CLEVERs bemærkninger til lov om ændring af registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love.
København den 3. maj 2017
Skatteministeriet har den 26. april 2017 sendt udkast til høringssvar på forslag til
’Lov
om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love’. Hermed fremsendes CLEVERs bemærkninger til loven.
Ud over nedenstående bemærkninger, henviser CLEVER til Dansk Elbil Alliances høringssvar, som vi støtter
op om.
Overordnet kommentarer
CLEVER ser positivt på ændringer i elbilaftalen, og ser blandt batterifradrag som en god løsning for at
bestemme afgiften for elbiler. Efter indfasningen på afgifter på elbiler blev påbegyndt i 2016 er salget af
elbiler gået i stå, og CLEVER kvitterer for at få lavet ændringer i aftalen på baggrund af denne konsekvens.
Elbilmarkedet
Talrige undersøgelser om elbiler og primære barrierer for at investere i elbiler peger entydigt på, at de
største barrierer for elbilers udbredelse er pris og rækkevidde. Med de nye rammer for elbilaftalen gøres
der noget ved prisen med fastfrysningen af afgiften og bundfradrag og fradrag for batterikapacitet. CLEVER
ser det som et vigtigt skridt for at hjælpe ny teknologi på vej i et værdibaseret afgiftssystem.
Rækkevidden på elbiler er også en stor barriere. Med den teknologiske udvikling kommer der større
batterier i elbilerne. Men det mindsker ikke rækkevidde som barriere alene. Den længere rækkevidde på
selve bilerne vil nærmere bidrage til større udbredelse i befolkningen, så også de, der ikke ellers kan se
deres kørselsbehov opfyldt af en elbil i dag vil kunne få dækket deres kørselsbehov af elbiler i fremtiden.
Derfor er infrastruktur /offentligt tilgængelige ladestandere til elbiler afgørende for elbilers udbredelse og
samfundets omstilling til elbiler. Og behovet for investeringer i ladeinfrastruktur vil samtidig vokse i takt
med elbilernes udbredelse og stigende krav til infrastrukturen, herunder hastigheden man kan oplade sin
elbil med, der vil mangedobles over de kommende år i takt med batteriernes udvikling. Infrastrukturen har
også en afgørende betydning for den forbrugertryghed, der er helt afgørende for danskere omstilling til
elbiler, en forbrugertryghed der har lidt meget skade siden, der blev indført afgifter på elbiler, og som skal
opbygges igen. Infrastrukturen har naturligvis også en helt praktisk betydning for forlængelse af bilens
radius og optankningsmulighed.
Derfor hæfter vi os særligt ved, at forholdene for opladning forringes væsentligt med aftalen efter 2020,
hvor der forslås at al opladning af elbiler vil blive pålagt fuld afgift.
Konkrete bemærkninger til loven
Bemærkninger til
§ 4, stk. 1:
CLEVER foreslår, at den første sætning slettes
”Tilbagebetaling
kan ikke finde sted for afgiftspligtig
elektricitet, som forbruges til lagring af energi i komponenter til fremdrift af registrerede eldrevne
køretøjer”,
sådan at der fortsat vil være mulighed for tilbagebetaling af elafgift ved erhvervsmæssig
opladning af elbiler.
Side 1 af 3