Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 29. november 2016 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 18 (L.nr. 69)
Ministeren bedes oversende grundlaget for beregningerne bag lovforslaget?
Svar
Beregningerne af provenuet i forbindelse med aftalen om begrænsning af dobbelt-
uddannelse tager udgangspunkt i antallet af optagne studerende på en videregåen-
de uddannelse på Uddannelses- og Forskningsministeriets område i 2014, som
allerede havde en videregående uddannelse på samme eller højere niveau.
Det svarer til en bruttomålgruppe på godt 2.200 studerende.
Herefter er der foretaget en række korrektioner:
For det første er der fratrukket en skønnet andel på 30 pct. af målgruppen, der
forventes at kunne få dispensation fra begrænsningen af dobbeltuddannelse af
sundhedsmæssige årsager eller som har en forældet videregående uddannelse
(ikke anvendt på arbejdsmarkedet i mindst 5 år).
Efterfølgende er der fratrukket en skønnet andel på 25 pct. af målgruppen,
som forventes at skifte studie inden afsluttet uddannelse, og som dermed lige-
ledes ikke vil være omfattet af begrænsningen af dobbeltuddannelse.
For det tredje er der fratrukket det antal personer, som med udgangspunkt i
2014-optaget ville være optaget på de uddannelser, som regeringen har lagt op
til at undtage fra begrænsningen af dobbeltuddannelse på baggrund af særlig
arbejdsmarkedsrelevans.
Endelig er fratrukket det antal personer, der har gennemført en bachelor- og
kandidatuddannelse, og som allerede er optaget på en ekstra bacheloruddan-
nelse, og som forventes at fortsætte på den kandidatuddannelse, der er den na-
turlige overbygning på den bacheloruddannelse, de allerede er optaget på.
13. december 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/056401
Efter ovenstående korrektioner er målgruppen reduceret. Herefter er indregnet de
gældende uddannelsestakster, SU-takster og arbejdsudbudsvirkning, idet der også
er taget højde for forskellige uddannelsestyper og indfasning af effekten.
Side
1/2