SAMLENOTAT
1. november 2016
16/07995-1
tda-dep
Passagerskibssikkerhedspakken
1.
Resume
Passagerskibssikkerhedspakken skal forenkle reglerne og lette de
administrative byrder for de danske og europæiske færgerederier, som er en
integreret del af infrastrukturen i Danmark og EU.
Den efterfølgende implementering i Danmark vil betyde regelændringer for
de ca. 65 danske færgeruter, der årligt transporterer ca. 30 mio. passagerer
rundt i Danmark.
Formålet med forslagene i passagerskibssikkerhedspakken er at opdatere
og ajourføre regler for konstruktion af passagerskibe, regler for inspektion
af visse passagerskibe og reglerne for registrering af de ombordværende på
passagerskibe, således af disse bliver lettere at gennemføre, overvåge og
håndhæve, hvorved det samlede sikkerhedsniveau for passagerskibe øges.
Passagerskibsdirektivet betyder, at passagerskibe under 24 meter,
traditionelle skibe og skibe, der transporterer vindmøllearbejdere, overgår
til national regulering, og det præciseres, at direktivet kun omfatter skibe
bygget i ikke-brændbare materialer.
Inspektionsdirektivet vil opretholde det eksisterende sikkerhedsniveau
samtidig med, at overlap mellem de forskellige former for tilsyn reduceres.
Herudover fjernes det forældede koncept vedrørende værtsstat, og det
tydeliggøres, at de to årlige inspektioner skal finde sted med regelmæssige,
halvårlige mellemrum.
Passagerregistreringsdirektivet har til formål at harmonisere EU's retlige
ramme for registrering af de ombordværende på passagerskibe. Herudover
søger direktivet at digitalisere rapporteringsprocessen.
Der forventes behov for tilpasning af de danske regler på området, som er
gennemført i dansk ret.
Pakken skønnes samlet set ikke at have væsentlige økonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes primært at have positive administrative
og erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet.