Til lovforslag nr.
L 51
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om fuldbyrdelse af straf
m.v. og straffeloven
(Styrket kontrol med udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste, herunder indførelse af underretningspligt, skærpet straf,
afsoning i fodlænke og særlig adgang til varetægtsfængsling, og ændring af klageadgang)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2016 og var
til 1. behandling den 23. november 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligudvalget. Udvalgets navn er den 12. de-
cember 2016 ændret til Udlændinge- og Integrationsudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren sendte den 7. oktober 2016 dette udkast til udvalget,
jf. UUI alm. del — bilag 9. Den 17. november 2016 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til udlændinge- og inte-
grationsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har be-
svaret 13 af disse. De 2 resterende spørgsmål ventes besva-
ret inden 2. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget hilser stram-
ningerne velkommen.
Det er rimeligt med nye krav og regler målrettet gruppen
af udlændinge på tålt ophold.
DF har længe argumenteret for nye stramninger og frem-
satte derfor sammen med andre partier et beslutningsforslag,
der pålagde regeringen at undersøge mulighederne for at
stramme yderligere op. Herefter indgik en række partier en
aftale, som udmøntes med dette lovforslag.
DF støtter naturligvis lovforslaget, men understreger
samtidig, at der fortsat er behov for nye tiltag og stramnin-
ger, eksempelvis væsentlig bedre muligheder for at friheds-
berøve uønskede udlændinge, indtil de kan hjemsendes.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at re-
geringen med dette lovforslag lever op til sit erklærede mål:
at gøre tålt ophold så utåleligt som muligt. Forslaget vil
imidlertid næppe føre til, at flere personer på tålt ophold for-
lader Danmark.
På trods af de vilkår, som Folketingets Ombudsmand i
sin redegørelse fra december 2014 betegner som meget bela-
stende og begrænsende for grundlæggende livsførelse, lyk-
kes det meget sjældent at udsende personer, som har været
eller er på tålt ophold. Mennesker på tålt ophold er i risiko
for dødsstraf, tortur eller andre former for alvorlige menne-
skerettighedskrænkelser i oprindelseslandet. Der er altså ik-
ke noget mærkeligt i, at de stadig mere utålelige vilkår ikke
får folk til at rejse.
Man kan med rette sætte spørgsmålstegn ved, hvor stort
behovet er for at kunne lokalisere personer på tålt ophold,
fordi udsendelse pludselig bliver mulig. Af svaret på UUI
alm. del – spm. 861 (2015-16) fremgår, at det siden den 1.
AX019674