Europaudvalget 2016-17
Det Europæiske Råd 9-10/3-17 Bilag 8
Offentligt
1731589_0001.png
Bruxelles, den 9. marts 2017
(OR. EN)
Konklusioner ved formanden for det Europæiske Råd
Det Europæiske Råd drøftede vedlagte dokument. Det fik støtte fra 27 medlemmer af Det
Europæiske Råd, men samlede ikke konsensus af årsager, der var uden relation til substansen.
Henvisninger til Det Europæiske Råd i vedlagte dokument skal ikke læses således, at de har formel
godkendelse fra Det Europæiske Råd i sin funktion af institution.
1
DA
Det Europæiske Råd den 9. marts 2017 og uformelt EU27 topmøde den 10. marts 2017 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 9/3-17
1731589_0002.png
I.
1.
BESKÆFTIGELSE, VÆKST OG KONKURRENCEEVNE
Den reformdagsorden, som EU og dets medlemsstater iværksatte i kølvandet på krisen i 2008,
bærer frugt. Den økonomiske vækst er nu vendt tilbage i alle 28 medlemsstater, og udsigterne
er lovende for både euroområdet og EU som helhed. Ledigheden ligger, selv om den stadig er
for høj, på det laveste niveau siden 2009, de offentlige finansers tilstand er i bedring, og
investeringerne vokser, selv om de stadig er for svage.
2.
Der er dog fortsat usikkerhedsmomenter, og det er derfor vigtigt at sikre opsvingets
holdbarhed. Med dette mål for øje skal der arbejdes videre med strukturreformer til
modernisering af vores økonomier, de offentlige finanser skal styrkes, og investeringerne skal
fremmes, herunder gennem en hurtig forlængelse af Den Europæiske Fond for Strategiske
Investeringer også med henblik på at gøre en særlig indsats for at bekæmpe arbejdsløshed i
medlemsstater, hvor den er særlig høj.
3.
Det Europæiske Råd minder om sine tidligere konklusioner og gentager, hvor vigtigt et
velfungerende indre marked med dets fire friheder er for beskæftigelse, vækst og
konkurrenceevne. En resolut indsats vedrørende den digitale dagsorden vil gøre det muligt at
høste fordelene ved den digitale tidsalder og være til gavn for innovation. De afgørelser, der
allerede er truffet, skal gennemføres effektivt, og de eksisterende lakuner skal lukkes gennem
hurtige fremskridt med lovgivningsforslag i overensstemmelse med Det Europæiske Råds
konklusioner fra juni 2016 og den fælles erklæring af 13. december 2016 om EU's
lovgivningsmæssige prioriteter for 2017. Det Europæiske Råd glæder sig over
Kommissionens beslutning om at behandle spørgsmålet om to forskellige kvaliteter af
fødevarer på det indre marked i Forummet på Højt Plan for en Bedre Fungerende
Fødevareforsyningskæde. EU har brug for konkret handling for at sikre et stærkt og
konkurrencedygtigt industrigrundlag som fastsat i dets konklusioner fra december 2016, et
fuldt fungerende og sammenkoblet energimarked og en blomstrende servicesektor. Alle vil
nyde godt af et stærkere indre marked. Det er derfor stadig vores fælles mål at færdiggøre og
gennemføre de forskellige strategier for det indre marked senest i 2018. Det Europæiske Råd
vil gøre status over fremskridtene i juni.
2
DA
Det Europæiske Råd den 9. marts 2017 og uformelt EU27 topmøde den 10. marts 2017 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 9/3-17
1731589_0003.png
4.
Handel er fortsat en af de kraftigste vækstmotorer og understøtter millioner af job og bidrager
til velstand. Det Europæiske Råd hilser Europa-Parlamentets godkendelse af den samlede
økonomi- og handelsaftale (CETA) mellem EU og Canada velkommen og ser frem til den
forestående midlertidige anvendelse heraf. Det er et klart signal i en tid, hvor protektionistiske
tendenser dukker op igen. EU er fortsat stærkt engageret i en solid handelspolitik og et åbent
og regelbaseret multilateralt handelssystem med en central rolle til WTO. Samtidig skal EU
skaffe sig moderniserede WTO-forenelige redskaber til at sætte ind over for urimelig
handelspraksis og markedsforvridninger. Det Europæiske Råd opfordrer til hurtig vedtagelse
af de relevante forslag i den henseende. EU vil vedblive med at føre en aktiv dialog med
internationale handelspartnere. Hertil hører resolut at gøre fremskridt i alle igangværende
forhandlinger om ambitiøse og afbalancerede frihandelsaftaler, herunder med Mercosur og
Mexico; forhandlingerne med Japan er tættest på en snarlig afslutning. Handelsforbindelserne
med Kina bør styrkes på grundlag af en fælles forståelse af indbyrdes og gensidige fordele.
EU vil være særlig opmærksomt på respekt for og fremme af de vigtigste standarder samt
princippet om ikkeforskelsbehandling.
5.
Det Europæiske Råd gentager, at der er behov for at fuldføre bankunionen med hensyn til
risikoreduktion og risikodeling i den finansielle sektor i den rigtige rækkefølge som fastsat i
Rådets konklusioner af 17. juni 2016. Det minder om vigtigheden af internationalt samarbejde
om udformningen af fælles forsigtigheds- og tilsynsstandarder for finansielle tjenesteydelser.
6.
Det er af afgørende betydning, at fordelene ved økonomisk vækst når ud til alle borgere. Det
Europæiske Råd ser frem til afholdelsen af det sociale topmøde om fair job og vækst den
17. november 2017 i Göteborg.
7.
Det Europæiske Råd tilslutter sig de politiske prioriteter i den årlige vækstundersøgelse og
opfordrer medlemsstaterne til at lade dem afspejle i deres kommende nationale
reformprogrammer og stabilitets- eller konvergensprogrammer. Det Europæiske Råd
godkender også udkastet til Rådets henstilling om den økonomiske politik i euroområdet.
3
DA
Det Europæiske Råd den 9. marts 2017 og uformelt EU27 topmøde den 10. marts 2017 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 9/3-17
1731589_0004.png
II.
8.
SIKKERHED OG FORSVAR
Det Europæiske Råd ønsker, at den dynamik, der blev sat i gang ved dets konklusioner fra
december 2016 om den ydre sikkerhed og forsvaret, fastholdes og forstærkes i
overensstemmelse med de deri fastsatte parametre. I det aktuelle internationale miljø skal
Europa gøre mere for at beskytte sine borgere og bidrage til fred og stabilitet i og uden for sit
naboskab, bl.a. ved at afsætte tilstrækkelige ekstra ressourcer, idet der samtidig tages hensyn
til nationale omstændigheder og retlige forpligtelser. I den henseende ser Det Europæiske Råd
med tilfredshed på det arbejde, som Rådet udførte den 6. marts, og som giver et omfattende
overblik over, hvor vi står på alle områder (FSFP-krisestyringsstrukturer, permanent
struktureret samarbejde, samordnet årlig gennemgang vedrørende forsvar, udvikling af civile
kapaciteter), og viser reelle fremskridt på nogle centrale områder. Det minder også om
behovet for at gennemføre det "fælles sæt af forslag" med henblik på styrket samarbejde med
NATO. Med udgangspunkt i dette momentum skal arbejdet videreføres med endnu større
beslutsomhed og hastighed. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på afholdelsen af en
højniveaukonference om sikkerhed og forsvar den 9. juni 2017 i Prag. Det Europæiske Råd
vil vende tilbage til dette spørgsmål i juni 2017 og give yderligere strategisk vejledning.
9.
EU er fortsat fuldt engageret i at bistå medlemsstaterne med at sikre den indre sikkerhed og
bekæmpe terrorisme. Vi har i de senere år gjort store fremskridt i denne henseende, men vi
står fortsat over for hidtil usete udfordringer. Det Europæiske Råd opfordrer medlovgiverne til
at nå til enighed om forslaget om et ind- og udrejsesystem senest i juni 2017 og fremskynde
arbejdet med forslaget om et EU-system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse. Det er
derfor afgørende at fortsætte gennemførelsen af den fornyede strategi for Den Europæiske
Unions indre sikkerhed 2015-2020; Det Europæiske Råd vil følge dette løbende. Den
europæiske mindedag for ofrene for terrorisme den 11. marts er en vigtig påmindelse om,
hvorfor dette er så vigtigt.
4
DA
Det Europæiske Råd den 9. marts 2017 og uformelt EU27 topmøde den 10. marts 2017 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 9/3-17
1731589_0005.png
III. MIGRATION
10.
Som det fremgår af rapporten fra Maltas premierminister, er mange af de operationelle
foranstaltninger, der blev vedtaget på det uformelle møde den 3. februar 2017 i Malta, ved at
blive gennemført. Det Europæiske Råd gentager, at det er fast besluttet på at levere resultater
med hensyn til alle elementer i Maltaerklæringen, og støtter fuldt ud formandskabet for
Rådets arbejde i tæt samarbejde med Kommissionen og den højtstående repræsentant. Det
bakker også op om den indsats, som de enkelte medlemsstater har indledt for at støtte de
libyske myndigheder og deres nordafrikanske og sydlige naboer i deres bestræbelser på at
håndtere udfordringerne med ulovlig migration. UNHCR og IOM er vigtige partnere i denne
henseende. EU vil fortsat være opmærksomt på alle vigtige migrationsruter for hurtigt at
kunne reagere på udviklingen. Det Europæiske Råd hilser Kommissionens meddelelse om en
fornyet handlingsplan om tilbagesendelse, som der blev opfordret til i Maltaerklæringen,
velkommen, og det samme gælder den ledsagende henstilling til medlemsstaterne, og det
opfordrer Rådet til hurtigt at behandle dem. Det minder om behovet for at fortsætte arbejdet
med en række velfungerende EU-tilbagetagelsesordninger med tredjelande.
11.
Hvad angår den interne dimension, er effektiv anvendelse af principperne om ansvar og
solidaritet fortsat et fælles mål. Det Europæiske Råd opfordrer til, at der gøres en yderligere
indsats for hurtigt at levere resultater med hensyn til alle aspekter af den samlede
migrationspolitik, som er modstandsdygtig over for fremtidige kriser, herunder med sigte på
at opnå konsensus om EU's asylpolitik under det nuværende formandskab.
12.
Det Europæiske Råd vender tilbage til disse spørgsmål i juni 2017.
5
DA
Det Europæiske Råd den 9. marts 2017 og uformelt EU27 topmøde den 10. marts 2017 - Bilag 8: Konklusioner fra mødet i Det Europæiske Råd 9/3-17
1731589_0006.png
IV. VESTBALKAN
13.
I lyset af de interne og eksterne udfordringer, som regionen står over for, drøftede Det
Europæiske Råd den skrøbelige situation på Vestbalkan, som det vil følge. Det understreger
betydningen af at fortsætte reformprocessen, af gode naboskabsforbindelser og af inklusive
regionale samarbejdsinitiativer. Det bekræftede sin uforbeholdne støtte til det europæiske
perspektiv for landene på Vestbalkan. Det Europæiske Råd, som glæder sig over de
fremskridt, som landene i regionen har gjort, understreger, at EU fortsat er engageret og
involveret på alle niveauer med henblik på at støtte dem i at gennemføre EU-orienterede
reformer og projekter.
V.
ANDRE PUNKTER
Den Europæiske Anklagemyndighed
14.
Efter 17 medlemsstaters forelæggelse af udkastet til forordning om oprettelse af en europæisk
anklagemyndighed i henhold til artikel 86, stk. 1, andet afsnit, i TEUF har Det Europæiske
Råd drøftet udkastet og noteret sig, at den betingelse, der er fastsat i begyndelsen af artikel 86,
stk. 1, tredje afsnit, er opfyldt, hvorved der er banet vej for eventuel indførelse af et forstærket
samarbejde i overensstemmelse med bestemmelserne i traktaterne.
Valg af formanden for Det Europæiske Råd
15.
Det Europæiske Råd genvalgte Donald TUSK til formand for Det Europæiske Råd for
perioden 1. juni 2017 til 30. november 2019.
16.
Det Europæiske Råd noterede sig afgørelsen truffet af stats- og regeringscheferne for de
kontraherende parter i traktaten om stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og
Monetære Union, der har euroen som valuta, om genudnævnelse af Donald TUSK til formand
for eurotopmødet for perioden 1. juni 2017 til 30. november 2019.
17.
Det Europæiske Råd besluttede, at det senere på året ville vende tilbage til den proces, de
kriterier og den vægtning, der er nødvendig i forbindelse med udnævnelser på højt plan med
henblik på den næste institutionelle cyklus.
6
DA