Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3507 - beskæftigelse m.v. Bilag 1
Offentligt
1689249_0001.png
Dato
J. nr.
9. november 2016
2016-4752
Rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
den 8.december 2016
Bidrag til SAMLENOTAT
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0002.png
Indhold
Side 2/29
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser for så vidt angår tilgængelighedskrav til produkter og
tjenesteydelser (tilgængelighedsdirektiv) ........................................................... 3
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og ad-
ministrative bestemmelser for så vidt angår tilgængelighedskrav til
produkter og tjenesteydelser (tilgængelighedsdirektiv)
KOM(2015) nr. 615 final
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag om indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes love og administrative bestemmelser for så vidt angår tilgængelig-
hedskrav til produkter og tjenesteydelser.
Baggrunden for forslaget er todelt. For det første sigtes der mod at fremme
vilkårene for erhvervsdrivende, som i dag står over for forskellige og ofte
modstridende nationale tilgængelighedskrav, der forhindrer dem i at drage
fordel af det indre markeds potentiale. For det andet skal direktivforslaget
støtte medlemsstaternes indsats for at leve op til deres nationale forpligtelser,
og deres forpligtelser i medfør af De Forenede Nationers konvention om ret-
tigheder for personer med handicap, i relation til tilgængelighed.
Formålet med direktivet er ifølge Kommissionen at bidrage til et velfungeren-
de indre marked gennem indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser, ved fjernelse af barrierer for den frie bevæge-
lighed for visse produkter og tjenesteydelser.
Direktivforslaget har et bredt anvendelsesområde, og omfatter en række for-
skelligartede varer og tjenesteydelser. Direktivforslagets beskrivelse af an-
vendelsesområde og begreber er på en række punkter endnu uklar og kræver
nærmere afklaring og analyse.
Direktivforslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser i relation til en
række varer og tjenesteydelser, herunder transport, E-handel, finansielle tje-
nester og audiovisuelle medietjenester. Direktivforslaget vurderes desuden at
medføre væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet og staten.
Regeringen støtter helt overordnet intentionerne om at forbedre det indre
markeds funktion og forebygge barrierer for den frie bevægelighed for pro-
dukter og tjenesteydelser. Det fremlagte direktivforslag giver dog anledning
til en række betænkeligheder, og regeringen vil fortsat analysere de enkelte
dele af forslaget nærmere. Regeringen lægger i den forbindelse betydelig
vægt på, at forslagets nationale omkostninger minimeres mest muligt, og at
Side 3/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0004.png
forslaget ikke pålægger erhvervslivet eller staten nye økonomiske byrder i
form af krav til tilgængelighed i forhold til den i dag forventede udvikling.
Notatet er opdateret dels som følge af et bedre kendskab til direktivforslaget,
og dels som følge af et kompromisforslag fra det slovakiske formandsskab
dateret d. 21. september 2016, der på en række områder imødekommer dan-
ske bekymringer i forslaget.
Side 4/29
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2015) 615 final af 2. december 2015 fremsendt
forslag om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser for så vidt angår tilgængelighedskrav til produkter og tjeneste-
ydelser. Forslaget er oversendt til Rådet den 3. december 2015 i dansk sprog-
version. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114, om harmonise-
ring af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markeds funktion.
Forslaget skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. traktatens artikel 294. Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal.
Baggrunden for forslaget er et ønske om at sikre en indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om tilgængeligheds-
kravene til produkter og tjenesteydelser. Dette ønske begrundes med to for-
hold. For det første sigtes der mod at fremme vilkårene for erhvervsdrivende,
som i dag står over for forskellige og ofte modstridende nationale tilgængelig-
hedskrav, der forhindrer dem i at drage fordel af det indre markeds potentiale.
For det andet skal direktivforslaget støtte medlemsstaternes indsats for at leve
op til deres nationale forpligtelser, og deres forpligtelser i medfør af De For-
enede Nationers konvention om rettigheder for personer med handicap, i rela-
tion til tilgængelighed.
I direktivforslaget fremhæves det, at der i 2020 vil være ca. 120 mio. personer i
Den Europæiske Union med flere og/eller mindre handicap.
3. Formål og indhold
Ifølge Kommissionen er formålet med direktivet at bidrage til et velfungerende
indre marked gennem indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og ad-
ministrative bestemmelser gennem fjernelse af barrierer for den frie bevæge-
lighed for visse tilgængelige produkter og tjenesteydelser. Dette vil forbedre
adgangen til tilgængelige produkter og tjenesteydelser på det indre marked.
Kommissionen bemærker, at efterspørgslen efter tilgængelige produkter og
tjenesteydelser er stor, og antallet af borgere med handicap og/eller funktionel-
le begrænsninger vil stige betydeligt med EU's befolknings aldring. Et miljø,
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0005.png
hvor produkter og tjenesteydelser er mere tilgængelige, fremmer et mere inklu-
sivt samfund og en uafhængig tilværelse for borgere med handicap.
Anvendelsesområde
Direktivforslaget finder anvendelse på følgende produkter:
a) computerhardware til generelle formål og operativsystemer
b) følgende selvbetjeningsterminaler:
i) pengeautomater
ii) billetautomater
iii) selvbetjeningsautomater til check-in.
c) forbrugerterminaludstyr med avanceret databehandlingskapacitet til
telefontjenester
d) forbrugerterminaludstyr med avanceret databehandlingskapacitet rela-
teret til audiovisuelle medietjenester.
Direktivforslaget finder anvendelse på følgende tjenesteydelser:
a) telefontjenester og relateret forbrugerterminaludstyr med avanceret
databehandlingskapacitet
b) audiovisuelle medietjenester og relateret forbrugerudstyr med avance-
ret databehandlingskapacitet
c) fly-, bus-, tog- og søtransport
d) banktjenester
e) e-bøger
f) e-handel.
Direktivforslaget finder anvendelse på følgende områder:
a) offentlige kontrakter og koncessioner, der er omfattet af direktiv
2014/23/EU, direktiv 2014/24/EU og direktiv 2014/25/EU.
b) udarbejdelse og gennemførelse af programmer i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1303/2013 om fælles be-
stemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Eu-
ropæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den Europæiske Land-
brugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske Hav-
og Fiskerifond, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1304/2013.
c) udbudsprocedurer vedrørende offentlig personbefordring med jernba-
ne og ad vej i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1370/2007.
d) transportinfrastruktur i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 1315/2013.
Definitioner
Ifølge kommissionens forslag defineres personer med et handicap således:
Borgere med handicap defineres i direktivforslaget som
”personer med en
langvarig fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsættelse,
som i samspil med forskellige barrierer kan hæmme dem i fuldt og effektivt at
deltage i samfundslivet på lige fod med andre.”
Side 5/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0006.png
Borgere med funktionelle begrænsninger defineres i direktivforslaget som
”personer med en fysisk, psykisk, intellektuel eller sensorisk funktionsnedsæt-
telse, aldersrelateret handicap eller andre permanente eller midlertidige le-
gemlige begrænsninger, som i samspil med forskellige barrierer medfører, at
deres adgang til produkter og tjenesteydelser begrænses, og at sådanne pro-
dukter og tjenesteydelser skal tilpasses disse personers særlige behov.”
Overgangsbestemmelser
Kommissionen anfører om tidsplanen for gennemførelse af direktivet, at for-
pligtelser vedrørende tilgængelighed udelukkende påvirker nye produkter, der
bringes på markedet efter ikrafttrædelsesdatoen af direktivet. I forhold til tje-
nesteydelser vil kravene finde anvendelse efter direktivets vedtagelse, når ser-
vicen ydes. Der stilles i direktivforslaget krav om, at selvbetjeningsterminaler
skal være tilgængelige i overensstemmelse med kriterierne i direktivforslaget 6
år efter direktivet træder i kraft. Dette indebærer en betydelig risiko for, at alle-
rede eksisterende fuldt funktionelle terminaler, der ikke lever op til direktivets
kriterier, enten vil skulle ændres udskiftes eller fjernes.
Tilgængelighedskrav i anden EU-lovgivning
Der henvises i tilgængelighedsdirektivet til anden EU-lovgivning, som ved fast-
sættelse af tekniske specifikationer/tilgængelighedskrav skal anvende kravene
bilag 1, sektion 9 i tilgængelighedsdirektivet. Sektion 9 i bilaget indeholder krav
til konstruktion og produktion samt brugergrænseflade og funktionel udform-
ning af produkter, krav til tjenesteydere om at sikre tilgængelighed til produk-
ter, samt gøre køretøjer, fartøjer og udstyr samt til det bebyggede miljø tilgæn-
geligt. Det drejer sig blandt andet om følgende EU-lovgivning:
Koncessionsdirektivet (direktiv nr. 2014/23)
Det er fortsat under afklaring, hvorvidt f.eks. byggeprojekter eller andre projek-
ter, som f.eks. Københavns Lufthavn eller andre indehavere af koncessioner får
udført af 3. part, er omfattet af direktivet.
Udbudsdirektivet (direktiv nr. 2014/24)
Det er fortsat under afklaring hvilke konsekvenser det kan have, at direktivfor-
slaget fastlægger, at tilgængelighedskrav finder anvendelse ved alle offentlige
udbud, hvor der fastsættes tekniske specifikationer og tildelingskrav.
Forsyningsvirksomhedsdirektivet (direktiv nr. 2014/25)
Tilgængelighedskravene finder anvendelse, når ordregivende myndighed, jf.
artikel 60 i forsyningsvirksomhedsdirektivet, fastsætter tekniske specifikatio-
ner vedr. tilgængelighed i udbud om anskaffelse gennem en vareindkøbs-, byg-
ge-, og anlægs-, eller tjenesteydelseskontrakt af bygge- og anlægsarbejder, va-
rer eller tjenesteydelser. Det fremgår ikke af direktivforslaget, hvorvidt dette
kun vil finde anvendelse for fremtidige kontrakter, eller om også allerede ind-
gåede kontrakter vil være omfattet af direktivet. Indtil andet udtrykkeligt be-
kræftes, må det lægges til grund, at direktivet, også for så vidt angår transport-
Side 6/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0007.png
området, vil få anvendelse på de allerede indgåede kontrakter i henhold til for-
syningsvirksomhedsdirektivet, hvilket vil sige færgekontrakter om betjening af
Bornholm, samt ruterne Kalundborg-Ballen og Bøjden-Fynshav.
PSO-forordningen (forordning nr. 1370/2007)
De tilgængelighedskrav, der er fastsat i direktivforslaget bilag 1, sektion 9 fin-
der anvendelse ved fastsættelse af tilgængelighedskravene vedr. sociale kriteri-
er og kvalitetskriterier, der er fastsat af de kompetente myndigheder i udbud
om offentlig personbefordring med jernbane og ad vej i henhold til forordning
(EF) nr. 1370/2007. Det betyder, at når offentlige myndigheder beslutter at
etablere krav om tilgængelighed i PSO-kontrakter, vil de skulle anvende de
krav, der er fastsat i direktivforslagets bilag 1, sektion 9. Bilag 1, sektion 9 inde-
holder også krav til køretøjer og det bebyggede miljø. Det undersøges derfor,
om der her er tale om overlap med anden EU-lovgivning, herunder eksempelvis
TSI TAP og TSI PRM.
Der udestår desuden en afklaring ift. Kommissionen af, hvordan kravene i til-
gængelighedsdirektivet skal anvendes ift. kontrakter, som i dag ville skulle ud-
bydes efter reglerne i PSO-forordningens artikel 5, stk. 3, men som før PSO-
forordningens ikrafttræden har været udbudt efter reglerne i det tidligere ud-
budsdirektiv (EP/dir nr. 2004/18/EF). Dette omfatter ministeriets kontrakt
med Arriva Tog A/S.
TEN-T forordningen (forordning nr. 1315/2013)
De tilgængelighedskrav, der er fastsat i direktivforslaget finder anvendelse på
transportinfrastruktur i overensstemmelse med forordning (EU) nr.
1315/2013 (TEN-T forordningen). Direktivforslaget omfatter også retningslin-
jerne for TEN-T vedr. tilgængelighed for alle brugere. Det betyder, at man ved
implementering af retningslinjerne for design og konstruktion af transportin-
frastruktur på TEN-T-nettet skal overholde de krav, der er fastsat i direktivfor-
slagets bilag 1, sektion IX. I Danmark består TEN-T-nettet af et vidtforgrenet
net af veje og jernbane, 22 havne (snart 26), fire lufthavne og tre godsbaneter-
minaler, hvorfor det fortsat er under afklaring konkret hvilken betydning og i
hvilket omfang de fastsatte tilgængelighedskrav i direktivet har for transportin-
frastrukturen på TEN-T-nettet i Danmark.
Markedsovervågning
Der stilles i direktivforslaget krav om, at medlemsstaterne udpeger markeds-
overvågningsmyndigheder, der er ansvarlige for overholdelse af direktivets
anførte krav.
Det bebyggede miljø
Direktivet indeholder en bestemmelse om at medlemslandene kan vælge at
pålægge erhvervsdrivende at overholde tilgængelighedskravene i bilag 1, sekti-
on 10 i forhold til det bebyggede miljø. Kombineret med bestemmelserne om
Side 7/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0008.png
delegerede retsakter vil Kommissionen fremadrettet få kompetence til at vedta-
ge tilgængelighedsstandarder vedr. det bebyggede miljø.
Delegerede retsakter
Ifølge direktivforslaget, er det overladt til Kommissionen gennem delegerede
retsakter at fastsætte mere detaljerede standarder og specifikationer, der ud-
mønter de meget generelle funktionelle kriterier, som direktivforslagets bilag 1
fastsætter. Det betyder, at en enkelt komite vil skulle beskæftige sig med hele
direktivforslagets anvendelsesområde, og at medlemsstaternes indflydelse på
udformningen af retsakten mindskes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har alene i april 2016 afgivet en indledende vurdering af
Kommissionens konsekvensanalyse til direktivforslaget. Det fremgår bl.a. af
vurderingen, at konsekvensanalysen ikke er klar og tydelig, at der er brugt
gammel data, og at det havde været hensigtsmæssigt, hvis sociale hensyn havde
været udforsket yderligere som modvægt til konsekvensanalysens økonomiske
fokus.
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Side 8/29
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Det er Kommissionens opfattelse, at nationale tiltag ikke i tilstrækkelig grad
kan sikre en indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes foranstaltninger og en
harmoniseret tilgang. Ifølge Kommissionen skaber forskelle i medlemsstater-
nes fremgangsmåder barrierer og lægger byrder på de virksomheder, der forsø-
ger at interagere på tværs af grænserne.
Kommissionen fremhæver, at tiltag på EU-plan vil respektere nærhedsprincip-
pet ved at fokusere på de produkter og tjenesteydelser, for hvilke der foreligger
klare beviser for et betydeligt problem for det indre marked - fordi forskellige
nationale krav skaber hindringer for samhandelen. Medlemsstaterne skal fort-
sat være fuldt ansvarlige for reguleringen af tilgængelighedskravene for andre
produkter og tjenesteydelser.
Regeringen er umiddelbart enig med Kommissionen i, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen er generelt skeptisk over for som noget nyt at fastsætte fælles mate-
rielle EU-regler vedrørende tilgængelighed på byggeområdet. Efter regeringens
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0009.png
opfattelse bør regler på dette område overlades til national lovgivning. Rege-
ringen hæfter sig dog ved, at der er tale om fakultative (valgfrie) og ikke obliga-
toriske bestemmelser, hvilket efterlader et råderum til medlemsstaterne.
Side 9/29
6. Gældende dansk ret
E-handel(herunder e-bøger)
E-handelsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8.
juni 2000) er gennemført i dansk ret ved e-handelsloven (lov nr. 227 af 22.
april 2002). Selvom e-handelsdirektivet er et minimumsdirektiv, er e-
handelsloven en ren gennemførelse af direktivet uden nationale særregler eller
overimplementering.
Loven finder anvendelse på tjenester i informationssamfundet. Det vil sige tje-
nester med et kommercielt sigte, der stilles til rådighed online på en individuel
anmodning fra en tjenestemodtager. Denne definition omfatter e-handel med
varer og tjenesteydelser, herunder e-bøger.
Loven indeholder i § 7 en generel oplysningspligt, hvorefter en tjenesteyder
skal give oplysning om følgende:
den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etableret,
e-postadresse og eventuelt postadresse og andre oplysninger om tjene-
steyderen, som gør det muligt at kontakte og kommunikere med tjene-
steyderen,
CVR-nummeret, hvis tjenesteyderen er registreret i Det Centrale Virk-
somhedsregister,
tilhørsforhold til eventuelle godkendelsesordninger, herunder den rele-
vante tilsynsmyndighed.
Dertil kommer nogle specifikke bestemmelser om lovregulerende erhverv.
Lovens § 8 bestemmer, at hvis der gives oplysning om en pris for en informati-
onssamfundstjeneste, skal prisen angives klart og tydeligt. Det skal endvidere
fremgå, hvorvidt prisen er inklusiv afgifter og leveringsomkostninger.
Lovens § 9 indeholder et krav om, at al kommerciel kommunikation skal kunne
identificeres som kommerciel kommunikation (fx reklamer), samt at det klart
skal fremgå, på hvis vegne den kommercielle kommunikation udsendes.
Lovens § 10 indeholder krav om tjenesteyders oplysningspligt om følgende
inden en ordre afgives:
de forskellige tekniske led i forbindelse med kontraktens indgåelse,
hvorvidt den indgåede kontrakt opbevares af tjenesteyderen, og om den
er tilgængelig,
de tekniske hjælpeværktøjer til at finde og rette indtastningsfejl og
de sprog, kontrakten kan indgås på.
En tjenesteyder skal endvidere angive, hvilke relevante adfærdskodekser tjene-
steyderen er tilsluttet og den elektroniske adgang til disse.
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0010.png
Finansielle tjenester
Der stilles i dag ikke lovgivningsmæssige krav til den fysiske udformning af
pengeautomater. Det er således op til pengeinstitutterne selv at beslutte design
og det fysiske udtryk for sådanne automater.
Bankers hjemmesider og netbanker er heller ikke underlagt krav om tilgænge-
lighed for personer med handicap, og dermed heller ikke til tilgængeligheden af
banktjenester.
Finansrådet er på frivilligt basis i dialog med handicaporganisationerne om at
sikre den størst mulige tilgængelighed for personer med fysiske handicap ad-
gang til pengeinstitutternes filialer, pengeautomater og til de elektroniske
banktjenester, som pengeinstitutter udbyder.
Audiovisuelle medietjenester:
Audiovisuelle medietjenester (dvs. traditionelt tv og tv-lignende on demand-
tjenester) reguleres i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 255 af 20. marts 2014, som ændret ved lov nr. 1517 af 27. december
2014, og bekendtgørelser udstedt i medfør heraf. Der er ikke fastsat regler om
tilgængelighedskrav til audiovisuelle medietjenester, herunder oplysningskrav
om tilgængelighed.
Elektroniske kommunikationstjenester
Elektroniske kommunikationstjenester, jf. direktiv 2002/21/EF (rammedirek-
tivet) artikel 2, litra c, er reguleret i lov om elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester (teleloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 7. februar 2014 med sene-
re ændringer, samt i bekendtgørelser udstedt i medfør heraf. Telelovens § 4,
stk. 5 og 6, samt § 5, giver mulighed for at udstede regler om bl.a. udbydere af
telefontjenesters oplysningsforpligtelser samt om krav til udbydere af teleter-
minaludstyr, der anvendes til mobilkommunikationstjenester, med henblik på
at sikre grundlæggende slutbrugerrettigheder. Telelovens § 4, stk. 5 og 6, samt
§ 5, er ikke blevet brugt til at fastsætte tilgængelighedskrav.
Søtransport
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 1177/2010 om passagerers
rettigheder ved sørejser og rejser på indre vandveje indeholder regler om ikke-
diskrimination af og assistance til handicappede og bevægelseshæmmede. For-
ordningen, som gælder direkte i Danmark, har med udspring i artikel 9 i De
Forenede Nationers konvention om handicappedes rettigheder sigte på at give
handicappede og bevægelseshæmmede samme mulighed for at deltage i sørej-
ser og rejser på indre vandveje som alle andre borgere. Efter forordningens
artikel 9 skal transportører og terminaloperatører således sikre, at der findes
eller fastsættes ikke-diskriminerende og relevante standarder og retningslinjer
for og oplysninger om havneterminalers og skibes tilgængelighed, herunder
deres faciliteter for handicappede og bevægelseshæmmede (adgangsbetingel-
ser). Transportører og terminaloperatører skal endvidere gøre adgangsbetin-
gelserne offentligt tilgængelige fysisk eller på internettet, idet der i denne hen-
Side 10/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0011.png
seende skal tages særligt hensyn til handicappedes og bevægelseshæmmedes
behov. Transportører, rejseagenter og rejsearrangører skal endelig sikre, at alle
relevante oplysninger, herunder onlinereservation og -information, om befor-
dringsbetingelserne, oplysninger om rejsen samt adgangsbetingelserne er til
rådighed i en form, der er egnet og tilgængelig for handicappede og bevægel-
seshæmmede.
Efter sølovens § 440 kan erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler med
henblik på opfyldelse og anvendelse af forordning nr. 1177. Bemyndigelsen er
udnyttet ved bekendtgørelse nr. 74 af 29. januar 2013 om skibspassagerers
rettigheder med senere ændring. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. straf- og
påbudsbestemmelser i forhold transportører, rejseagenter, rejsearrangører og
billetudstedere, som overtræder forordningen, herunder dennes regler om ik-
ke-diskrimination af og assistance til handicappede og bevægelseshæmmede.
Bekendtgørelse nr. 491 af 13. maj 2014 (Meddelelser fra Søfartsstyrelsen B,
teknisk forskrift om skibes bygning og udstyr mv.) samt bekendtgørelse nr. 556
af 26. maj 2011 (Meddelelser fra Søfartsstyrelsen D, teknisk forskrift for skibes
bygning og udstyr mv., passagerskibe i national fart), gør IMO's cirkulære 735
(MSC/735) af 24. juni 1996 vedrørende design og drift af passagerskibe, så de
imødekommer ældre og handicappede personers behov, obligatorisk på danske
alle passagerskibe og højhastighedspassagerfartøjer, der benyttes til offentlig
transport, og hvis køl er lagt, eller som er på et lignende konstruktionsstadium,
den 1. oktober 2004 eller senere samt tillige ved ombygning af danske passa-
gerskibe og højhastighedsfartøjer, der benyttes til offentlig transport, og hvis
køl er lagt, eller som er på et lignende konstruktionsstadium, før den 1. oktober
2004, i det omfang dette er økonomisk rimeligt og gennemførligt (de to be-
kendtgørelsers kapitel II-3, regel 26 hhv. regel 28). Bestemmelserne i bekendt-
gørelsen vedrørende passagerskibe i national fart er i øvrigt fastsat i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/45/EF af 6. maj 2009 om sik-
kerhedsregler og -standarder for passagerskibe, som ligeledes gør IMO-
cirkulæret obligatorisk på de nævnte forudsætninger. Det følger blandt andet af
IMO-cirkulæret, at generel information om tjenesteydelsen samt om assistance
til ældre og handicappede på en bestemt rute skal gøres tilgængelige for offent-
ligheden og potentielle passagerer, og at sådanne oplysninger skal stilles til
rådighed i formater, der er egnede for personer med nedsat syn, for eksempel
stor skrift og lydgengivelse.
Endelig indeholder bekendtgørelse nr. 11447 af 18. august 2000 bestemmelser
om indretning af passagerskibe med henblik på adgang for passagerer med
handicap.
Flytransport
For så vidt angår tilgængelighed på luftfartsområdet er dette område omfattet
af forordning nr. 1107/2006 af 5. juli 2006 om handicappede og bevægelses-
hæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly.
Side 11/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0012.png
Ifølge disse regler er der pålagt lufthavne og luftfartsselskaber forpligtelser i
henhold til handicappede og bevægelseshæmmede personers (PRM) rejse med
fly.
Lufthavnens forvaltningsorgan er således ansvarligt for at sikre, at der ydes den
i bilag 1 til forordningen nævnte bistand til personer med et handicap, når de
rejser med fly. Bilag I nævner en række forhold, bl.a. bistand til personer med
et handicap til at bevæge sig fra flyets dør til plads i flyet, bistand til at gå om
bord under anvendelse af elevatorer eller kørestole m.m. Forordningen inde-
holder ikke tekniske krav til lufthavnen om, hvorledes denne bistand udføres.
Luftfartsselskaberne skal i henhold til forordningen yde omkostningsfrit den i
bilag 2 til forordningen angivne bistand til en person med et handicap. Her er
bl.a. tale om transport af medicinsk udstyr, transport af højst 2 stk. hjælpemid-
ler pr. person (forudsat at der er givet 48 timers varsel), formidling af væsentli-
ge oplysninger, der vedrører en flyvning, tilpasning af siddepladsen i flyet, bi-
stand til toiletfaciliteter mm.
Der er ingen tekniske krav i forordningen om flys handicapvenlige indretning i
forbindelse med en flyrejse.
Et luftfartsselskab kan endvidere kun af sikkerhedsmæssige årsager eller på
grund af tekniske begrænsninger nægte, at en person med et handicap kan re-
servere eller gå om bord et fly.
Luftfartsselskaber, deres agenter eller rejsearrangører skal desuden træffe alle
fornødne foranstaltninger til at modtage personer med et handicap på alle de-
res salgssteder og yde bistand, også ved telefonsalg og internetsalg.
Bustransport
Vedrørende tilgængelighed på busområdet så findes der regler i forordning
181/2008 om buspassagerers rettigheder og forpligtelser. Anvendelsesområdet
for forordningen gælder for busrejser, når passagerernes påstignings- eller ud-
stigningssted er beliggende på en medlemsstats område, og når den planlagte
rejseafstand er 250 km eller mere. Derudover gælder en række minimumskrav
til fx information, når rejsen er mindre end 250 km.
Forordningen giver passagererne en række rettigheder, herunder ret til infor-
mation, før og under rejsen samt ret til information om rettigheder. Endvidere
foreskriver forordningen at der skal oprettes en national overvågningsmyndig-
hed.
En del af forordningen omhandler desuden handicappede og bevægelseshæm-
mede, og det fremgår, at medlemsstaterne har pligt til at udpege busterminaler
(Danmark har udpeget Aarhus), hvor handicappede og bevægelseshæmmede
skal ydes assistance. Dertil kommer, at forordningen foreskriver, at transportø-
rerne skal yde gratis assistance til handicappede og bevægelseshæmmede ved
ombordstigning samt i bussen, hvis der er personale udover chaufføren tilste-
de.
Side 12/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0013.png
Som det ses giver forordningen altså passagererne en række rettigheder vedr. fx
assistance og information, men ikke tekniske krav til hvordan denne informati-
on skal leveres, eller hvilke krav der er til assistancen.
Jernbanetransport
Vedrørende tilgængelighed på jernbaneområdet, så findes der regler i forord-
ning 1371/2007 om jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser. Anvendel-
sesområdet for forordningen gælder alle togrejser i Danmark.
Forordningen giver passagererne en række rettigheder, herunder ret til infor-
mation, før og under rejsen samt ret til information om rettigheder. Endvidere
foreskriver forordningen, at der skal oprettes en national overvågningsmyndig-
hed.
En del af forordningen omhandler desuden handicappede og bevægelseshæm-
mede, og det fremgår, at transportørerne skal yde gratis assistance til handi-
cappede og bevægelseshæmmede på stationer og i toget.
Som det ses giver forordningen altså passagererne en række rettigheder vedr. fx
assistance og information, men ikke tekniske krav til hvordan denne informati-
on skal leveres eller hvilke krav der er til assistancen.
Forordningen stiller dog et krav om anvendelse af TSI for bevægelseshæmmede
personer (TSI PRM) – dvs. tekniske krav – på stationer, perroner og i tog.
Udover passagerrettighedsforordningen findes der også tilgængelighedsregler
i:
Direktiv nr. 2008/57 af 17. juni 2008 om interoperabilitet i jernbanesy-
stemet.
Forordning nr. 454/2011 af 5. maj 2011 om den tekniske specifikation
for interoperabilitet gældende for delsystemet trafiktelematik for per-
sontrafikken i det transeuropæiske jernbanesystem (TSI TAP).
Forordning nr. 1300/2014 af 18. november 2014 om den tekniske spe-
cifikation for interoperabilitet gældende for tilgængelighed for handi-
cappede og bevægelseshæmmede personer i EU's jernbanesystem (TSI
PRM).
Reglerne skal sikre, at stationer, perroner og tog er indrettet således, at de er
tilgængelige og at adgang for handicappede og bevægelseshæmmede personer
lettes på lige fod med andre.
De to TSI’er udmønter direktivets overordnede krav og indeholder en række
tekniske krav til indretning af stationer, perroner og tog, herunder informati-
onssystemer, samt jernbanevirksomheders håndtering af oplysninger om be-
fordring af og assistance til bevægelseshæmmede og at oplysninger herom stil-
les til rådighed for passagerer.
TSI PRM foreskriver desuden, at stationsledere og operatører skal aftale, hvor-
dan der tilbydes assistance og alternativ transport i overensstemmelse med
passagerrettighedsforordning, således at det ligger klart, hvem der er ansvarlig
for assistance og for alternativ transport.
Side 13/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0014.png
Direktivet og TSI PRM gælder for alle togrejser i Danmark undtagen bybaner
(S-tog, letbaner og metro), hvorimod TSI TAP gælder på TEN-T nettet, hvilket i
praksis betyder, at privatbaner og Arrivas net samt bybaner er undtaget.
Byggeri
Tilgængelighed til byggeriet for mennesker med handicap reguleres gennem
byggelovgivningen og udmøntes i bygningsreglementet. Det fremgår af bygge-
lovens formålsparagraf, at et af lovens formål er at fremme handicapvenlig
indretning af bebyggelse.
Byggeloven gælder ved opførelse af nye bygninger, herunder tilbygninger, om-
bygninger i eksisterende bygninger, samt væsentlige ændringer i benyttelsen af
bebyggelsen.
Der er i dag ikke harmoniserede regler for tilgængelighed til byggeriet på fæl-
lesskabsniveau. Kravene i det danske bygningsreglement har alene hjemmel i
byggeloven. Der har i gennem en årrække været forhandlet om et ligestillings-
direktiv, der skal sikre ligestilling på baggrund af seksualitet, religion, race,
handicap m.v. Tilgængelighed har indgået i disse forhandlinger, hvor et forslag
om at tilgængeliggøre den eksisterende bygningsmasse inden for en tidsramme
på 15-20 år har været bragt frem. Dette har en lang række medlemsstater, her-
under Danmark argumenteret imod. Et obligatorisk krav om at tilgængeliggøre
det eksisterende byggeri vil indebære store udgifter for bygningsejerne. Der har
hidtil ikke kunnet opnås enighed om et sådant direktiv.
Det bemærkes, at det fremgår af direktivet, at uagtet de fakultative bestemmel-
ser i direktivforslaget i forhold til tilgængelighed til byggeri, så fastholdes i for-
bindelse med offentlige kontrakter og koncessioner de tilgængelighedskrav til
byggeri i udbud, som følger af direktiverne 2014/23/EU, 2014/24/EU og
2014/25/EU.
Side 14/29
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er generelt behov for at analysere de enkelte dele af forslaget nærmere for
at se, om der vil være eventuelle yderligere lovgivningsmæssige konsekvenser.
Finansielle tjenester
Da der ikke i dag findes regulering af tilgængelighed i den finansielle lovgiv-
ning, vil der skulle indføres regler herom for så vidt angår pengeautomater og
banktjenester.
Audiovisuelle medietjenester
En vedtagelse af forslaget, for så vidt angår tilgængelighedskrav til audiovisuel-
le medietjenester, vil få lovgivningsmæssige konsekvenser.
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0015.png
Tilgængelighed af offentlige organers websteder
Europa-Kommissionen har ud over nærværende forslag til tilgængelighedsdi-
rektiv for så vidt angår tilgængelighedskrav til produkter og tjenesteydelser
allerede stillet forslag om direktiv om tilgængelighed af offentlige organers
websteder (webdirektivet).
Der kan være overlap mellem de to direktivforslag. Forslaget til tilgængelig-
hedsdirektiv retter sig først og fremmest imod hardware o.l., og finder kun an-
vendelse på webbaseret indhold for primært private aktører; banktjenester, e-
bøger og e-handel, mens webdirektivet primært er rettet imod offentlige myn-
digheder og webbaseret indhold. Det præciseres dog i forslaget til tilgængelig-
hedsdirektiv, at tilgængelighedskravene i forslaget til webdirektivet vil ligge til
grund for tilgængelighedskravene i forslaget til tilgængelighedsdirektivet for så
vidt angår offentlige organers websteder.
Det potentielle gælder ”fly-, bus-, tog og søtransport”, hvor websteder tilhøren-
de mulige offentlige eller offentligretlige organer, eksplicit nævnes i forslaget til
tilgængelighedsdirektivet. Endvidere har webdirektivet krav til mobile applika-
tioner til smartphones og tablets, hvor der henvises til EN 310 549 herunder
kapitlerne 9, 10 og 1, som således udbredes til at dække andet end krav til web-
steder og deres indhold.
I forslaget til tilgængelighedsdirektiv omhandlende tilgængelighedskrav til
produkter og tjenesteydelser er der opstillet en række krav til de forskellige
tjenesteydelser og områder. Disse krav er forskellige fra den gældende europæ-
iske standard for tilgængelighedskrav ved indkøb af it-ydelser, EN 310 549, der
benyttes i webdirektivet. Det bør afklares, hvilket af de to sæt af krav der vil
være gældende.
Elektroniske kommunikationstjenester
En vedtagelse af forslaget for så vidt angår tilgængelighedskrav til telefontjene-
ster m.m. vil få lovgivningsmæssige konsekvenser. Det vurderes bl.a., at det vil
være nødvendigt at tilpasse teleloven samt afledt bekendtgørelsesregulering for
at skabe hjemmel til at pålægge de berørte virksomheder oplysningskrav i over-
ensstemmelse med direktivforslaget.
Søtransport
Der vurderes ikke umiddelbart at være behov for ændring af de love, som snæ-
vert set regulerer søfartsområdet, dvs. regler som primært vedrører sikkerhed
til søs. Direktivforslagets krav til websteder, tjenester til mobile enheder, billet-
systemer, selvbetjeningsterminaler mv. går imidlertid videre end det, som tra-
ditionelt reguleres i søfartslovgivningen. Behovet for eventuel lovændring i
relation hertil vil forudsætte en nærmere analyse.
I lyset af den omfattende EU- og internationale regulering om tilgængelighed
for skibspassagerer med nedsat funktionsevne, som allerede findes, herunder
Side 15/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0016.png
navnlig de direkte gældende EU-regler om ikke-diskrimination af og assistance
til handicappede og bevægelseshæmmede, som følger af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) Nr. 1177/2010 om passagerers rettigheder ved sørej-
ser og rejser på indre vandveje, er det endvidere umiddelbart vurderingen, at
der formentlig næppe vil være behov for andet end justeringer i diverse admi-
nistrative forskrifter.
Det bemærkes i den forbindelse, at Danmarks Rederiforening og Bilfærgernes
Rederiforening på frivillig basis har fået udarbejdet en fælles standard (SBI
2014:17), som giver retningslinjer for, hvordan passagerskibe kan indrettes, så
de er ligeværdigt tilgængelige for alle uanset funktionsnedsættelse.
Transportområdet i øvrigt
Idet der allerede eksisterer regler om handicaptilgængelighed på transportom-
rådet for hhv. luftfart, jernbane og bus, skal det undersøges nærmere, i hvilket
omfang der med direktivet stilles nye og skærpede krav til tjenesteydere og
medlemsstaterne samt i hvilket omfang direktivet overlapper med allerede
eksisterende regler. Såfremt der er tale om nye krav, er det umiddelbart for-
ventningen, at direktivet vil have lovgivningsmæssige konsekvenser. Fælles for
luftfart-, jernbane- og busområdet er, at der med direktivforslaget stilles nye og
skærpede krav til de respektive operatører og infrastrukturforvaltere, som vil
have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Byggeri
For så vidt angår nyt byggeri henholdsvis byggeri, der ombygges væsentligt, og
bygninger, hvor der sker væsentlige anvendelsesændringer, vurderes det, at
forslaget i den nuværende form ikke vil have nationale lovgivningsmæssige
konsekvenser i forhold til reguleringen af byggeriet.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Generelt vurderes det, at forslaget kan medføre væsentlige administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet. De forventede administrative konsekvenser vil be-
stå i, at der stilles krav om at påføre oplysninger om de omfattede produkter og
tjenesteydelsers anvendelse på selve produktet. Dette vil både betyde en admi-
nistrativ omstillingsbyrde i form af ændringer af mærkning, brugsanvisninger
og lignende, og samtidig vil nye produkter også løbende skulle påføres disse
nye krav. Kravene indføres for at øge tilgængeligheden af produkterne for per-
soner med funktionsnedsættelser.
Der stilles i direktivforslaget endvidere krav om, at medlemsstaterne udpeger
de markedsovervågningsmyndigheder, der er ansvarlige for tjenesteydelsers
overholdelse af kravene. Dette vurderes umiddelbart at kunne medføre væsent-
lige administrative byrder for staten.
Side 16/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0017.png
Baseret på den nuværende forståelse af direktivet kan de forventede implemen-
teringsudgifter for staten og erhvervet med opgøres til at overstige samlet 500
mio. kr. som følge af krav til ændring af eksisterende produkter og tjenester
samt omstilling for så vidt angår nye erhvervelser.
E-handel(herunder e-bøger)
Forslaget forventes at have konsekvenser for erhvervslivet for at disse kan leve
op til direktivets foreslåede krav.
Finansielle tjenester
Direktivforslaget om at stille krav til tilgængeligheden af pengeautomater og
banktjenester vil have betydelige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Finans-
rådet har foreløbigt angivet følgende konsekvenser for pengeinstitutter:
I relation til pengeautomater, stiller forslaget krav til indretning, dog i relativt
overordnede termer og uden at specificere eventuelle tekniske krav nærmere.
Det fremgår dog, at det eksempelvis kan være relevant at brugergrænsefladen
sikrer kommunikation via mere end én sensorisk kanal, hvilket eksempelvis må
betyde en oplæsningsfunktion i pengeautomaten.
Der vil være tale om tilpasninger både i form af systemtilpasninger og fysiske
ændringer. Der vil derudover kunne forekomme udfordringer med at opfylde
kravene, idet ikke alle lokalplaner giver tilladelse til at der bliver opsat ram-
per/opkørsler til pengeautomater.
Det estimeres, at de gennemsnitlige ændringer pr. pengeautomat vil beløbe sig
til ca. 50.000 kr. Da der er ca. 2.500 pengeautomater i Danmark betyder dette
en forventet samlet omkostning på ca. 125 mio. kr. for sektoren.
Der stilles krav om tilgængelighed af websteder, der anvendes til levering af
banktjenester og banktjenester til mobile enheder, med henblik på at maksime-
re anvendelsen for personer med funktionsnedsættelse. Der stilles bl.a. krav
om, at brugerne kan opfatte, bruge og forstå indholdet og interaktionsformen
samt krav om at sikre, at tjenesteydelserne er rettet mod behovene hos perso-
ner med funktionelle begrænsninger. Det er tidligere i direktivforslaget præci-
seret, at for websteder gælder EN 310 549 og dermed WCAG 2.0 (Web Content
Accessibility Guidelines).
I forhold til net- og mobilbankløsninger er der ligeledes stor forskel på hvordan
pengeinstitutterne vil skulle foretage ændringer afhængigt af de eksisterende
løsninger.
Finansrådet vurderer, at der vil være behov for ændringer i bl.a. software i form
af fleksible justeringer af layout tilpasset den enkelte kunde, hvilket vil medføre
omkostninger i forhold til at ændre eksisterende løsninger og ved fremstilling
af fremtidigt indhold. Det er endnu vanskeligt med nuværende oplysninger at
Side 17/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0018.png
vurdere, hvor store ændringer der skal foretages i pengeinstitutterne, men det
estimeres, at opgaverne fsva. netbank, mobilbank og pengeinstitutternes
hjemmesider vil beløbe sig til mellem 50 og 75 mio. kr.
Side 18/29
Audiovisuelle medietjenester
Forslaget lægger op til, at offentlige og private aktører skal levere audiovisuelle
medietjenester – dvs. traditionelt tv og tv-lignende on demand-tjenester såsom
”catch-up”-tjenester og video on demand-tjenester (såsom eksempelvis Netflix,
HBO) på en sådan måde, at personer med funktionsnedsættelser, herunder
personer med handicap, kan maksimere deres forventede anvendelse af de au-
diovisuelle medietjenester. Det indebærer blandt andet, at leverandører af au-
diovisuelle medietjenester skal oplyse om tilgængelighedsfunktioner- og facili-
teter, gøre websteder tilgængelige på en ensartet måde, der sikrer, at brugerne
kan opfatte, bruge, og forstå indholdet, og i det hele taget have fokus på beho-
vene hos personer med funktionelle begrænsninger.
Rækkevidden af flere af de foreslåede krav er fortsat vanskelige at opgøre, og
kravene er endnu ikke konkretiserede i en audiovisuel kontekst, herunder kra-
vet om at gøre websteder tilgængelige på en ensartet måde. Hertil kommer, at
der endnu ikke foreligger en oversigt over antallet af udbydere af audiovisuelle
on demand-tjenesteudbydere i Danmark.
Det betyder, at det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at vurdere forslagets
statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser på det audiovisuelle om-
råde. Med en række forbehold og på grundlag af den nuværende forståelse af
forslaget estimeres det, at forslaget i sin nuværende form for det audiovisuelle
område vil kunne medføre direkte omkostninger for staten og erhvervet på ca
80-90 mio. kr. samt ca. 30 mio. kr. i årlige drifts- og vedligeholdelsesomkost-
ninger.
Elektroniske kommunikationstjenester
Uagtet direktivets proportionalitetsbestemmelse vurderes det, at en stor del af
telebranchen vil være omfattet af forslagets bestemmelser. Telebranchen har på
nuværende tidspunkt ikke har kunnet give et overblik over deres forventede
efterlevelsesomkostninger forbundet med tilgængelighedsdirektivet. Kommis-
sionen har i sin konsekvensanalyse anslået, at den administrative byrde af for-
slaget for teleselskaber beløber sig til 80 arbejdstimer pr. selskab. Dette omfat-
ter alene tilrådighedsstillelse af information om tjenester og produkters tilgæn-
gelighed. Kommissionens konsekvensanalyse adresserer ikke omkostningerne
for tilpasning af hjemmesider, samt inklusion af funktioner, praksis, politikker
og procedurer og ændringer i udførelsen af tjenesteydelser, der er rettet mod
handicappede. I betragtning af ovenstående, samt at der fortsat hersker usik-
kerhed om anvendelsen af direktivets undtagelsesbestemmelser, kan der ikke
på nuværende tidspunkt gives et fuldt ud underbygget estimat af implemente-
ringsomkostningerne på teleområdet. Bruger man imidlertid konsekvensanaly-
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0019.png
sens beregningsmetode for de danske teleselskaber, anslås udgiften hertil at
beløbe sig til ca. 2,25 mio. kr. Hertil kommer udgifter til tilpasning af hjemme-
sider, samt inklusion af funktioner, praksis, politikker og procedurer og æn-
dringer i udførelsen af tjenesteydelser, der er rettet mod handicappede. Som
det fremgår af ovenstående er dette estimat dog forbundet med en betydelig
usikkerhed, men er under omstændighederne det bedst mulige bud.
Udpegning af markedsovervågningsmyndigheder og administrative konse-
kvenser
Kommissionen har tilkendegivet, at ”markedsovervågningsmyndighed” i direk-
tivforslaget skal forstås i overensstemmelse med markedsovervågningsforord-
ningen, forordning 765/2008. Forordningen indeholder bl.a. bestemmelser om
oplysningspligt over for Kommissionen, varetagelse af markedsovervågnings-
opgaven herunder bestemmelser om markedsovervågningsforanstaltninger og
sikring af tilstrækkelige ressourcer til markedsovervågningsmyndigheder.
Direktivforslaget giver et vist spillerum for organisering af opgaven på nationalt
plan. Implementering vil senest fra seks år efter vedtagelse medføre omkost-
ninger i form af øgede tilsyns- og kontrolopgaver samt håndtering af klager og
indberetninger. Det præcise omfang er på nuværende tidspunkt uvist, da det
bl.a. vil afhænge af direktivforslagets endelige form og den fremtidige mængde
af klager og indberetninger. På det foreliggende grundlag vurderes det, at mar-
kedsovervågningsopgaven for så vidt angår bestemmelserne om elektronisk
kommunikation vil kræve mellem et kvart og et halvt årsværk.
Søtransport
Forslaget forventes ud fra en foreløbig vurdering ikke at have væsentlige stats-
finansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Den
endelige vurdering vil imidlertid bero på en nærmere analyse af forslagets kon-
krete elementer, herunder ikke mindst i hvor høj grad den eksisterende regule-
ring vedrørende tilgængelighed for skibspassagerer med nedsat funktionsevne,
herunder den relevante EU- og internationale regulering, i forvejen tilgodeser
direktivforslaget krav.
Der er i sektoren forskellige forhold, der skal iagttages for at sikre tilgængelig-
hed i relation til direktivforslaget, og der er derfor stor forskel på, hvilke og
hvor store ændringer der skal foretages, og dermed på hvilke omkostninger
ændringerne indbefatter.
Flytransport
Forslaget vurderes at have omfattende erhvervsøkonomiske konsekvenser for
lufthavne og luftfartselskaber, der pålægges nye tekniske krav til etablering af
websteder, tjenester til mobile enheder, intelligente billetsystemer, selvbetje-
ningsterminaler og billetautomater og selvbetjeningsautomater til check-in.
Det er ikke muligt præcist at angive hvilken størrelsesorden, der er tale om, da
Side 19/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0020.png
der er tale om teknologi, som endnu ikke er udviklet og krav, som ikke endeligt
er specificeret.
For så vidt angår oprettelsen af en markedsovervågningsmyndighed på luft-
fartsområdet undersøges det, hvilke ressourcer, der kan forventes behov for i
forbindelse med varetagelsen af den opgave. Det er uklart på baggrunde af den
foreliggende direktivtekst, hvorvidt der stilles krav om uafhængighed. Såfremt
det er tilfældet, vil der være yderligere udgifter forbundet med oprettelsen af et
nyt organ eller evt. udvidelse af et eksisterende af et organ. I det omfang der
ikke stilles krav om uafhængighed, forventes det, at opgaven kan løses af Tra-
fik- og Byggestyrelsen, der i forvejen håndterer klager relateret til flyrejser for
personer med et handicap .
Fastsættelsen af direktivets implementeringsfrist er fortsat genstand for for-
handling. Denne har betydning for hvorledes, der kan tages hensyn til eksiste-
rende materiels levetid, som har betydning for fastsættelsen af de økonomiske
omkostninger.
Endeligt er det under afklaring, hvorvidt f.eks. hele eller dele af lufthavnes
driftstilladelser/koncessioner kan blive omfattet af direktivets bestemmelser.
Dette kan f.eks. få betydning i tilfælde hvor koncessionshaver får udført bygge-
projekter af en tredjepart.
Bustransport
På busområdet kan det på det foreliggende grundlag som minimum forventes,
at der vil være implementeringsudgifter for trafikselskaberne i størrelsesorde-
nen 98-142 mio. kr. Dertil kommer øgede omkostninger til drift og vedligehold.
Det skal understreges, at der for alle parter er tale om foreløbige estimater,
blandt andet grundet usikkerhed om direktivets anvendelsesområde samt und-
tagelsesbestemmelsernes rækkevidde. I hvilken grad eksisterende udstyr kan
tilpasses eller om der skal købes nyt udstyr er heller ikke afklaret. Rejsekort
A/S udgifter i medfør af forslaget er medtaget her, men en del af udgifterne
hører rettelig til under afsnittet om ”Jernbanetransport” nedenfor.
For så vidt angår oprettelsen af en markedsovervågningsmyndighed på busom-
rådet undersøges det, hvilke ressourcer, der kan forventes behov for i forbin-
delse med varetagelsen af den opgave. Det er uklart på baggrund af den forelig-
gende direktivtekst, hvorvidt der stilles krav om uafhængighed. Der vil under
alle omstændigheder være tale om yderligere udgifter forbundet med oprettel-
sen af det pågældende organ.
Jernbanetransport
På jernbaneområdet kan det på det foreliggende grundlag som minimum for-
ventes, at der vil være implementeringsomkostninger for erhvervslivet i størrel-
sesordenen 74-80 mio. kr. Dertil kommer øgede omkostninger til drift og ved-
ligehold. Estimatet er baseret på tilbagemeldinger fra Banedanmark, DSB, Ar-
Side 20/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0021.png
riva, lokalbanerne og trafikselskaberne. Det skal understreges, at der for alle
parter er tale om foreløbige estimater, blandt andet grundet usikkerhed om
direktivets anvendelsesområde samt undtagelsesbestemmelsernes rækkevidde.
I hvilken grad eksisterende udstyr kan tilpasses eller om der skal købes nyt er
ikke afklaret, ligesom afgrænsningen af hvilke tjenesteydelser, der er omfattet,
ikke ligger fast.
Etableringen af en markedsovervågningsmyndighed på jernbaneområdet for-
ventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle omkostninger såfremt denne
opgave kan placeres hos Jernbanenævnet.
Billet- og pengeautomater på transportområdet
Udgifter til billetautomater er medtaget i vurderingen ovenfor.
Byggeri
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle, samfundsmæssige eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser for byggeriet, dog under forudsætning af, at
den del af den eksisterende bygningsmasse, der ikke ombygges eller ændrer
anvendelse i væsentlig grad, ikke omfattes af forslaget.
Regeringen vil følge forhandlingerne tæt, herunder særligt i forhold til vurde-
ringen af forslagets økonomiske konsekvenser.
Side 21/29
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Rapporten har i sig selv ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i almindelig høring hos berørte interessenter, herunder
specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale forhold. Hovedindholdet af hø-
ringssvarene fremgår af nedenstående.
Danmarks Biblioteksforening: Danmarks Biblioteksforening er generelt enig i
de anførte formål, men kan tilslutte sig de synspunkter og betænkeligheder, der
anføres i notatet. Der er tale om et direktivforslag med et meget bredt anven-
delsesområde, som også kan få betydning for de ydelser, som bibliotekerne
tilbyder, fx når det drejer sig om digitale medietjenester. Danmarks Biblioteks-
forening vil i den forbindelse understrege, at konsekvenserne er uklare både
hvad angår e-bogsformidling som eReolen, samt for film og musikformidling
via bibliotekerne i Danmark. Danmarks Biblioteksforening kan derfor tilslutte
sig notatets bemærkninger om, at det fremlagte direktivforslag giver anledning
til betænkelighed, og at omfanget er uklart.
Dansk Industri (DI): DI kan tilslutte sig regeringens foreløbige generelle hold-
ning til direktivforslaget. Det er DI’s opfattelse, at forslagets krav ikke er pro-
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0022.png
portionale med målet og risikerer at føre til betydelige omkostninger for virk-
somhederne og dermed højere priser og mindre produktudbud for forbrugerne.
DI hæfter sig ved, at definitionerne af ”tilgængelige produkter og tjenesteydel-
ser”, af ”personer med funktionelle begrænsninger”, samt af ”personer med
handicap”, jf. direktivforslagets artikel 2, nr. 1, 3 og 4, er meget brede. Det giver
anledning til at tro, at de berørte produkter og tjenesteydelser skal tilpasses, så
de er tilgængelige for personer med funktionelle begrænsninger og handicaps,
uanset graden og karakteren af en funktionel begrænsning eller et handicap.
Afhængig af hvordan direktivet konkret vil blive implementeret, kan det bety-
de, at virksomhederne vil skulle tilpasse produkter og tjenester i et uforholds-
mæssigt omfang. Direktivforslaget anerkender tilsyneladende ikke, at der des-
værre er nogle typer af funktionsnedsættelser og handicaps, som har en sådan
natur og karakter, at det - uanset hvor kreativ en virksomhed er - ikke er muligt
at tilpasse et produkt eller en tjenesteydelse, så produktet eller tjenesten er
tilgængelig for personer med sådanne alvorlige funktionsnedsættelser eller
handicaps. Direktivforslaget anerkender heller ikke, at der er nogle produkter
og tjenester, som i sin natur ganske enkelt ikke henvender sig til personer med
visse funktionsnedsættelser eller handicaps, ligesom der vil være produkter i
forskellige prisklasser med forskelligt udstyr.
Forslaget til direktivets artikel 12 giver ganske vist mulighed for, at virksomhe-
den på visse betingelser kan undlade at overholde tilgængelighedskravene, hvis
det vil indebære en væsentlig ændring af produktet eller tjenesteydelsen eller
medføre en uforholdsmæssig stor byrde for virksomheden. For at imødegå de
bekymringer, som DI har nævnt ovenfor, bør det imidlertid også være muligt at
indfortolke en modifikation til virksomhedens forpligtelser i udtrykket "den
forventede anvendelse", som benyttes i direktivforslagets Bilag I, der beskriver
tilgængelighedskravene nærmere. Udtrykket bør efter DI´s opfattelse fortolkes
under hensyntagen til, at personer med visse former for funktionsnedsættelse
eller handicaps kan være helt uden for en virksomheds målgruppe, og at virk-
somheden derfor må kunne gå ud fra, at disse personer ikke har nogen forven-
tet anvendelse af produktet eller tjenesteydelsen.
En yderligere bekymring ligger i forslaget til direktivets artikel 12.6., hvor en
særlig notifikationsprocedure introduceres, hvis produktet ikke lever op til kra-
vene. Et sådant krav om notifikation til alle myndigheder i lande, hvor produk-
tet eller tjenesteydelsen forventes markedsført, synes helt ude af proportioner,
især når der sammenlignes med, hvad der kræves i forhold til overholdelse af
sikkerhedskrav i fx lavspændingsdirektivet.
Generelt set bør der indføres en artikel, der åbner mulighed for, at produktet,
hvis det ikke i sig selv tilbyder de krævede alternative muligheder, kan være
kompatibelt med andre produkter, der åbner mulighed herfor.
Side 22/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0023.png
Danske Handicaporganisationer (DH): DH synes, det er meget positivt, at
kommissionen er kommet med sit forslag til et tilgængelighedsdirektiv. Men-
nesker med handicap møder på nuværende tidspunkt mange barrierer, der gør
det meget svært at bidrage i alle samfundets aspekter. Med det rette indhold
kan en europæisk ”tilgængelighedslov” være med til at ændre dette og sikre
tilgængelighed for alle på tværs af grænserne i EU. DH mener derfor, at den
danske regering skal støtte initiativet og arbejde for, at det bliver vedtaget.
DH finder det meget positivt, at regeringen støtter direktivets overordnede
målsætning om at forbedre adgangen til tilgængelige produkter og tjeneste-
ydelser på det indre marked. DH ser det desuden som meget positivt, at rege-
ringen vil analysere de enkelte dele af forslaget nærmere og ser frem til at se
resultatet.
Dog mener DH, at notatet fokuserer meget på ikke at pålægge erhvervslivet
unødvendige byrder. DH mener ikke, der er tale om unødvendige byrder. Der
er behov for at stille krav til erhvervslivet for at sikre adgang til samfundet for
personer med handicap og hermed direktivets overordnede målsætning. Desu-
den er DH af den opfattelse, at ikke alle tilgængelighedskrav giver ekstra om-
kostninger eller arbejdsgange, men f.eks. kan handle om en omlægning af ar-
bejdsgange og processer, der efterfølgende resulterer i tilgængelige produkter
eller tjenesteydelser. Et ”tilgængelighedsdirektiv” vil bidrage til at skabe den
fornødne opmærksomhed og viden om tilgængelighed. Her er det også vigtigt
at tilføje, at direktivet vil have en gennemførelsesperiode, i hvilken erhvervsli-
vet kan forberede sig på at leve op til kravene.
Direktivets anvendelsesområde kan efter DH's opfattelse med fordel udvides til
at omhandle flere områder som bl.a. det bebyggede område, husholdningspro-
dukter og overnatningsmuligheder. DH mener endvidere, at tilgængeligheds-
kravet i forslaget til direktivets artikel 3 kan forbedres ved at stille krav om, at
bygningerne skal være tilgængelige.
Det er endvidere meget vigtigt, at forslaget til direktivets artikel 12, der giver
mulighed for, at virksomheden på visse betingelser kan undlade at overholde
tilgængelighedskravene, hvis det vil indebære en væsentlig ændring af produk-
tet eller tjenesteydelsen eller medføre en uforholdsmæssig stor byrde for virk-
somheden, ikke bliver en kattelem. Derfor skal brugen af denne artikel overvå-
ges. DH foreslår derfor nedsættelse af nationale rådgivende brugerorganer,
som kan vurdere, om de tilgængelighedsløsninger, som tilbydes, er relevante.
Det er endvidere vigtigt, at den dedikerede komité, som skal nedsættes under
kommissionen, udsteder klare og dækkende retningslinjer.
Det er vigtigt, at personer med handicap inddrages i standardiseringsarbejdet,
der kan føre frem til fælles tekniske specifikationer, som forudsat i forslaget til
direktivets artikel 14. Risikoen ved at benytte det i forslaget til artikel 16 fore-
slåede CE-mærkning er bl.a. selvevalueringen. Desuden er det ikke et mærke,
Side 23/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0024.png
som forbrugere forbinder med tilgængelighed. Der skal derfor iværksættes en
form for markedsføring af CE-mærket og tilgængelighed. Markedsovervåg-
ningsmyndighedernes oplysninger om erhvervsdrivendes overholdelse af de
gældende tilgængelighedskrav skal systematisk gøres tilgængelige for forbru-
gerne. Der skal udvikles et certificeringssystem for tjenesteydelser, der kan
sikre, at tilgængelighedskravet overholdes.
Det er endvidere vigtigt, at man i direktivet præciserer, hvordan forholdet er til
andre EU-retsakter. Der skal også være et system, der sikrer kontrol med over-
holdelsen af bestemmelserne i direktivet, så muligheden for som enkeltperson
at indbringe en sag for domstolene bliver sidste udvej. Der skal allokeres res-
sourcer til at håndhæve sanktionerne og til investering i tilgængelighedsrelate-
rede initiativer. Den foreslåede gennemførelsesperiode på seks år er for lang.
Hvis anvendelsesområdet udvides til også at omfatte det bebyggede område,
kan perioden derimod forlænges.
Det Kongelige Bibliotek: Det Kongelige Bibliotek er generelt enigt i at fremme
tilgængelighed. Det Kongelige Bibliotek kan tilslutte sig notatets bemærkninger
om, at der er behov for nærmere afklaring og analyse af direktivforslagets an-
vendelsesområde og begreber.
Det Kongelige Bibliotek er bekendt med, at Statsbiblioteket har afgivet et hø-
ringssvar, hvori der gøres opmærksom på, at direktivforslaget vil kunne have
konsekvenser for dette biblioteks audiovisuelle medietjenester. Disse tjenester
har Det Kongelige Bibliotek som pligtafleveringsinstitution i dag adgang til, og
det vil være problematisk, hvis direktivforslaget betyder, at bibliotekets brugere
mister denne adgang. Tilgængelighedskrav i forhold til bygninger kan eventuelt
også få betydning for Det Kongelige Bibliotek.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA): FA vil henstille, at regeringen fast-
holder, at forslaget ikke må pålægge erhvervslivet unødvendige eller ufor-
holdsmæssige byrder. FA skal i den forbindelse henvise til, at Finansrådet over
for Finanstilsynet har vurderet, at forslaget vil medføre merudgifter på mellem
150 og 250 mio. kr. for danske pengeinstitutter. Der er tale om et konservativt
skøn. Merudgifter i denne størrelsesorden må forventes at kunne få betydning
for beskæftigelsen i finanssektoren i Danmark. Det er vigtigt, at regeringen
fortsat er opmærksom på de meget vidtgående økonomiske konsekvenser af
forslaget.
Forbrugerådet Tænk: Forbrugerrådet Tænk hilser direktivforslaget meget vel-
komment. En række forhold peger i høj grad på et øget og efter Forbrugerrådet
Tænks opfattelse nødvendigt og vigtigt fokus på, at samfundet generelt skal
være tilgængeligt for alle forbrugere. Forbrugerrådet Tænk henviser til Dan-
marks underskrivelse af FN´s Handicapkonvention, Kommissionens vedtagelse
af en europæisk handicapstrategi 2010-2010 COM(2010) 636 final, og det for-
hold, at der i EU er ca. 80 millioner mennesker, der i et vist omfang er ramt af
Side 24/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0025.png
et handicap, og at tallet forventes at stige støt i takt med, at antallet af ældre
øges.
For så vidt angår kommunikationsterminaler (computere og telefoner) og
kommunikationstjenester, produceres og forhandles de i stigende grad på
tværs af grænserne i EU eller af selskaber, der opererer i flere lande. Det vil
derfor være af betydning for både selskaber og forbrugere, at der kommer fæl-
les regler om tilgængelighed i EU. Om effekten for forbrugerne er positiv, vil
naturligvis afhænge af det niveau for tilgængelighed, der stilles krav om. Men
under alle omstændigheder vil fælles krav kunne lede til lavere produktions-
omkostninger for de tilgængelighedsskabende elementer i produkter og tjene-
ster. Dermed gøres tilgængeligheden billigere i de lande, der allerede har ud-
byggede krav, f.eks. i Danmark på visse områder. Og ved at lægge barren højt i
direktivet kan man undgå, at danske virksomheder belastes mere end andre
europæiske virksomheder. I dag skal virksomhederne, der leverer tilgængelig-
hed, producere efter landenes forskellige lovgivning, men med ét sæt fælles
regler i EU kunne det være relevant at få analyseret, hvorledes et sådant direk-
tiv kan skabe arbejdspladser og billigere tilgængelighed gennem at udvide mar-
kedet for tilgængelighedselementer.
Statsbiblioteket: Statsbiblioteket er generelt enig i de anførte formål, men kan
tilslutte sig de synspunkter og betænkeligheder, der anføres i notatet. Der er
tale om et direktivforslag med et meget bredt anvendelsesområde, som også
kan få betydning for de ydelser, som Statsbiblioteket tilbyder, fx når det drejer
sig om audiovisuelle medietjenester. Der er tale om specialdesignede og særud-
viklede audiovisuelle medietjenester, som det har krævet store it-ressourcer at
udvikle, og som stiller særlige udviklingskrav, fordi de særlige tekniske og juri-
diske behov ikke kan løses på anden måde. Såfremt disse tjenester skal ændres
til at opfylde de krav vedrørende audiovisuelle tjenester, som blandt andet er
beskrevet i bilaget til direktivforslaget, vil det være så krævende både teknisk og
økonomisk, at det ikke skønnes muligt inden for de bevillingsmæssige rammer.
Det vil ud fra en umiddelbar vurdering kræve omfattende tilførsel af ressourcer
eller opgivelse af tjenesteydelser.
Forslaget kan muligvis også få betydning for Statsbiblioteket på andre områder
fx vedrørende e-bøger og e-ressourcer. Tilgængelighedskrav i forhold til byg-
ninger kan eventuelt også få betydning for Statsbiblioteket.
TDC: TDC støtter den foreslåede danske holdning. TDC bemærker, at det uan-
set bl.a. hensynet til proportionalitet som beskrevet i Artikel 12 er vanskeligt at
se begrundelsen endsige behovet for, at det foreslåede direktiv skal omfatte
telefontjenester. Dette gælder særligt med hensyn til telefontjenester ikke
mindst i lyset af, at udbydere af sådanne tjenester må forventes at få fastsat
krav om hensyn til handicappede i det kommende Forsyningspligtdirektiv.
Krav om information, som det fremgår af Bilag 1, Afsnit 3, vil således i givet
fald kunne betyde en yderligere administrativ byrde uden værdi for brugerne.
Side 25/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0026.png
Side 26/29
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er fortsat på et stadie, hvor landene er mere fokuseret på at
forstå forslagets betydning og konsekvenser, end på at kommunikere holdnin-
ger. Således er der generelt opbakning blandt landene til formålene om at sikre
tilgængelighed for personer med et handicap, men også en væsentlig skepsis ift.
de forskellige konkrete elementer i forslaget, herunder fra en række større lan-
de.
Rådets Juridiske Tjeneste (RJT) afgav, forud for arbejdsgruppemøde den 20.
maj, en særdeles kritisk note om tilgængelighedsdirektivets retsgrundlag. Det
fremgår af noten, at RTJ vurderer, at den indre markedshjemmel i princippet
kan benyttes som retsgrundlag for at harmonisere tilgængelighedskrav, men at
RTJ omvendt vurderer, at direktivets anvendelsesområde bør indsnævres til de
områder hvor Kommissionens konsekvensanalyse retfærdiggør, at der findes et
indre markedsrationale (websider og bygninger).
Formandskabet har i sit seneste kompromisforslag fra september 2016 imøde-
kommet en række af de kritikpunkter, der er blevet peget på i forhandlingerne,
herunder:
Definitionen af personer med et handicap er tilpasset definitionen i
FN’s handicapkonvention.
Referencen til PSO-kontrakter i henhold til PSO-forordningen (EF) nr.
1370/2007 er taget ud af direktivet.
Audiovisuelle medietjenester er taget ud af direktivteksten og indsættes
i stedet i forslaget til revision af direktivet om audiovisuelle medietjene-
ster. Relateret forbrugsudstyr med avanceret databehandlingskapacitet
er fortsat en del af forslaget til et tilgængelighedsdirektiv. Endvidere er
adgangstjenester til audiovisuelt indhold indføjet på baggrund af ønske
fra en gruppe medlemsstater.
Det er præciseret, at ophavsret til e-bøger ikke er omfattet af forslaget.
En overgangsbestemmelse er introduceret, hvori det præciseres, at
selvbetjeningsterminaler kan fungere og være i drift indtil udløbet af
deres økonomiske brugbare levetid. Det er dog fortsat uklart, i hvilket
omfang der kan tages hensyn til eksisterende materiels levetid på de
enkelte områder.
Det er præciseret, at det kun er infrastruktur der er designet eller kon-
strueret efter direktivets anvendelsesdato, der skal leve op til direkti-
vets tilgængelighedskrav.
Det er ligeledes præciseret, at hvis man lever op til gældende passager-
rettighedslovgivning vedr. blandt andet information om tjenesten i til-
gængelige formater, så anses disse krav i direktivet for opfyldt.
Det er præciseret, at det kun er offentlige kontrakter efter direktivets
anvendelsesdato, der er omfattet af tilgængelighedskravene.
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0027.png
Generelt har flere lande været skeptiske overfor de uklare bestemmelser, som
fastsætter, hvornår bestemmelserne i direktivet gælder i forhold til øvrig sek-
torlovgivning.
Der har desuden været en drøftelse af den valgfri bestemmelse om det bebyg-
gede miljø, hvor Rådets Juridiske Tjeneste (RJT) forklarede, at de den potenti-
elt åbner mulighed for, at Kommissionen kan vedtage standarder for det be-
byggede miljø gennem en senere komitologi-procedure.
Væsentlige udeståender
På trods af ovenstående forbedringer introduceret af det slovakiske formand-
skab er der fortsat en række væsentlige udeståender, herunder bl.a.:
Tilgængelighedskravene i bilag I er fortsat vage og generelt formuleret,
hvilket besværliggør en konsekvensanalyse.
Udbudsdirektivet og Forsyningsvirksomhedsdirektivet er fortsat inklu-
deret i anvendelsesområdet. Ved fastsættelse af tekniske specifikatio-
ner/tilgængelighedskrav i forbindelse med disse direktiver skal kravene
i bilag I, sektion 9 anvendes. Der analyseres fortsat på konsekvenserne
heraf.
Forordningen om retningslinjerne for det Transeuropæiske transport-
net (TEN-T) er fortsat inkluderet i anvendelsesområdet, hvilket betyder
at design og konstruktion af ny TEN-T infrastruktur skal overholde
kravene i bilag 1, sektion 9. Der analyseres fortsat på konsekvenserne
heraf.
Valgfrie bestemmelser om det bebyggede miljø fremgår fortsat af direk-
tivets anvendelsesområde.
Afklaring udestår vedr. brugen af delegerede retsakter til at vedtage
tekniske standarder vedr. produkter og tjenester.
Overgangsbestemmelser for anvendelse af tilgængelighedskriterier for
produkter og tjenester skal være proportionale.
Afklaring af konsekvenserne af bestemmelserne vedr. uforholdsmæssi-
ge byrder udestår.
Det er fortsat uklart om kravene i tilgængelighedsdirektivet vil gælde
for allerede eksisterende kontrakter om eksempelvis offentlig personbe-
fordring, da der fortsat stilles krav til de erhvervsdrivende skal overhol-
de tilgængelighedskrav til hjemmesider, realinformation, etc.
Sammenfattede kan det konkluderes, at den indledende analyse af Kommissio-
nens oprindelige forslag viste, at forslaget i en dansk kontekst ville være særde-
les omkostningstungt at implementere. De videre analyser af direktivteksten og
forhandlingerne i arbejdsgruppen har vist nye forhold i direktivet, som kan vise
sig problematiske og omkostningsdrivende. Som det fremgår ovenfor har det
slovakiske formandskab dog med det seneste kompromisforslag i væsentligt
omfang imødekommet de bekymringer, som flere lande, herunder Danmark, er
fremkommet med under forhandlingerne, og det nye kompromisforslag vil
Side 27/29
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0028.png
formentlig betyde en reduktion af forslagets økonomiske konsekvenser. Dette
kan dog ikke pt. kvantificeres yderligere.
Side 28/29
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter helt overordnet intentionerne om at forbedre adgangen til
produkter og tjenesteydelser på det indre marked, og støtter den overordnede
målsætning om at skabe bedre adgang til varer og tjenesteydelser for personer
med et handicap.
Det fremlagte direktivforslag giver dog anledning til en række betænkeligheder,
og regeringen vil derfor analysere de enkelte dele af forslaget nærmere.
Det bemærkes, at direktivforslaget i kraft af sit brede anvendelsesområde læg-
ger op til at regulere forholdene for en bred kreds af virksomheder. Det er på
den baggrund i sig selv vigtigt at vurdere, om fordelen ved en sådan regulering
står mål med de byrder, som reguleringen måtte medføre.
Regeringen lægger i
den forbindelse betydelig vægt på, at forslagets nationale omkostninger mi-
nimeres mest muligt, og at forslaget ikke pålægger erhvervslivet eller staten
nye økonomiske byrder i form af krav til tilgængelighed i forhold til den i dag
forventede udvikling.
Derudover bør det på en række områder vurderes, om der risikerer at opstå et
uhensigtsmæssigt samspil mellem forslaget og den eksisterende sektorspecifik-
ke regulering.
Idet der allerede i dag eksisterer regler om handicaptilgængelighed på blandt
andet transportområdet for hhv. luftfart, jernbane og bus, skal det undersøges,
om der med direktivet er tale om nye krav til tjenesteyderne på transportområ-
det, og om der på visse områder er tale om dobbeltregulering. Regeringen øn-
sker at undgå dobbeltregulering og vurderer, at det vil være mest hensigtsmæs-
sigt, at evt. yderligere krav til tjenesteyderne inden for transportområdet for-
handles i regi af den eksisterende reguleringsramme på transportområdet frem
for i dette direktiv.
Regeringen er generelt skeptisk over for som noget nyt at fastsætte fælles mate-
rielle EU-regler vedrørende tilgængelighed på
byggeområdet.
Med hensyn til
tilgængelighed til bygninger, der leverer serviceydelser omfattet af forslaget, er
det med den foreslåede begrænsning samt muligheden for at tage udgangs-
punkt i eksisterende national lovgivning muligt at tilpasse dansk lovgivning og
danske målsætninger på tilgængelighedsområdet. Såfremt den del af den eksi-
sterende bygningsmasse, der ikke ombygges eller ændrer anvendelse i væsent-
lig grad, også omfattes af forslaget, vurderes det dog, at dette vil kunne være et
væsentligt omkostningsdrivende element for bygningsejerne. Regeringen fin-
der, at dette uanset hvad bør afklares nærmere inden endelig stillingtagen til
forslaget.
Rådsmøde nr. 3507 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8. december 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelse m.v. 8-9/12-16, punkt om tilgængelighedsdirektivet
1689249_0029.png
For så vidt angår
energi-, forsynings- og klimaområdet
finder Danmark over-
ordnet, at der er behov for at analysere nærmere, om regulering inden for tele-
sektoren mest hensigtsmæssigt sker i et horisontalt direktiv fremfor at bibehol-
de den eksisterende sektorspecifikke regulering. I den forbindelse er der behov
for nærmere at afklare forholdet mellem disse. Det er desuden behov for at få
belyst, om de foreslåede tiltag er hensigtsmæssige i forhold til en afvejning mel-
lem de byrder, der pålægges tjenesteudbyderne på teleområdet, og de forvente-
de positive effekter i forhold til tilgængelighed.
For så vidt angår
erhvervs- og vækstområdet
finder Danmark overordnet, at
der fra dansk side bør arbejdes for, at direktivet ikke medfører unødvendige
byrder, det gælder ikke mindst i relation til E-handel og det finansielle område.
For så vidt angår
kulturområdet,
herunder særligt audiovisuelle medietjene-
ster, finder Danmark det betænkeligt, at der med én retsakt ønskes at fastsætte
grundregler om tilgængelighed for meget forskelligartede tjenester og produk-
ter. Sektorspecifikke tilgængelighedskrav for audiovisuelle medietjenester er
allerede omhandlet i direktiv 2010/13/EU om samordning af visse love og ad-
ministrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle me-
dietjenester (AVMS-direktivet), som er under revision. Fra dansk side ønskes
det, at tilgængelighedskrav for audiovisuelle medietjenester – frem for det fore-
liggende horisontale direktivforslag – adresseres som led i revisionen af AVMS-
direktivet, hvilket vil gøre det muligt at tage udgangspunkt i sektorspecifikke
problemstillinger og hensyn. De audiovisuelle medietjenesters store sam-
fundsmæssige, demokratiske, uddannelsesmæssige og kulturelle betydning gør
en specifik regulering af disse tjenester berettiget. Desuden bemærkes det, at
det foreslåede regime for markedsovervågning, overensstemmelse og beskyttel-
sesprocedure samt håndhævelse og sanktioner forekommer at være meget
tungt, omkostningsfyldt og indgribende. Det bør således overvejes, om det er
den mest hensigtsmæssige vej at gå ud fra et princip om at sikre omkostnings-
effektivitet.
Regeringen hilser det velkomment, at der med det foreliggende tekstforslag nu
er lagt op til at behandle tilgængelighed til audiovisuelle medietjenester i regi af
sektorlovgivningen.
Side 29/29
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grund og nærhedsnotat d. 7. januar 2016 samt supplerende
grund- og nærhedsnotat d. 22. januar 2016. Der er forud for EPSCO rådsmøde
d. 16. juni oversendt samlenotat d. 2. juni 2016 og revideret samlenotat d. 7.
juni 2016.