Skatteudvalget 2016-17
L 210 Bilag 10
Offentligt
1762008_0001.png
Til lovforslag nr.
L 210
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 24. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love
(Udskydelse af indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for batterikapacitet,
forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne køretøjer og særlig ordning for elbusser, ændring af
beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet
vand)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2017 og var til 1.
behandling den 10. maj 2017. Lovforslaget blev ved 1. be-
handling sambehandlet med beslutningsforslag nr. B 106.
Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 23. maj 2017
dette udkast til udvalget, jf. bilag 8. Den 5. og den 10. maj
2017 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL,
ALT og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse uændret.
Mindretallet vil stemme imod de stil-
lede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme imod ændrings-
forslag nr. 1 og for ændringsforslag nr. 2.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Venstres, Liberal Alliances, Radikale
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at de kan stemme for lovforslaget, og at
de med tilfredshed ser på de forbedringer for udbredelsen af
elbiler i Danmark, som gennemføres med lovforslaget. Det
bliver billigere at købe en elbil end før lovforslaget, og sær-
reglen vedrørende erhvervsmæssig opladning af elbiler til
den lave processats på 0,4 øre pr. kWh forlænges.
I forhold til tilbagebetaling af elafgift ved erhvervsmæs-
sig opladning af elbiler, der har været genstand for diskus-
sion under behandlingen af lovforslaget og også var et tema
i forhandlingerne mellem aftalepartierne, bemærker partier-
ne følgende:
Efter lovforslaget forlænges særreglen om tilbagebetaling
af elafgift ned til 0,4 øre pr. kWh (processats) for erhvervs-
mæssig opladning af elbiler til udgangen af 2019. Når sær-
reglen ophæves i 2020, skal der efter lovforslagets nye reg-
ler betales almindelig elafgift, uanset om opladningen fore-
tages privat eller erhvervsmæssigt. Dette svarer til afgifterne
på brændstof til benzin- og dieselbiler, hvor der også gælder
samme afgift, uanset hvem der tanker.
AX020210
L 210 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762008_0002.png
2
Skatteministeriet har oplyst partierne om, at en perma-
nentgørelse af den gamle retstilstand fra før særreglens ind-
førelse i 2010 indebærer statsstøtte, som ikke vurderes at
kunne godkendes i henhold til EU-reglerne.
Desuden ville en sådan permanent retstilstand indebære
et provenutab for staten. Hvis særreglen hypotetisk blev
gjort permanent, ville elafgiften udgøre ca. 0,06 øre pr. kørt
kilometer. Det ville medføre, at der ved den forventede
vækst i elbilernes udbredelse ville være et meget betydeligt
mindreprovenu i forhold til elafgift for el til opladning af el-
biler. Skatteministeren har i svar på SAU alm. del – spørgs-
mål 454 (folketingsåret 2015-16), oplyst, at mindreprovenu-
et med betydelig usikkerhed kan skønnes til omkring 1.600
mio. kr.
Afgiftsbelastningen af el som drivmiddel i 2020 vil dog
selv med almindelig elafgift fortsat være lavere end afgifts-
belastningen for benzin og diesel pr. kørt kilometer. F.eks.
vil en almindelig elbil, der bruger 150 Wh pr. kørt kilome-
ter, blive beskattet med ca. 15 øre pr. kørt kilometer, mens
benzin til en tilsvarende benzinbil, der kører 20 kilometer
pr. liter, vil blive beskattet med ca. 24 øre pr. kørt kilometer.
Det indgår i tillægsaftalen om elbiler fra den 18. april
2017, at partierne bag aftalen mødes igen i sensommeren
2018. Skatteministeren har tilbudt ved den lejlighed at fore-
tage nye og opdaterede beregninger af omkostningerne ved
at forlænge særreglen, som kan indgå i de politiske drøftel-
ser herom.
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget bemærker endvidere, at partierne ud over at støtte
nærværende lovforslag er tilhængere af yderligere tiltag for
at understøtte udbredelsen af elbiler de kommende år, men
at tillægsaftalen med regeringspartierne efter partiernes me-
ning var det bedst opnåelige resultat under de aktuelle for-
hold.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at de ikke kan støtte ændringsforslagene fra Skattemini-
steren, da SF ikke på nuværende tidspunkt ønsker at fordyre
brugen af gasbiler.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, V, LA, RV
og KF):
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 5 d indsættes før overskriften før § 7:
Ȥ 5 e.
For natur- og biogasdrevne biler beregnes registre-
ringsafgiften efter §§ 4 eller 5 med et brændstofforbrug efter
§ 4, stk. 2 og 3, og § 5, stk. 4 og 5, der opgøres efter de reg-
ler i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, som var gæl-
dende den 31. december 2017.
Stk. 2.
I tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3:
1) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2018 beregnes
20 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2019 beregnes
40 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2020 beregnes
65 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2021 beregnes
90 pct. af differencen mellem registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
Stk. 3.
Ved bilens registrering i 2018 og 2019 gives et fra-
drag i registreringsafgiften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradra-
get kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk. 2.««
[Den ændrede beregningsmetode for fastsættelse af brænd-
stofforbrug i forhold til registreringsafgift for gasbiler indfa-
ses over en 5-årig periode, og der gives i 2018 og 2019 et
bundfradrag på 10.000 kr.]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og SF):
Til § 7
2)
I
stk. 3
indsættes efter »stk. 6-8,«: »§ 1, nr. 01, og«.
[Bestemmelsen om indfasning af den nye beregningsmetode
for fastsættelse af brændstofforbrug i forhold til registre-
ringsafgift for gasbiler får virkning fra og med den 1. januar
2018]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås, at beregningsmeto-
den for fastsættelse af brændstofforbrug for natur- og bio-
gasdrevne biler (gasbiler) ændres, så beregningen fremadret-
tet baseres på energieffektivitet frem for som hidtil på CO
2
-
udledning. Gasbiler har generelt en relativt lav energieffekti-
vitet, hvilket medfører, at det officielle brændstofforbrug for
gasbiler alt andet lige vil blive højere end hidtil, når det be-
regnes efter den nye metode.
Der gives i registreringsafgiften tillæg eller fradrag for
brændstofforbrug. Som følge af et højere officielt brænd-
stofforbrug end hidtil vil registreringsafgiften af gasbiler
derfor blive højere efter de foreslåede regler.
Det foreslås derfor, at den ændrede beregningsmetode for
brændstofforbrug for gasbiler i forhold til registreringsafgif-
ten indfases over en 5-årig periode svarende til indfasningen
af registreringsafgift for elbiler og indfasningen af ændrin-
L 210 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762008_0003.png
3
gen af beregningsmetoden for brændstofforbrug for plugin-
hybridbiler.
Det betyder, at der for gasbiler tages udgangspunkt i en
beregning af registreringsafgift på baggrund af de den 31.
december 2017 gældende regler om fastsættelse af brænd-
stofforbrug for gasbiler, jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 1. Det
vil sige, at brændstofforbruget fastsættes i medfør af de på
dette tidspunkt gældende regler i brændstofforbrugsafgifts-
lovens § 3, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar
2014, med de ændringer, som følger af lov nr. 1889 af 29.
december 2015.
Det foreslås, at der hertil lægges en procentvis andel af
forskellen mellem registreringsafgiften beregnet ud fra et
brændstofforbrug fastsat efter henholdsvis de nye og de
gamle regler, jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 2. Den procentvi-
se andel stiger årligt, således at der i 2018 tillægges 20 pct.,
i 2019 40 pct., i 2020 65 pct. og i 2021 90 pct. af forskellen
mellem registreringsafgiften efter de nye og de gamle regler
for beregning af brændstofforbrug. Fra og med 2022 vil der
skulle beregnes fuld registreringsafgift efter de nye regler.
Herudover foreslås, at der for gasbiler ydes et bundfra-
drag på 10.000 kr. svarende til det, der gælder for elbiler og
pluginhybridbiler, jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 3. Bundfra-
draget kan dog ikke overstige afgiften efter stk. 2.
Eksempel 1. Gasdrevet personbil med afgiftspligtig værdi på 125.000 kr. inkl. moms, men ekskl. registre-
ringsafgift, der indregistreres i 2018, med anvendelse af foreslåede ændringer.
Beregning
Kr.
1. Forhandlers udsalgspris ekskl. moms
100.000
2. Moms
25 pct. * (1.) 25.000
3. Bilens pris inkl. moms
1. + 2. 125.000
Fradrag i beskattet værdi
Airbag (3.-6. airbag, dvs. 4 stk.)
ABS
ESP (anti-spin)
Maksimalt antal NCAP-stjerner
Beskattet værdi
4.
5.
6.
7.
8.
5.120
3.750
2.500
2.000
3. – (4. + 5. + 6. + 7.) 111.630
105 pct. * 106.600 111.930
150 pct. * ((8.) – 106.600)
7.545
9. +10. 119.475
4 * 1.280
9. Registreringsafgift under progressionsknæk på 106.600 kr.
10. Registreringsafgift over progressionsknæk på 106.600 kr.
11. Registreringsafgift før fradrag i afgiften
Fradrag i afgiften før lovforslag
CO
2
-udledning på 79 g/km omregnet til km/l diesel
Nedslag for CO
2
-udledning, ækvivalent til 33,5 km/l diesel
Nedslag for selealarmer (3 stk.)
Samlet registreringsafgift - dog mindst 20.000 kr. fratrukket nedslag for
selealarmer
Fradrag i afgiften ved fuld indfasning
Energieffektivitet i km/l diesel omregnet fra en brændstoføkonomi på
22,7 km/ Nm
3
CO
2
Nedslag for energieffektivitet, ækvivalent til 20,6 km/l diesel
Nedslag for selealarmer (3 stk.)
Samlet registreringsafgift - dog mindst 20.000 kr. fratrukket nedslag for
selealarmer
Merafgift ved fuld indfasning
20 pct. af merafgiften
Bundfradrag på 10.000 kr. - dog højst den indfasede afgift
Afgift i 2018
Gasbilens pris inkl. moms og registreringsafgift
12.
13.
14.
15.
2.650/79 33,5 km/l
-4.000 * (33,5-18) -62.000
-600
11. + 13. + 14. 56.875
16.
17.
18.
19.
22,7*0,00907*100 20,6 km/l
-4.000 * (20,6-18) -10.400
-600
11. + 16. + 17. 108.475
20.
21.
22.
23.
24.
51.600
10.320
-10.000
15. + 21. + 22. 57.195
3. + 23. 182.195
19. - 15.
20 pct. * (20.)
Den foreslåede indfasningsmodel har til formål at afbøde
stigningen i registreringsafgiften og give branchen tid til at
foretage de nødvendige tilpasninger i produktudbud m.v.
Provenumæssige konsekvenser
Provenuet fra registreringsafgift af gasbiler er begrænset,
idet der i dag indregistreres ganske få gasbiler. Derfor for-
ventes en gradvis indfasning af det ændrede beregnings-
grundlag som følge af dette ændringsforslag ikke at medføre
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
L 210 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762008_0004.png
4
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets § 7, stk. 3, at de foreslåede
ændringer af beregningen af brændstofforbrug for gasbiler i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, får virkning fra
og med den 1. januar 2018. Det foreslås derfor, at den fore-
slåede indfasning af den nye beregningsmetode i forhold til
beregning af registreringsafgift i registreringsafgiftslovens §
5 e, som foreslås indsat ved ændringsforslagets nr. 1, også
får virkning fra og med den 1. januar 2018.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 210 - 2016-17 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 24. maj 2017
1762008_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 210
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Supplerende høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Lovudkast sendt i høring
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 210
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvordan det hænger sammen, at man vil indføre en særlig
begrænsning i momsregistrerede virksomheders adgang til afgiftsgodt-
gørelse, hvilket er en klar stramning i forhold til gældende praksis, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at den foreslåede afgiftsstigning på er-
hvervsmæssig opladning af elbiler m.v. efter 2019 er en klar stram-
ning i forhold til gældende praksis, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om ministeren mener, at det virker logisk og hensigtsmæssigt at
ville indføre en specifik særregel for batteriopladninger til elbiler i den
generelle regel om elafgiftsrefusion, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at lovforslaget ikke gælder elmotorcykler, som
fortsat skal betale 40 pct. i registreringsafgift, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, om elmotorcykler afviger i afgiftssystemet i for-
hold til reglerne gældende for elbiler, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at sikre, at afgiftskonceptet for elmotorcykler følger regler,
som modsvarer afgiftskonceptet for elbiler, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om at redegøre for hensigtsmæssigheden i at ændre beregnings-
grundlaget for grøn ejerafgift, udlignings- og registreringsafgift for
gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7