Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 91 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag stillet den xx. december 2016
Ændringsforslag
til Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(Kommunal indsigelsesret, udvidelse af køberetsordningen og den grønne ordning, pristillæg og
afregningsvilkår for havvindmølleparkerne Vesterhav Syd, Vesterhav Nord og Kriegers Flak samt
midlertidig suspension af støtteordninger og indsættelse af loft for støtte til visse anlæg)
Af energi-, forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Til § 1
Af energi-, forsynings- og klimaministeren:
X)
Nr. 1 udgår.
[Lovteknisk ændring af bemyndigelse til at fastsætte regler om udbetaling fra støtteordninger]
X)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 22 b, stk. 3,
ændres »Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget« til:
»Et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af Folketingsudvalg om en kommunalbestyrelses indsigelse]
Nyt kapitel
X)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
01) Efter kapitel 6 indsættes:
»Kapitel 6 a
Midlertidig suspension af visse støtteordninger
§ 56 a.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan efter forelæggelse for et af Folketinget nedsat
udvalg fastsætte regler om, at der ikke kan træffes afgørelse om støtte eller udbetaling af støtte efter
overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi, medmindre overgangsordningen er gjort forenelig med EU’s statsstøtteregler,
herunder at Europa-Kommissionen har godkendt overgangsordningen i det omfang, dette måtte
være nødvendigt, eller indtil der træffes beslutning om at lukke overgangsordningen for tilgang af
nye anlæg.«
[Bemyndigelse til at fastsætte regler om udbetaling fra støtteordninger]
L 91 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Til § 3
X)
I
stk. 3,
affattes 1. pkt. således:
»§ 22 b, og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af vedvarende energi som indsat ved denne lovs §
1, nr. 10 og 11, finder ikke anvendelse for ansøgninger om forundersøgelsestilladelse modtaget før
lovens ikrafttræden.«
[Lovteknisk præcisering]
X)
Stk. 4, 1. og 2. pkt.,
affattes således:
»Kommunebestyrelsen kan gøre indsigelse mod, at der gives etableringstilladelse efter § 25 i lov
om fremme a vedvarende energi på baggrund af en forundersøgelsesrapport, der er stillet til
rådighed efter § 24, stk. 4, i lov om fremme af vedvarende energi, hvis ansøgningen om
forundersøgelsestilladelse er modtaget før lovens ikrafttræden, og ansøgningen om
etableringstilladelse på baggrund af forundersøgelsesrapporten er modtaget efter lovens
ikrafttræden. § 22 b, stk. 2 og 3, samt § 23, stk. 4, 3. pkt., som indsat ved denne lovs § 1, nr. 10 og
11, finder tilsvarende anvendelse for indsigelse efter denne bestemmelse.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. X
Det foreslås, at § 1, nr. 1, i lovforslag L 91 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi
(kommunal indsigelsesret, udvidelse af køberetsordningen og den grønne ordning, pristillæg og
afregningsvilkår for havvindmølleparkerne Vesterhav Syd, Vesterhav Nord og Kriegers Flak samt
midlertidig suspension af støtteordninger og indsættelse af loft for støtte til visse anlæg) udgår.
Ændringen skal ses i sammenhæng med ændringsforslagets nr. X, hvorved der indsættes et nyt
selvstændigt kapitel 6 a om midlertidig suspension af visse støtteordninger, der er omfattet af en ny
bestemmelse i § 56 a.
Ændringen sker af retssystematiske grunde, idet den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse ikke
vedrører spørgsmålet om lovens anvendelsesområde, der reguleres efter lovens § 2.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslags nr. 10 indeholder en ny bestemmelse i § 22 b, stk. 3, Hvorefter Energi-,
Forsyning- og Klimaudvalget skal orienteres om kommunalbestyrelsens indsigelse, inden energi-,
forsynings- og klimaministeren giver tilladelse til forundersøgelser efter VE-lovens § 23, stk. 4, jf. §
22. Da det er Folketinget, der beslutter, hvilke udvalg der har hvilket ressort, er det
L 91 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
hensigtsmæssigt, at benævne det udvalg som efter reglen skal orienteres om indsigelse som et af
Folketinget nedsat udvalg.
Til nr. 3
Bemærkninger til nyt kapitel
Til nr. 01:
Det foreslås at indsætte et selvstændigt kapitel 6 a om midlertidig suspension af visse
støtteordninger med en ny bestemmelse i § 56 a, der angiver en bemyndigelse for energi-,
forsynings- og klimaministeren til at fastsætte regler om, at der ikke kan træffes afgørelse om støtte
eller udbetaling af støtte i medfør af § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslagets nr. 3, hvorefter den foreslåede ændring af
VE-lovens § 2 udgår. Samtidig præciseres indholdet i og rækkevidden i forhold til den tidligere
foreslåede bestemmelse.
Af den foreslåede
§ 56 a
fremgår, at energi-, forsynings- og klimaministeren efter forelæggelse for
et af Folketinget nedsat udvalg kan fastsætte regler om, at der ikke kan træffes afgørelse om støtte
eller udbetaling af støtte efter overgangsordninger omfattet af § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni
2015, medmindre den pågældende overgangsordning er gjort forenelig med EU’s statsstøtteregler,
herunder at Europa-Kommissionen har godkendt overgangsordningen i det omfang, dette måtte
være nødvendigt, eller indtil der træffes beslutning om at lukke overgangsordningen for tilgang af
nye anlæg, hvor Energinet.dk ikke har truffet afgørelse inden udgangen af 2016.
Den foreslåede regel om bemyndigelse til at fastsætte regler om midlertidig suspension af
overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 vedrører støtteordninger, der er
omfattet af Europa-Kommissionens afgørelse af 24. oktober 2014 vedr. statsstøttesag SA.36204
(2013/N) støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende energianlæg og afgørelse af 28. oktober 2014
vedr. statsstøttesag SA.37122 støtte til husstandsvindmøller og havvindmøller med et
forsøgselement. Afgørelserne er efterfølgende blevet korrigeret af Europa-Kommissionen den 18.
december 2014.
Den foreslåede ændring omfatter fremstilling af elektricitet fra solceller, andre VE-teknologier, bl.a.
bølgekraft, små biogasanlæg op til og med 6 kW, små biomasseanlæg op til og med 6 kW samt
husstandsvindmøller omfattet af overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, som
knytter sig til disse støtteordninger.
Den foreslåede ændring har til formål at sikre, at ministeren kan fastsætte regler om at suspendere
overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, og derved sikre at
overgangsordningen er i overensstemmelse med EU-retten.
L 91 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Europa-Kommissionens statsstøtteafgørelser, SA.36204 og SA.37122, er tidsbegrænsede til og med
2016 og skal genanmeldes, når der er fundet en traktatmedholdelig finansiering af
støtteordningerne. Europa-Kommissionens afgørelser er altid tidsbegrænsede. Tidsbegrænsningen
har som konsekvens, at der ikke vil kunne tildeles støtte efter statsstøttegodkendelsens udløb til nye
anlæg, som ønskes omfattet af ordningen, uden at tilsidesætte Europa-Kommissionens
statsstøttegodkendelse. Det understreges, at statsstøttegodkendelsernes tidsbegrænsning gælder,
uanset om den måtte fremgå af den danske lovgivning. Det skyldes, at det uanset lovens ordlyd ikke
efter EU-retten er muligt at opnå en bedre retsstilling end den, som følger af Europa-
Kommissionens afgørelser om statsstøtte.
Det forudsættes, at energi- forsynings- og klimaministeren udnytter bemyndigelsen til at fastsætte
regler, som indebærer, at der ikke vil kunne tildeles støtte til nye anlæg, hvor Energinet.dk ikke har
truffet afgørelse inden udgangen af 2016, med mindre overgangsordningen godkendes af Europa-
Kommissionen.
I forhold til § 1, nr. 1, i lovforslag L 91 medtages den foreslåede regel i § 2, stk. 7, nr. 1 og 3, ikke.
Efter lovforslagets fremsættelse er der foretaget en nærmere udredning af de omfattede
støtteordninger. Denne udredning har haft til hensigt at afdække, hvornår anlægsejere anses for at
have fået tildelt støtte under de berørte støtteordninger, og om tildelingen af støtte kan anses for at
være tildelt inden for godkendelsesperioden i de to statsstøttegodkendelser og dermed i
overensstemmelsen med de statsstøtteretlige regler.
På baggrund af udredningen findes det ikke nødvendigt at genanmelde overgangsordningerne i
medfør af lov nr. 900 af 4. juli 2013 og § 7, stk. 6, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, der vedrører anlæg
omfattet af overgangsordningerne i lov nr. 900 af 4. juli 2013, idet disse personer må antages at
have et retskrav på tidspunktet, hvor ansøgeren opfyldte betingelserne for støtte.
Det betyder, at der heller ikke er behov for at udstede regler om suspension af disse
overgangsordninger.
Regeringen har med opbakning fra forligskredsen valgt, at støtteordningerne nævnt i den foreslåede
regel i § 2, stk. 7, nr. 1, anmeldes i medfør af den generelle gruppefritagelsesforordning således, at
nye anlæg kan tildeles støtte efter støtteordninger fra den 1. januar 2017.
På den baggrund foreslås det, at disse støtteordninger samt overgangsordninger udgår af § 1, nr. 1, i
lovforslag L 91, og at ændringsforslaget kun medtager overgangsbestemmelsen i § 7, stk. 5, i lov nr.
744 af 1. juni 2016, som skal anmeldes til Europa-Kommissionen.
Endelig er bestemmelsen præciseret i forhold til, at suspensionen kun ophæves, såfremt
overgangsordningen er gjort forenelig med EU’s statsstøtteregler, herunder Europa-Kommissionen
har godkendt overgangsordningen i det omfang, dette måtte være nødvendigt. Præciseringen
foreslås med henblik på at undgå, at potentielle støttemodtagere agerer i forventning til, at
L 91 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
suspensionen som givet bliver ophævet. Suspension af overgangsordningen kan kun ophæves,
såfremt Europa-Kommissionen godkender ordningen helt eller delvist. Godkender Europa-
Kommissionen ikke ordningen helt eller delvis, vil overgangsordningen skulle ophæves eller
ændres ved lov i overensstemmelse med Europa-Kommissionens afgørelse.
Det betyder, at potentielle støttemodtagere ikke vil kunne støtte ret på en forventning om, at
suspensionen kun er midlertidig. Det skyldes, at det uanset lovens ordlyd ikke er muligt at opnå en
bedre retsstilling end den, som følger af Europa-Kommissionens afgørelser om statsstøtte. Der
henvises i det hele til lov nr. 744 af 1. juni 2015 og forarbejderne hertil, som indeholder en
redegørelse for de bagvedliggende statsstøttegodkendelser (forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi, lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser og lov om elforsyning, Folketingstidende 2014-2015 (1. samling), tillæg A, L
163 som side 7-8).
Godkender Europa-Kommissionen overgangsordningen forventes energi- forsyning- og
energiministeren at fremsætte et lovforslag, der indeholder regler om det seneste tidspunkt for
indgivelse af ansøgning om pristillæg i forhold til overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af
1. juni 2015 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi. Formålet med at indsætte frist for
ansøgning om pristillæg er, at det vurderes hensigtsmæssigt, at Energinet.dk ikke fortsætter med at
modtage ansøgninger efter en periode, hvor ansøgere har haft rimelig mulighed for at ansøge om
pristillæg efter overgangsreglen.
I tilfælde af at der ikke opnås godkendelse fra Europa-Kommissionen til at videreføre en
midlertidigt suspenderet overgangsordning, der giver ret til støtte, vil der kunne være potentielle
støttemodtagere, som ikke vil have opnået ret til støtte forud for udløbet af statsstøttegodkendelsen.
Efter Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse vil fastsættelse af regler om midlertidig
suspension af overgangsordningen, i det omfang sådanne regler vil udgøre et indgreb i rettigheder
beskyttet af grundlovens § 73, ikke i almindelighed udgøre et ekspropriativt indgreb (”afståelse”) i
forhold til de potentielle støttemodtagere, der efter gældende ret har mulighed for at søge støtte i
henhold til overgangsordningen.
Uanset det anførte kan det efter Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse imidlertid ikke
på forhånd udelukkes, at der kan forekomme tilfælde, hvor en bekendtgørelse, der fastsætter regler
om midlertidig suspension af overgangsordningen, kan ramme en potentiel støttemodtager, som har
afholdt udgifter i tillid til muligheden for at erhverve ret til støtte, så økonomisk intensivt og
atypisk, at der vil være tale om ekspropriation. Det må bero på en konkret vurdering, om der i det
enkelte tilfælde foreligger ekspropriation. I vurderingen vil bl.a. indgå den økonomiske betydning
af de ændrede regler samt de nærmere omstændigheder, der ligger til grund for, at den potentielle
støttemodtager ikke har kunnet opfylde støttebetingelserne forud for suspensionen. Er indgrebet
ekspropriativt, vil den pågældende have krav på erstatning i medfør af grundlovens § 73. Kravet på
erstatning må i mangel af enighed rejses ved domstolene.
L 91 - 2016-17 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Til nr. X
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Med ændringen tydeliggøres, at der i bestemmelsen
henvises til § 22 b og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af vedvarende energi, som indsat ved
lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Til nr. X
Der er tale om en lovteknisk præcisering. Med nyaffattelsen tydeliggøres, at der i bestemmelsen
henvises til § 25, § 24, stk. 4, § 22 b, stk. 2 og 3, § 23, stk. 4, 3. pkt., og § 22 b, stk. 1, i lov om
fremme af vedvarende energi. Med nyaffattelsen tydeliggøres endvidere, at § 22 b, stk. 2 og 3, og §
23, stk. 4, 3. pkt. er indsat ved lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.