Skatteudvalget 2016-17
L 28 Bilag 11
Offentligt
1699414_0001.png
L 28
Teknisk gennemgang
L 28 - 2016-17 - Bilag 11: Præsentation anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget, fra Skatteministeriet
1699414_0002.png
Hovedelementer i L 28
Genindførelse af
omkostningsgodtgørelse
for selskaber og fonde
En række skærpende
elementer og
værnsregler
Overførsel af FFF-sager fra
Landsskatteretten til
vurderingsankenævnene
2
L 28 - 2016-17 - Bilag 11: Præsentation anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget, fra Skatteministeriet
1699414_0003.png
Skærpende elementer
FFF-sager overføres fra Landsskatteretten til vurderingsankenævnene
For at undgå en forventet stigning i sagsbehandlingstiden ved Landsskatteretten.
Der ydes ikke omkostningsgodtgørelse ved behandlingen ved vurderingsankenævnene
Ingen godtgørelse i klagesager om omkostningsgodtgørelse
Det forhold, at der ydes omkostningsgodtgørelse i disse sager, kan i sig selv tilskynde
til, at sådanne klager bliver rejst
Ingen omkostningsgodtgørelse ved overspringsreglen i ejd.vurd. sager
At der ydes omkostningsgodtgørelse ved domstolene, selv om klageinstansen springes over, kan være et
incitament til at videreføre en ejendomsvurderingssag ved domstolene. Det belaster domstolene unødigt
Indsendelse af den sagkyndiges regnskab
Den sagkyndige skal efter anmodning fra SKAT indsende regnskabsmateriale med bilag samt andre
relevante dokumenter, der kan have betydning for SKATs kontrol med omkostningsgodtgørelse
3
L 28 - 2016-17 - Bilag 11: Præsentation anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget, fra Skatteministeriet
1699414_0004.png
Kontrolbeføjelser i L 28
§ 58 a, stk. 1: En oplysningspligt
Den sagkyndige skal efter anmodning indsende det
regnskabsmateriale og de dokumenter, som kan have
betydning for kontrol med udbetaling af
omkostningsgodtgørelse (fx korrespondance om salæraftalen).
Det kan både være stikprøvekontrol (en række konkrete sager)
og kontrol i forbindelse med en aktuel anmodning om
godtgørelse.
SKAT skal begrunde anmodningen.
§ 58 a, stk. 4: Et tvangsindgreb
SKAT kan foretage udgående kontrol hos den sagkyndige for at
gennemgå det regnskabsmateriale og de dokumenter, som kan
have betydning for udbetaling af omkostningsgodtgørelse.
Indgrebet skal være
proportionalt,
dvs. at formålet ikke kan
opnås med mindre indgribende midler.
Kontrolbestemmelsen:
Udgangspunktet for SKATs kontrolvirksomhed er at sikre, at skatte- og afgiftslovgivningen bliver overholdt, således at der sker korrekt afregning af skat, afgifter og tilskud.
Offentlige myndigheder har til opgave at sikre, at lovgivningen på området bliver overholdt. Derfor har de kontrolbeføjelser uden retskendelse. En udgående kontrol er et
tvangsindgreb, som skal følge reglerne i retssikkerhedsloven.
Retskendelse til et tvangsindgreb er en del af strafferetsplejen. Her skal der være konkret mistanke om et strafbart forhold, og så er det politiets opgave at efterforske.
4
L 28 - 2016-17 - Bilag 11: Præsentation anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget, fra Skatteministeriet
1699414_0005.png
Rækkefølgen i udbetaling af omkostningsgodtgørelse
Eventuelt aconto
udbetalinger med
forbehold for
eventuel
tilbagebetaling
Acontobeløb kan
nedsættes eller helt
afvises af SKAT
Ansøgning om
omkostnings-
godtgørelse
SKAT kan anmode
om yderligere
oplysninger
SKAT kan foretage
udgående kontrol
5
L 28 - 2016-17 - Bilag 11: Præsentation anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget, fra Skatteministeriet
1699414_0006.png
Advokatrådets kritikpunkter og svar på kritikpunkterne
Advokaterne er statsmagtens modpart og skal derfor
være beskyttet mod statsmagtens kontrol, specielt
udgående kontrol.
Advokaterne bryder deres tavshedspligt og
forpligtelse til at varetage klientens interesser ved at
give SKAT oplysninger.
Tavshedspligten er ikke absolut. En lovhjemlet
oplysningspligt er en legal begrænsning af
oplysningspligten.
Oplysningspligten skal være klart afgrænset, og det
er den: Alt regnskabsmateriale, herunder
korrespondance om salæraftaler og andre
oplysninger af økonomisk betydning for afregning
overfor klienten og ansøgning om
omkostningsgodtgørelse.
Der er og må ikke være tale om oplysninger om den
materielle skattesag.
6