Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 204
Offentligt
1762954_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
29. maj 2017
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 24. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 ad L 204 efter ønske fra Josephine Fock (Alt), Johanne Schmidt-
Nielsen (EL) og Sofie Carsten Nielsen (RV) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Ministeren bedes samtidig uddybe og præcisere, hvilke helt konkrete regler mini-
steren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fast-
sætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62 l, stk. 8? I den
forbindelse bedes ministeren også svare på, hvor mange regler der helt konkret er
tale om, og om man påtænker at lave en række nye bekendtgørelser, der omfat-
ter disse regler?
Svar:
Der er ikke taget stilling til, om den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 62
l, stk. 8, skal udmøntes i en eller flere administrative forskrifter.
Umiddelbart skønnes det dog mest hensigtsmæssigt, at der udarbejdes en enkelt
bekendtgørelse, således at der sikres en samlet regulering af bl.a. de spørgsmål,
der er nævnt i § 62 l, stk. 8.
Det er ikke muligt at anføre, hvor mange konkrete bestemmelser der vil blive ud-
arbejdet.
Til spørgsmålet om, hvilke helt konkrete regler, som jeg efter forhandling med
børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte, skal jeg henvise til de spe-
cielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse i § 62 l, stk. 8.
Af de specielle bemærkninger fremgår følgende:
”Efter
den foreslåede
stk. 8, nr. 1,
kan der fastættes regler om børn og
unge-udvalgets behandling af sager om anbringelse mv. Den foreslåede
bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler, der som udgangs-
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags-nr.
Akt ID
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2016 - 12986
244070
Page
1/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
punkt svarer til de regler om børn og unge-udvalgets behandling af sager
efter lov om social service, jf. § 74 i lov om social service.
Det vil blive fastsat, at børn og unge-udvalgets afgørelser efter de foreslå-
ede regler skal træffes på et møde. Det omfatter dels de afgørelser, hvor
kompetencen er tillagt udvalget direkte i udlændingeloven., jf. de foreslå-
ede bestemmelser i § 62 l, stk. 1, jf. § 62 m-62 o, i § 62 l, stk. 3, 2. pkt., og i
§ 62 q, stk. 6, dels de afgørelser, hvor afgørelseskompetencen administra-
tivt vil blive henlagt til børn og unge-udvalget, jf. herved de foreslåede be-
stemmelser i § 62 l, stk. 8, nr. 2og nr. 7, og i § 62 u, stk. 2.
Konkret vil der således skulle træffes afgørelse på et møde i sager
om anbringelse uden for indkvarteringsstedet, jf. hertil § 62 l, stk. 1, jf.
§§ 62 m-62 o,
om godkendelse af en foreløbig foranstaltning, jf. § 62 l, stk. 3, 2. pkt.,
om opretholdelse af en anbringelse, sted, jf. den foreslåede bemyndi-
gelsesbestemmelse i § 62 l, stk. 8, nr. 2,
om ændring af anbringelsessted, jf. den foreslåede bemyndigelsesbe-
stemmelse i § 62 l, stk. 8, nr. 7,
om gennemførelse af en undersøgelse, jf. § 62 q, stk. 6, og
om afbrydelse af forbindelsen mv. til netværk, jf. sted, jf. den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 62 u, stk. 2.
Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere blive anvendt til at fastsætte
regler om retten til at udtale sig over for børn og unge-udvalget, inden der
træffes afgørelse. Det vil således blive fastsat, at den uledsagede mindre-
årige udlænding, dennes repræsentant, jf. § 56 a, samt dennes advokat, jf.
den foreslåede bestemmelse i § 62 l, stk. 8, nr. 4, og dennes eventuelle bi-
sidder, jf. den foreslåede bestemmelse i § 62 l, stk. 8, nr. 3, skal have lej-
lighed til at udtale sig over for børn og unge-udvalget, inden der træffes
afgørelse. Det vil også blive fastsat, at børn og unge-udvalget kan undlade
at give den uledsagede mindreårige udlænding lejlighed til at udtale sig,
hvis udlændingen er under 12 år, eller hvis det må antages at være til ska-
de for den uledsagede mindreårige udlænding.
Endvidere vil der blive fastsat nærmere regler om, at det ved vedtagelse
af de afgørelser, som børn og unge-udvalget træffer efter de ovennævnte
bestemmelser, kræves, at mindst 4 af børn og unge-udvalgets 5 medlem-
mer stemmer for afgørelsen. De afgørelser, der foreslås omfattet, vil der-
for omfatte de afgørelser, der skal træffes på et møde, jf. ovenfor.
Det vil endvidere blive fastsat, at såfremt dommeren ikke er enig i den
trufne afgørelse, skal dette tilføres udvalgets protokol, og meddelelsen
om udvalgets afgørelse skal indeholde oplysning om dommerens afvigen-
de opfattelse.
Page
2/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Endelig vil det blive fastsat, at børn og unge-udvalgets afgørelser skal
meddeles skriftligt. Afgørelserne skal være begrundede og indeholde op-
lysning om klageadgang. Det vil blive fastsat, at afgørelserne skal medde-
les såvel den uledsagede mindreårige udlænding og denne personlige re-
præsentant.
Efter den foreslåede
stk. 8, nr. 2,
kan der fastættes regler om afgørelse
ved opretholdelse af længerevarende foranstaltninger. Den foreslåede
bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler, der som udgangs-
punkt svarer til reglerne i § 62 i lov om social service om opretholdelse af
længerevarende foranstaltninger.
Det vil således blive fastsat, at opretholdelse af en anbringelse ud over 1
år fra børn og unge-udvalgets afgørelse forudsætter en fornyet afgørelse i
udvalget, hvis den uledsagede mindreårige udlænding ikke har været an-
bragt uden for indkvarteringsstedet inden for det seneste år før datoen
for den aktuelle anbringelse. Hvis den uledsagede mindreårige udlænding
har været anbragt uden for indkvarteringsstedet inden for det seneste år
før datoen for den aktuelle anbringelse, vil det blive fastsat, at oprethol-
delse af en anbringelse ud over 2 år fra børn og unge-udvalgets afgørelse
forudsætter fornyet afgørelse i udvalget. Der vil endelig blive fastsat reg-
ler om, at i tilfælde, hvor sagen er indbragt for Ankestyrelsen eller forelagt
domstolene, regnes fristen fra den endelige afgørelse eller dom, ligesom
det vil blive fastsat, børn og unge-udvalget, Ankestyrelsen eller retten kan
fastsætte en kortere frist for fornyet behandling i udvalget. Det vil også
blive fastsat, at børn og unge-udvalget ved afgørelser om anbringelse ef-
ter § 62 l, stk. 1, undtagelsesvis kan fastsætte en længere frist end nævnt
ovenfor, når de forhold, der ligger til grund for afgørelsen, med overve-
jende sandsynlighed må antages at vedvare ud over fristen. Samme befø-
jelser vil blive tillagt Ankestyrelsen og retten.
Efter den foreslåede
stk. 8, nr. 3,
kan der fastættes regler om adgang til
bisidder. Den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte
regler, der som udgangspunkt svarer til reglerne i § 48 a i lov om social
service.
Ved en bisidder forstås
svarende til reglerne i serviceloven
alene en
personlig støtte for barnet eller den unge, der under sagen kan give den
uledsagede mindreårige udlænding råd og vejledning eller blot ved sin til-
stedeværelse indgyde udlændingen tryghed.
Som anført har den uledsagede mindreårige udlænding fået udpeget en
personlig repræsentant, jf. udlændingelovens § 56 a. Repræsentanten vil
normalt kunne varetage de opgaver, som ellers vil kunne varetages af en
bisidder. Der vil derfor som udgangspunkt ikke være behov for, at den
uledsagede mindreårige udlænding også lader sig bistå af andre.
Page
3/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås dog at give den uledsagede adgang til også at have en bisid-
der, såfremt udlændingen ønsker dette, uanset at udlændingen også har
fået udpeget en personlig repræsentant. En bisidder træder ikke i stedet
for den personlige repræsentant, der er udpeget efter udlændingelovens
§ 56 a. Der vil blive fastsat nærmere regler om, at det forhold, at den
uledsagede mindreårige udlænding ønsker at lade sig bistå af andre, æn-
drer således ikke ved den personlige repræsentants beføjelser.
Det vil blive fastsat, at den uledsagede mindreårige udlænding, hvis sag
behandles efter de foreslåede regler, på ethvert tidspunkt af sagens be-
handling har ret til at lade sig bistå af andre. Retten til at lade sig bistå vil
dog ikke gælde, hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at den
uledsagede mindreårige udlændings interesse i at kunne lade sig bistå bør
vige for væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, eller hvor
andet er fastsat ved lov. Kommunalbestyrelsen kan endvidere træffe afgø-
relse om at tilsidesætte udlændingens valg af bisidder, hvis der er bestem-
te grunde til at antage, at bisidderen vil varetage andre interesser end den
uledsagede mindreårige udlænding.
Bemyndigelsen vil også blive anvendt til at fastsætte regler om, at en bi-
sidder helt eller delvis kan udelukkes fra et møde, hvis det skønnes af be-
tydning for at få den uledsagede mindreårige udlændings uforbeholdne
mening belyst. Det forudsættes, at der i sådanne tilfælde foretages en
konkret afvejning af på den ene side den uledsagede mindreårige udlæn-
dings interesse i at lade sig bistå af den pågældende bisidder og på den
anden side de hensyn, der taler for at afskære udlændingens adgang til at
lade sig bistå af den pågældende bisidder. Udgangspunktet for at nægte
at medtage en bestemt bisidder skal dog altid være den uledsagede min-
dreårige udlændings tarv og skal samtidig være baseret på en saglig vur-
dering af de omstændigheder, der gør, at den pågældende ikke kan funge-
re som bisidder for barnet eller den unge.
Det vil blive fastsat, at den personlige repræsentant ikke kan udpeges som
bisidder, men den personlige repræsentant vil i praksis varetage de opga-
ver, som en bisidder ellers ville kunne varetage, herunder f.eks. at yde
støtte til barnet.
Det vil desuden blive fastsat, at den uledsagede mindreårige udlænding
og dennes repræsentant vil kunne påklage en afgørelse, som fratager dem
retten til at tage en bestemt person med som bisidder, til Ankestyrelsen.
Der vil blive fastsat regler om, at den personlige repræsentant, jf. udlæn-
dingelovens § 56 a, kan gøre indsigelse mod den uledsagede mindreårige
udlændings valg af bisidder. Der kan således være situationer, hvor den
uledsagede mindreårige udlændings valg af bisidder kan give anledning til
konflikter, som den personlige repræsentant er opmærksom på, og som
derfor skal indgå i kommunalbestyrelsens vurdering.
Page
4/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Endelig vil der blive fastsat regler om, at en bisidder for et barn eller en
ung skal være fyldt 15 år og vil være omfattet af straffelovens § 152 om
tavshedspligt. Der påtænkes ikke fastsat generelle regler om, at en bisid-
der skal være myndig, eller at vedkommende ikke må være i familie med
udlændingen.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 8, nr. 4,
kan der fastsættes nær-
mere regler om adgang til gratis advokatbistand. Den foreslåede bemyn-
digelse vil blive anvendt til at fastsætte regler, der som udgangspunkt sva-
rer til reglerne i §§ 72 og 73 i lov om social service.
Den foreslåede bestemmelse vil blive anvendt til at fastsætte nærmere
regler om, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde den uledsagede mindre-
årige udlænding, der er fyldt 12 år, gratis advokatbistand under en sag
om anbringelse uden for indkvarteringsstedet, jf. § 62 l, stk. 1, jf. §§ 62
m-62 o,
om godkendelse af en foreløbig foranstaltning, jf. § § 62 l, stk. 3, 2. pkt.,
om opretholdelse af en anbringelse efter § 62 l, stk. 8, nr. 2,
om ændring af anbringelsessted, jf. § 62 l, stk. 8, nr. 8,
om gennemførelse af en undersøgelse efter § 62 q, stk. 6, og
om afbrydelse af forbindelsen mv. til netværk, jf. § 62 u, stk. 2.
Det vil endvidere blive fastsat, at der ved salær og godtgørelse for udlæg
til advokater gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt fri
proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Det bemærkes, at der ikke skal tilbydes den personlige repræsentant gra-
tis advokatbistand.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 8, nr. 5,
kan der fastsættes nær-
mere regler om pligt til at afholde samtale med en uledsaget mindreårig
udlænding, inden der træffes afgørelse om anbringelse. Den foreslåede
bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler, der som udgangs-
punkt svarer til reglerne i § 48 i lov om social service.
Der vil således blive fastsat nærmere regler om, at den uledsagede min-
dreårige udlænding tilbydes en samtale, inden der træffes afgørelser, som
berører den pågældende.
Der påtænkes konkret at blive fastsat regler om, at udlændingen skal til-
bydes en samtale, inden der træffes afgørelser
om anbringelse uden for indkvarteringsstedet, jf. § 62 l, stk. 1, jf. §§ 62
m-62 o,
om iværksættelse af foreløbige foranstaltninger, jf. § 62 l, stk. 3,
Page
5/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
om pligt til at træffe fornyet afgørelse ved opretholdelse af længereva-
rende foranstaltninger, jf. § 62 l, stk. 8, nr. 2,
om henholdsvis valg af anbringelsessted og ændring af anbringelsessted,
jf. § 62 l, stk. 8, nr. 7 og 8,
om tvangsmæssig gennemførelse af undersøgelse, jf. § 62 q, stk. 6,
om ophør af en foranstaltning, jf. § 62 r,
om fornyet vurdering af indsatsen (revurdering af planen for anbringel-
sen), jf. § 62 s, og
om samvær og kontakt, jf. § 62 u.
Formålet med samtalen er for det første at sikre myndighederne et kend-
skab til den uledsagede mindreårige udlænding, som sagen drejer sig om.
For det andet gives der med samtalen mulighed for at tage hensyn til den
uledsagede mindreårige udlændings egen opfattelse af situationen. Sam-
talen skal derfor klarlægge udlændingens egen holdning til den påtænkte
afgørelse.
Det vil også blive fastsat, at der
selvom der er afholdt en samtale med
den uledsagede mindreårige udlænding i forbindelse med gennemførelse
af den faglige undersøgelse og udarbejdelse af indstilling, jf. § 62 q, stk. 5,
skal afholdes en samtale, inden der træffes afgørelse om efter de oven-
nævnte bestemmelser. Formålet hermed er at sikre, at den uledsagede
mindreårige udlænding kan give sin mening til kende omkring det konkre-
te indhold af den påtænkte afgørelse.
Det vil påhvile den myndighed, der har kompetencen til at træffe afgørel-
sen, at foranledige samtalen gennemført.
Det vil også blive fastsat, hvornår samtalen kan undlades, herunder at
samtalen kan undlades, hvis den uledsagede mindreårige udlændings mo-
denhed eller sagens karakter afgørende taler imod samtalens gennemfø-
relse.
Herudover vil der blive fastsat nærmere regler om den uledsagede min-
dreårige udlændings personlige repræsentants samtykke i samtalens gen-
nemførelse og deltagelse i samtalen, herunder at samtalen kan gennem-
føres uden repræsentantens deltagelse og samtykker. Det vil være tilfæl-
det, hvis hensynet til barnets eller den unges bedste taler herfor, herun-
der i situationer, hvor der er behov for at barnet skal kunne tale frit. Det
bemærkes, at de hensyn, der kan tale for, at samtalen finder sted uden
forældremyndighedsindehaverens tilstedeværelse i sager om anbringelse
uden for hjemmet efter lov om social service, hvor der kan være behov for
at undgå, at barnet eller den unge oplever et pres eller lignende fra foræl-
dremyndighedens indehaver, normalt ikke vil gøre sig gældende i sager
om anbringelse af uledsagede udlændinge, hvor der ikke er tale om, at
tvangsanbringelsen skyldes den personlige repræsentants forhold.
Page
6/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 8, nr. 6,
kan der fastsættes nær-
mere regler om pligt til at orientere om retten til at se sagens akter og ret-
ten til at udtale sig. Den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at
fastsætte regler, der som udgangspunkt svarer til reglerne i § 73 i lov om
social service.
Der vil således blive fastsat regler om denne pligt for så vidt angår sager
vedrørende afgørelse
om anbringelse uden for indkvarteringsstedet, jf. § 62 l, stk. 1, jf. §§ 62
m-62-o,
om godkendelse af en foreløbig foranstaltning, jf. § § 62 l, stk. 3, 2. pkt.,
om opretholdelse af en anbringelse efter § 62 l, stk. 8, nr. 2,
om ændring af anbringelsessted, jf. § 62 l, stk. 8, nr. 7,
om gennemførelse af en undersøgelse efter § 62 q, stk. 6, og
om afbrydelse af forbindelsen mv. til netværk, jf. § 62 u, stk. 2.
Det bemærkes, at forvaltningslovens regler gælder for de afgørelser, der
træffes efter de foreslåede regler i udlændingeloven, om tvangsmæssig
gennemførelse af foranstaltninger i sager vedrørende børn og unge.
Den foreslåede bemyndigelse i nr. 6, vil blive anvendt til
svarende til §
73 i serviceloven
at fastsætte en pligt for kommunalbestyrelsen til at gø-
re den uledsagede mindreårige og denne repræsentant, jf. § 56 a, bekendt
med de rettigheder, der følger af forvaltningsloven. Det drejer sig først og
fremmest om retten til aktindsigt samt retten til at udtale sig om sagen,
forinden der træffes afgørelse.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 8, nr. 7,
kan der fastsættes nær-
mere regler om valg af anbringelsessted. Den foreslåede bemyndigelse vil
blive anvendt til at fastsætte regler, der som udgangspunkt svarer til reg-
lerne i § 68 b i lov om social service.
Det vil blive fastsat, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om valg
af konkret anbringelsessted i overensstemmelse med den plan for indsat-
sen, der er udarbejdet efter den foreslåede bestemmelse i § 62 t. Der vil i
medfør af den foreslåede bestemmelse endvidere kunne fastsættes nær-
mere regler om skolegang, ligesom der vil kunne fastsættes regler op-
holdskommunen pligt til at underrette den stedlige kommune forud for
anbringelsen, hvis anbringelsesstedet er beliggende i en anden kommune
end opholdskommunen.
Det vil desuden blive fastsat, at kommunen ved valg af anbringelsessted
skal vælge det anbringelsessted, som bedst kan imødekomme barnets el-
ler den unges behov, og at kommunen skal lægge vægt på anbringelses-
stedets mulighed for at tilbyde nære og stabile voksenrelationer.
Page
7/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at hvis den uledsagede mindre-
årige udlænding har søskende, der er anbragt, skal kommunalbestyrelsen
vælge samme anbringelsessted, medmindre de øvrige søskendes eller den
uledsagede mindreårige udlændings behov eller andre væsentlige forhold
taler imod dette.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 8, nr. 8,
kan der fastsættes nær-
mere regler om ændring af anbringelsessted under opholdet. Den foreslå-
ede bemyndigelse vil blive anvendt til at fastsætte regler, der som ud-
gangspunkt svarer til reglerne i § 69 i lov om social service.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om, at
kommunalbestyrelsen på baggrund af det løbende tilsyn med den pågæl-
dende på anbringelsesstedet, jf. den foreslåede bestemmelse i § 62 v, skal
træffe afgørelse om ændret anbringelsessted, behandling mv. under op-
holdet, såfremt det må anses for nødvendigt under hensynet til formålet
med anbringelsen.
Det vil også blive fastsat, at afgørelse om ændret anbringelsessted kræver
samtykke fra den personlige repræsentant og den uledsagede mindreåri-
ge udlænding, der er fyldt 12 år, dog således at det i tilfælde, hvor sam-
tykke til ændret anbringelsessted ikke kan opnås, overlades til børn og
unge-udvalget at træffe afgørelse om ændring af anbringelsessted. Det vil
i den forbindelse blive fastsat, at børn og unge-udvalget
under hensyn til
formålet med anbringelsen og den uledsagede mindreårige udlændings
behov for en fortsat indsats
skal vurdere, om hensynet til den pågæl-
dende bedst imødekommes ved en ændring af anbringelsessted. Den fo-
reslåede ordning vil således tage udgangspunkt i den ordning, der følger af
bestemmelsen i § 69, stk. 3, i serviceloven. Afgørelse om det konkrete an-
bringelsessted træffes herefter af kommunalbestyrelsen, jf. de bestem-
melser, der fastsættes efter § 62 l, stk. 8, nr. 7.
Bemyndigelsen vil desuden blive anvendt til at fastsætte nærmere regler
om, at der til brug for børn og unge-udvalgets afgørelse om ændring af
anbringelsessted, udarbejdes en indstilling af kommunalbestyrelsen, der
påtænkes at indeholde den seneste plan for indsatsen, den uledsagede
mindreårige udlændings holdning til ændringen af anbringelsesstedet, en
beskrivelse af, hvorvidt supplerende støtte til den uledsagede mindreårige
udlænding, under fortsat ophold på det aktuelle anbringelsessted kan
imødekomme udlændingens behov for støtte, en beskrivelse af et nyt an-
bringelsessteds forventede egnethed til at imødekomme udlændingens
behov for støtte og for nære og stabile voksenrelationer, en udtalelse fra
det aktuelle anbringelsessted, og øvrige nødvendige oplysninger. Det vil
også blive bestemt, at kommunalbestyrelsen, inden der træffes afgørelse
om ændret samvær samt afgørelse om hjemgivelse eller ændret anbrin-
gelsessted, skal indhente udtalelse fra det aktuelle anbringelsessted til be-
lysning af sagen.
Page
8/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 8, nr. 9,
kan der fastsættes nær-
mere regler om anbringelse af en uledsaget mindreårig udlænding, der er
indkvarteret på et privat opholdssted efter Udlændingestyrelsens anvis-
ning herom, jf. § 42 a, stk. 7.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt således, at der fastsættes regler om,
at der efter de foreslåede regler i udlændingeloven kan ske anbringelse af
en uledsaget mindreårig udlænding, der opholder sig på et sådant op-
holdssted. Bemyndigelsen retter sig mod åbne opholdssteder, som har til
formål at håndtere uledsagede mindreårige udlændinge, som ikke kan
rummes på de almindelige indkvarteringssteder, der er etableret efter §
42 a, stk. 5. Der vil blive fastsat regler om, at den pågældende skal være
anvist ophold på opholdsstedet af Udlændingestyrelsen efter § 42 a, stk.
7, og at den pågældende under opholdet fortsat skal være undergivet Ud-
lændingestyrelsens forsørgelsespligt og i øvrigt være tilknyttet et indkvar-
teringssted. Der vil endvidere blive fastsat regler om underretning af Ud-
lændingestyrelsen, såfremt opholdsstedet vurderer, at en uledsaget min-
dreårig udlænding ikke kan håndteres i regi af opholdsstedet.
Efter den foreslåede bestemmelse i
stk. 8, nr. 10,
kan der fastsættes
nærmere regler om Ankestyrelsens beføjelse til at tage sager om særlig
støtte til uledsagede mindreårige udlændinge op, når det må antages, at
der i en konkret sag ikke har været foretaget de fornødne sagsbehand-
lingsskridt eller ikke har været truffet de fornødne afgørelser i overens-
stemmelse med den uledsagede mindreårige udlændings bedste.
Bemyndigelsen forudsættes anvendt således, at der kan fastsættes regler
om, at Ankestyrelsen kan pålægge kommunalbestyrelsen at foretage de
fornødne sagsbehandlingsskridt eller træffe de fornødne afgørelser. Der
vil desuden blive fastsat regler om, at hvis der er behov for anbringelse ef-
ter § 62 l, stk. 1, jf. §§ 62 m-62 o, og undlader kommunalbestyrelsen at
iværksætte denne i fornødent omfang, kan Ankestyrelsen selv træffe en
afgørelse om en foreløbig anbringelse.
Der vil endvidere blive fastsat regler om, at Ankestyrelsen selv kan træffe
afgørelse efter den foreslåede bestemmelse i § 62 q, stk. 6.
Der vil desuden blive fastsat regler om, at Ankestyrelsen kan pålægge
kommunalbestyrelsen at gennemføre de ovennævnte afgørelser, og at
Ankestyrelsen kan bestemme, at afgørelserne skal gennemføres inden for
en nærmere angivet tidsfrist, når det må anses for nødvendigt af hensyn
til den uledsagede mindreårige udlændings bedste.
Det bemærkes, at bestemmelserne i nr. 7-10 alene indbefatter anbringel-
sessteder omfattet af de forslåede §§ 62 m-62 o, dvs. delvis lukkede insti-
Page
9/10
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke helt konkrete regler ministeren efter forhandling med børne- og socialministeren bemyndiges til at fastsætte i henhold til bemyndigelsesbestemmelsen i forslagets § 62l, stk. 8 m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
tutioner og afdelinger, sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afde-
linger.”
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Page
10/10