Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 0. januar 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. og straffeloven
(Styrket kontrol med udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste, herunder indførelse af underretningspligt, skærpet straf,
afsoning i fodlænke og særlig adgang til varetægtsfængsling, og ændring af klageadgang)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2017 og var
til 1. behandling den 23. november 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligudvalget. Udvalgets navn er den 12. de-
cember 2016 ændret til Udlændinge- og Integrationsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 7. oktober 2016 dette udkast til udvalget,
jf. UUI alm. del - bilag 9. Den 17. november 2016 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
[Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag. ]
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at re-
geringen med dette lovforslag lever op til sit erklærede mål:
at gøre tålt ophold så utåleligt som muligt. Forslaget vil
imidlertid næppe føre til, at flere personer på tålt ophold for-
lader Danmark.
På trods af de vilkår, som Folketingets Ombudsmand i
sin redegørelse fra december 2014 betegner som meget bela-
stende og begrænsende for grundlæggende livsførelse, lyk-
kes det meget sjældent at udsende personer, som har været
eller er på tålt ophold. Mennesker på tålt ophold er i risiko
for dødsstraf, tortur eller andre former for alvorlige menne-
skerettighedskrænkelser i oprindelseslandet. Der er altså ik-
ke noget mærkeligt i, at de stadig mere utålelige vilkår ikke
får folk til at rejse.
Man kan med rette sætte spørgsmålstegn ved, hvor stort
behovet er for at kunne lokalisere personer på tålt ophold,
fordi udsendelse pludselig bliver mulig. Af svaret på UUI
alm. del – spm. 861 (2015-16) fremgår, at det siden 1. janu-
ar 2011 i to tilfælde er lykkedes at tvangsudsende personer,
som har fået deres tålt ophold-status ophævet. Og i yderlige-
re ét tilfælde er en person udrejst frivilligt. Ifølge svaret er
yderligere én person frihedsberøvet med henblik på udsen-
delse. Endelig konstateres det i svaret, at »Der har ikke væ-
DokumentId
Journalnummer