Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 204
Offentligt
1762118_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd i forbindelse med lovforslag
om ro og orden på indkvarteringsste-
der for uledsagede mindreårige ud-
lændinge mv.
18. maj 2017
Hvornår:
23. maj 2017, kl. 14.00
Sags nr.
Akt-id
2016 - 12986
240779
Tekst:
Spørgsmål A:
"Vil ministrene redegøre for, om det er muligt at skabe
hjemmel i udlændingeloven til at anvende servicelovens
bestemmelser i stedet for at lave parallel lovgivning? Er
regeringen parat til at følge
KL’s
anbefaling om at an-
vende servicelovens bestemmelser direkte i forhold til
uledsagede mindreårige flygtningebørnrn?"
Spørgsmål B:
"For udsatte børn og unge omfattet af Serviceloven ud-
arbejdes en
”børnefaglig undersøgelse”.
KL mener i sit
høringssvar, at det er problematisk, at man i lovforslaget
i stedet arbejder med en "faglig undersøgelse", som ale-
ne skal omfatte en undersøgelse af det mindreårige uled-
sagede flygtningebarns adfærd og udvikling. Vil mini-
strene forklare, hvorfor der ikke skal laves en børnefag-
lig undersøgelse, og hvad motivationen er herfor?"
Spørgsmål C:
"KL påpeger i sit høringssvar, at det er besynderligt, at
der skal udarbejdes en anden slags "plan" for indsatsen,
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
1762118_0002.png
2
end den kommunerne allerede kender fra serviceloven i
dag, "handleplanen". Hvorfor har ministeren valgt en
anden slags plan fremfor den, som kommunerne allerede
er vant til at udarbejde i serviceloven?"
Spørgsmål D:
"I sit høringssvar bemærker KL, at de foreslåede be-
stemmelser om, at personalet på børnecentre kan sankti-
onere uledsagede mindreårige, der ikke overholder hus-
ordenen, ved at udelukke dem fra konkrete arrangemen-
ter eller aktiviteter og fratage dem økonomiske ydelser,
ikke findes i voksenansvarsloven for anbragte børn og
unge, og KL stiller i forlængelse heraf spørgsmålstegn
ved det hensigtsmæssige i at indføre ekstra bestemmelser
overfor denne målgruppe. Vil ministrene forklare, hvor-
for man har valgt at afvige fra bestemmelserne i voksen-
ansvarsloven?"
Spørgsmål E:
"Der er udarbejdet en omfattende vejledning til Service-
loven (600 sider). Det er
KL’s
forventning, at det bliver
nødvendigt at udarbejde en ny vejledning for at håndtere
de nye regler i tillæg til den eksisterende. Finder mini-
strene, at der er hensigtsmæssigt og god forvaltning at
udvide vejledningsmaterialet, når det i forvejen er så
kompliceret? Tager det tilstrækkeligt hensyn til ønsket
om en regelforenkling på det kommunale område?"
Spørgsmål F:
"Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at indberet-
ninger om magtanvendelse m.v. også fremsendes til den
relevante kommune. Hvordan forholder ministrene sig til
denne anbefaling?"
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
3
[Indledning]
De overordnede rammer for lovforslaget har vi været in-
de på både i forbindelse med 1. behandlingen og den
tekniske gennemgang af lovforslaget, så det vil jeg ikke
gentage i dag.
Jeg vil blot nævne, at lovforslaget, som I ved, udmønter
de dele af aftalen for finansloven for 2017 på udlændin-
geområdet, som vedrører ro og orden på børnecentrene.
Hovedformålet med lovforslaget er således at styrke ind-
satsen for at sikre ro og orden i og omkring landets bør-
necentre.
Jeg vil indledningsvist gerne slå fast, at de uledsagede
mindreårige udlændinge, som lovforslaget handler om,
opholder sig her i landet, fordi de pågældende har søgt
om asyl.
De uledsagede mindreårige udlændinge er altså ikke
meddelt opholdstilladelse her i landet, og de befinder sig
i en særlig situation. De er kommet hertil uden deres
forældre, og derfor er de blevet indkvarteret på et asyl-
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
4
center af Udlændingestyrelsen. Det vil som udgangs-
punkt være et børnecenter.
Jeg vil gerne understrege, at et børnecenter ikke er et an-
bringelsessted, men et opholdssted.
Derfor kan de uledsagede mindreårige udlændinges situ-
ation ikke sammenlignes med herboende børn, som er
anbragt på en døgninstitution som led i en social foran-
staltning efter servicelovens regler.
Med lovforslaget skaber vi for det første klare regler og
rammer for de uledsagede mindreåriges ophold i asyl-
centre. For det andet sikrer vi, at myndighederne og per-
sonalet på asylcentrene har de rette værktøjer, som de
kan tage i brug, hvis det bliver nødvendigt i forhold til
håndtering af situationer med utilpassede unge udlæn-
dinge.
Lovforslaget og initiativerne er udarbejdet i tæt samar-
bejde med Børne- og Socialministeriet.
For der er jo i vidt omfang tale om, at vi overfører reg-
lerne fra det sociale område til udlændingeområdet.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
5
Temaet for samrådet i dag er i høj grad KL's høringssvar.
Det vil jeg naturligvis forsøge at forholde mig til
i det
omfang, jeg ikke allerede har besvaret det i den kom-
menterede høringsoversigt.
Jeg noterer mig, at KL ikke er positive over for lov-
forslaget.
Samtidig hæfter jeg mig dog også ved, at der faktisk er
en række andre høringssvar
herunder fra flere af de or-
ganisationer, som rent faktisk har daglig kontakt til de
uledsagede mindreårige udlændinge i dag
som over-
ordnede er positive over for, at vi indfører regler om an-
bringelse og magtanvendelse.
Bl.a. hæfter jeg mig ved, at f.eks. Dansk Flygtningehjælp
er positive over for, at der med lovforslaget kommer ty-
delige retningslinjer, begrænsninger og lovhjemmel for
personalets adgang til indgreb i selvbestemmelsesretten,
herunder fysisk guidning, afværgehjælp, magtanvendelse
og undersøgelse af person og opholdsrum.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
6
Flygtningehjælpen anerkender også, at der i helt særligt
alvorlige tilfælde kan være grund til at tvangsanbringe en
uledsaget mindreårig udlænding på en døgninstitution.
Både af hensyn til den konkrete uledsagede mindreårige
udlænding, der må antages at have problemer af en sådan
alvor og karakter, så et anbringelsessted er bedre kvalifi-
ceret til at håndtere den pågældende, men også af hensyn
til trygheden og sikkerheden for de øvrige beboere og
personale på indkvarteringsstederne.
Jeg vil i det følgende forsøge at besvare de stillede sam-
rådsspørgsmål et ad gangen.
[Samrådsspørgsmål A
Mulighed for at anvende
servicelovens regler i stedet for parallel regulering]
Denne del af spørgsmålet vedrører lovforslagets be-
stemmelser om tvangsmæssig anbringelse af en uledsa-
get mindreårig udlænding.
Lovforslagets regler om tvangsmæssig anbringelse har
grundlæggende to formål:
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
7
For det første har reglerne til formål at sikre en klar og
samlet regulering af mulighederne for anbringelse af
uledsagede mindreårige udlændinge.
For det andet har reglerne til formål at undgå, at uledsa-
gede mindreårige med en meget negativ adfærd opholder
sig unødigt længe på et indkvarteringssted. Det kan ikke
blot skade den enkelte udlænding, men kan også påvirke
trivslen og adfærden hos de øvrige uledsagede mindre-
årige, der opholder sig på børnecentret.
Reglerne har derfor til formål at sikre, at der hurtigt kan
gribes ind over for uledsagede mindreårige udlændinge
med en meget negativ adfærd.
Det er kort sagt den politiske ramme om denne del af
lovforslaget.
KL finder det positivt, at der etableres en særlig hjemmel
i lovgivningen, men KL er ikke enige i, at reglerne skal
fastsættes i udlændingeloven. KL mener, at opgaven
kunne være løst på en enklere måde.
Lad mig hertil sige følgende:
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
8
Reglerne om tvangsmæssig anbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge foreslås fastsat i udlændingelo-
ven. Det sikrer en samlet regulering af mulighederne for
anbringelse af uledsagede udlændinge med processuelt
eller ulovligt ophold.
Det giver rigtig nok også anledning til nogle ganske om-
fattende og ikke helt ukomplicerede regler. Det er jeg
enig i.
Men vi skal huske på, at anbringelse er en meget indgri-
bende foranstaltning, og vi kommer nok ikke uden om
uanset i hvilken lov det reguleres
at et så alvorligt ind-
greb som anbringelse kræver en ganske tæt regulering.
Det tror jeg, at vi alle kan blive enige om.
Men ikke desto mindre: Kunne vi have gjort det hele på
enklere måde?
Det lyder naturligvis besnærende, hvis vi
som foreslået
af KL
med en enkel bestemmelse i udlændingeloven
kunne have opnået alt det, vi nu foreslår gennemført med
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
9
et ganske omfattende kapitel 9 b i udlændingeloven. Det
ville jo
i hvert fald på papiret
have været en nemmere
løsning.
Lad mig understrege, at jeg ikke
som antydet af KL
har noget ønske om at overdænge kommunerne med
komplicerede regler. Jeg har heller ikke et ønske om at
gøre den kommunale hverdag unødig besværlig eller res-
sourcetung.
Men jeg har et ønske om, at anbringelse af uledsagede
mindreårige udlændinge, der opholder sig på et indkvar-
teringssted, sker efter regler, der er klare og tilpasset den
særlige situation, som denne gruppe børn og unge befin-
der sig i.
Vi har naturligvis overvejet, om vi kunne gennemføre de
foreslåede ændringer på en enklere måde. Og vi har fak-
tisk også overvejet den løsning, som KL foreslår, nemlig
at henvise til servicelovens regler.
Men det er vores klare vurdering, at det desværre ikke er
muligt at gå denne vej.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
10
Lad mig sige et par ord om, hvorfor denne løsning ikke
duede. Her bliver det lidt teknisk.
Det, vi gør i lovforslaget, er bl.a. at tilpasse reglerne til
den særlige situation, som uledsagede mindreårige ud-
lændinge befinder sig i.
Skulle vi have anvendt den af KL foreslåede løsning,
ville vi enten stå med nogle regler, som ikke rigtig pas-
sede på de uledsagede mindreårige. Eller også måtte vi i
bemærkningerne til lovforslaget tilpasse reglerne til den
særlige situation, som uledsagede mindreårige udlændin-
ge befinder sig i.
Det første
at foreslå nogle regler, som ikke rigtig pas-
ser på de uledsagede mindreåriges situation
giver jo
ikke mening.
Og den anden løsning ville resultere i lovgivning i be-
mærkningerne i et meget vidtgående omfang
og efter
vores opfattelse i et alt for vidtgående omfang.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
11
Jeg mener ikke, at det ville være forsvarligt at fremsætte
et sådant lovforslag for Folketinget, uanset hvilken af de
to løsninger man anvendte.
Jeg vil gerne understrege, at lovforslaget
og den valgte
løsning
har været grundigt drøftet med Børne- og So-
cialministeriet, og at den valgte løsning i høj grad er et
resultat af disse drøftelser.
Jeg vil også gerne fremhæve, at de regler i serviceloven,
som så at sige kan anvendes uden videre på uledsagede
mindreårige, er kopieret direkte over i lovforslaget.
Men sagen er, at servicelovens regler på en række punk-
ter ikke helt passer på forholdene for uledsagede mindre-
årige udlændinge.
Vi har i lovforslaget og i høringsnotatet nærmere rede-
gjort for, hvor der efter ministeriets opfattelse har været
behov for at tilpasse reglerne om anbringelse til den sær-
lige situation, som uledsagede mindreårige befinder sig i.
Det ønsker jeg ikke at gentage i dag, men helt kort drejer
det sig bl.a. om det forhold, at der ikke er tale om en
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
1762118_0012.png
12
tvangsfjernelse fra hjemmet hos forældrene, men om at
den pågældendes adfærd og sociale udfordringer ikke
kan håndteres i regi af indkvarteringssystemet.
Det gælder endvidere det forhold, at udlændingen har
fået udpeget en personlig repræsentant efter reglerne i
udlændingeloven. Der er derfor behov for nærmere at
regulere repræsentantens rolle og beføjelser i forbindelse
med en anbringelse.
Det gælder desuden det forhold, at udlændingen allerede
opholder sig på et indkvarteringssted på det tidspunkt,
hvor der skal ske tvangsmæssig anbringelse.
Jeg er derfor ikke enig i
KL’s
kritik af den valgte løs-
ningsmodel.
[Samrådsspørgsmål B
Børnefaglige undersøgelser]
Jeg vil nu besvare det stillede samrådsspørgsmål B om,
hvorfor vi foreslår, at der gennemføres en faglig under-
søgelse af de uledsagede mindreårige udlændinge i stedet
for en børnefaglig undersøgelse.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
13
Tvangsmæssig anbringelse af et barn eller ung er betin-
get af, at der gennemføres en undersøgelse af barnet eller
den unges udvikling og adfærd.
Det er naturligvis afgørende, at barnets eller den unges
forhold er grundigt undersøgt, før der træffes afgørelse
om, hvorvidt der skal ske anbringelse. Det gælder efter
serviceloven, og det gælder efter de foreslåede regler i
udlændingeloven.
Vi skal ikke anbringe børn og unge, hvis betingelserne
ikke er opfyldt, men omvendt skal vi heller ikke overse
det barn eller den unge, hvor der er behov for hjælp og
støtte i form af en anbringelse.
Anbringelse efter de foreslåede regler i udlændingeloven
er således betinget af, at der er gennemført en undersø-
gelse af barnet eller den unge. Det er vigtigt at fremhæ-
ve.
Det skal også altid sikres, at grundlaget for en anbringel-
se er tilstrækkeligt oplyst. Det er også vigtigt at fremhæ-
ve.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
14
Men vi foreslår, at undersøgelsen af en uledsaget min-
dreårige udlænding, der skal anbringes efter de foreslåe-
de regler i udlændingeloven, tilpasses den særlige situa-
tion, som denne gruppe børn og unge befinder sig i.
Det gælder det forhold, at den pågældende uledsagede
mindreårige er her i landet uden sine forældre. Der vil
derfor ikke være behov for at vurdere forældremyndig-
hedens indehavers forhold og muligheder for at tage vare
på den pågældende. Den pågældende vil også ofte have
opholdt sig her i landet i kortere tid.
Dertil kommer, at den uledsagede mindreårige udlæn-
ding allerede opholder sig på et indkvarteringssted på det
tidspunkt, hvor der skal ske anbringelse. Myndighederne
vil derfor gennem indkvarteringsoperatøren normalt have
mulighed for at have opnået et godt kendskab til den på-
gældende udlændings sociale og adfærdsmæssige udfor-
dringer.
Vi har derfor fundet det mest korrekt at markere denne
forskel i undersøgelsens indhold og omfang ved at kalde
undersøgelsen for en faglig undersøgelse fremfor en bør-
nefaglig undersøgelse.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
1762118_0015.png
15
Der er i lovforslaget og i høringsnotatet nærmere rede-
gjort for undersøgelsens indhold og omfang. Det skal jeg
ikke gentage i dag. Men jeg vil dog gerne fremhæve, at
undersøgelsen naturligvis skal omfatte en grundig under-
søgelse af udlændingens udvikling og adfærd, og at der
ikke med de foreslåede regler gives mulighed for en me-
re lempelig adgang til anbringelse end efter reglerne i
serviceloven.
Der er derimod kort sagt tale om at gøre det klart over
for kommunerne, hvordan en undersøgelse af uledsagede
mindreårig udlænding skal gribes an.
Jeg er derfor ikke enig i
KL’s
kritik af dette punkt.
[Samrådsspørgsmål C
plan for anbringelse]
Jeg vil nu vende mig mod besvarelsen af samråds-
spørgsmål C. Her spørges der til, hvorfor der skal udar-
bejdes en plan efter de foreslåede regler i stedet for en
handleplan, som jo er ordningen efter serviceloven.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
16
Reglerne i serviceloven indebærer, at der skal udarbejdes
en handleplan, inden et barn eller en ung anbringes på en
døgninstitution. En handleplan skal kort sagt indeholde
formålet med den indsats, der iværksættes under anbrin-
gelse, og hvilken indsats der konkret skal iværksættes.
På tilsvarende vis skal der udarbejdes en plan for en
uledsaget mindreårig udlænding, der anbringes efter de
foreslåede regler.
Men også her er der behov for at tilpasse planen til den
særlige situation, som uledsagede mindreårige udlændin-
ge befinder sig i.
Kommunalbestyrelsen skal således ved udarbejdelse af
planen tage højde for, at den uledsagede mindreårige ud-
lænding ikke er meddelt opholdstilladelse her i landet, og
at udlændingens muligheder for at deltage i uddannelse
eller opnå beskæftigelse i overensstemmelse hermed er
begrænsede.
Planen vil derfor heller ikke skulle omfatte mere vidtgå-
ende eller langsigtede målsætninger vedrørende deltagel-
se i beskæftigelse og uddannelse, der forudsætter, at ud-
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
1762118_0017.png
17
lændingen har lovligt ophold her i landet. Men bliver den
unge meddelt opholdstilladelse, vil der skulle udarbejdes
en handleplan, der også omfatter spørgsmål om beskæf-
tigelse og uddannelse som led i den kommunale integra-
tionsindsats.
På den baggrund foreslås det, at der er forskel i indholdet
af den plan, der skal udarbejdes for uledsagede mindre-
årige, der anbringes efter de foreslåede regler i udlæn-
dingeloven, og den plan, der skal udarbejdes efter ser-
vicelovens regler.
Jeg finder det derfor mest korrekt ikke at omtale planen
som en handleplan, men blot en plan. Derved markerer
vi, at der ikke er tale om den helt samme plan, som
iværksættes efter serviceloven.
Jeg er derfor ikke enig i
KL’s
kritik af dette punkt.
[Samrådsspørgsmål D
Økonomisk sanktionering
for overtrædelse af husorden]
Jeg vil nu vende mig mod spørgsmål nr. D.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
18
I spørgsmålet bliver jeg bedt om at forklare, hvorfor der
er indført et andet regelsæt end i voksenansvarsloven i
forhold til sanktionering af overtrædelser af husordener.
Det helt korte svar på spørgsmålet er: Det er et politisk
valg!
Det har været vigtigt for regeringen at sikre, at det har
klare konsekvenser for de unge, hvis de ikke opfører sig
ordentligt.
Derfor indgik det også som en del af finanslovsaftalen,
som regeringen indgik med Dansk Folkeparti, at det skal
være muligt at trække i de mindreåriges økonomiske
ydelser (lommepenge) på grund af manglende overhol-
delse af husordenen.
Som jeg allerede har været inde på, så er det vigtigt for
mig at understrege, at uledsagede mindreårige udlændin-
ge, som er indkvarteret på et børnecenter, opholder sig
her i landet, fordi de pågældende har søgt om asyl. De er
kommet hertil uden deres forældre, og derfor har Udlæn-
dingestyrelsen indkvarteret dem på et børnecenter. Et
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
19
børnecenter er ikke et anbringelsessted, men et opholds-
sted.
Derfor kan de uledsagede mindreårige udlændinges situ-
ation ikke sammenlignes med herboende børn, som er
anbragt på en døgninstitution som led i en social foran-
staltning efter servicelovens regler.
Derfor har det også i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget været nødvendigt at kigge på, hvor det giver
mening at kopiere reglerne fra voksenansvarsloven, og
hvor det giver bedre mening at indføre andre regler.
Det sidstnævnte, mener jeg, er tilfældet i forhold til hus-
ordener.
Som jeg tidligere har beskrevet i den kommenterede hø-
ringsoversigt, så kan det allerede i dag i et vist omfang få
konsekvenser, hvis en uledsaget mindreårig udlænding
ikke overholder reglerne på børnecentret.
Personalet kan f.eks. allerede i dag udelukke en udlæn-
ding fra at deltage i konkrete aktiviteter. Skaber en ud-
lænding sig fuldstændig tosset, så kan personalet allerede
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
20
i dag sige til den pågældende, at han eller hun ikke skal
med på tur i svømmehallen om eftermiddagen.
Med lovforslaget har jeg ønsket at lovfæste og præcisere
denne mulighed.
Derudover har jeg foreslået, at det fremover skal være
muligt at trække i den uledsagede mindreårige udlæn-
dings lommepenge, hvis den pågældende groft eller gen-
tagne gange overtræder de obligatoriske regler i husor-
denen.
Det svarer for så vidt til, at forældre kan bestemme, at
deres søn eller datter ikke får ugens lommepenge, fordi
han eller hun har opført sig på en måde, som forældrene
ikke synes er i orden.
Jeg vil gerne understrege, at lovforslaget ikke ændrer
ved, at det også fremover er hensigten, at personalet på
børnecentrene skal gå pædagogisk til værks og tale med
den mindreårige uledsagede udlænding om, hvordan ud-
lændingen har overtrådt reglerne, og hvordan dette kan
rettes op.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
21
Faktisk går vi med lovforslaget ind og præciserer, at den
pædagogiske indsats aldrig må udelades.
Det vil altid være op til personalet at vurdere, hvordan
den konkrete situation mest hensigtsmæssigt håndteres.
Er det f.eks. nok bare at tale med udlændingen, så gør
personalet det. For personalet skal som nævnt altid for-
søge at løse konflikter ved en pædagogisk indsats.
Men med lovforslaget lægges der op til at sikre persona-
let yderligere reaktionsmuligheder i de tilfælde, hvor det
ikke er muligt at nå den uledsagede mindreårige udlæn-
ding via en samtale.
Samtidig har vi med lovforslaget forsøgt at sætte en
ramme for anvendelsen af disse reaktionsmuligheder.
Det har vi bl.a. gjort ved at indføre et krav om, at en
iværksat sanktion skal stå i rimeligt forhold til omfanget
og karakteren af den konkrete overtrædelse af husorde-
nen.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
22
[Samrådsspørgsmål E
Indførelse af nyt vejled-
ningsmateriale i strid med ønsket om regelforenkling
i kommunerne?]
Jeg vil nu vende mig mod besvarelsen af spørgsmål nr.
E.
Der skal ikke være tvivl om, at jeg synes, det er fornuf-
tigt, at kommunerne har fokus på afbureaukratisering og
forenkling af regler, så der frigøres ressourcer til udførel-
se af kommunernes kerneopgaver.
Den proces bør vi som regering og Folketing
i det om-
fang det er muligt
understøtte i forbindelse med vedta-
gelse af ny lovgivning, der vedrører kommunernes opga-
ver.
Men det kan ikke nytte noget, hvis man i regelforenklin-
gens hellige navn vedtager et regelsæt, som ikke passer
på dens målgruppe.
Som jeg nævnte i forbindelse med besvarelsen af
spørgsmål A, så er anbringelse af en uledsaget mindre-
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
23
årig udlænding på en lukket døgninstitution efter min op-
fattelse en meget indgribende foranstaltning.
Derfor har det været helt afgørende for mig, at vi får kla-
re og præcise regler på området. Det, mener jeg, sådan
set er med til at styrke de unges retssikkerhed.
Som jeg nævnte ovenfor, har vi overvejet, om man bare
kan lade de uledsagede mindreårige udlændinge være
omfattet af servicelovens regler om anbringelse. For jeg
er da enig i, at det ville have været det letteste for alle
parter.
Men det er min klare holdning, at det ikke ville have gi-
vet mening. Det vil det som nævnt bl.a. ikke, fordi reg-
lerne i serviceloven tager højde for de situationer, hvor et
barn skal fjernes fra sine forældre. Derfor er der også en
række bestemmelser i serviceloven, som f.eks. regulerer
forældrenes retstilling og forholdet mellem forældre og
barn.
Uledsagede mindreårige udlændinge er jo netop i Dan-
mark uden deres forældre. Derfor mener jeg ikke, at ser-
vicelovens regler bare kan overføres på denne gruppe.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
24
Det er bl.a. en af grundene til, at det efter min opfattelse
er nødvendigt at fastsætte et nyt regelsæt.
Jeg kan ikke udelukke, at der vil kunne blive brug for at
udarbejde en ny vejledning om anbringelse af uledsagede
mindreårige udlænding. Hvis det bliver tilfældet, så må
vi gøre det.
For på så vigtigt et område som anbringelse af unge
mennesker
mener jeg, at hensynet til regelforenkling
må vige til fordel for, at der indføres et ordentligt regel-
sæt tilpasset de uledsagede mindreårige udlændinges helt
særlige situation.
[Samrådsspørgsmål F
Ministerens holdning til an-
befalingen om, at indberetninger af magtanvendelse
mv. også skal fremsendes til den relevante kommune]
Jeg vil gerne starte med at understrege, at der ikke er no-
get til hinder for, at en indkvarteringsoperatør orienterer
kommunen om, at der har været anvendt magt over for
en uledsaget mindreårig udlænding som mistrives.
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om talepapir fra samrådet d. 23/5-17 om L 204 (ro og orden), til udlændinge- og integrationsministeren
25
Jeg mener dog ikke, at der skal fastsættes en regel om det
i udlændingeloven.
Det er Udlændingestyrelsen, der har det overordnede an-
svar for indkvarteringen af uledsagede mindreårige ud-
lændinge, og derfor også styrelsen, som kan reagere, hvis
det enkelte barn mistrives.
Det er baggrunden for, at vi har valgt, at indberetninger
om magtanvendelse skal ske til Udlændingestyrelsen.
Og jeg mener, at denne indberetningsordning fuldt ud
tilgodeser hensynet til den enkeltes retssikkerhed.
Socialtilsynet vil naturligvis ved udførelsen af det faglige
tilsyn på vegne af styrelsen også skulle se på brugen af
magt. Det vil naturligt forudsætte, at Udlændingestyrel-
sen orienterer socialtilsynet om modtagne indberetnin-
ger.
Tak for ordet.