Skatteudvalget 2016-17
L 27 Bilag 3
Offentligt
1687658_0001.png
Advokatrådet
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 8. november 2016
SAGSNR.: 2016 - 2988
ID NR.: 429626
[email protected]
Høring - over forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven
og skattekontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger)
Ved e-mail af 5. oktober 2016 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0002.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dorte Larsen
19. oktober 2016 08:36
JP-Selskab og aktionærer
VS: Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger - L 27
Fra:
Bo Sandberg [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. oktober 2016 00:10
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi; Jesper Leth Vestergaard
Cc:
Britt Rasmussen
Emne:
SV: Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger -
L 27
Til SKM!
Dansk Byggeri takker for høringsmuligheden, men har ingen kommentarer til denne høring
Venlig hilsen
Bo Sandberg
Cheføkonom
Analyseafdelingen
Tlf. direkte: 72 16 01 42 · Mobil: 28 50 38 19
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Fra:
Jesper Leth Vestergaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. oktober 2016 13:27
Til:
Jesper Leth Vestergaard; Sune Fomsgaard
Emne:
Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger - L 27
Hermed sendes forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger) – L 27, se også
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/L27/index.htm.
Høringen sker samtidig med lovforslagets
fremsættelse.
Der vedlægges desuden et resumé og en høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag den 3. november
2016.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
under henvisning til j.nr. 15-2962964.
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0003.png
DETTE ER EN VISNING
Eventuelle spørgsmål vedrørende lovforslaget kan rettes til Jesper Leth Vestergaard: tlf. 72 37 34 30, e-mail
[email protected]
eller Sune Fomsgaard: tlf. 72 37 09 07, e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Jesper Leth Vestergaard
Lovgivning og Økonomi
Selskab, Aktionær og Erhverv
Nicolai Eigtveds Gade 28, 1402 København K
E-mail:
[email protected]
Telefon: (+45) 72 37 34 30
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0004.png
Skatteministeriet
Att.: Jesper Leth Vestergaard
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
3. november 2016
Ophævelse af fondes fradrag for ikke-almennyttige-uddelinger
Dansk Erhverv har den 5. oktober 2016 modtaget et lovforslag om ændring af fondsbeskatnings-
loven, ligningsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger) i høring.
Lovforslaget giver anledning til følgende bemærkning.
I lovforslaget anføres, at merprovenuet ved forslaget tilbageføres til uddelingsmodtagerne. Dette
sker ved, at modtagerne kun skal medregne 80 pct. af uddelingen til deres skattepligtige ind-
komst. Dansk Erhverv vil i den forbindelse anføre, at værdien af det manglende fradrag hos fon-
dene er større end nedslaget i gaveværdien hos modtagerne, ligegyldigt om der er tale om en per-
son, en personligt eller selskabsejet virksomhed, og at man dermed ikke på modtagersiden lykkes
med at holde forslaget neutralt.
Dansk Erhverv mener, at man bør ændre lovforslaget således, at der sikres neutralitet på modta-
gersiden. Dette kan evt. ske ved, at den procentandel, der skal betales skat af hos modtager, er
mindre end 80 pct.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Skattepolitisk chef
JAR/JAR
[email protected]
Side 1/1
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0005.png
3. november 2016
SUHB
DI-2016-11140
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendes pr. e-mail:
[email protected]
Høringssvar - lovforslag L 27 om ændring af fondsbeskatningsloven, lig-
ningsloven og skattekontrolloven, j.nr. 15-2962964
Ved brev af 5. oktober 2016 har Skatteministeriet anmodet om DI’s bemærkninger til
ovennævnte lovforslag.
Baggrunden for forslaget er EU-Domstolens dom C-589/13 af 17. september 2015, der
fastslog, at nationale skatteregler ikke kan betinge fondes fradrag for uddelinger af, at
modtageren er skattepligtig i landet. DI anerkender, at EU-retten medfører, at der er an-
ledning til at justere de danske regler.
I bemærkningerne til lovforslaget anføres, at formålet med lovforslaget er at tilpasse
fondsbeskatningen til EU-retten, men samtidig sikre, at fonde omfattet af fondsbeskat-
ningsloven og modtagere af ikke-almennyttige uddelinger, som er skattepligtige i Dan-
mark af uddelingen, samlet set ikke stilles ringere som følge af justeringen.
Især i de tilfælde, hvor uddelinger sker fra en fond til et juridisk person, vil der generelt
være en klar asymmetri mellem det efter forslaget nægtede fradrag i fonden for hele ud-
delingen og den foreslåede regel om, at modtageren ikke skal medregne 100 pct., men 80
pct. af uddelingen i den skattepligtige indkomst.
Fokus med forslaget synes primært at være på familiefonde. DI skal opfordre til, at det
inden en vedtagelse af det endelige forslag sikres, at erhvervsdrivende fondes og erhvervs-
livet samlet set ikke stilles ringere som følge af lovændringen.
Det bør desuden sikres, at hjælpe- og understøttelsesfonde, jf. ligningslovens § 14 F, samt
brancheforeninger mv. ikke utilsigtet stilles ringere som følge af forslaget. Dette er ikke
sigtet med lovforslaget, hvilket klart bør fremgå af bemærkningerne for at undgå tvivl. DI
ser med bekymring på eventuelle utilsigtede forringelser på dette område.
I forhold til ikrafttrædelsesbestemmelsen i forslagets § 4, stk. 2, ses der ikke at være hen-
syn der med afgørende vægt taler for at sætte den 5. oktober 2016 som skæringstidspunkt
med de praktiske udfordringer, det giver anledning til i fondene. EU-dommen har været
kendt siden september 2015, og der er ikke grund til at tro, at der vil være større risiko for
spekulation i år end i 2015. En skæringsdato den 5. oktober 2016 vil ramme fonde, der
tidligere på året har vedtaget en uddelingsramme, som fonden endnu ikke juridisk har
*SAG*
*SAGDI-2016-11140*
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
forpligtet sig til overfor tredjemand, men som fonden ikke desto mindre har indrettet sig
i tillid til.
Ikrafttræden tilbage fra et lovforslags fremsættelse bør begrænses til særlige tilfælde. Pro-
blemstillingen vedrørende de omhandlede reglers forenelighed med EU-retten har som
nævnt været kendt i flere år. På denne baggrund bør loven først få virkning for uddelinger,
som besluttes i indkomståret 2017 eller senere. Såfremt skæringsdatoen den 5. oktober
2016 uanset det anførte alligevel fastholdes, skal DI opfordre til, at fonde generelt kan
anvende de hidtidige regler vedrørende uddelinger, som fonden har besluttet før den 5.
oktober 2016, uanset om uddelingen udbetales senere eller over flere år.
Med venlig hilsen
Sune Hein Bertelsen
Chefkonsulent, advokat
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0007.png
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0008.png
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0009.png
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0010.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Dorte Larsen
6. oktober 2016 08:23
JP-Selskab og aktionærer
VS: Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger - L 27
Høringsbrev - Høring den 5. oktober 2016 [DOK164614000].DOCX; Høringsliste -
Høring den 5. oktober 2016 [DOK164612791].DOCX; Resumé
[DOK163167946].DOCX; Lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for
ikke-almennyttige uddelinger [DOK164306894].PDF; fesdPacket.xml
Fra:
Neel Ploug Olsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
6. oktober 2016 08:15
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi
Cc:
Pernille Weile; Robert Jensen
Emne:
VS: Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger -
L 27
Til Skatteministeriet
Danske Vandværker har ingen bemærkninger til ovenstående lovforslag.
Med venlig hilsen
Neel Ploug Olsen, cand.merc.aud.
Økonomisk rådgiver
Tlf. direkte 56 13 02
05|[email protected]
Solrød Center 20C | 2680 Solrød Strand
Fra:
Jesper Leth Vestergaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. oktober 2016 13:27
Til:
Jesper Leth Vestergaard <[email protected]>; Sune Fomsgaard <[email protected]>
Emne:
Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger - L 27
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0011.png
DETTE ER EN VISNING
Hermed sendes forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger) – L 27, se også
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/L27/index.htm.
Høringen sker samtidig med lovforslagets
fremsættelse.
Der vedlægges desuden et resumé og en høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag den 3. november
2016.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
under henvisning til j.nr. 15-2962964.
Eventuelle spørgsmål vedrørende lovforslaget kan rettes til Jesper Leth Vestergaard: tlf. 72 37 34 30, e-mail
[email protected]
eller Sune Fomsgaard: tlf. 72 37 09 07, e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Jesper Leth Vestergaard
Lovgivning og Økonomi
Selskab, Aktionær og Erhverv
Nicolai Eigtveds Gade 28, 1402 København K
E-mail:
[email protected]
Telefon: (+45) 72 37 34 30
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0012.png
Dagligvareleverandørerne
Flintholm Company House
Dirch Passers Allé 76, 3 sal
2000 Frederiksberg
T +45 33 13 92 92
www.dansk-dlf.dk
CVR nr. 25 49 39 15
København den 2. november 2016
Høringssvar vedr. lovforslag L 27 – Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven,
ligningsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger).
DLF/Dagligvareleverandørerne vil med denne henvendelse påpege en række
uhensigtsmæssigheder i regeringens lovforslag L 27 fremsat den 5. oktober 2016.
DLF/Dagligvareleverandørerne er et interessefællesskab for leverandører til dansk detailhandel.
DLF’s medlemskreds tæller ca. 140 virksomheder – herunder Danmarks største
fødevareproducenter – som sælger og distribuerer varer gennem dagligvarehandlen, og som er
økonomisk uafhængige af grossister og detaillister. DLF arbejder for et effektivt og innovativt
marked og fair samhandelsvilkår til gavn for forbrugerne. Det sker bl.a. ved at fremme
udbredelsen af det etiske regelsæt ”Principles of Good Practice”, som skal sikre fair
konkurrence, tillid og bæredygtighed – både økonomisk, socialt og miljømæssigt.
DLF/Dagligvareleverandørernes interesse i L 27 skyldes blandt andet, at DLF er medstifter af KFI
Erhvervs-drivende Fond (KFI) og ifølge vedtægterne udpeger et af fire medlemmer af KFI’s
bestyrelse. DLF er bekendt med det høringssvar, som KFI har afgivet vedrørende L 27, og DLF
deler de betænkeligheder, som fremgår heraf:
DLF er bekymret over den manglende symmetri mellem merbeskatningen af fondene og
”skatterabatten” til modtagerne. DLF er bekymret over, at der er tale om lovgivning med
tilbagevirkende kraft, som vil træde i kraft midt i et regnskabsår/uddelingsår og desuden vil
medføre en skattemæssig forskelsbehandling af fondenes flerårige uddelinger. DLF er
bekymret over de ekstra administrative byrder, L 27 medfører for fondene. Og DLF er
afgørende bekymret over de store økonomiske konsekvenser, lovforslaget vil få for KFI med en
reel udhuling af KFI’s formue - og dermed uddelingskraft - på 220-250 mio. kr. over en 10-årig
periode.
DLF har ingen præferencer for bestemte ejerskaber i dagligvarehandlen, og vores medlemmer
leverer således til både frie købmænd, frivillige kæder, franchisetagere, kapitalkæder,
discountkæder o.a. DLF har derimod en klar interesse i, at dagligvarehandelen er effektiv,
innovativ og diversificeret, fordi det styrker konkurrencen, og KFI spiller en væsentlig rolle for
opfyldelsen af de mål. Med sine uddelinger og sit kommercielle virke er KFI med til at styrke
købmandserhvervet, dygtiggøre købmænd, fremme nytænkning, facilitere tilgang til erhvervet,
fremme generationsskifter, udvikle et moderne butiksnet og sikre opretholdelse eller etablering
af butikker i yderområderne. KFI’s indsats er dermed med til at sikre mangfoldighed i
dagligvarehandlen – og skærpe konkurrencen til gavn for forbrugerne.
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Vedtages lovforslaget uændret, vil det begrænse KFI’s muligheder for at fortsætte denne
indsats. Det vil forringe konkurrencen og svække forbrugernes adgang til dagligvarer, ikke
mindst i yderområderne.
Vi beder på den baggrund Skatteministeren revurdere det foreliggende lovforslag, så der tages
hensyn til ovenstående. Vi står gerne til rådighed for en uddybning af vores synspunkter.
Med venlig hilsen
Niels Jensen
Direktør DLF
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0014.png
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0015.png
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0016.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dorte Larsen
4. november 2016 11:49
JP-Selskab og aktionærer
VS: 15-2962964 - Høringssvar: Høring af lovforslag om ophævelse af fondes
adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger - L 27
Fra:
1-DEP Høringer [mailto:[email protected]]
Sendt:
4. november 2016 11:48
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi
Emne:
15-2962964 - Høringssvar: Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger - L 27
Til SKM
Erhvervs- og Vækstministeriet har følgende bemærkninger til den fremsendte høring:
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget forslaget i høring.
TER vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser un-der 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
Kontaktperson vedr. ovenstående bemærkninger:
Per Kæmpe
Fuldmægtig
Tlf. direkte 3529 1556
E-post
[email protected]
’Fra oktober 2015 skal al regulering med direkte konsekvenser for erhvervslivet jf. Vejledning om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger træde i kraft på en af to fælles ikrafttrædelsesdatoer hhv. 1.
januar og 1. juli.’
Erhvervs- og Vækstminsteriet har ikke yderligere bemærkninger til den fremsendte høring.
SANNE OLSEN
Sekretær
Fra:
Jesper Leth Vestergaard [mailto:[email protected]]
Sendt:
5. oktober 2016 13:32
Til:
1-DEP Erhvervs- og Vækstministeriets officielle postkasse; Finansministeriets postkasse; '[email protected]'
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0017.png
DETTE ER EN VISNING
Cc:
[email protected]
Emne:
VS: Høring af lovforslag om ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger -
L 27
Hermed sendes forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger) – L 27, se også
http://www.ft.dk/samling/20161/lovforslag/L27/index.htm.
Høringen sker samtidig med lovforslagets
fremsættelse.
Der vedlægges desuden et resumé og en høringsliste.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger til lovforslaget
senest torsdag den 3. november
2016.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
under henvisning til j.nr. 15-2962964.
Eventuelle spørgsmål vedrørende lovforslaget kan rettes til Jesper Leth Vestergaard: tlf. 72 37 34 30, e-mail
[email protected]
eller Sune Fomsgaard: tlf. 72 37 09 07, e-mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Jesper Leth Vestergaard
Lovgivning og Økonomi
Selskab, Aktionær og Erhverv
Nicolai Eigtveds Gade 28, 1402 København K
E-mail:
[email protected]
Telefon: (+45) 72 37 34 30
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0018.png
HØRING
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af
fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrol-
loven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger) – L 27
Finansrådet takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende L27.
Finanssektorens Hus
Amaliegade 7
1256 København K
Telefon 3370 1000
Finansrådet har enkelte bemærkninger til lovforslaget, der synes at have
mere vidtgående konsekvenser end det formentlig har været tilsigtet.
Overordnet set forekommer lovforslaget at medføre øget samlet skattebeta-
ling for fonde og legatmodtagere under ét og er dermed ikke provenuneu-
tralt som bemærkningerne til lovforslaget ellers giver indtryk af.
Først og fremmest medfører reglen om, at legatmodtager alene beskattes af
80 % af uddelingens værdi ikke en samlet fastholdelse af skattebetalingen,
hvilket følgende regneeksempel viser:
Journalnr.
[email protected]
www.finansraadet.dk
Kontakt
Direkte
En fond har et resultat før uddelinger på 100.000 kr. som den kan disponere
over. Det lægges til grund, at modtagers trækprocent er 40 %.
Under de nugældende regler vil modtager af uddelingen på 100.000 kr.
skulle betale 40.000 kr. i skat, mens fonden ingen skat betaler, da den ud-
deler hele sin skattepligtige indkomst. Samlet skattebetaling bliver dermed
40.000 kr.
Ifølge lovforslaget vil fonden komme til at betale 22.000 kr. i skat, svarende
til 22 % af 100.000 kr. Det betyder at modtager af uddelingen kun kan
modtage 78.000 fra fonden. Af dette beløb skal modtageren af legatet beta-
le 24.960 kr. i skat, svarende til 40 % af 62.400 (80 % af 78.000 kr.). Det-
te betyder at den samlede skattebetaling som følge af lovforslaget bliver på
46.960 kr. og dermed 6.960 kr. mere end under nugældende regler.
Forskellen bliver selvsagt større, hvis modtagerne af legatuddelingerne har
lavere trækprocent end 40 %.
Dernæst bemærkes, at visse ikke-almennyttige uddelinger efter gældende
regler er skattefri for modtageren. Det drejer sig om forskningslegater (jf.
LL § 7 K, stk. 4) eller studierejselegater (jf. LL § 7 K, stk. 1-3), der uddeles
Dok. nr.
-v
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
til f.eks. medlemmer af fondsstifters familie eller medarbejdere på en be-
stemt virksomhed.
Ligeledes vil mange modtagere af ikke-almennyttige uddelinger under 18
år, på grund af deres frikort, ikke skulle beskattes af uddelingen.
For disse modtagere vil reduktionen af skattegrundlaget til 80 % af uddelin-
gens beløb ikke have nogen effekt, hvorfor den samlede skattebetaling øges
markant mere end i ovenstående eksempel (reelt fra 0 % til 22 %).
Det forekommer ikke nødvendigt eller hensigtsmæssigt, at den totale skat-
tebetaling øges for at opnå det overordnede sigte med lovforslaget, nemlig
at fjerne uoverensstemmelse med EU-retten.
Finansrådet bemærker videre, at lovforslaget må forventes at få væsentlig
større betydning for ikke-erhvervsdrivende fonde end for erhvervsdrivende
fonde. Dette skyldes, at mange erhvervsdrivende fonde modtager store
skattefri udbytter fra datterselskaber, hvorfor deres samlede beskatning
ikke øges væsentligt med lovforslaget.
Omvendt har ikke-erhvervsdrivende fonde meget sjældent skattefri udbyt-
ter, hvorfor denne type fonde rammes relativt hårdere af lovforslaget.
Den risiko for, at indtægter fra udenlandske virksomheder gøres skattefri
via en fondskonstruktion i Danmark, som beskrives i bemærkningerne til
lovforslaget, må anses for helt urealistisk for så vidt angår ikke-
erhvervsdrivende fonde – alene af den grund, at en ikke-erhvervsdrivende
fond definitorisk ikke kan eje eller drive en virksomhed.
Risikoen for den beskrevne omgåelse må også anses for mindre sandsynlig
for så vidt angår erhvervsdrivende fonde, idet en fondsstifter (og dennes
nærtstående) ikke lovligt kan modtage uddelinger fra fonden. En uden-
landsk virksomhedsejer, der overdrager sin virksomhed til en dansk fond vil
således være afskåret fra selv at nyde godt af de (forudsætningsvis skatte-
fri) uddelinger, som fonden foretager, da stifter ikke lovligt kan modtage
disse beløb.
Det forekommer uhensigtsmæssigt og unødvendigt, at lovforslagets virk-
ningstidspunkt er 5. oktober. Fondene pålægges en række administrative
byrder, f.eks. opdeling af skatteindberetning i almennyttige uddelinger og
ikke-almennyttige uddelinger midt i et regnskabsår. I bemærkningerne an-
føres, at det fremrykkede virkningstidspunkt skal modvirke, at fondene
”hamstrer” uddelinger (og dermed fradrag), hvilket imidlertid ikke synes at
harmonere med den forudsatte provenuneutralitet.
Det fremgår af lovforslaget, at udnyttelsesgraden for fradraget for uddelin-
ger er skønnet til at være 75%, med henvisning til at mange fonde har
skattefrie udbytter m.v. Det bemærkes i den forbindelse, at skattefrie ud-
bytter m.v. indgår i prioriteringsreglen og fondenes udnyttelsesgrad derfor
må anses for at være væsentlig højere.
Side 2
Journalnr.
[Journal Number]
Dok. nr.
[Document ID Value]-
v[Version]
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Side 3
På den baggrund opfordres Skatteministeren til at overveje, hvorvidt lov-
forslaget enten skal ændres, således at fonde gives fradrag for både inden-
landske og udenlandske ikke-almennyttige uddelinger eller om satsen i den
foreslåede ændring af ligningslovens § 7 V, stk. 2, skal være lavere end 80
%, således at den samlede beskatning af fond og modtager ikke stiger i for-
hold til de nuværende regler.
Med venlig hilsen
Journalnr.
[Journal Number]
Dok. nr.
[Document ID Value]-
v[Version]
[Responsible Display Name]
Direkte
[Responsible phone]
[Responsible email]
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0021.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
2. november 2016
L 27 - Ophævelse af fondes adgang til fradrag
for ikke almennyttige uddelinger H291-16
Skatteministeriet har ved brev af 5. oktober 2016 anmodet om FSR – danske
revisorers kommentarer til ovennævnte lovforslag, som er fremsat den 5.
oktober 2016.
FSR hilser det velkommen, at de danske regler bringes i overensstemmelse med
EU-retten. Imidlertid er det vores opfattelse, at fremgangsmåden, hvorefter
adgangen til fradrag for alle ikke almennyttige uddelinger ophæves, mod at
modtagere alene beskattes af 80 % af uddelingen, er for unuanceret og bør
justeres. Samtidig giver forslaget anledning til en række spørgsmål, der bør
afklares, herunder især virkningen af overgangsreglen.
Helt overordnet giver lovforslaget anledning til et par indledende bemærkninger.
Det anføres i lovforslagets afsnit 2.2, at baggrunden for, at forholdet til EU-retten
ikke blot løses ved, at alle ikke almennyttige uddelinger bliver
fradragsberettigede er, at det derved bliver muligt at drive erhverv i Danmark
gennem en fond, og så uddele indkomsten til selskaber og personer, der ikke er
skattepligtige i Danmark. Det anførte negligerer fuldstændig, at der i
erhvervsfondsloven er strenge regler for, hvem der kan modtage uddelinger.
Samtidig betyder reglerne i fondsbeskatningsloven, at hvis formuen senere skal
uddeles, kan indskuddet i den danske fond ikke ske skattefrit, ligesom indskud i
familiefonde aldrig kan ske skattefrit. Det forekommer derfor ikke på nogen
måde nærliggende, at danske fonde vil blive misbrugt, såfremt fradragsadgangen
bevares.
Det anføres i bemærkningerne til § 4, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt, den 1.
januar 2017, er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny
lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1.
januar eller den 1. juli. Dette er ikke korrekt, da alle væsentlige bestemmelser
træder i kraft 5. oktober 2016. Det har blandt andet den konsekvens, at
FSR – danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0022.png
fondsbeskattede for andet år i træk står med et endnu ikke vedtaget lovforslag,
som allerede har virkning for det aktuelle indkomstår, når der skal afregnes
acontoskat den 20. november 2016. EU-domstolens afgørelse er fra 17.
september 2015, og danske fonde har siden da kunnet foretage uddelinger i
forventning om fradrag. Der er således ikke noget, der tilsiger, at en udskydelse
af virkningstidspunktet til 1. januar 2017 vil føre til en hamstring, som ikke
allerede har kunnet foregå det seneste år.
Ophævelse af fradragsretten mod 80 % beskatning af modtager
Ophævelsen af fradragsretten tilsigtes at blive provenu-neutral ved samtidig at
indføre en regel om, at modtageren af den ikke fradragsberettigede uddeling
alene beskattes af 80 % af uddelingen. Ved at anvende 80 %’s-reglen på alle
typer af modtagere får man den besynderlige konsekvens, at fonden og
modtageren set under ét rammes forskelligt, afhængig af modtagerens
skattepligtsforhold.
Forestiller man sig en fond, som har 100 i skattepligtig indkomst, ville de 100
efter de hidtidige regler kunne fradrages som en ikke almennyttig uddeling.
Fondens indkomst og dermed indkomstskat ville dermed udgøre 0. Beskatningen
hos modtageren ville udgøre modtagerens skatteprocent.
De ændrede regler betyder, at fonden ikke længere kan fradrage uddelingen på
100 og dermed skal betale 22 i skat (22 % af 100). Der er derefter kun 78 (100
med fradrag af skat på 22) tilbage til uddeling. Modtageren skal betale skat af 80
% af de 78, svarende til en skattepligtig indkomst på 62,4. Afhængig af
modtagerens skattepligtsforhold, kan konsekvensen af de gældende regler i
forhold til de foreslåede regler vises således:
Gældende
modtager
Fond/selskab,
22 %
Person, 40 %
Person, 51 %
22
40
51
Foreslåede
for fond
22
22
22
Foreslåede
for modtager
13,7
25,0
31,8
Foreslåede
i alt
35,7
47,0
53,8
Side 2
Forskel
13,7
7,0
2,8
Som det fremgår, er der i alle eksemplerne tale om en betydelig merskat, som
følge af de foreslåede regler. Det skyldes, at der i ”makro” provenuberegningen
er indregnet en andel af uddelingerne efter gældende regler som ikke
fradragsberettigede. Dette provenutab deles nu ud på alle, der foretager ikke
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0023.png
almennyttige uddelinger. Men derudover er det lige så klart, at anvendelsen af
80 %’s-reglen betyder, at fonds- og selskabsskattepligtige modtagere af
uddelinger rammes uforholdsmæssigt hårdt i forhold til andre modtagere.
I det følgende skal FSR – danske revisorer derfor fremkomme med forslag til en
nuancering af de foreslåede regler, således at ovenstående konsekvenser
reduceres uden mulighed for misbrug.
Uddelinger til en fond
Hvis uddelingsmodtager er en fond, bør der i fondsbeskatningsloven indføres
bestemmelse om, at gaver fra en fond, der ikke selv har fradrag for gaven, er fri
for indkomstskat for modtagerfonden. Hvis gaven helt undtagelsesvist modtages
fra en udenlandsk fond, kan der indføres samme betingelse for skattefrihed, som
der er indeholdt i lovforslagets § 2, nr. 2 (ligningslovens § 7 V, stk. 2, 2. pkt.).
Uddelinger til et datterselskab
Visse erhvervsdrivende fonde har til formål at understøtte deres datterselskaber.
Med de forslåede skatteregler vil der være tale om en væsentlig fordyrelse. Den
manglende fradragsret for fonden kan modsvares af, at selskabsskattelovens §
31 D om skattefri tilskud udvides til at omfatte tilskud fra fonde til selskaber.
Uddelinger til andre selskabsskattepligtige
Det bør generelt overvejes, at den foreslåede medregningsprocent på 80 % for
modtageren varierer, alt efter om modtageren er selskabs- eller
personskattepligtig. Dette burde ikke give anledning til administrative
vanskeligheder.
Bibeholdelse af fradrag for uddelinger til ikke almennyttige formål for
visse skattepligtige efter fondsbeskatningsloven
Det bør overvejes, at visse skattepligtige efter fondsbeskatningsloven bevarer
fradragsretten for ikke almennyttige uddelinger. Det drejer sig således om nogle
skattepligtige, der klart kan afgrænses.
For det første findes der en lang række hjælpe- og understøttelsesfonde, som er
oprettet af arbejdsgivere til at forbedre eller betrygge kårene for virksomhedens
medarbejdere, herunder tidligere medarbejdere, jf. reglerne i ligningslovens § 14
F. Sådanne fonde kan alene anvende midlerne til fordel for virksomhedens
medarbejdere og således ikke til andre formål. Det forekommer derfor ikke
betænkeligt, at sådanne fonde har fradrag for deres uddelinger.
Side 3
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0024.png
Side 4
For det andet gælder en helt særlig problemstilling i forhold til
brancheforeninger, jf. fondsbeskatningslovens §1, stk. 1, nr. 2. I praksis
behandles disse foreningers udgifter ofte som driftsomkostninger til at erhverve
og sikre indkomsten, herunder skattepligtige kontingentindtægter. Imidlertid
indeholder de gældende regler ikke en klar stillingtagen til, om der er tale om
driftsudgifter eller uddelinger. Eksempelvis indeholder Den juridiske vejledning,
afsnit C.D.9.9.1.4, følgende om vedtægtsmæssige ikke almennyttige uddelinger.
Det anføres således ” Skattepligt hos modtager anses at foreligge i de tilfælde,
hvor en for modtager skattefri ydelse medfører bortfald af en fradragsberettiget
udgift. Et tilfælde af denne art foreligger, fx hvor en forening som nævnt i FBL §
1, stk. 1, nr. 2, vederlagsfrit tilbyder en konsulenttjeneste, som modtager kunne
have fradraget udgiften til.”.
Da brancheforeninger både i formål og struktur klart adskiller sig fra fonde, bør
det sikres, at der ikke fremover bliver behov for at sondre mellem driftsudgifter
eller ikke almennyttige uddelinger. Dette kan sikres, ved at fradragsretten for
uddelinger opretholdes. Fradragsretten skal dog – som det også gælder i dag –
ikke omfatte uddelinger til politiske foreninger.
Overgangsreglen i lovforslagets § 4, stk. 2
Som allerede anført ovenfor, er det efter FSR – danske revisorers opfattelse helt
unødvendigt, at de forslåede regler om ophævelse af fradragsret skal have
virkning fra lovforslagets fremsættelse henset til, at problemstillingen har været
kendt i mere end et år forud for lovforslagets fremsættelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, 2. pkt. har efter vores opfattelse
direkte tilbagevirkende kraft. Efter denne bestemmelse afskæres fradragsretten
for visse uddelinger, som fonden retligt har forpligtet sig til at foretage forud for
lovforslagets fremsættelse. Fonden har efterfølgende ingen mulighed for at få
reduceret uddelingen til udligning af den skat, som fonden med lovforslaget
kommer til at betale. For flerårige uddelinger, hvor fonden er retligt forpligtet til
at foretage uddelingen forud for 5. oktober 2016, bør fonden i det mindste
indrømmes ret til omvalg med hensyn til fradragstidspunkt.
Overgangsreglen i lovforslagets § 4, stk. 3
I overensstemmelse med EU-domstolens afgørelse er der i lovforslagets § 4, stk.
3, givet adgang til, at fonde kan få fradrag for hidtil ikke fradragsberettigede
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0025.png
uddelinger for perioden fra og med indkomståret 2004 til og med 4. oktober
2016.
En lang række af de fonde, som har foretaget uddelinger, der berettiger til
genoptagelse, har også almennyttige formål. Sådanne fonde kan i de forgangne
år have foretaget hensættelser til almennyttige uddelinger og har dermed ikke
nødvendigvis haft indkomst til beskatning i det/de år, der kan genoptages.
Skatteministeriet bedes bekræfte, at fonde i forbindelse med genoptagelse af et
aktuelt år får adgang til at ændre både det pågældende års hensættelser til
almennyttige formål og mulighed for at ændre disponering af efterfølgende års
anvendelse af uddelinger og hensættelser mv.
Særligt for fonde, som siden indkomståret 2010 har haft mulighed for at anvende
realisationsprincippet på aktier, jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, vil en
tilbagebetaling af en skattebetaling betyde, at fonden ikke kan anses for at have
anvendt hele indkomstårets indkomst til formålet eller skattebetaling, hvorved
betingelserne for realisationsbeskatning ikke længere er opfyldt. Lovforslaget bør
indeholde en bestemmelse, som sikrer, at realisationsbeskatningen kan
opretholdes.
Side 5
Med venlig hilsen
Bjarne Gimsing
Formand for skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Skattechef
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0026.png
Skatteministeriet
Afd.: Lovgivning og Økonomi
3. november 2016
Forslag L 27 - ophævelse af fondes fradragsret for ikke-almennyttige uddelinger.
Håndværksrådet har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Håndværksrådet er ikke i stand til at gennemskue rækkevidden af dette lovforslag. Men
det synes klart, at lovforslaget er langt mere vidtgående, end hvad er nødvendigt til at
opfylde det angivne formål med lovforslaget. Nødvendigheden af lovændringen er
ifølge lovbemærkningerne, at det sikres, at Danmark overholder EU rettens krav om, at
der ikke finder en forskelsbehandling sted, hvis en fond og en støttemodtager ikke er
hjemmehørende i samme land.
Ifølge lovforslagets bemærkninger er målgruppen for lovinitiativet familiefonde, og en
målsætning i lovbemærkningerne om, at fond og modtager ”samlet set ikke stilles rin-
gere som følge af justeringen”. Men dette lovforslag er så generelt formuleret, at det
må ramme rigtig mange andre fonde, som intet har at gøre med familiefonde. Mange
ikke-familiemæssige fonde i foreningsregi bliver sandsynligvis også ramt, uden at det,
efter lovbemærkningerne at dømme, er hensigten. Når der ikke er en familiemæssig
sammenhæng mellem fonden og modtageren, holder begrundelsen for forslaget i lov-
bemærkningerne ikke, ifølge hvilke man skal se fondens mistede adgang til skattefra-
drag for uddelinger til ikke-almennyttig formål, som modvægt til modtagerens reduce-
rede skattepligt til 80 % at det modtagne beløb.
Lovforslaget synes at ramme så bredt, at der i realiteten bliver tale om en generel for-
højelse af beskatningen af fonde. Den forøgede beskatning vil forårsage en reduktion
på 22 % af fondenes støttemuligheder. Det vil få en lang række, må vi formode, utilsig-
tede og uhensigtsmæssige virkninger for mange fonde, som uddeler til saglige og nyt-
tige formål, uden at det kan karakteriseres som almennyttige formål i fonds- og skatte-
lovgivnings forstand.
Lovforslaget bør derfor ændres, så det kun omfatter de fonde, som er den oplyste mål-
sætning for forslaget, og som er nødvendigt for at opfylde EU-retten.
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Det fremstår i øvrigt uklart for Håndværksrådet, om forslaget til ændret beskatningsre-
gel for modtagere af fondsydelser medfører, at nye modtagergrupper påføres en be-
skatning, som de ikke tidligere har været omfattet af. Det bør ikke være tilfældet, men
det bør tydeliggøres i lovbemærkningerne.
Med venlig hilsen
Peter Andersen
Afdelingschef
2
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0028.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK-1402 København K
Via mail: [email protected]
J.nr. 15-2962964 Høringssvar vedr. lovforslag L 27 – Forslag til lov om æn-
dring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Ophæ-
velse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger)
KFI Erhvervsdrivende Fond (KFI) vil påpege en række uhensigtsmæssigheder i
regeringens lovforslag L 27, fremsat den 5. oktober 2016. Vedtages lovforsla-
get i sin nuværende form, vil afskaffelsen af adgangen til fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger medføre en forringet uddelingsevne hos KFI på ca.
200 mio. kr. over en 10-årig periode, uden at modtagerne af KFI’s uddelinger
reelt får en tilsvarende lempelse i beskatningen. Den forringede uddelingsevne
vil uvægerlig påvirke KFI’s arbejde for at støtte de frie, danske købmænd og
købmandssektoren.
Uhensigtsmæssigheder i lovforslaget
KFI anerkender behovet for at bringe fondsbeskatningslovgivningen m.v. i
overensstemmelse med EU-retten. Men vi ser med stor bekymring på følgende
forhold i det foreliggende lovudkast:
Belastning af resultat og egenkapital:
Afskaffelse af adgangen til fradrag for
ikke-almennyttige uddelinger rammer KFI direkte. Med et tilstræbt uddelings-
niveau på 100 mio. kr. årligt eller derover (med forbehold for regnskabsmæssi-
ge resultater) vil L 27 medføre et formuetab på ca. 200 mio. kr. over en 10-årig
periode. Belastningen af KFI’s likviditet, resultat og egenkapital er uundgåelig,
medmindre KFI beslutter at nedsætte sit uddelingsomfang, hvilket vil reducere
KFI’s muligheder for at støtte de frie, danske købmænd og dermed bidrage til
større mangfoldighed og konkurrence i dagligvarehandelen. Væksten vil som
følge heraf falde.
Manglende symmetri:
Ifølge L 27 skal modtagere af uddelinger alene medreg-
ne 80 % af uddelingsbeløbet ved opgørelsen af deres skattepligtige indkomst,
og denne ændring skal så at sige ”opveje” L 27’s merbeskatning af fondene.
Men den lavere beskatning hos modtagere af KFI’s uddelinger vil ikke opveje
merbeskatningen af KFI. Så i stedet for balance fremkommer der i KFI’s tilfælde
en asymmetri, især da mange af uddelingsmodtagerne ikke har betalbar skat
på tidspunktet for uddeling grundet underskud.
Asymmetrien betyder, at fondenes manglende fradrag for uddelinger forøger
fondens skattebetalinger med 22 % af uddelingerne, mens beskatningen hos
modtagerne kun reduceres med 10 % for personer (v. 50 % beskatning) og med
4,4 % for selskaber (v. 22 % beskatning). Det skal anføres, at en væsentlig del
af KFI’s uddelinger sker til selskaber.
København,
3. november 2016
J.nr. /
Svanemøllevej 17
2100 København Ø
Telefon 39182600
www.kfi.dk
CVR-nr. 61232028
1521
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0029.png
Der er dermed både asymmetri i KFI’s situation såvel som i den samlede beskatning, selv efter en nedsæt-
telse af uddelingerne grundet lavere beskatning hos modtagerne. En asymmetri, som Skatteministeren
næppe ønsker, da symmetri er et grundfæstet princip i skattelovgivningen. Den manglende symmetri bety-
der, at L 27 i flere tilfælde ikke vil give den effekt, Skatteministeren ønsker ifølge bemærkningerne til lov-
forslaget.
KFI finder derfor, at Skatteministeren skal bibeholde fradragsretten for ikke-almennyttige uddelinger og
indføre begrænset skattepligtigt til Danmark af uddelinger for modtagerne. Regeringen sikrer herved den
ønskede ligestilling i forhold til beskatningen af ikke-almennyttige uddelinger hos modtagere, der er bosid-
dende eller hjemmehørende i udlandet og ikke er skattepligtige i Danmark. Samtidig undgås den oven for
omtalte asymmetri.
Såfremt dette ikke kan gennemføres, finder KFI, at den ovennævnte asymmetri må reduceres ved en ned-
sættelse af den del af uddelingerne, som modtageren skal beskattes af. Såfremt dette heller ikke kan gen-
nemføres opfordrer KFI til, at ministeren tager højde for de situationer, hvor der ikke er symmetri mellem
fondenes manglende fradragsret og reduceret beskatning hos modtagerne, og at der tages højde for den
forskellige beskatning af selskaber og personer.
Et alternativ kunne være at udvide fradragsretten for almene uddelinger til også at omfatte uddelinger med
bredere erhvervs-/beskæftigelsesmæssige formål eller lignende eller gøre sådanne uddelinger skattefri for
modtagerne, hvilket vil kunne sammenlignes med udbytte fra selskaber, hvor midler beskattes hos selska-
bet for så til gengæld som hovedregel at være skattefri for modtagerselskabet for at undgå dobbeltbeskat-
ning.
KFI er i øvrigt i forvejen en ganske ”pæn” skatteyder. Vi vil samtidig bemærke, at der ikke er identitet mel-
lem stifterne af fonden og benificianterne.
Lovgivning med tilbagevirkende kraft:
En stor del af KFI’s uddelinger er flerårige, hvor KFI forpligter sig til
at støtte en given købmand eller et givent formål inden for købmandssektoren med årlige beløb i f.eks. 3
eller 5 år. Hvis L 27 får virkning fra fremsættelsestidspunktet (5. oktober), vil der være tale om lovgivning
med tilbagevirkende kraft, idet den ændrede beskatning også vil gælde for uddelinger, som KFI allerede har
forpligtet sig til over for modtageren betinget af visse forudsætninger, men som endnu ikke er kommet til
udbetaling, da betingelserne herfor først opfyldes på et senere tidspunkt.
Hertil kommer, at KFI - ligesom andre fonde – i indeværende år har disponeret og planlagt sine uddelinger i
tillid til gældende (skatte)regler. Derfor er det hverken rimeligt eller hensigtsmæssigt, at L 27 radikalt æn-
drer det skattemæssige grundlag for uddelingerne midt i et regnskabsår/uddelingsår.
KFI beder på den baggrund om, at der indføres en overgangsordning for flerårige uddelinger, som fonde
tidligere retsligt har forpligtet sig til. Vi beder også om, at lovens ikrafttræden udsættes til regnskabsår eller
uddelingsår, der begynder efter 1. januar 2017, så fondene reelt får tid til at indrette deres praksis efter de
nye regler. Alternativ til sidstnævnte kunne være en overgangsordning i retning af overgangsordningen i
L71, hvor fondene fik mulighed for fradrag inden for et niveau svarende til foregående år, alternativt inden-
for den fastlagte uddelingsramme (planlagte uddelinger).
Væsentlige administrative ekstrabyrder:
L 27 pålægger generelt KFI og andre fonde et arbejde med at op-
gøre og indberette til myndighederne, om uddelinger er almennyttige eller ikke-almennyttige. For KFI vil L
27 også specifikt betyde, at KFI med bistand fra revision og andre rådgivere skal gennemgå og revurdere sit
nuværende set-up, herunder alle indgåede aftaler om husleje, finansiering mv., bl.a. for at få fastlagt, om
1521
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0030.png
finansieringsaftaler indebærer, at eventuel eftergivelse af gæld vil være fradragsberettigede tab i henhold
til kursgevinstloven, eller om det skal kategoriseres som ikke-fradragsberettiget uddeling.
Vi har bemærket, at det i bemærkningerne til L 27 fremgår, at loven medfører administrative merudgifter
på under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. Hvis det står til troende, kan vi konstatere, at KFI kommer til at
bære en uforholdsmæssig stor del af hele dansk erhvervslivs samlede udgifter. KFI beder på den baggrund
ministeren overveje, hvordan de administrative ekstrabyrder kan lempes.
Om KFI og fondens uddelinger
Til støtte for ovenstående synspunkter følger her en beskrivelse af KFI og fondens virke: KFI er blandt de 20
største fonde i Danmark. KFI arbejder for at styrke den frie, bæredygtige købmands position i Danmark,
både via egentlige uddelinger og via sit kommercielle virke som erhvervsdrivende fond (se også: bilag vedr.
KFI’s formål og uddelingsvilkår). KFI samarbejder med frie købmænd, med repræsentanter for kæder som
REMA 1000, MENY, SPAR, Løvbjerg, ABC LAVPRIS og LIVA Stormarked såvel som med uafhængige køb-
mænd.
Et centralt element i KFI’s virke er at udvikle et stort og konkurrencedygtigt butiksnet til købmændene, hvor
KFI selv projekterer og opfører nye dagligvarebutikker, eller KFI yder købmænd teknisk rådgivning, konsu-
lentbistand og evt. finansiering til nybyggeri, udvidelser og moderniseringer. KFI er den største uafhængige
udlejer til dagligvarehandlen, og udlejer til ca. 115 købmandsbutikker samt ca. 50 andre dagligvarebutikker,
heraf mange også i yderområder. Ligeså centralt er KFI’s virke som udbyder af finansierings- og leasingydel-
ser, der er skræddersyet til købmænd.
KFI er ene om at opfylde disse funktioner i Danmark, og for mange købmænd er der ikke noget alternativ til
KFI. Det gælder især for købmænd, som enten oplever drifts- eller likviditetsmæssige problemer, eller som
ønsker at investere i moderniseringer, udvidelser eller etablering af nye butikker. De købmænd vil ofte have
svært ved at opnå traditionel finansiering, men KFI kan i kraft af sit branche- og lokalkendskab og sit formål
bistå disse købmænd. Desuden kan KFI via egentlige uddelinger være med til at skabe grundlaget for en
bæredygtig drift i butikkerne i en omstillingsperiode, eller KFI kan midlertidigt selv gå ind som ejer af butik-
ker for at muliggøre og fremme generations- eller ejerskifter.
KFI’s uddelinger sker enten i form af direkte uddelinger til enkelte købmænd eller gennem uddelinger til
formål, der gavner sektoren i bred forstand. Direkte uddelinger til enkelte købmænd gives som f.eks.
- Hel eller delvis nedsættelse af huslejebetalinger
- Finansiering på favorable vilkår med nedsættelse eller fritagelse for betaling af renter og afdrag på
drifts- og anlægslån, leasingydelser, garantiprovisioner m.v.
- Hel eller delvis eftergivelse af gæld. Disse uddelinger gives normalt, når KFI vurderer, at uddelingerne
kan være med til at skabe en bæredygtig drift i butikkerne, så købmændene på sigt kan drive butikker-
ne på kommercielle vilkår.
Eksempler på KFI’s uddelinger, der gavner de frie danske købmænd i bred forstand, er
- En drejebog for etablering af nærbutikker i mindre bysamfund med inspiration fra Bælum, Vejrup og
Borbjerg, hvor det ved lokale initiativer er lykkedes at nyetablere eller styrke nærbutikker
- Udvikling af IT-systemer til kontrol af fødevaresikkerhed
- Manual for projektering og opførelse af nye dagligvarebutikker
- Videreuddannelse og mentorforløb, hvor erfarne købmænd hjælper nye kolleger i
etableringsfasen
- Energioptimering af dagligvarebutikker
- Projekter til fremme af lokale kvalitetsfødevarer og udvikling af købmænds sortimenter.
1521
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0031.png
KFI Erhvervsdrivende Fond blev stiftet i 1955. I 2012-13 blev der gennemført en omfattende modernisering
af KFI i samarbejde med Erhvervsstyrelsen og Civilstyrelsen. Som led i den proces fik KFI nye vedtægter, ny
vision og mission, et veldefineret uddelingsformål og en ny ledelsesstruktur, hvor bestyrelsen udpeges af
hhv. Dansk Industri/Fødevarer, De Samvirkende Købmænd/DSK og Dagligvareleverandørerne/DLF (de tre
stiftere). KFI efterlever i dag 15 af 16 anbefalinger fra Komiteen for God Fondsledelse, og ifølge Økonomisk
Ugebrev Ledelse var KFI i 2015 den fond, som mest forbedrede sin rapportering vedr. god fondsledelse.
KFI’s ambition har været og er at øge sine uddelinger, og denne ambition er foreløbig indfriet:
2015: 60,1 mio. kr. i uddelinger
2016: Ca. 100 mio. kr. i uddelinger (forventet beløb på baggrund af fastlagt uddelingsramme)
2017: Mere end 100 mio. kr. i uddelinger (estimat på baggrund af forventet uddelingsramme)
Uddelingerne følger uddelingsåret, da uddelingsrammen skal vedtages i forbindelse med årsregnskabets
godkendelse, og uddelingsåret løber således fra 01.05 – 30.04 hvert år.
Også KFI’s kommercielle aktiviteter er øget markant. I 2015 gennemførte KFI således mere end 90 projekter
med istandsættelse, modernisering og indretning af dagligvarebutikker, og KFI leverede 8 nye butikker til
dagligvaresektoren. Samtidig lancerede KFI en række nye vækst- og finansieringspakker. Det høje aktivi-
tetsniveau er fortsat i 2016 med basis i en rekordstor pipeline af mulige, nye butiksprojekter og modernise-
ringer, og målet i 2018-strategien er at opretholde et højt aktivitetsniveau til gavn for de frie, bæredygtige
danske købmænd.
En gennemførelse af L 27 i dets nuværende form vil afgørende svække KFI’s muligheder for at gennemføre
den planlagte vækst i fondens uddelinger og i fondens kommercielle aktiviteter. L 27 vil forringe KFI’s finan-
sielle kapacitet og begrænse fondens muligheder for at tilbyde konkurrencedygtig finansiering og konkur-
rencedygtige lokationer til købmændene. Det vil uvægerligt svække de frie danske købmænd og mangfol-
digheden i dansk dagligvarehandel, ikke mindst i yderområderne.
Afslutning
Vi har via kontakt til Skatteministeriet erfaret, at ministeriets fokus for L 27 altovervejende har været de
såkaldte familiefonde. Vi håber imidlertid, at vi med ovenstående har påvist, at selv om KFI ikke er en fami-
liefond og tværtimod har et bredt og samfundsgavnligt virke, så vil L 27 få alvorlige og utilsigtede konse-
kvenser for KFI’s virke til gavn for frie danske købmænd og dagligvarehandelen i bred forstand. KFI beder
om, at Skatteministeren ved den videre behandling af det fremsatte lovforslag tager højde for vore syns-
punkter. Vi står meget gerne til rådighed for dialog i den videre proces.
Med venlig hilsen
Bo Rygaard,
Formand
KFI Erhvervsdrivende Fond
Jesper Loiborg,
Adm. Direktør/CEO
KFI Erhvervsdrivende Fond
1521
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0032.png
BILAG – KFI’S FORMÅL OG UDDELINGSPOLITIK
Formål
KFI Erhvervsdrivende Fonds formål er:
(a) at garantere for lån, der ydes til selskaber, som direkte eller indirekte er 100% ejet af fonden, til disses
drift og byggeri med henblik på tilvejebringelse og indretning af erhvervslokaler,
(b) at yde garantier til købmænd til optagelse af lån samt yde finansiering og rådgivning til købmænd til
drift, modernisering, overtagelse og etablering af større butikker, herunder også at stille garantier over for
bygherre i forbindelse med opførelse af forretningsejendomme,
(c) at stille garantier for huslejen i købmænds lejemål vedrørende større butiksenheder, samt stille garanti-
er for lån i tilfælde, hvor det efter en konkret vurdering skønnes forsvarligt for at imødegå tab på løbende
engagementer, og
(d) på anden måde, herunder gennem ejerskab, finansiering, rådgivning eller udviklingsopgaver, at fremme
den frie, danske købmands interesser.
Uddelinger
Fondens eventuelle årlige overskud opgjort i henhold til årsregnskabsloven efter konsolidering af Fonden
kan anvendes til
- At sikre den fortsatte udvikling af Fondens helejede datterselskaber, herunder i form af tilskud til disse
selskaber,
- At uddele økonomisk støtte til erhvervsudvikling og andre forretningsmæssige og sociale tiltag til
fremme af den frie købmands interesser i Danmark,
- At uddele støtte til uddannelse og dygtiggørelse af købmænd og
- At uddele støtte til institutioner, virksomheder, foreninger og personer, der direkte eller indirekte ar-
bejder til fordel for den frie danske købmand og dennes interesser.
Økonomisk støtte kan uddeles direkte eller indirekte, herunder gennem fastsættelse af renter, husleje,
leasingafgift, garantiprovision m.v., der er mindre gunstig for Fonden end markedsmæssige vilkår betinger.
Frie danske købmænd kan ansøge om uddelinger fra KFI. Kriterierne er defineret som følger:
Fri:
Selvstændigt ejerskab eller evne og plan om at udvikle butikken mod selvstændigt bestemmende ejer-
skab.
Dansk:
Den frie købmands aktiviteter sker under normale omstændigheder udelukkende via en eller flere
fysiske butikker i det geografiske Danmark.
Købmand:
En person, der driver mindst én fysisk butik, som primært handler med et bredt sortiment af
dagligvarer. Typisk med et salgsareal på mindst 450 m² og en årlig omsætning over 15 mio. kr. (ekskl.
moms).
1521
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0033.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lise Bo Nielsen
1. november 2016 12:40
Rasmus Igum; Peter Ambus; Sune Fomsgaard
Jesper Leth Vestergaard
VS: J.nr. 15-2962964 - Høring – Forslag til lov om ændring af
fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af
fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger)
Fra:
Dorte Larsen
Sendt:
1. november 2016 12:20
Til:
Jesper Leth Vestergaard
Cc:
Lise Bo Nielsen
Emne:
VS: J.nr. 15-2962964 - Høring – Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og
skattekontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger)
Fra:
Rose Bjare, Peter [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. november 2016 09:13
Til:
JP-Lovgivning og Økonomi
Emne:
J.nr. 15-2962964 - Høring – Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og
skattekontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger)
Til
[email protected]
Vi skal hermed rette henvendelse med spørgsmål vedrørende lovforslagets provenudel.
Med forslaget ophæves fondes fradragsret for ikke-almennyttige uddelinger. De samlede uddelinger til formål,
der er ikke-almennyttige, og hvor modtageren er skattepligtig i Danmark, udgør efter det oplyste ca. 1,2 mia.
kr. årligt. En ophævelse af fradragsretten for gaveuddelinger skønnes herefter at medføre et umiddelbart
merprovenu på ca. 200 mio. kr. årligt.
De 200 mio.kr. fremkommer ved, at skatteværdien af de mistede fradrag er sat til selskabsskattesatsen på 22
pct. og en forudsat udnyttelsesværdi af uddelingsfradrag på 75% som følge af prioriteringsreglen.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at stramningen vil medføre, at fondene har færre midler til uddelinger,
hvilket vil reducere uddelingerne og dermed forbrugsmulighederne hos modtagerne.
Dette vil medføre et tilbageløb i form af lavere indtægter fra moms og afgifter for så vidt angår modtagere
bosiddende i Danmark. Tilbageløbet beregnes til 61,5 pct. og består af mindre indtægter fra beskatningen af
gaven hos modtagerne og lavere indtægter fra moms og afgifter som følge af gavemodtagers reduktion i
disponibel indkomst. (Vores understregning).
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0034.png
DETTE ER EN VISNING
Som anført i lovforslaget består tilbageløbet af mistede skatter/moms/afgifter fra modtageren men det
fremgår ikke, at fondenes herved forudsatte reducerede uddelinger omvendt vil medføre forøgede
skatteindtægter i form af yderligere mistede fradrag for uddelinger, ligesom det heller ikke fremgår, hvorvidt
disse forøgede skatteindtægter er medregnet i provenuberegningen. Baseret på en ren sproglig fortolkning og
tallenes umiddelbare sammenhæng, synes der ikke at være taget højde for de forøgede skatteindtægter fra
fondenes reducerede uddelinger og dermed reducerede fradrag.
Vi skal på denne baggrund anmode om at få oplyst, hvorledes tilbageløbet på 61,5% er beregnet og sammensat
af, og hvorvidt der i provenuberegningen er medtaget de forøgede skatteindtægter fra fondenes reducerede
uddelinger?
Med venlig hilsen / Kind regards
Peter Rose Bjare
Partner
Corporate Tax, Financial Services
KPMG ACOR TAX
Tuborg Havnevej 18
DK-2900 Hellerup, Copenhagen
Tel: +45 3945 1700
Mob: +45 5374 7025
[email protected]
www.kpmgacor.dk
Se vores seneste TaxTube om social sikring her
***********************************************************************
The information in this e-mail is confidential and may be legally privileged. It is intended solely for the
addressee. Access to this e-mail by anyone else is unauthorized. If you have received this
communication in error, please address with the subject heading "Received in error," send to the
original sender , then delete the e-mail and destroy any copies of it. If you are not the intended
recipient, any disclosure, copying, distribution or any action taken or omitted to be taken in reliance on
it, is prohibited and may be unlawful. Any opinions or advice contained in this e-mail are subject to the
terms and conditions expressed in the governing KPMG client engagement letter. Opinions,
conclusions and other information in this e-mail and any attachments that do not relate to the official
business of the firm are neither given nor endorsed by it.
KPMG cannot guarantee that e-mail communications are secure or error-free, as information could be
intercepted, corrupted, amended, lost, destroyed, arrive late or incomplete, or contain viruses.
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
DETTE ER EN VISNING
This email is being sent out by KPMG International on behalf of the local KPMG member firm
providing services to you. KPMG International Cooperative ("KPMG International") is a Swiss entity
that serves as a coordinating entity for a network of independent firms operating under the KPMG
name. KPMG International provides no services to clients. Each member firm of KPMG International
is a legally distinct and separate entity and each describes itself as such. Information about the structure
and jurisdiction of your local KPMG member firm can be obtained from your KPMG representative.
This footnote also confirms that this e-mail message has been swept by AntiVirus software.
***********************************************************************
L 27 - 2016-17 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1687658_0036.png
DETTE ER EN VISNING
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Jesper Kiholm Andersen
1. november 2016 07:40
JP-Lovgivning og Økonomi
Høringssvar til forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven
og skattekontrolloven
Opfølgning
Afmærket
Til Skatteministeriet
Høringssvar til forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger), j.nr. 15-2962964
SRF Skattefaglig Forening takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne lovforslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Specialkonsulent
Skatterevisor / Master i skat
SRF Skattefaglig Forening
Formand for SRF Skattefaglig Forenings Skatteudvalg
Skattecenter Tønder
Pioner Allé 1
6270 Tønder
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375