Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 91 Bilag 17
Offentligt
1706522_0001.png
Samråd i Folketingets Energi-, Forsynings- og Klima-
udvalg den 19. december vedr. ansøgninger på 1.660
MW under overgangsordning fra 2015
_____________________________________
Samrådsspørgsmål A
I Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg har Søren Egge
Rasmussen stillet ministeren følgende samrådsspørgsmål A:
Samrådsspørgsmål A:
”Ministeren anmodes om en drøftelse af lovforslaget.”
Energi-,
Forsynings-
og
Klimamini-
steriet
Stormgade
2-6
1470 Køben-
havn K
T: +45 3392
2800
E:
Side 1/8
L 91 - 2016-17 - Bilag 17: Talepapir fra samrådet den 19/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1706522_0002.png
Det talte ord gælder.
Ministerens svartale:
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil også gerne starte med at sige, at det ikke er en optimal ar-
bejdsbetingelse.
Jeg vil til gengæld også sige, at medarbejderne i Energi-, Forsy-
nings- og Klimaministeriet har arbejdet på højtryk – rent faktisk nat-
ten over – for at få disse ting bragt 100 pct. på plads. Der har været
brug for at indhente en række oplysninger.
Jeg beklager dybt, at det har taget tid, men der har været meget,
meget kort tid at arbejde i, og jeg må sige, at jeg har stor respekt for
den indsats, der er ydet – ikke mindst af de to, der sidder ved siden
af mig her (Kontorchef, Kasper Wrang og fuldmægtig, Jørn Kuhlen
Gullach red.), som ikke har sovet siden.
Bare lige så man er klar over, at vi er nødt til at være 100 pct. sikre
på, at de informationer, der bliver givet her, og det her bliver håndt e-
ret 100 pct. korrekt. Det er bare for at give udtryk for det. Jeg vil godt
beklage.
Jeg kender selv situationen, men jeg synes, det er vigtigt også at
understrege, at der er blevet gjort alt, hvad der var i vores magt for
at give informationerne, men også være sikker på at de informatio-
Side 2/8
L 91 - 2016-17 - Bilag 17: Talepapir fra samrådet den 19/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1706522_0003.png
ner, der blev givet og de oplysninger, der skulle indhentes ikke
mindst fra Energinet.dk, de var og er korrekte.
Omstændighederne har tvunget os til at handle hurtigt. Jeg håber, at
I alle har modtaget den redegørelse, som jeg har oversendt til ud-
valget her for kort tid siden. Jeg forventer ikke, at I har kunnet nå at
orientere jer i redegørelsen, så jeg vil gerne sørge for at gennemgå
hovedpointerne i min samrådstale.
Sagen er, at Energinet.dk har modtaget et meget stort antal ansøg-
ninger på en overgangsordning for sol. Det nævnte jeg på talersto-
len i fredags under 2. behandlingen af L 91.
Lad mig starte med at forklare lidt baggrund om overgangsordningen
for sol. Jeg vil også gerne forklare sammenhængen til den støtte-
ordning til sol, som vi lukkede med hastelovningen den 3. maj 2016.
Men først: Hvem er det, der kan modtage støtte under støtteordnin-
gen for sol, hvor disse mange ansøgninger pludseligt er kommet
ind?
Støtteordningen blev oprettet i 2015, da man ændrede ansøgnings-
proceduren for bl.a. 60-40-ordningen til solceller. Der blev lavet en
ansøgningsprocedure, hvor ansøgerne fremadrettet skulle have et
tilsagn, før de påbegyndte deres projekt inden 1. juli 2015.
Der blev i den forbindelse oprettet en overgangsordning for de per-
soner, som havde handlet i tillid til den tidligere gældende lov, og
som allerede havde påbegyndt et projekt.
Side 3/8
L 91 - 2016-17 - Bilag 17: Talepapir fra samrådet den 19/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1706522_0004.png
For at få støtte under overgangsordningen, skal man opfylde følgen-
de krav:
Ansøgeren skal have påbegyndt sit projekt inden 1. juli 2015. Det-
te er vigtigt, så jeg gentager: Der er tale om projekter påbegyndt
inden 1. juli 2015.
Nettilslutningen skal være sket efter den 1. januar 2016.
Det forhold, at anlægget først er nettilsluttet efter 1. januar 2016,
skal ikke kunne tilregnes ejeren af anlægget.
Der kan være tale om forhold som pludselig opstået mangel på
fysiske komponenter til tilslutningen eller lignende uforudsete for-
hold, som gør, at nettilslutning ikke kan nås. Det kan også være
forhold som lang behandlingstid for en klage til Naturklagenæv-
net. Det afgørende er, om der efter Energinet.dk’s vurdering er ta-
le om forhold, som ikke kan tilregnes ejeren af anlægget. Det kan
også være lang sagsbehandlingstid i kommunen.
Lad mig så forklare sammenhængen til den støtteordning til sol, som
Folketinget ophævede med hastebehandlingen den 3. maj 2016.
Den ophævede støtteordning blev oprettet i 2015, da man ændrede
ansøgningsproceduren for bl.a. 60-40-ordningen til solceller. Der
gjaldt for denne tilsagnsordning, at ansøgerne skulle have et tilsagn,
før de påbegyndte deres projekt.
Lidt firkantet sagt kan jeg forklare forskellen med, at vi i maj 2016
lukkede den tilsagnsordning, der gjaldt for projekter, som ikke var
Side 4/8
L 91 - 2016-17 - Bilag 17: Talepapir fra samrådet den 19/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1706522_0005.png
påbegyndt, og hvor man derfor skulle søge om tilsagn først. Om-
vendt gælder overgangsordningen for projekter, der var påbegyndt
før 1. juli 2015.
Lad mig nu forklare om de ansøgninger, der er kommet ind på over-
gangsordningen. Energinet.dk oplyste i fredags til mit ministerium, at
man pr. 15. december 2016 havde modtaget 44 ansøgninger sva-
rende til ca. 1.660 MW på overgangsordningen fra 2015 vedrørende
60-40-ordningen til solcelleanlæg. Det skal sammenholdes med, at
der i forvejen kun er truffet positive afgørelser på overgangsordnin-
gen for 7,9 MW.
Jeg har tilsendt en redegørelse til udvalget, der nærmere forklarer
omstændighederne om de ca. 1.660 MW. Jeg vil også gerne her
knytte nogle ord til ansøgningerne.
Lad mig dog først understrege, at jeg på ingen måde har mulighed
for at påvirke sagsbehandlingen i Energinet.dk. Der er et armslæng-
deprincip til Energinet.dk, og så længe der er et lovgrundlag at ad-
ministrere efter, er Energinet.dk forpligtet til at følge dette. Så jeg
må, kan og vil ikke påvirke sagsbehandlingen.
Energinet.dk har søndag den 18. december 2016 oplyst følgende til
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet om de 44 ansøgninger, der
er kommet fra en enkelt ansøger:
1. Der er 25 ansøgninger svarende til 1.037 MW. I disse sager er
der intet nyt. Energinet.dk forventer, at ny sagsbehandling vil
føre til afvisning af ansøgningerne.
Side 5/8
L 91 - 2016-17 - Bilag 17: Talepapir fra samrådet den 19/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1706522_0006.png
2. Der er ny dokumentation i 3 sager, hvor ansøger har ansøgt
kommunen i 2016 svarende til 108 MW. Denne dokumentation
ændrer ikke på Energinet.dks vurdering af, at ansøgningerne
skal afvises.
3. Der er fremkommet ny dokumentation i 16 sager, svarende til
508 MW. Denne dokumentation skal nærmere vurderes, før
der kan træffes afgørelse. Energinet.dk har tidligere forholdt
sig til lignende dokumentation i en vejledende udtalelse, hvor
konklusionen var, at betingelserne for opnå pristillæg ikke var
opfyldt. Det er derfor på det foreliggende grundlag Energi-
net.dk’s vurdering, at den ny dokumentation i de 16 sager hel-
ler ikke vil opfylde betingelserne for at opnå pristillæg. Det kan
dog ikke udelukkes, at der ved yderligere sagsbehandling
fremkommer nye vinkler eller nyt i sagerne, der kan påvirke
sagernes udfald.
Så kort fortalt: Vi har ikke sikker viden om, hvorvidt der vil blive truf-
fet afgørelse om pristillæg i disse sager, og det gør mig bekymret.
Jeg kan oplyse, at Energinet.dk også har forklaret, at samtlige an-
søgninger omhandlende de ca. 1.660 MW kommer fra én aktør. Der
kan ikke oplyses om navnet på aktøren og der kan ikke gås nærme-
re ind i sagsbehandlingen på grund af armslængdeprincippet.
Hvis ansøgningerne opfylder kriterierne for at være omfattet af over-
gangsordningen, er Energinet.dk under de nuværende regler forplig-
tet til at træffe en afgørelse, der betyder, at ansøger får ret til pristil-
lægget.
Side 6/8
L 91 - 2016-17 - Bilag 17: Talepapir fra samrådet den 19/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1706522_0007.png
Såfremt ansøgningerne vil være berettiget til at opnå pristillæg efter
overgangsordningen, og Energinet.dk træffer en afgørelse inden
årsskiftet, vil anlæggene og støtten ikke blive ramt af den suspensi-
on, der foreslås med L91.
[Støtteudgiften til 1.660 MW sol]
Jeg vil også gerne kort forklare hvilken støtte, der ydes til solcellean-
læg på overgangsordningen. Godkendte anlæg på overgangsord-
ningen vil modtage et pristillæg, som fastsættes således, at støtten
og markedsprisen på el tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i 10 år efter
nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de efterfølgende 10 år.
Da støttebehovet er afhængigt af elprisen, er der stor usikkerhed om
det reelle støttebehov, da det afhænger af udviklingen i elpriserne.
Det samlede skøn over støtteudgiften, hvis alle ansøgningerne sva-
rende til 1.660 MW godkendes, er groft estimeret til at udgøre ca.
4,5 mia. kr. over støtteperioden. Der er stor usikkerhed om skønnet.
Støtteudgiften vil ikke påvirke opkrævningen af PSO. Det skyldes, at
al støtte til fremstilling af elektricitet fra solceller finansieres over f i-
nansloven.
Hvor står vi så henne politisk med denne sag? Vi har tidligere op-
hævet en støtteordning til sol på grund af uhørt store ansøgninger,
og spørgsmålet er, om vi bliver nødt til at gøre det igen.
Jeg synes det er en svær beslutning. Det vil jeg gerne indrømme.
Side 7/8
L 91 - 2016-17 - Bilag 17: Talepapir fra samrådet den 19/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1706522_0008.png
På den ene side er der risikoen for en enorm ekstraudgift ved støt-
teordningen. 1.660 MW koster 4,5 mia. kr. Og hvis det er langt min-
dre, som måtte blive realiseret, er der fortsat tale om en udgift langt
ud over forventet. En ufinansieret udgift. Meldingen fra Energinet.dk
var: ” Det kan dog ikke udelukkes, at der ved yderligere sagsbe-
handling kommer nye vinkler eller nyt i sagerne, der kan påvirke sa-
gernes udfald.” Det kan vi ikke sidde overhørig. Det vil være uan-
svarligt.
Omvendt er jeg godt klar over, at der er tale om et indgribende æn-
dringsforslag. Der kan være en række personer, som før 1. juli 2015
har investeret i tiltro til gældende regler, og som derfor vil blive øko-
nomisk belastet ved ændringsforslaget. Det ærgrer mig. Og jeg skal
være den første til at beklage det.
Jeg håber samlet set, at I er enige med mig i, at der er behov for at
fremsætte et ændringsforslag, som suspenderer overgangsordnin-
gen for sol hurtigst muligt.
Vi må efterfølgende i begyndelse af det nye år tage stilling til, hvad
der skal ske med overgangsordningen. Jeg kan godt se for mig, at vi
genanmelder ordningen til EU-Kommissionen, men det er med den
klare forudsætning, at der skabes et loft over ordningen. Der skal
dæmmes op for en ukontrolleret udbygning på området. Det kan
godt være, at vi så i givet fald må lave et nyt lovforslag, men det må
vi se på.
Tak for ordet.
Side 8/8