Skatteudvalget 2016-17
L 27 Bilag 3
Offentligt
1687657_0001.png
14. november 2016
J.nr. 15-2962964
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekon-
trolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger) (L
27).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatsamfundet har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri takker for hø-
ringsmuligheden, men har ingen
kommentarer til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker, at det i
lovforslaget anføres, at merprove-
nuet ved forslaget tilbageføres til
uddelingsmodtagerne. Dette sker
ved, at modtagerne kun skal med-
regne 80 pct. af uddelingen til de-
res skattepligtige indkomst. Dansk
Erhverv anfører i den forbindelse,
at værdien af det manglende fra-
drag hos fondene er større end
nedslaget i gaveværdien hos mod-
tagerne, ligegyldigt om der er tale
om en person, en personlig eller
selskabsejet virksomhed, og at
man dermed ikke på modtagersi-
den lykkes med at holde forslaget
neutralt.
Dansk Erhverv mener, at lov-
forslaget bør ændres, således at
der sikres neutralitet på modtager-
siden. Dette kan evt. ske ved, at
den procentandel, der skal betales
skat af hos modtager, er mindre
end 80 pct.
Det bemærkes, at formålet med
lovforslaget er at tilpasse de danske
fondsbeskatningsregler til EU-
retten. Da forslaget således ikke har
til formål at tilvejebringe et mer-
provenu for staten, er der foreslået
en tilbageførselsmodel.
Hensigten med den foreslåede til-
bageførselsmodel er, at merprove-
nuet ved en ophævelse af fondes
fradragsret for ikke-almennyttige
uddelinger tilbageføres til dem, der
nyder godt af uddelingerne. Dette
opnås ved, at modtagerne af ikke-
almennyttige uddelinger kun skal
medregne 80 pct. af de modtagne
uddelinger i deres skattepligtige
indkomst. Denne tilbageførselsmo-
del er valgt, fordi det er opfattelsen,
at det er enkel måde at tilbageføre
merprovenuet på.
Der er tale om en gennemsnitlig
tilbageførsel af provenuet, og den
effektive beskatning af fonden og
modtageren vil ikke i alle situatio-
ner være præcis den samme som i
dag. Det vil afhænge af den enkelte
fonds og modtagers skatteforhold.
Det er ikke muligt at etablere en
model der afhænger af den enkelte
persons indkomstforhold.
Side 2 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
En model, hvor der sker en yderli-
gere og generel nedsættelse af den
procentandel, der skal betales skat
af hos modtageren, indebærer et
mindreprovenu, fordi der gennem-
snitligt set vil være tale om over-
kompensation.
Dansk Industri
DI anerkender, at EU-retten med-
fører, at der er anledning til at ju-
stere de danske regler.
DI bemærker, at især i de tilfælde,
hvor uddelinger sker fra en fond
til en juridisk person, vil der gene-
relt være en klar asymmetri mel-
lem det efter forslaget nægtede
fradrag i fonden for hele uddelin-
gen og den foreslåede regel om, at
modtageren ikke skal medregne
100 pct., men 80 pct. af uddelin-
gen i den skattepligtige indkomst.
Fokus med lovforslaget synes
primært at være familiefonde.
DI opfordrer derfor til, at det in-
den en vedtagelse af det endelige
lovforslag sikres, at erhvervsdri-
vende fonde og erhvervslivet sam-
let set ikke stilles ringere som føl-
ge af lovændringen.
Der vil blive stillet et ændringsfor-
slag til lovforslaget. Der henvises i
øvrigt til kommentarerne til be-
mærkningerne fra FSR – danske
revisorer.
Det bemærkes desuden, at lov-
forslaget og dets formål ikke er be-
grænset til at vedrøre familiefonde.
I øvrigt bemærkes, at merprovenuet
ved ophævelsen af fondenes fra-
dragsret foreslås tilbageført gennem
en nedsættelse af beskatningen af
uddelingsmodtagerne.
DI bemærker endvidere, at det
bør sikres, at hjælpe- og under-
støttelsesfonde, jf. ligningslovens
§ 14 F, samt brancheforeninger
mv. ikke utilsigtet stilles ringere
som følge af forslaget. Dette er
ikke sigtet med lovforslaget, hvil-
ket klart bør fremgå af bemærk-
Der vil blive stillet ændringsforslag
om, at hjælpe- og understøttelses-
fonde fortsat vil kunne fradrage de-
res ikke-almennyttige uddelinger.
Modtagerne af sådanne uddelinger
vil være skattepligtige af hele udde-
lingen. Der henvises i øvrigt til
kommentarerne til bemærkningerne
Side 3 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningerne for at undgå tvivl. DI ser
med bekymring på evt. utilsigtede
forringelser på dette område.
fra FSR – danske revisorer.
DI anfører, at i forhold til ikraft-
trædelsesbestemmelsen i forslagets
§ 4, stk. 2, ses der ikke at være
hensyn, der med afgørende vægt
taler for at sætte den 5. oktober
2016 som skæringstidspunkt, med
de praktiske udfordringer det gi-
ver anledning til i fondene. EU-
dommen har været kendt siden
september 2015, og der er ikke
grund til at tro, at der vil være
større risiko for spekulation i år
end i 2015. En skæringsdato den
5. oktober 2016 vil ramme fonde,
der tidligere på året har vedtaget
en uddelingsramme, som fonden
endnu ikke juridisk har forpligtet
sig til over for tredjemand, men
som fonden ikke desto mindre har
indrettet sig i tillid til.
Ikrafttræden tilbage fra et lov-
forslags fremsættelse bør begræn-
ses til særlige tilfælde.
DI mener, at når problemstillin-
gen vedrørende de omhandlede
reglers forenelighed med EU-
retten har været kendt i flere år,
bør loven først få virkning for ud-
delinger, som besluttes i ind-
komståret 2017 eller senere. Så-
fremt skæringsdatoen den 5. ok-
tober 2016 uanset det anførte alli-
gevel fastholdes, skal DI opfordre
til, at fonde generelt kan anvende
de hidtidige regler vedrørende ud-
delinger, som fonden har besluttet
før den 5. oktober 2016, uanset
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra FSR – danske
revisorer.
Det bemærkes dog, at der vil blive
stillet ændringsforslag til lovforsla-
get, hvorefter fondene i et vist om-
fang får mulighed for at foretage en
alternativ opgørelse af fradraget for
ikke-almennyttige uddelinger i in-
deværende indkomstår.
Der vil være tale om en overgangs-
regel, der alene finder anvendelse
for det indkomstår, der omfatter
den 5. oktober 2016. I dette ind-
komstår ville fradraget – uden den
overgangsregel, der vil blive stillet
ændringsforslag om – alene kunne
ske for de ikke-almennyttige udde-
linger, som fonden retligt har for-
pligtet sig til inden den 5. oktober
2016.
Ændringsforslaget vil betyde, at
fonden i stedet kan fradrage samtli-
ge ikke-almennyttige uddelinger fo-
retaget i indkomståret, dvs. også
uddelinger, hvor den retlige forplig-
telse først indtræder efter den 5.
oktober 2016, i det omfang disse
uddelinger ikke overstiger fondens
ikke-almennyttige uddelinger i ind-
komståret 2014. Hvis denne alter-
native opgørelsesmetode anvendes,
vil modtageren være skattepligtig af
hele uddelingen.
Side 4 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om uddelingen udbetales senere
eller over flere år.
Danske Advokater
Overordnet bemærker Danske
Advokater, at foreningen er enig i,
at den hidtil gældende ordning må
anses for EU-stridig.
Danske Advokater mener dog, at
årsagen til, at fradragsret for ud-
lodninger til modtagere i udlandet
ikke opretholdes med lovforslaget,
ikke har sin oprindelse i EU-
retten, men i bund og grund skyl-
des to andre forhold. Dels at
Danmark ved indgåelse af dob-
beltbeskatningsaftaler med frem-
mede stater typisk ikke har forbe-
holdt sig dansk beskatningsret til
disse udlodninger. Dels at Dan-
mark tilsyneladende ikke føler sig
sikker på, at udlandet beskatter
sådanne udlodninger ”hårdt nok”.
Det er altså ikke de grundlæggen-
de EU-regler om fri bevægelighed,
der har skabt et problem for
Danmark, men derimod at Dan-
mark har givet afkald på beskat-
ningsretten i dobbeltbeskatnings-
aftalerne.
Danske Advokater mener, at en
mere passende reguleringsform vil
være at genforhandle dobbeltbe-
skatningsaftalerne på dette punkt,
uanset at det kan være en besvær-
lig fremgangsmåde.
Danske Advokater har teoretisk set
ret i, at en alternativ løsningsmodel
kunne være at indføre begrænset
skattepligt på ikke-almennyttige
uddelinger fra fonde og genfor-
handle samtlige danske dobbeltbe-
skatningsoverenskomster.
Det er imidlertid ikke nogen reali-
stisk løsningsmodel. Dels vil det ta-
ge meget lang tid at genforhandle
samtlige dobbeltbeskatningsover-
enskomster, dels er det langt fra gi-
vet, at det andet land vil acceptere
en sådan bestemmelse om dansk
kildebeskatning. Det bemærkes, at
der ikke findes en tilsvarende be-
stemmelse i OECD’s modelover-
enskomst, hvilket vil vanskeliggøre
den danske forhandlingsposition
markant.
Derudover skal det bemærkes, at
det ikke alene er et spørgsmål om
beskatningens størrelse i modtage-
rens hjemland. Det er mindst lige
så meget et spørgsmål om, at er-
hvervsaktivitet i Danmark bør be-
skattes i Danmark, hvorved virk-
somhederne ligestilles. Danmark
bør generelt ikke give afkald på be-
skatningen af erhvervsaktivitet, der
foregår i Danmark, hvilket ville væ-
re tilfældet, hvis der blev givet fra-
drag i den erhvervsmæssige ind-
komst i Danmark for uddelinger til
udenlandske personer.
Side 5 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater anfører, at der
med lovforslaget i realiteten indfø-
res en regulering, der rammer bre-
dere, end formålet tilsiger. Fonde,
der ikke agerer som beskrevet i
andet afsnit i lovforslaget pkt. 2.2,
bliver stillet skattemæssigt dårlige-
re, hvilket kan hæmme de aktivite-
ter, der er i disse fonde.
Danske Advokater er enige i, at
den foreslåede ordning i normal-
tilfældene vil være nogenlunde
skattemæssigt neutral for fondene
og legatmodtagere, som er skatte-
pligtige til Danmark, under et. Det
forudsætter imidlertid, at udlod-
ningsmodtageren beskattes med
en skattesats tæt på de maksimale
ca. 56 pct.
Der vil imidlertid også være en
række almindeligt forekommende
situationer, hvor dette ikke er til-
fældet. Dette gælder navnlig i føl-
gende ikke sjældent forekommen-
de situationer:
1) Ved ikke-almennyttige udlod-
ninger til børn og ældre med
begrænsede øvrige indkom-
ster (og til erhvervsdrivende i
virksomhedsordningen), hvor
værdien af skattefriheden af
20 pct. af en udlodning vil væ-
re begrænset eller slet ikke ek-
sistere,
2) Ved ikke-almennyttige udlod-
ninger, hvor modtageren i
forvejen er skattefri efter lig-
ningslovens § 7 K (studierej-
selegater) og
3) Ved ikke-almennyttige udlod-
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Side 6 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ninger til selskaber, foreninger
mv., som enten ikke er skat-
tepligtige eller maksimalt be-
skattes med selskabsskatte-
procenten på 22.
Danske Advokater mener, at ef-
fekten her reelt vil være en øget
beskatning af fondene uden en
modsvarende skattefrihed hos
modtagerne. Lovforslaget vil der-
for især ramme de ikke-
almennyttige fonde, som rent fak-
tisk udlodder til mennesker med
reelle støttebehov, uanset at kred-
sen af potentielle modtagere er for
snævert til, at formålet er almen-
nyttigt.
Danske Advokater foreslår derfor
at fastholde den fulde fradragsret
for udlodninger, hvor modtageren
ikke samlet modtager mere end fx
25.000 kr. (hvad enten modtage-
ren er skattepligtig til Danmark el-
ler ikke). For selskabsbeskattede
modtageres vedkommende fore-
kommer det oplagt at skattefritage
hele udlodningen hos modtageren,
hvorved der opnås kompensation
for afskaffelsen af fradagsretten
hos den udloddende fond.
Danske Advokaters forslag vil be-
tyde, at fondene fortsat har fradrag
for uddelinger, men at der samlet
set kun gives fradrag for uddelinger
op til 25.000 kr. pr. modtager, hvad
enten modtageren er skattepligtig til
Danmark eller ej.
Danske Advokaters forslag inde-
holder dog ikke en model til forde-
lingen af fradragsretten mellem
fondene i tilfælde, hvor en modta-
ger i samme år får uddelinger fra
flere fonde, der samlet set oversti-
ger den foreslåede grænse på fx
25.000 kr.
Det er vurderingen, at den nød-
vendige fordeling af fradraget mel-
lem flere fonde i praksis vil give an-
ledning til væsentlige udfordringer.
Dette skyldes, at fondene som det
altovervejende udgangspunkt ikke
vil have kendskab til, hvorvidt an-
Side 7 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dre fonde har foretaget uddelinger
til en bestemt modtager.
Hvis to fonde eksempelvis hver har
uddelt 25.000 kr. til samme modta-
ger, og hvis begge fonde i den for-
bindelse har taget det fulde fradrag,
vil SKAT efterfølgende skulle kor-
rigere deres selvangivelser, således
at hver fond kun vil få et fradrag på
12.500 kr. Det vil alt andet lige be-
tyde, at begge fondes skattepligtige
indkomst forhøjes med 12.500 kr.,
hvis uddelingerne er sket på bag-
grund af skattepligtige indtægter.
Da fondene imidlertid har udbetalt
det fulde beløb på 25.000 kr., vil
skatten af forhøjelsen på 12.500 kr.
skulle betales af fondenes formue.
Det findes af de ovennævnte grun-
de ikke hensigtsmæssigt at imøde-
komme forslaget om at opretholde
den fulde fradragsret, hvor modta-
geren samlet set ikke modtager me-
re end 25.000 kr.
Danske Advokater er af den op-
fattelse, at det er tvivlsomt, om
det er i overensstemmelse med
EU-retten at gøre beskatningen i
Danmark afhængig af, hvordan
andre EU-lande udøver deres be-
skatningsret, når det foreslås, at
det er en betingelse for 20 pct.
skattefrihed af en udlodning fra en
fond hjemmehørende i udlandet,
at fonden er skattepligtig i hjem-
landet og ikke har fradrag for ud-
lodningen.
Danske Advokater mener, at det
under alle omstændigheder inde-
Det kan ikke bekræftes. Med de
opstillede betingelser sikres det, at
der er tale om sammenlignelige si-
tuationer. Det bemærkes, at mo-
der/datterselskabsdirektivet er æn-
dret, således at skattefriheden for
datterselskabsudbytter er gjort be-
tinget af, at datterselskabet ikke har
fradrag for udlodningen. Det er
desuden en betingelse efter direkti-
vet, at datterselskabet er skatteplig-
tigt uden fritagelse.
Side 8 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bærer store praktiske vanskelighe-
der for en legatmodtager i Dan-
mark at indhente oplysninger om,
hvordan en fond i udlandet be-
skattes, og selvom der er tale om
ikke-almennyttige udlodninger, er
det langt fra sikkert, at den danske
legatmodtager har krav på at mod-
tage oplysninger fra den uden-
landske fond om dens beskat-
ningsforhold.
Danske Advokater anmoder på
baggrund af ovenstående Skatte-
ministeriet om at bekræfte, at skat-
teforvaltningen er forpligtet til at
bistå danske legatmodtagere med
at søge oplysninger om beskat-
ningsforholdene for den uden-
landske fond på basis af de sam-
arbejdsaftaler, som Danmark måt-
te have indgået med skattemyn-
dighederne i det land, hvor fon-
den er hjemmehørende.
Det kan ikke bekræftes. Udde-
lingsmodtageren skal selvangive på
baggrund af de oplysninger, der er
tilgængelige for skatteyderen, her-
under på baggrund af, om de gene-
relle skatteregler i det pågældende
land tilsiger, at den udenlandske
fond er skattepligtig og om fonden
har fradrag for uddelinger.
Danske Advokater anmoder end-
videre Skatteministeriet bekræfte,
at en udlodningsmodtager, som
ikke kan opnå delvis skattefrihed
efter ligningslovens § 7 V, stadig
efter omstændighederne kan opnå
skattefrihed efter ligningslovens §
7 K for udlodninger modtaget til
dækning af studierejser.
Det kan bekræftes, at lovforslaget
ikke ændrer eller begrænser adgan-
gen til skattefrihed efter bestem-
melsen i ligningslovens § 7 K.
Danske Advokater foreslår afslut-
ningsvist, at lovforslaget benyttes
til at rette op på en lapsus i fonds-
lovens § 9, stk. 2. Samtidig bedes
det bekræftet, at denne bestem-
melse stadig vil finde anvendelse i
Det bemærkes, at bestemmelsen i
fondslovens § 9, stk. 2, vedrører
fondes adgang til undtagelsesvist at
uddele deres bundne aktiver uden
fondsmyndighedens samtykke med
henblik på via fradragsretten for
Side 9 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forhold til ikke-almennyttige ud-
delinger, selvom der med lov-
forslaget ikke længere vil være mu-
lighed for at udligne beskatningen
med sådanne uddelinger.
uddelingen at udligne beskatningen
af de kursgevinster, som fonden
har haft i indkomståret..
Da ikke-almennyttige uddelinger
med lovforslaget ikke længere vil
være fradragsberettigede, ses fonds-
lovens § 9, stk. 2, fremover ikke
umiddelbart at være relevant i for-
hold til sådanne uddelinger. Skat-
teministeriet vil søge dette afklaret
med Justitsministeriet, som fonds-
loven hører under.
Danske Vandværker
Danske Vandværker har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
DLF – Dagligvareleve-
randørerne
DLF udtrykker bekymring over en
række forhold, som DLF mener,
er en følge af lovforslaget:
-
Den manglende symmetri
mellem merbeskatningen af
fondene og ”skatterabatten”
til modtagerne.
At der er tale om lovgivning
med tilbagevirkende kraft,
som vil træde i kraft midt i et
regnskabsår/uddelingsår og
desuden vil medføre en skat-
temæssig forskelsbehandling
af fondenes flerårige uddelin-
ger.
De ekstra administrative byr-
der, som lovforslaget medfø-
rer for fondene.
De store økonomiske konse-
kvenser, lovforslaget vil få for
KFI Erhvervsdrivende Fond
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv, FSR – danske revisorer og
KFI Erhvervsdrivende Fond.
-
-
-
Side 10 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
(KFI) med en reel udhuling af
KFI’s formue – og dermed
uddelingskraft – på 220-225
mio. kr. over en 10-årig peri-
ode.
DLF mener, at vedtages lovforsla-
get uændret, vil det begrænse
KFIs muligheder for at fortsætte
indsatsen med bl.a. at sikre mang-
foldighed i dagligvarehandlen – og
skærpe konkurrencen til gavn for
forbrugerne.
Det vil ifølge DLF forringe kon-
kurrencen og svække forbrugernes
adgang til dagligvarer, ikke mindst
i yderområderne.
DLF beder på den baggrund skat-
teministeren revurdere det forelig-
gende lovforslag, så der tages hen-
syn til ovenstående.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra KFI Er-
hvervsdrivende Fond.
DSK – De samvirkende
Købmænd
DSK henviser indledningsvist til
det fyldige høringssvar, der er ind-
sendt af KFI Erhvervsdrivende
Fond.
DSK anfører, at DSK er enig i de
synspunkter, KFI Erhvervsdri-
vende Fond giver udtryk for.
DSK bemærker derudover først
og fremmest, at lovforslaget
mangler at belyse de erhvervs-
mæssige konsekvenser for de hid-
tidige modtagere, der har ageret i
tillid til regeringens erklærede
skatte- og byrdestop.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra KFI Er-
hvervsdrivende Fond.
Side 11 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Der er mange erhvervsvirksom-
heder, der stilles dårligere økono-
misk, hvis forslaget gennemføres
som planlagt.
DSK anfører, at lovforslaget vil
medføre en reduktion i de kom-
munale indtægter på 100 mio. kr. i
umiddelbart provenutab allerede i
2017. Men de provenumæssige
konsekvenser for erhvervslivet –
udover en minimal stigning på
maksimalt 4 mio. kr. i øgede ad-
ministrative omkostninger – er ik-
ke oplyst. En ophævelse af fradra-
get vil blot ”i et vist omfang redu-
cere fondenes midler til uddeling
og konsolidering”. Nærmere
kommer lovforslaget det ikke-
desværre!
DSK opfordrer derfor til en bre-
dere konsekvensanalyse.
Til det anførte om forslagets øko-
nomiske konsekvenser for er-
hvervslivet bemærkes overordnet,
at statens merprovenu ved ophæ-
velsen af fondenes fradragsret for
ikke-almennyttige uddelinger tilba-
geføres ved at nedsætte beskatnin-
gen af uddelingsmodtagerne.
Desuden bemærkes, at der vil blive
stillet et ændringsforslag, der inde-
bærer, at datterselskaber er skattefri
af modtagne ikke-almennyttige ud-
delinger. Der henvises til kommen-
tarerne til bemærkningerne fra FSR
– danske revisorer.
DSK bemærker afslutningsvist, at
loven træder i kraft den 1. januar
2017.
DSK anfører hertil, at det vil være
en usædvanlig kort frist fra lovens
vedtagelse. Derfor foreslår DSK,
at loven – som den erhvervsrette-
de lovgivning den er – i stedet
træder i kraft tidligst den 1. juli
2017.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne KFI Erhvervsdri-
vende Fond.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. De bliver derfor ik-
Side 12 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ke kvantificeret yderligere.
Finansrådet
Finansrådet bemærker, at lov-
forslaget overordnet set fore-
kommer at medføre øget samlet
skattebetaling for fonde og legat-
modtagere under ét og dermed ik-
ke er provenuneutralt, som be-
mærkningerne til lovforslaget el-
lers giver udtryk af.
Reglen om, at legatmodtager alene
beskattes af 80 pct. af uddelingens
værdi medfører ikke en samlet
fastholdelse af skattebetalingen,
hvilket følgende regneeksempel
viser:
En fond har et resultat før udde-
linger på 100.000 kr., som den kan
disponere over. Det lægges til
grund, at modtagers trækprocent
er 40 pct.
Under de nugældende regler vil
modtager af uddelingen på
100.000 kr. skulle betale 40.000 kr.
i skat, mens fonden ingen skat be-
taler, da den uddeler hele sin skat-
tepligtige indkomst. Samlet skat-
tebetaling bliver dermed 40.000
kr.
Ifølge lovforslaget vil fonden
komme til at betale 22.000 kr. i
skat, svarende til 22 pct. af
100.000 kr. Det betyder, at mod-
tager af uddelingen kun kan mod-
tage 78.000 kr. fra fonden. Af det-
te beløb skal modtageren af lega-
tet betale 24.960 kr. i skat, svaren-
de til 40 pct. af 62.400 kr. (80 pct.
af 78.000 kr.). Dette betyder, at
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
I Finansrådets regneeksempler ta-
ges der ikke højde for, at det vurde-
res, at fondene har skattefrie ind-
tægter som fx skattefrie dattersel-
skabsudbytter svarende til 25 pct. af
de samlede indtægter. Det vil sige,
at i gennemsnit 25 pct. af fondenes
ikke-almennyttige uddelinger finan-
sieres af skattefrie indtægter. Det vil
sige, at ophævelsen af fradragsret-
ten ikke påvirker de uddelinger, der
baserer sig på disse indtægter.
Under denne forudsætning vil reg-
neeksemplet ifølge lovforslaget in-
debære følgende:
Fonden vil komme til at betale
16.500 kr. i skat, svarende til 22 pct.
af 75.000 kr. Det vil sige, at modta-
geren af uddelingen vil modtage
83.500 kr. fra fonden.
Af dette beløb skal modtageren be-
tale 26.720 kr. i skat, svarende til 40
pct. af 66.800 kr. (80 pct. af 83.500
kr.). Det betyder, at den samlede
skattebetaling i fonden og hos
modtageren som følge af lovforsla-
get bliver 43.220 kr., hvilket er
3.220 kr. mere end under de gæl-
dende regler.
Side 13 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den samlede skattebetaling som
følge af lovforslaget bliver 46.960
kr. og dermed 6.960 kr. mere end
under nugældende regler.
Finansrådet anfører, at forskellen
selvsagt bliver større, hvis modta-
gerne af legatuddelingerne har la-
vere trækprocent end 40 pct.
Hvis modtageren i stedet beskattes
med ca. 53 pct. (inkl. topskat), skal
modtageren betale 35.204 kr. i skat.
Det betyder, at den samlede skatte-
betaling i fonden og hos modtage-
ren som følge af lovforslaget bliver
51.704 kr., hvilket er knap 1.000 kr.
mindre end under de gældende reg-
ler.
Finansrådet bemærker dernæst, at
visse ikke-almennyttige uddelinger
efter gældende regler er skattefri
for modtageren. Det drejer sig om
forskningslegater (jf. LL § 7 K,
stk. 4) eller studierejselegater (jf.
LL § 7 K, stk. 1 – 3), der uddeles
til f.eks. medlemmer af fondsstif-
ters familie eller medarbejdere på
en bestemt virksomhed. Ligeledes
vil mange modtagere af ikke-
almennyttige uddelinger under 18
år, på grund af deres frikort, ikke
skulle beskattes af uddelingen.
For disse modtagere vil reduktio-
nen af skattegrundlaget til 80 pct.
af uddelingens beløb ikke have
nogen effekt, hvorfor den samlede
skattebetaling øges markant mere
end i ovenstående eksempel (reelt
fra 0 pct. til 22 pct.).
Det forekommer ikke nødvendigt
eller hensigtsmæssigt, at den totale
skattebetaling øges for at opnå det
overordnede sigte med lovforsla-
get, nemlig at fjerne uoverens-
stemmelse med EU-retten.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Side 14 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finansrådet bemærker videre, at
lovforslaget må forventes at få
væsentlig større betydning for ik-
ke-erhvervsdrivende fonde end
for erhvervsdrivende fonde. Dette
skyldes, at mange erhvervsdriven-
de fonde modtager store skattefri
udbytter fra datterselskaber, hvor-
for deres samlede beskatning ikke
øges væsentligt med lovforslaget.
Omvendt har ikke-
erhvervsdrivende fonde meget
sjældent skattefri udbytter, hvor-
for denne type fonde rammes re-
lativt hårdere af lovforslaget.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Finansrådet anfører, at den risiko
for, at indtægter fra udenlandske
virksomheder gøres skattefri via
en fondskonstruktion i Danmark,
som beskrives i bemærkninger til
lovforslaget, må anses for helt
urealistisk for så vidt angår ikke-
erhvervsdrivende fonde – alene af
den grund, at en ikke-
erhvervsdrivende fond definito-
risk ikke kan eje eller drive en
virksomhed.
Risikoen for den beskrevne omgå-
else må ifølge Finansrådet også
anses for mindre sandsynlig for så
vidt angår erhvervsdrivende fon-
de, idet en fondsstifter (og dennes
nærtstående) ikke lovligt kan mod-
tage uddelinger fra fonden. En
udenlandsk virksomhedsejer, der
overdrager sin virksomhed til en
dansk fond, vil således være afskå-
ret fra selv at nyde godt af de
(forudsætningsvis skattefri) udde-
linger, som fonden foretager, da
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra FSR – danske
revisorer.
Side 15 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stifter ikke lovligt kan modtage
disse beløb.
Finansrådet bemærker dernæst, at
det forekommer uhensigtsmæssigt
og unødvendigt, at lovforslagets
virkningstidspunkt er den 5. okto-
ber. Fondene pålægges en række
administrative byrder, f.eks. opde-
ling af skatteindberetning i almen-
nyttige uddelinger og ikke-
almennyttige uddelinger midt i et
regnskabsår. I bemærkningerne
anføres, at det fremrykkede virk-
ningstidspunkt skal modvirke, at
fondene ”hamstrer” uddelinger
(og dermed fradrag), hvilket imid-
lertid ikke synes at harmonere
med den forudsatte provenuneu-
tralitet.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra FSR – danske
revisorer og KFI Erhvervsdrivende
Fond.
Finansrådet anfører, at det frem-
går af lovforslaget, at udnyttelses-
graden for fradraget for uddelin-
ger er skønnet til at være 75 pct.,
med henvisning til at mange fonde
har skattefrie udbytter m.v. Fi-
nansrådet bemærker i den forbin-
delse, at skattefrie udbytter m.v.
indgår i prioriteringsreglen, og er
dermed af den opfattelse, at fon-
denes udnyttelsesgrad derfor må
anses for at være væsentlig højere.
På den baggrund opfordrer Fi-
nansrådet skatteministeren til at
overveje, hvorvidt lovforslaget en-
ten skal ændres, således at fonde
gives fradrag for både indenland-
ske og udenlandske almennyttige
uddelinger, eller om satsen i den
foreslåede ændring af ligningslo-
Provenuskønnet er baseret på de
foreliggende skatteoplysninger og
er generelt forbundet med usikker-
hed bl.a. ift. udnyttelsesgrad (her-
under effekten af prioriteringsreg-
len), fordelingen mellem modtager-
grupper og det fremtidige udde-
lingsniveau. Nogle modtagere vil
opleve en øget effektiv beskatning,
mens andre vil opleve en mindre
effektiv beskatning. Det er dog
vurderingen, at det samlede mer-
provenu ved ophævelse af fondes
fradrag for ikke-almennyttige udde-
linger samlet set vil blive tilbageført
til modtagerne med den foreslåede
model. Hvis satsen sættes lavere
end 80 pct., må det således forven-
tes at medføre et mindreprovenu.
Side 16 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vens § 7 V, stk. 2, skal være lavere
end 80 pct., således at den samle-
de beskatning af fond og modta-
ger ikke stiger i forhold til de nu-
værende regler.
FSR – Danske Reviso-
rer
FSR hilser det indledningsvist vel-
komment, at de danske regler
bringes i overensstemmelse med
EU-retten.
FSR anfører, at det i lovforslagets
afsnit 2.2 anføres, at baggrunden
for, at forholdet til EU-retten ikke
blot løses ved, at alle ikke-
almennyttige uddelinger bliver
fradragsberettigede, er, at det der-
ved bliver muligt at drive erhverv i
Danmark gennem en fond og så
uddele indkomsten til selskaber og
personer, der ikke er skattepligtige
i Danmark.
Det anførte negligerer ifølge FSR
fuldstændig, at der i erhvervs-
fondsloven er strenge regler for,
hvem der kan modtage uddelin-
ger. Samtidig betyder reglerne i
fondsbeskatningsloven, at hvis
formuen senere skal uddeles, kan
indskuddet i den danske fond ikke
ske skattefrit, ligesom indskud i
familiefonde aldrig kan ske skatte-
frit. Det forekommer derfor ikke
efter FSR’s opfattelse på nogen
måde nærliggende, at danske fon-
de vil blive misbrugt, såfremt fra-
dragsadgangen bevares.
Uanset at der forekommer en ræk-
ke restriktioner i lovgivningen om
fonde, ændrer det ikke på, at der,
hvis der ikke lovgives, kan fore-
komme tilfælde, hvor udlændinge
eller danskere bosiddende i udlan-
det modtager indkomst fra er-
hvervsvirksomhed, der drives i
fondsregi i Danmark, uden at der
sker beskatning af indkomsten fra
erhvervsvirksomheden.
Det er endvidere et væsentligt prin-
cip for fordelingen af beskatnings-
kompetencen mellem landene, at
det er Danmark, der beskatter lø-
bende erhvervsindkomst fra er-
hvervsaktivitet i Danmark.
Der ses derfor ikke at være grund-
lag for at ændre lovforslaget på det-
te punkt.
FSR bemærker dernæst, at det i
lovforslaget er anført, at lovens
Der skal sondres mellem virknings-
og ikrafttrædelsestidspunktet for
Side 17 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikrafttrædelsestidspunkt, den 1.
januar 2017, er i overensstemmel-
se med regeringens målsætning
om, at ny lovgivning, der har virk-
ning for erhvervslivet, skal træde i
kraft enten den 1. januar eller den
1. juli.
FSR mener ikke, at dette er kor-
rekt, da alle væsentlige bestem-
melser træder i kraft den 5. okto-
ber 2016.
Det har bl.a. den konsekvens, at
fondsbeskattede for andet år i
træk står med et endnu ikke ved-
taget lovforslag, som allerede har
virkning for det aktuelle ind-
komstår, når der skal afregnes
acontoskat den 20. november
2016.
EU-domstolens afgørelse er fra
2015, og danske fonde har siden
da kunnet foretage uddelinger i
forventning om fradrag. Der er så-
ledes ikke noget, der tilsiger, at en
udskydelse af virkningstidspunktet
til den 1. januar 2017 vil føre til en
hamstring, som ikke allerede har
kunnet foregå det seneste år.
lovforslaget. Lovforslaget træder i
kraft den 1. januar 2017, og dette er
i overensstemmelse med regerin-
gens ambition om, at erhvervsrettet
lovgivning skal træde i kraft to gan-
ge om året.
Det bemærkes i øvrigt, at det er
muligt at fravige brugen af disse da-
toer, såfremt forholdene taler for
det, fx hvis lovgivningen har særligt
hastende karakter.
Selvom EU-dommen har været
kendt siden september 2015, har
den foreslåede løsningsmodel ikke
være kendt før fremsættelsen af
lovforslaget den 5. oktober 2016.
Det er derfor opfattelsen, at den
foreslåede løsningsmodel ville kun-
ne få visse fonde til at fremrykke
uddelinger med henblik på at opnå
fradrag for uddelinger til ikke-
almennyttige formål, inden mulig-
heden herfor forsvinder. Derfor ses
der ikke grundlag for at ændre på,
at virkningstidspunktet fortsat er
den 5. oktober 2016.
Det bemærkes dog, at der vil blive
stillet ændringsforslag til lovforsla-
get, hvorefter fondene i et vist om-
fang får mulighed for at foretage en
alternativ opgørelse af fradraget for
ikke-almennyttige uddelinger i in-
deværende indkomstår. Der henvi-
ses til kommentarerne til bemærk-
ningerne fra Dansk Industri.
FSR bemærker, at ophævelsen af
fradragsretten tilsigtes at være
provenuneutral ved samtidig at
Det anerkendes, at den effektive
beskatning af fonden og modtage-
ren ikke vil være præcis som i dag,
Side 18 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indføre en regel om, at modtage-
ren af den ikke fradragsberettigede
uddeling alene beskattes af 80 pct.
af uddelingen. Ved at anvende 80
pct.-reglen på alle typer af modta-
gere får man ifølge FSR den be-
synderlige konsekvens, at fonden
og modtageren set under ét ram-
mes forskelligt, afhængig af mod-
tagerens skattepligtsforhold.
Til illustration af problemstillingen
anfører FSR som eksempel:
Forestiller man sig en fond, som
har 100 i skattepligtig indkomst,
ville de 100 efter de hidtidige reg-
ler kunne fradrages som en ikke-
almennyttig uddeling. Fondens
indkomst og dermed indkomst-
skat vil dermed udgøre 0. Beskat-
ningen hos modtageren ville ud-
gøre modtagerens skatteprocent.
De ændrede regler betyder, at
fonden ikke længere kan fradrage
uddelingen på 100, og dermed skal
der betales 22 i skat (22 pct. af
100). Der er derefter kun 78 (100
med fradrag af skat på 22) tilbage
til uddeling. Modtageren skal beta-
le skat af 80 pct. af de 78, svaren-
de til en skattepligtig indkomst på
62,4.
FSR anfører, at det indebærer en
betydelig merskat. Dette skyldes,
at der i ”makro” provenubereg-
ningen er indregnet en andel af
uddelingerne efter gældende reg-
ler, som ikke fradragsberettigede.
Dette provenutab deles nu ud på
alle, der ikke foretager almennytti-
ge uddelinger. Men derudover er
da beskatningen af uddelinger er
afhængig af den enkelte modtagers
skatteforhold. Dette medfører, at
nogle vil blive stillet bedre end efter
de gældende regler, mens andre vil
blive stillet dårligere. Der kan i øv-
rigt henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Er-
hverv.
Det er endvidere opfattelsen, at der
ikke er tale om dobbeltbeskatning,
da fonden og modtageren af udde-
lingen er to uafhængige personer,
der beskattes uafhængigt af hinan-
den.
Det kan dog bekræftes, at visse er-
hvervsdrivende fonde kan have en
berettiget interesse i at understøtte
evt. datterselskaber økonomisk.
Der vil derfor blive stillet ændrings-
forslag til lovforslaget, der vedrører
uddelinger til datterselskaber, der er
selskabsskattepligtige, og hvor fon-
den har bestemmende indflydelse.
Dette ændringsforslag vil indebære,
at datterselskaber er skattefri af ud-
delingen fra fonden, mens fonden
fortsat ikke har fradrag for uddelin-
gen.
Selskaber kan allerede i dag give
skattefrie tilskud til datterselskaber,
jf. selskabsskattelovens § 31 D. Der
ses derfor ikke at være grundlag
for, at der skal være forskel på, om
det er en fond eller et selskab, der
kan give skattefrie tilskud til datter-
selskaber. I øvrige tilfælde ses der
ikke at være grundlag for, at fonde
skal kunne foretage uddelinger, der
Side 19 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det lige så klart, at anvendelsen af
80 pct.-reglen betyder, at fonds-
og selskabsskattepligtige modtage-
re af uddelinger rammes ufor-
holdsmæssigt hårdt i forhold til
andre modtagere.
FSR foreslår derfor, at de i lov-
forslaget foreslåede regler nuance-
res på en række områder:
Uddelinger til en fond
Hvis uddelingsmodtageren er en
fond, bør gaver fra en fond, der
ikke selv har fradrag for gave, væ-
re fri for indkomstskat for modta-
gerfonden. Hvis gaven modtages
fra en udenlandsk fond, kan der
indføres samme betingelse for
skattefrihed, som der er indeholdt
i lovforslagets § 2, nr. 2.
Uddelinger til et datterselskab
Visse erhvervsdrivende fonde har
til formål at understøtte deres dat-
terselskaber. Den manglende fra-
dragsret for fonden kan modsva-
res af, at selskabsskattelovens § 31
D om skattefri tilskud udvides til
at omfatte tilskud fra fonde til sel-
skaber.
Uddelinger til andre selskabsskatteplig-
tige
Det bør overvejes generelt, at den
foreslåede medregningsprocent på
80 pct. for modtageren varierer,
alt efter om modtageren er sel-
skabs- eller personskattepligtig.
Dette burde ikke give anledning til
administrative vanskeligheder.
er skattefrie for modtageren. Det
vil nemlig indebære, at fonde får
bedre mulighed for at yde tilskud
end selskaber, der kun kan yde
skattefrie tilskud, hvis selskabsskat-
telovens § 31 D er opfyldt.
Side 20 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR anfører, at visse skattepligtige
efter fondsbeskatningsloven bør
bevare fradragsretten for ikke-
almennyttige uddelinger.
For det første findes der en lang
række af hjælpe- og understøttel-
sesfonde, som er oprettet af ar-
bejdsgivere til at forbedre eller be-
trygge kårene for virksomhedens
medarbejdere, herunder tidligere
medarbejdere, jf. ligningslovens §
14 F. Sådanne fonde kan alene
anvende midlerne til fordel for
virksomhedens medarbejdere og
således ikke til andre formål. FSR
mener derfor, at det ikke fore-
kommer betænkeligt, at sådanne
fonde har fradrag for deres udde-
linger.
For det andet gælder der en helt
særlig problemstilling i forhold til
brancheforeninger, jf. fondsbe-
skatningslovens § 1, stk. 1, nr. 2.
FSR bemærker, at disse forenin-
gers udgifter i praksis ofte be-
handles som driftsomkostninger,
der afholdes for at erhverve og
sikre indkomsten, herunder skat-
tepligtige kontingentindtægter.
Imidlertid indeholder de gældende
regler ikke en klar stillingtagen til,
om der er tale om driftsomkost-
ninger eller uddelinger.
Eksempelvis fremgår det af Den
juridiske vejledning afsnit
C.D.9.9.1.4, at: ”Skattepligt hos
modtager anses at foreligge i de
tilfælde, hvor en for modtager
skattefri ydelse medfører bortfald
af en fradragsberettiget udgift. Et
Det følger af ligningslovens § 14 F,
at arbejdsgivere kan fratrække bi-
drag til hjælpe- og understøttelses-
fonde, der har til formål at betrygge
eller forbedre kårene for personer,
der er eller har været ansat i ar-
bejdsgiverens virksomhed, eller de-
res pårørende. Der er tale om fon-
de, der har andre sociale formål end
pensionslignende formål som fx at
yde hjælp til uddannelse, sygehjælp,
ferieophold eller sport.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvorefter hjælpe- og
understøttelsesfonde, jf. ligningslo-
vens § 14 F, fortsat har fradrag for
deres ydelser. Ydelsesmodtageren
vil tilsvarende fortsat være skatte-
pligtig af hele uddelingen.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke
ændrer på afgrænsningen af, hvor-
vidt en udgift skal karakteriseres
som en driftsomkostning.
I relation til brancheforeningers
udgifter til levering af vederlagsfri
serviceydelser til medlemmerne er
det opfattelsen, at disse udgifter ty-
pisk vil have en så nær tilknytning
til foreningernes erhvervelse af
skattepligtige kontingenter, at ud-
gifterne må karakteriseres som
driftsomkostninger. Branchefor-
eninger vil derfor også fremover
typisk have fradragsret for disse
udgifter, og modtageren vil være
skattepligtig af hele beløbet.
På den baggrund ses der ikke at væ-
re særlige grunde til at opretholde
fradragsretten for uddelinger fra
Side 21 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tilfælde af denne art foreligger, fx
hvor en forening som nævnt i
fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1,
nr. 2, vederlagsfrit tilbyder en
konsulenttjeneste, som modtager
kunne have fradraget udgiften
til.”.
Da brancheforeninger både i for-
mål og struktur klart adskiller sig
fra fonde, mener FSR, at det bør
sikres, at der ikke fremover bliver
behov for at sondre mellem
driftsudgifter og ikke-almennyttige
uddelinger. Dette kan sikres ved,
at fradragsretten for uddelinger
opretholdes. Fradragsretten skal
dog – som det også gælder i dag –
ikke omfatte uddelinger til politi-
ske foreninger.
brancheforeninger.
FSR bemærker dernæst, at den fo-
reslåede bestemmelse i § 4, stk. 2,
2. pkt., har direkte tilbagevirkende
kraft. Efter denne bestemmelse
afskæres fradragsretten for visse
uddelinger, som fonden retligt har
forpligtet sig til at foretage forud
for lovforslagets fremsættelse.
Fonden har efterfølgende ingen
mulighed for at få reduceret udde-
lingen til udligning af den skat,
som fonden med lovforslaget
kommer til at betale. For flerårige
uddelinger, hvor fonden er retligt
forpligtet til at foretage uddelin-
gen forud for den 5. oktober
2016, bør fonden i det mindste
indrømmes ret til omvalg med
hensyn til fradragstidspunktet.
Det er opfattelsen, at der ikke er ta-
le om lovgivning med tilbagevir-
kende kraft, hvis regler, der finder
anvendelse på et bestemt retsfor-
hold og gør det i flere på hinanden
indkomstår, ændres med virkning
for fremtidige indkomstår.
Side 22 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR anfører, at der i overens-
stemmelse med EU-Domstolens
afgørelse er givet adgang til, at
fonde kan få fradrag for hidtil ikke
fradragsberettigede uddelinger for
perioden fra og med indkomståret
2004 til og med den 4. oktober
2016.
FSR anfører, at en lang række af
de fonde, der har foretaget udde-
linger, der berettiger til genopta-
gelse, også har almennyttige for-
mål. Sådanne fonde kan i de for-
gangne år have foretaget hensæt-
telser til almennyttige uddelinger
og har dermed ikke nødvendigvis
haft indkomst til beskatning i
det/de år, der kan genoptages.
FSR anmoder Skatteministeriet
om at bekræfte, at fonde i forbin-
delse med genoptagelse af et aktu-
elt år får adgang til at ændre både
det pågældende års hensættelser til
almennyttige formål og mulighed
for at ændre efterfølgende års an-
vendelse af uddelinger og hensæt-
telser mv.
I det omfang betingelserne for
selvangivelsesomvalg er opfyldt,
kan dette bekræftes.
FSR bemærker til sidst, at særligt
for fonde, som siden indkomståret
2010 har haft mulighed for at an-
vende realisationsprincippet på ak-
tier, vil en tilbagebetaling af en
skattebetaling betyde, at fonden
ikke kan anses for at have anvendt
hele indkomstårets indkomst til
formålet eller skattebetaling,
hvorved betingelserne for realisa-
tionsbeskatning ikke længere er
opfyldt.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvorefter realisati-
onsbeskatningen på aktier kan op-
retholdes i den beskrevne situation.
Side 23 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR mener, at lovforslaget bør in-
deholde en bestemmelse, der sik-
rer, at realisationsbeskatningen
kan opretholdes.
Håndværksrådet
Håndværksrådet bemærker ind-
ledningsvist, at lovforslaget er
langt mere vidtgående, end hvad
der er nødvendigt for at opfylde
det angivne formål med lovforsla-
get.
Det er opfattelsen, at lovforslaget
med de bebudede ændringsforslag
målrettet opfylder det angivne for-
mål med lovforslaget, nemlig at sik-
re fondsbeskatningslovens forene-
lighed med EU-retten.
Håndværksrådet bemærker der-
næst, at målgruppen for lovinitia-
tivet ifølge lovforslaget er familie-
fonde, mens målsætningen er, at
fond og modtager ”samlet set ikke
stilles ringere som følge af juste-
ringen”.
Håndværksrådet er dog af den op-
fattelse, at lovforslaget er så gene-
relt formuleret, at det må ramme
rigtig mange andre fonde, som in-
tet har at gøre med familiefonde.
Mange ikke-familiemæssige fonde
i foreningsregi bliver sandsynligvis
også ramt, uden at det, efter lov-
bemærkningerne at dømme, er
hensigten. Når der ikke er en fa-
miliemæssig sammenhæng mellem
fonden og modtageren, holder
begrundelsen for forslaget i lov-
bemærkningerne ikke, ifølge hvil-
ke man skal se fondens mistede
adgang til skattefradrag for udde-
linger til ikke-almennyttige formål,
som modvægt til modtagerens re-
ducerede skattepligt til 80 pct. af
det modtagne beløb.
Lovforslaget er ikke begrænset til at
vedrøre familiefonde.
Formålet med lovforslaget er at fo-
retage en generel tilpasning af reg-
lerne i fondsbeskatningsloven, såle-
des at de regler, der er fundet i strid
med EU-retten, ændres.
Side 24 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Lovforslaget synes at ramme så
bredt, at der i realiteten bliver tale
om en generel forhøjelse af be-
skatningen af fonde. Den forøge-
de beskatning vil forårsage en re-
duktion på 22 pct. af fondenes
støttemuligheder. Håndværksrådet
formoder, at det vil få en lang
række utilsigtede og uhensigts-
mæssige virkninger for mange
fonde, som uddeler til saglige og
nyttige formål, uden at det kan ka-
rakteriseres som almennyttige
formål i fonds- og skattelovgiv-
nings forstand.
Håndværksrådet mener derfor, at
lovforslaget bør ændres, så det
kun omfatter de fonde, som er
målgruppen for lovforslaget, og
som er nødvendigt for at opfylde
EU-retten.
Håndværksrådet anfører afslut-
ningsvist, at det er uklart, om lov-
forslaget til ændret beskatningsre-
gel for modtagere af fondsydelser
medfører, at nye modtagergrupper
påføres en beskatning, som de ik-
ke tidligere har været omfattet af.
Håndværksrådet mener ikke, at
dette bør være tilfældet, og det bør
tydeliggøres i lovbemærkningerne.
Det kan bekræftes, at modtagere af
uddelinger fra fonde ikke påføres
en beskatning ved nærværende lov-
forslag, såfremt modtagerne efter
gældende regler allerede er skatte-
frie af uddelingerne.
Lovforslaget indebærer, at modta-
gere af skattepligtige uddelinger fra
fonde alene skal medregne 80 pct.
af uddelingen ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst.
KFI Erhvervsdrivende
fond
KFI bemærker indledningsvist, at
såfremt lovforslaget vedtages i sin
nuværende form, vil afskaffelsen
af adgangen til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger medføre
en forringet uddelingsevne hos
Side 25 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KFI på ca. 200 mio. kr. over en
10-årig periode, uden at modta-
gerne af KFIs uddelinger reelt får
en tilsvarende lempelse i beskat-
ningen. Den forringede uddelings-
evne vil uvægerlig påvirke KFIs
arbejde for at støtte de frie, dan-
ske købmænd og købmandssekto-
ren.
KFI påpeger, at afskaffelsen af
adgangen til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger rammer
KFI direkte.
Belastningen af KFIs likviditet, re-
sultat og egenkapital er uundgåe-
lig, medmindre KFI beslutter at
nedsætte uddelingsomfanget, hvil-
ket vil reducere KFIs muligheder
for at støtte de frie, danske køb-
mænd og dermed bidrage til større
mangfoldighed og konkurrence i
dagligvarehandlen.
Det bemærkes, at formålet med
lovforslaget er at tilpasse de danske
fondsbeskatningsregler til EU-
retten. Det anerkendes, at lov-
forslaget i et vist omfang vil redu-
cere fondenes midler til uddelinger
og konsolidering. Dette er en del af
baggrunden for, at det også fore-
slås, at merprovenuet ved ophævel-
sen af fondenes fradragsret søges
tilbageført til modtagerne ved en
nedsættelse af beskatningen af dis-
se.
KFI anfører dernæst, at den lavere
beskatning hos modtagere af KFIs
uddelinger ikke opvejes af merbe-
skatningen af KFI. I stedet for ba-
lance fremkommer der i KFIs til-
fælde en asymmetri, især da mange
af uddelingsmodtagerne ikke har
betalbar skat på tidspunktet for
uddeling grundet underskud.
Asymmetrien betyder, at fondens
manglende fradrag for uddelinger
forøger fondens skattebetalinger
med 22 pct. af uddelingerne, mens
beskatningen hos modtagerne kun
reduceres med 10 pct. for perso-
ner (ved 50 pct. beskatning) og 4,4
Der vil blive stillet et ændringsfor-
slag til lovforslaget, der indebærer,
at datterselskaber er skattefri af ud-
delingen fra fonden, mens fonden
fortsat ikke har fradrag for uddelin-
gen. Der henvises til kommentarer-
ne til bemærkningerne fra FSR –
danske revisorer.
Side 26 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pct. for selskaber (ved 22 pct. be-
skatning). KFI påpeger, at en væ-
sentlig del af KFIs uddelinger sker
til selskaber.
KFI bemærker derfor, at der der-
med både er asymmetri i KFIs si-
tuation såvel som i den samlede
beskatning, selv efter en nedsæt-
telse af uddelingerne grundet lave-
re beskatning hos modtagerne.
Symmetri er et grundfæstet prin-
cip i skattelovgivningen. Den
manglende symmetri betyder, at
lovforslaget i flere tilfælde ikke vil
give den effekt, skatteministeren
ønsker ifølge bemærkningerne til
lovforslaget.
KFI mener, at fradragsretten for
ikke-almennyttige uddelinger skal
bibeholdes, og at der indføres be-
grænset skattepligt til Danmark af
uddelinger.
Derved sikres den ønskede lige-
stilling i forhold til beskatningen
af ikke-almennyttige uddelinger
hos modtagere, der er bosiddende
eller hjemmehørende i udlandet
og som ikke er skattepligtige i
Danmark.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Danske Advo-
kater.
KFI bemærker dernæst, at såfremt
begrænset skattepligt på uddelin-
ger ikke kan gennemføres, da må
asymmetrien reduceres ved en
nedsættelse af den del af uddelin-
gerne, som modtageren skal be-
skattes af.
Og såfremt dette heller ikke kan
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra FSR – danske
revisorer.
Der henvises til kommentarerne til
Side 27 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gennemføres, opfordrer KFI til, at
der tages højde for de situationer,
hvor der ikke er symmetri mellem
fondenes manglende fradragsret
og reduceret beskatning hos mod-
tagerne, og at der tages højde for
den forskellige beskatning af sel-
skaber og personer.
bemærkningerne fra FSR – danske
revisorer, hvor det er beskrevet, at
der vil blive stillet ændringsforslag.
KFI foreslår som alternativ, at
fradragsretten for almennyttige
uddelinger udvides til også at om-
fatte uddelinger med bredere er-
hvervs-/beskæftigelsesmæssige
formål eller lignende eller gøre så-
danne uddelinger skattefri for
modtagerne, hvilket vil kunne
sammenlignes med udbytte fra
selskaber, hvor midler beskattes
hos selskabet for så til gengæld
som hovedregel at være skattefri
for modtagerselskabet for at und-
gå dobbeltbeskatning.
Forslaget om at udvide fradragsret-
ten for almennyttige uddelinger kan
ikke imødekommes.
Det er opfattelsen, at der ikke er ta-
le om dobbeltbeskatning, da fon-
den og modtageren af uddelingen
er to uafhængige personer, der be-
skattes uafhængigt af hinanden.
Der vil blive stillet et ændringsfor-
slag til lovforslaget, der indebærer,
at datterselskaber er skattefri af ud-
delingen fra fonden, mens fonden
fortsat ikke har fradrag for uddelin-
gen. Der henvises til kommentarer-
ne til bemærkningerne fra FSR –
danske revisorer.
KFI anfører, at der vil være tale
om lovgivning med tilbagevirken-
de kraft, hvis lovforslaget får virk-
ning fra fremsættelsestidspunktet,
idet den ændrede beskatning også
vil gælde for uddelinger, som KFI
allerede har forpligtet sig til over
for modtageren betinget af visse
forudsætninger, men som endnu
ikke er kommet til udbetaling, da
betingelserne herfor først opfyldes
på et senere tidspunkt.
Hertil bemærker KFI, at denne i
Det er opfattelsen, at der ikke er ta-
le om lovgivning med tilbagevir-
kende kraft. Der henvises til kom-
mentarerne til bemærkningerne fra
FSR – danske revisorer.
Side 28 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indeværende år har disponeret og
planlagt sine uddelinger i tillid til
gældende skatteregler. Derfor er
det hverken rimeligt eller hen-
sigtsmæssigt, at lovforslaget radi-
kalt ændrer det skattemæssige
grundlag for uddelingerne midt i
et regnskabsår/uddelingsår.
KFI beder derfor om, at der ind-
føres en overgangsordning for
flerårige uddelinger, som fonde
tidligere retsligt har forpligtet sig
til.
KFI anmoder også om, at lovens
ikrafttræden udsættes til regn-
skabsår eller uddelingsår, der be-
gynder efter den 1. januar 2017, så
fondene reelt får tid til at indrette
deres praksis efter de nye regler.
Alternativt foreslår KFI, at fonde-
ne som en overgangsordning får
mulighed for fradrag for et niveau
svarende til foregående år, alterna-
tivt inden for den fastlagte udde-
lingsramme.
Lovens ikrafttrædelse følger rege-
ringens ambition, om at erhvervs-
rettet regulering alene træder i kraft
den 1. januar eller 1. juli.
Der ses ikke grundlag for at udsky-
de ikrafttrædelsestidspunktet til den
1. juli 2017, da de foreslåede æn-
dringer allerede har virkning fra og
med den 5. oktober 2016.
Der vil blive stillet ændringsforslag
til lovforslaget, hvorefter fondene i
et vist omfang får mulighed for at
foretage en alternativ opgørelse af
fradraget for ikke-almennyttige ud-
delinger i indeværende indkomstår.
Der henvises i øvrigt til kommenta-
rerne til bemærkningerne fra DI.
KFI bemærker afslutningsvist, at
fondene med lovforslaget pålæg-
ges et arbejde med at opgøre og
indberette til myndighederne, om
uddelinger er almennyttige eller
ikke-almennyttige.
Bestyrelser for fonde skal allerede i
dag foretage løbende indberetning
om størrelsen af uddelinger for
hver enkelt modtager, jf. skattekon-
trollovens § 7 B. Selvom det fore-
slås, at der skal gives yderligere op-
lysninger om en uddeling er almen-
Side 29 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KFI mener, at lovforslaget speci-
fikt betyder, at KFI med bistand
fra revision og andre rådgivere
skal gennemgå og revurdere sit
nuværende set-up, herunder alle
indgåede aftaler om husleje, finan-
siering mv., bl.a. for at få fastlagt,
om finansieringsaftaler indebærer,
at evt. eftergivelse af gæld vil være
fradragsberettigede tab i henhold
til kursgevinstloven, eller om det
skal kategoriseres som ikke-
fradragsberettiget uddeling.
KFI har bemærket, at det fremgår
af lovforslaget, at lovændringerne
medfører administrative merudgif-
ter på under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. KFI mener, at de
kommer til at bære en uforholds-
mæssig stor del af hele dansk er-
hvervslivs samlede udgifter, hvis
dette passer. KFI beder på den
baggrund skatteministeren overve-
je, hvordan de administrative eks-
trabyrder kan lempes.
nyttig eller ikke-almennyttig, er det
opfattelsen, at denne administrative
byrde herved er minimal, da det er
hensigten, at den opfyldes ved den
løbende indberetning, der allerede
skal ske i dag.
Det bemærkes dog, at der vil blive
stillet ændringsforslag til lovforsla-
get, jf. kommentarerne til bemærk-
ningerne fra FSR – danske reviso-
rer.
Dette ændringsforslag indebærer, at
datterselskaber, hvorover fonden
har bestemmende indflydelse, bli-
ver skattefrie af modtagne uddelin-
ger.
Det følger af indberetningsbe-
kendtgørelsens § 16, nr. 3, at plig-
ten til at indberette uddelinger fra
fonde efter skattekontrollovens § 7
B ikke omfatter uddelinger til juri-
diske personer, hvis uddelingen ik-
ke skal medregnes til modtagerens
skattepligtige indkomst.
Det er derfor opfattelsen, at den
administrative byrde for fonde, der
uddeler til sådanne datterselskaber,
reduceres i forhold til den foreslåe-
de udvidelse af indberetningsplig-
ten efter skattekontrollovens § 7 B.
Derudover er det hensigten, at den
nye indberetningsforpligtelse
kommer til at ligge i selve indberet-
ningsfeltet, når der skal foretages
indberetning efter gældende regler.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering har derfor vurderet, at
de administrative konsekvenser for
Side 30 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
erhvervslivet ved lovforslaget ikke
overstiger 4 mio. kr. årligt.
Det er endvidere opfattelsen, at der
allerede i dag ved eftergivelse af
gæld bør ske en vurdering af, hvor-
vidt det vil være et fradragsberetti-
get tab i henhold til kursgevinstlo-
ven, eller om det skal kategoriseres
som fradragsberettiget uddeling,
hvis der fx skal ske indberetning ef-
ter skattekontrollovens § 7 B, jf.
ovenfor.
KPMG
KPMG bemærker, at med lov-
forslaget ophæves fondes fra-
dragsret for ikke-almennyttige ud-
delinger. De samlede uddelinger til
formål, der er ikke-almennyttige,
og hvor modtageren er skatteplig-
tig i Danmark, udgør efter det op-
lyste ca. 1,2 mia. kr. årligt. En op-
hævelse af fradragsretten for ga-
veuddelinger skønnes herefter at
medføre et umiddelbart merpro-
venu på ca. 200 mio. kr. årligt.
De 200 mio. kr. fremkommer ved,
at skatteværdien af de mistede
fradrag er sat til selskabsskattesat-
sen på 22 pct. og en forudsat ud-
nyttelsesværdi af uddelingsfradrag
på 75 pct. som følge af priorite-
ringsreglen.
Det fremgår endvidere af lov-
forslaget, at stramningen vil med-
føre, at fondene har færre midler
til uddelinger, hvilket vil reducere
uddelingerne og dermed for-
brugsmulighederne hos modta-
gerne.
Det umiddelbare mindreprovenu
fremkommer ved, at fondene frem-
adrettet ikke længere har fradrag for
deres ikke-almennyttige uddeling.
Disse uddelinger har de seneste år
udgjort ca. 1,2 mia. kr. årligt. Det
vurderes, at 75 pct. af disse udgifter
finansieres ved skattepligtig ind-
komst, mens de resterende 25 pct.
finansieres ved skattefrie indtægter
fx udbytter fra datterselskabsaktier.
Med ophævelsen af fradragsretten
vil fondene således alt andet lige
blive beskattet af indkomst for 0,9
mia. kr., hvilket ved en selskabs-
skattesats på 22 pct. giver et umid-
delbart merprovenu på ca. 200 mio.
kr. årligt. At fondene fremadrettet
reducerer uddelingerne som følge
af det reducerede råderum, er såle-
des indregnet i provenuet.
Fjernelsen af fradraget skønnes i
vidt omfang at medføre en redukti-
on i indkomsten hos modtagerne af
fondenes ikke-almennyttige udde-
linger, som svarer til den umiddel-
bare provenuvirkning. Dette vil
medføre et tilbageløb i form af la-
Side 31 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0032.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette vil medføre et tilbageløb i
form af lavere indtægter fra moms
og afgifter for så vidt angår mod-
tagere bosiddende i Danmark.
KPMG fremhæver, at tilbageløbet
beregnes til 61,5 pct. og består af
mindre indtægter fra beskatningen
af gaven hos modtagerne og lave-
re indtægter fra moms og afgifter
som følge af gavemodtagers re-
duktion i disponibel indkomst.
Ifølge lovforslaget består tilbage-
løbet af mistede skat-
ter/moms/afgifter fra modtage-
ren, men det fremgår ifølge
KPMG ikke, at fondenes herved
forudsatte reducerede uddelinger
omvendt vil medføre forøgede
skatteindtægter i form af yderlige-
re mistede fradrag for uddelinger,
ligesom det ifølge KPMG heller
ikke fremgår, hvorvidt disse for-
øgede skatteindtægter er medreg-
net i provenuberegningen.
KPMG mener, at baseret på en
ren sproglig fortolkning og talle-
nes umiddelbare sammenhæng,
synes der ikke at være taget højde
for de forøgede skatteindtægter
fra fondenes reducerede uddelin-
ger og dermed reducerede fradrag.
KPMG skal på denne baggrund
anmode om at få oplyst, hvorledes
tilbageløbet på 65,5 pct. er bereg-
net og sammensat, og hvorvidt
der i provenuberegningen er med-
taget de forøgede skatteindtægter
fra fondenes reducerede uddelin-
ger.
vere indtægter fra moms og afgifter
for så vidt angår modtagere bosid-
dende i Danmark. At fondene re-
ducerer deres uddelinger er således
indregnet ved beregningen af tilba-
geløbet.
Ved vurderingen af tilbageløbet er
det lagt til grund, at 75 pct. af mod-
tagerne er topskatteydere, mens 25
pct. består af øvrige skattepligtige
personer. Under disse forudsætnin-
ger kan tilbageløbssatsen opgøres
til 61,5 pct.,
jf. tabel 1
(tabel 1 fore-
findes sidst i høringsskemaet under
”Bilag”, se nedenfor).
Side 32 af 33
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687657_0033.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF Skattefaglig Forening har in-
gen kommentarer til lovforslaget.
Bilag
Tabel 1. Beregning af tilbageløbssats
Vægt
Topskatteydere
Øvrige skattepligtige
Tilbageløb
75,0%
25,0%
Marginalskat
52,7%
37,7%
Nettoafgift ved marginalt forbrug
24,5%
24,5%
Sammensat marginal-skattesats
64,3%
53,0%
61,5%
Kilde: Skatteministeriet
Side 33 af 33