undervisning i overgangs-
fasen fra meddelelse af opholdstilladelse til boligplacering i en kommune.
Efter ministeriets opfattelse er der også her tale om regler, der er knyttet til ud-
lændinges ophold i asylsystemet. Reglerne har karakter af en særskilt regulering
på udlændingeområdet, som ikke umiddelbart kan sammenlignes med andre
retsområder.
For det femte indføres der hjemmel i lov om socialtilsyn til, at socialtilsynene på
vegne af Udlændingestyrelsen kan udføre fagligt tilsyn med indkvarteringssteder
for uledsagede mindreårige udlændinge mv. Der er her tale om en særregel i soci-
altilsynsloven, som dog afspejler, at socialtilsynene generelt har til opgave at føre
tilsyn med bl.a. døgntilbud.
Der henvises for så vidt angår de foreslåede regler om anbringelse til min besva-
relse af spørgsmål nr. 9 ad L 204.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2