Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
5. maj 2017
Besvarelse af spørgsmål 22 ad L 157 stillet af udvalget den 28. april
2017 efter ønske fra Thomas Jensen (S).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt muligheden for at anvende beta-
lingsdata til markedsføring indebærer, at butikker må foretage beregnin-
ger af den enkelte kundes betalingsvillighed og anvende sådanne vurde-
ringer til individualiseret prissætning?
Svar:
Det følger af forslaget til § 124, stk. 4, at oplysninger om, hvor betaler har
anvendt en betalingstjeneste, og hvad den har været anvendt til, ikke må
anvendes til diskriminerende prissætning af produkter målrettet betaleren.
Med diskriminerede prissætning forstås opkrævning af forskellige priser
for det samme produkt af forskellige kunder, hvor prissætningen er fastsat
på baggrund af behandling af betalingsoplysninger, hvor den erhvervsdri-
vende ikke havde mulighed for at foretage prissætning, uden at have ad-
gang til betalingsoplysningerne.
En butik må således ikke anvende betalingsoplysninger til at foretage
beregninger af den enkelte kundes betalingsvillighed og anvende sådanne
vurderinger til individualiseret prissætning.
Det vil blive præciseret i et ændringsforslag til § 124, jeg har til hensigt at
fremsætte.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen