Til lovforslag nr.
L 30
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Kirkeudvalget den 7. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning
(Dekorumkrav og obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre)
[af kirkeministeren (Bertel Haarder)]
1. Ændringsforslag
Kirkeministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 17. november 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Kirkeudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og kirkeministeren sendte den 1. juli 2016
dette udkast til udvalget, jf. KIU alm. del – bilag 38 (folke-
tingsåret 2015-16). Den 5. oktober 2016 sendte kirkemini-
steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Michael Hansen, Københavns Frikirke, og
Syvende Dags Adventistkirken.
Kirkeministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36 spørgsmål til kirkeministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af RV)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at der med lovforslaget indføres det så-
kaldte dekorumkrav (værdighedskrav), som gør, at religiøse
forkyndere ikke må opføre sig eller handle på en måde, der
gør disse uværdige til at udøve offentlig myndighed. Præster
i folkekirken er allerede omfattet af et ulovfæstet dekorum-
krav, som nu lovfæstes for alle religiøse forkyndere med vi-
elsesbemyndigelse. I forbindelse hermed indføres en be-
stemmelse om, at religiøse forkyndere, der forbryder sig
mod dekorumkravet, kan miste vielsesbemyndigelsen. End-
videre indføres et obligatorisk kursus i familieret, frihed og
folkestyre for alle de respektive trossamfunds forkyndere,
der vil have vielsesbemyndigelse.
Der er nogle, som har indvendt, at lovforslaget er et an-
slag mod ytrings- og religionsfriheden. § 67 i grundloven
handler netop om og betinger den meget udstrakte religions-
frihed. Her står der: »Borgerne har ret til at forene sig i sam-
fund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres
overbevisning,«, men så tilføjes det: »dog at intet læres eller
foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige
orden.« Den udstrakte religionsfrihed, der hersker i Dan-
mark, er netop begrænset af hensynet til sædeligheden (den
herskende moral) og den offentlige orden. S, DF, V, LA og
KF er af den overbevisning, at dekorumkravet netop skal
forstås i sammenhæng med hensynet til sædeligheden og
den offentlige orden. Altså at lovforslaget falder helt i tråd
med grundloven.
S, DF, V, LA og KF vil endvidere tage initiativ til, at
Kirkeudvalget sammen med kirkeministeren løbende følger
implementeringen af loven, herunder i hvilket omfang
AX019353