Dagsordenspunkt 12:
KOM(2016)450
1. Resume
Revision af hvidvaskdirektivet
Kommissionen fremsatte 5. juli 2016 et forslag til en revision af 4. hvidvaskdirektiv. Det ventes,
at der på ECOFIN 8. november 2016 vil være en statusorientering om forhandlingerne om
revisionen. Sagen er blevet sat på dagsordenen med kort varsel.
Revisionsforslaget skal bidrage til at bekæmpe terrorfinansiering og hvidvask, og følger bl.a. op
på Kommissionens handlingsplan fra 2. februar 2016 om yderligere tiltag til bekæmpelse af
terrorfinansiering.
Fra dansk side støtter man generelt formålet med revisionen af hvidvaskreglerne og vil tage sta-
tusorienteringen til efterretning.
2. Baggrund
4. hvidvaskdirektiv blev vedtaget 20. maj 2015, og EU-landene er forpligtet til at
implementere direktivet inden 26. juni 2017.
Som følge af terrorangrebene i Paris i november 2015 offentliggjorde Kommissi-
onen 2. februar 2016 en handlingsplan for yderligere tiltag til bekæmpelse af ter-
rorfinansiering. Kommissionen fremsatte 5. juli 2016, som opfølgning på hand-
lingsplanen, forslag til revision af 4. hvidvaskdirektiv. Forslaget er nu under for-
handling på teknisk niveau. På ECOFIN ventes formandskabet at informere om
status på forhandlingerne, idet der er tale om en højt prioriteret sag.
Forslaget til revision af 4. hvidvaskdirektiv er fremsat med hjemmel i artikel 114
TEUF og behandlet efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294, hvor Rådet og Europa-Parlamentet er medlovgivere. Rådet træffer beslutning
med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag indebærer følgende stramninger af direktivet:
1.
Nedsættelse af grænserne for at undtage forudbetalte (anonyme) betalings-
kort fra kundekendskabsprocedurerne. Forudbetalte betalingskort, fx gave-
kort med flere indløsere, anvendes bl.a. af kriminelle, da de i høj grad kan
anvendes anonymt. Kommissionen foreslår at nedsætte grænserne for,
hvornår EU-landene nationalt kan undtage udbydere af elektroniske penge
fra at skulle udføre kundekendskabsprocedurer. Grænsen nedsættes fra 250
EUR til 150 EUR, og muligheden for højere grænser på betalingsinstrumen-
ter, der kun kan anvendes nationalt, fjernes.
2.
Udvidelse af hvidvaskreglerne til at omfatte udbydere af virtuelle valutaer.
Virtuelle valutaer er en form for uregulerede elektroniske penge, som i
modsætning til reelle valutaer ikke er udstedt eller garanteret af en central-
bank, juridisk enhed eller person. Et eksempel er Bitcoin. Bitcoin veksles i
dag med reel valuta og accepteres i stadigt stigende omfang som betalings-