Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 91 Bilag 3
Offentligt
1693754_0001.png
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi
Kontor/afdeling
Center for Energiressourcer
Dato
28. november 2016
J nr.
2015-5549
lin/sbp/mlhe
Udkast til lovforslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Midlertidig suspension af støtteordninger og indsættelse af loft for støtte til visse
anlæg) har været udsendt i ekstern høring fra den 18. november til den 23.
november 2016.
Udkastet er inkorporeret i lovforslag L 91 lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi (Kommunal indsigelsesret, udvidelse af køberetsordningen og den
grønne ordning, pristillæg og afregningsvilkår for havvindmølleparkerne Vesterhav Syd,
Vesterhav Nord og Kriegers Flak samt midlertidig suspension af støtteordninger og
indsættelse af loft for støtte til visse anlæg) fremsat den 18. november 2016.
Energistyrelsen har modtaget 21 høringssvar.
Følgende parter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:
Danske Solcelleforening, TEKNIQ, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,
VedvarendeEnergi, Green Ways, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Energi,
Landbrug & Fødevarer, Andersen Partners, Viasol A/S, Arbejdsgiverne, Anders
Ztorm.
Følgende parter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
lovforslaget: Banedanmark, HNM, Realkreditforeningen, Dansk Gas Distribution,
Aalborg Universitet og CO-industri.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriets bemærkninger (i kursiv). Ønskes detaljerede
oplysninger om svarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar.
Efter høringen er der udarbejdet et ændringsforslag til lovforslaget.
A. Midlertidig suspension af ordninger.
Energistyrelsen
Dansk Solcelleforening, Arbejdsgiverne og TEKNIQ finder det uheldigt, at reglerne
for etablering af solcelleanlæg igen ændres med kort frist. Ændringerne vil føre til,
Amaliegade 44
1256 København K
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/7
L 91 - 2016-17 - Bilag 3: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693754_0002.png
at mange borgere den 1. januar 2017 vil have anskaffet et solcelleanlæg i tillid til
gældende lov, som de ikke vil kunne få tilsluttet i henhold til de regler, der var
gældende på bevillingstidspunktet.
Dansk Solcelleforening anbefaler, at de personer, der rettidigt har søgt og fået
tilsagn om tilskud til solceller, kompenseres, så usikkerheden omkring økonomien i
deres solcelleanlæg manes i jorden, og at der informeres om muligheden for fortsat
at benytte nettomålingsordningen uden forhøjet afregning.
TEKNIQ anbefaler, at det gøres muligt for anlæg med tilsagn inden 31. december
2016 at ansøge om endeligt tilskud på et senere tidspunkt efter EU-godkendelse.
Arbejdsgiverne anbefaler, der dispenseres vedr. færdiggørelsestidspunkt for, de
der har søgt og fået tilsagn.
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller er af den opfattelse, at anlæg under
overgangsordningerne, jf. lov nr. 744 af 1. juni 2015 § 7 stk. 5, som er påbegyndt
inden 1. juli 2015, og hvor nettilslutning ikke er opnået inden 1. januar 2017 pga.
forhold, som ikke kan tilregnes ejeren, ikke kan være omfattet af
suspensionsbestemmelserne. Brancheforeningen er af den opfattelse, at støtten
ikke kan være i konflikt med EU-Kommissionens tidsbegrænsning af støtten, fordi
anlæggene vil blive finansieret over finansloven.
Danmarks Vindmølleforening støtter ikke forslaget om at suspendere
støtteordninger. Vindmølleforeningen kritiserer, at ordningen ikke allerede i
forbindelse med den tidligere godkendelse er anmeldt for en længere periode. På
den baggrund kunne ordningerne naturligt have været renotificeret i forbindelse
med indførslen af 1 MW puljen for 2016-2019. Den korte tid til at reagere skaber
unødig og omfattende usikkerhed blandt ejere og fabrikanter af husstandsmøller.
Meget få kan nå at blive nettilsluttet inden for de næste 5 uger.
Grundet den helt exceptionelt korte tidsfrist for høringsvar har Vindmølleforeningen
ikke haft den fornødne tid til at undersøge forslagets fulde konsekvenser.
Vindmølleforeningen henviser til en række konkrete sager og anfører, at det ikke
tydeligt fremgår af høringsmaterialet, om ordningerne for disse
husstandsmølleprojekter samt husstandsmøller opstillet under tidligere ordninger vil
være omfattet af lovforslaget, og i givet fald i hvilket omfang de vil blive påvirket.
Danmarks Vindmølleforening opfordrer derfor kraftigt til, at konsekvenserne af
forslaget tydeliggøres, og at den videre proces i forhold til EU m.v. beskrives.
Dansk Energi har forståelse for den midlertidige suspension for at undgå senere
krav om tilbagebetaling af støtte. Det er dog beklageligt, at løsningen ikke er fundet
tidligere, og at suspensionen ikke kun gælder udbetaling af støtte, men også
Side 2/7
L 91 - 2016-17 - Bilag 3: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693754_0003.png
afgørelse om støtte. Specielt fordi ordningerne renotificeres og forventes godkendt
af EU-Kommissionen.
Green Ways anfører, at det er under al kritik, at man er nået dertil, hvor suspension
af reglerne er nødvendig. Green Ways peger på potentielt spildt arbejde hos
virksomheder og privatpersoner og mener derfor, at det bør indføres i loven, at
staten bliver erstatningspligtig for de tab virksomheder og privatpersoner måtte lide.
I lyset af at Green Ways finder, at det skal pålægges at genindføre samtlige
suspenderede regler, skal der gives mulighed for, at sagsbehandlingen kan
fortsætte uændret under suspensionen, så alt kan blive godkendt hurtigt, når
renotificeringen foreligger. Endeligt bør man være opmærksom på, at der kan være
tidsfrister i anden lovgivning, som ikke er omfattet af suspensionen, som bør
tidsforskydes som følge af suspensionen.
VedvarendeEnergi anfører, at det er uklart i bemærkningerne til lovforslaget om
suspensionen kun har betydning for nye tilsagn, eller om det også gælder for
projekter, som har fået tilsagn, men som ikke er nettilsluttet pr 1. januar 2017.
Denne usikkerhed bør fjernes. VedvarendeEnergi mener, at den eneste rimelige
løsning vil være, at suspensionen ikke gælder for anlæg, der er allerede har fået
tilsagn om støtte.
Landbrug og Fødevarer tager muligheden for midlertidig suspension til efterretning,
ud fra den forståelse at alene nye anlæg (midlertidigt) ikke kan omfattes af
ordningerne. Energistyrelsen bedes således bekræfte, at eksempelvis
husstandsmøller eller små biogasanlæg, der er nettilsluttede i dag og modtager
støtte i henhold til de gældende regler, fortsat vil modtage denne støtte efter
forslagets ikrafttræden.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen anerkender kritikken og utilfredsheden med, at støtteordningerne
ikke er blevet renotificeret tidligere, så den foreslåede mulighed for suspension
kunne være undgået. Arbejdet med den fremtidige finansiering af støtte til
vedvarende energi har været mere tidskrævende end forventet. Det har derudover
været vurderingen, at Europa-Kommissionen ikke ville godkende en forlængelse af
støtteordningerne, før finansieringsproblematikken var løst. Energistyrelsen
beklager, at der ikke tidligere er informeret om konsekvenser og procedurer i
forbindelse med udløb af statsstøttegodkendelserne.
For så vidt angår tidsfrister, skal Energistyrelsen bemærke, at der i lovforslaget
udelukkende indgår de tidsfrister, der vedrører de konkrete bestemmelser.
Energistyrelsen bemærker, at Europa-Kommissionens afgørelser er
tidsbegrænsede, og uanset at den fremtidige finansiering af støtte til vedvarende
Side 3/7
L 91 - 2016-17 - Bilag 3: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693754_0004.png
energi er løst, vil der skulle ske renotifikation, som anført i lovforslaget. Denne
renotifikation vil blive iværksat hurtigst muligt.
Energistyrelsen bemærker, at spørgsmålet om ekspropriation indgår i
bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser. Det fremgår heraf, at det
må bero på en konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde foreligger
ekspropriation. Er indgrebet ekspropriativt, vil den pågældende have krav på
erstatning i medfør af grundlovens § 73. Kravet på erstatning må i mangel af
enighed rejses ved domstolene.
Energistyrelsen bemærker, at der efter fremsættelsen af lovforslaget er foretaget
en nærmere afdækning af de berørte ordninger, og på den baggrund vil ministeren
fremsætte et ændringsforslag efter 1. behandlingen af det fremsatte forslag.
Energistyrelsen kan oplyse, at det fremsatte lovforslag ikke vil berøre anlægsejere,
der allerede er nettilsluttet og modtager støtte. Det kan ligeledes oplyses, at
anlægsejere, der har modtaget tilsagn før den 31. december 2016, vil kunne
ansøge om udbetaling af støtten efter den 1. januar 2017.
Energistyrelsen skal ligeledes bemærke, at der vil blive offentliggjort information på
Energistyrelsens og Energinet.dk’s hjemmesider, så anlægsejere kan se, om de
bliver berørt og i givet fald hvordan.
B. Loft over støtte til visse anlæg
Danmarks Vindmølleforening er stærkt kritisk overfor forslaget om retroaktivt at
fastsætte et loft for støttens størrelse for visse støtteordninger. Det er lovgivning
med tilbagevirkende kraft og ifølge Dansk Vindmølleforening i strid med EU-
Kommissionens retningslinjer for medlemslandenes design af støtteordninger, hvor
af det fremgår, at medlemslande, der reformerer deres støtteordninger, bør
”forpligtes til at undgå reformer, der ændrer afkastet på allerede foretagne
investeringer, og dermed underminerer investorernes legitime forventninger”.
Dansk Energi finder, at det er en fornuftig fremgangmåde at indsætte et loft for
støtte til visse anlæg, fordi dette giver mulighed for at kunne statsstøtteanmelde
ordningerne efter den generelle gruppefritagelsesforordning således, at der vil
kunne tildeles støtte til nye anlæg fra den 1. januar 2017.
Green Ways finder, at det vil være hensigtsmæssigt at komme med vejledning eller
retningslinjer i lovbemærkningerne om definition af skillelinjen imellem et eller flere
projekter.
Anders Ztorm anfører, at Solenergi Danmark II ApS har ca. 1,5 GW projekter jf. lov
744 af 1. juni 2015 § 7, stk. 5, som p.t. ligger i Energiklagenævnet. Andres Ztorm er
Side 4/7
L 91 - 2016-17 - Bilag 3: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693754_0005.png
af den opfattelse, at Energinet.dk i maj har fejlbehandlet dispensationsansøgninger
om disse sager. For så vidt angår det loft på 15 mio. euro, som foreslås i
lovforslaget, bemærker Anders Ztorm, at hans projekter består af enheder på 400
kW, som bør ses som individuelle projekter, selv om de f.eks. er opført på samme
matrikel. I lovgivningen bør der tages højde for, at Solenergi Danmark først får
godkendt dispensationsansøgninger i 2017, så der efterfølgende kan ske tilslutning
og opnås 40/60-tariffen. Alt andet vil være ekspropriation og kan kun ske mod fuld
erstatning.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at kravet om et loft for den samlede støtte pr.
virksomhed pr. projekt på et beløb svarende til 15 mio. euro følger af den generelle
gruppefritagelsesforordning. Med denne præcisering for tildeling af støtte vurderes
den generelle gruppefritagelsesforordning at kunne anvendes til genanmeldelse af
de eksisterende ordninger. Støtteloftet vil finde anvendelse for tildeling af støtte til
nye anlæg fra den 1. januar 2017 og senere. Dog vurderes det ikke muligt at
genanmelde overgangsordningerne i medfør af den generelle
gruppefritagelsesforordning. Overgangsordninger vil skulle renotificeres i medfør af
Europa-Kommissionens Retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi
2014-2020.
For så vidt angår konkrete projekter varetages sagsbehandlingen af Energinet.dk.
Energistyrelsen kan således ikke kommentere på konkrete sager eller projekter,
der p.t. behandles i Energiklagenævnet.
C. Solceller inden for 20 MW puljen
Viasol A/S finder det problematisk, at der nu skal ansøges om nettilslutning hos
netselskab, installeres anlæg, nettilsluttes og færdigmeldes og endeligt ansøges
om endelig godkendelse og opnå denne godkendelse inden udgangen af 2016.
Installationsprogrammet er allerede tidspresset i vintermånederne, og man er
afhængig af sagsbehandlingstiden hos Energinet.dk. Hvis anlæggene ikke kan
installeres senere, vil det medføre økonomiske tab for aktørerne i solcellebranchen.
Det er derfor kritisabelt, at man ikke har handlet rettidigt.
Andersen Partners har afgivet høringsvar som advokat for en række selskaber,
som ultimativt ejes af Pure & Better Energy ApS. Klienten har efter VE-lovens § 47,
stk. 7 fået tilsagn til en række konkrete anlæg.
I tilsagnene fra april 2016 fremgår, at anlæggene skal være nettilsluttet 2 år efter
afgivelse af tilsagn. Andersen Partners bemærker, at muligheden for suspension
ikke er indsat i tilsagnene fra Energinet.dk, og at suspensionen, hvis den
gennemføres, vil påføre klienten tab på mere end 110 mio. kr. Hvis muligheden for
Side 5/7
L 91 - 2016-17 - Bilag 3: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693754_0006.png
suspension af støtte skulle blive vedtaget, vil klienten være berettiget til erstatning
for det lidte tab hos Energinet.dk.
Andersen Partners henstiller til, det bliver præciseret i lovforslaget, at
suspensionsadgangen ikke kommer til at omfatte anlæg, hvor der er meddelt
tilsagn, men hvor der blot endnu ikke er sket nettilslutning, og dermed endnu ikke
er påbegyndt udbetaling af støtte.
Viasol A/S anmoder om, at de 20 MW puljer, som var planlagt fra 2013-17, men
kun EU-godkendt til og med 2016, inddrages i lovforslaget, så de kan godkendes af
EU fra 2017 og frem. Puljerne er ikke udtømt, og Viasol A/S ser gerne, at de gamle
ikke-udnyttede puljer videreføres, og der tilføres 20 MW yderligere i henholdsvis
2017 og gerne 2018 også.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen bemærker, at anlægsejere, der har modtaget tilsagn inden
udgangen af 2016 ikke berøres det fremsatte lovforslag. Disse anlægsejere kan
søge om støtte efter den 1. januar 2017.
Energistyrelsen bemærker endvidere, at puljen på 20 MW efter loven udløber med
udgangen af 2017.
D. Kommende EU-godkendelse af ordningerne
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller hilser det velkomment, at regeringen
påtænker at anmelde støtte til husstandsvindmøller under gruppefritagelses-
forordningen. Brancheforeningen frygter dog en langstrakt statsstøttesag.
Brancheforeningen har to ønsker til statsstøtteanmeldelsen under
gruppefritagelsesforordningen:
At der i anmeldelsen tilstræbes at det er muligt at opnå en normal forrentning af
den investerede kapital på 10 %. Brancheforeningen vil i den forbindelse gerne
indgå i dialog med Energistyrelsen.
At støtteanmeldelsen ikke begrænses til 1 MW om året, så godkendelsen ikke
vil forhindre, at loftet på 1 MW efterfølgende hæves.
Green Ways opfordrer til, at Folketinget påser, at de nødvendige ressourcer stilles
til rådighed til at få en aftale på plads med EU og til sagsbehandlingen i
Energinet.dk.
Endvidere finder Green Ways, at Energistyrelsen skal pålægges løbende at
orientere om EU-sagen på hjemmesiden, og komme med et estimat på tiden, før
lovgivningen kan forventes at være renotificeret.
Side 6/7
L 91 - 2016-17 - Bilag 3: Supplerende høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1693754_0007.png
Landbrug og Fødevarer anfører, at da der er tale om tidligere godkendte ordninger,
og da PSO-aftalen skønnes at være i overensstemmelse med EU-Kommissionens
ønsker, bør renotificeringen af ordningerne være kort.
Energistyrelsens bemærkninger:
Energistyrelsen skal bemærke, at anmeldelsesprocessen er mere smidig i medfør
af den generelle gruppefritagelsesforordning end renotificering i medfør af Europa-
Kommissionens Retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-
2020. Som det fremgår af lovforslaget, er de krav, der i øvrigt stilles under den
generelle gruppefritagelsesforordning, allerede fastsat eller vil kunne fastsættes på
bekendtgørelsesniveau. Ændringerne skal være indarbejdet, inden forlængelserne
kan træde i kraft og anmeldes til Europa-Kommissionen.
Energistyrelsen tager i øvrigt de anførte bemærkninger til efterretning.
Side 7/7