D. 1. februar 2017, København
Til Europaudvalget i det danske Folketing,
Vi skriver, fordi I på fredag i Europaudvalget skal diskutere Regeringens oplæg til Rådsmøde nr. 3519
(konkurrenceevne – indre marked- og industridelen) den 20. februar 2017 vedr. forslag om ændring af
direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse virksomheder
og filialer.
I den forbindelse vil vi meget gerne gøre opmærksom på en række pointer, som Ministeren vil fremlægge,
der med fordel kan uddybes og stilles spørgsmål ved:
Først og fremmest, mener vi at det er rigtig positivt at Regeringen lægger op til at støtte det
hjemmelsgrundlag, som Kommissionen har fremlagt forslaget under. Dette tillader nemlig
medbestemmelse fra Europaparlamentet. Dette er også en anerkendelse af, som beskrevet i notatet, at
forslaget først og fremmest har til fordel at fremme selskabers ansvarlighed og styrke offentlighedens tillid
til medlemsstaternes skatte-systemer.
Oxfam IBIS og MS mener at dette forslag er en unik mulighed for at opnå dette, men foreslår i det
nedenstående en række forbedringspunkter for at sikre at forslagets potentiale stemmer overens med dets
ønskede formål.
Det bemærkes ydermere, at der i notatet lægges vægt på, at de informationer, der skal offentliggøres,
genbruges fra den rapportering, der allerede finder sted til skattemyndigheder. Samt at
Regnskabsdirektivet (som dette forslag er et ændringsforslag til) i Danmark er implementeret i
Årsregnskabsloven. Årsregnskabsloven omfatter, som bekendt, virksomhedstyper, hvor der er et særligt
behov for åbenhed.
Som følge af dette, vil vi gerne opfordre til, at Regeringen arbejder for, at Ministerrådet forbedrer
Kommissionens forslag til at:
-
Fremlægge informationer ”land-forland” for alle de lande, de har aktiviteter i og ikke begrænser
det til EU lande samt lande på listen over ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner. Det vil ikke
medbringe yderligere byrder for virksomhederne, da de allerede rapporterer på alle lande til
myndigheder. Det vil til gengæld formentlig have betydelige fordele for de lande – især
udviklingslande – der ellers ikke vil kunne se landespecifik rapportering. Dette kan bidrage ind i en
indirekte kapacitetsopbygning af de skatteadministrationer, som Danmark støtter med andre
indsatser. Det bør også anerkendes, at udfordringen omkring tillid til skattesystemer og behovet for
selskabers ansvarlighed er en global udfordring, som dette tiltag vil kunne bidrage til at
imødekomme globalt såvel som i EU.
Gælde for alle de virksomhedstyper og virksomhedsstørrelser, som er omfattet af
Årsregnskabsloven, hvor Danmark vurderer ”at der er et særligt behov for åbenhed”. Det behov
vurderet for andre elementer af Årsregnskabsloven bør også gælde for dette område.
-