Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3518 - uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
1721512_0001.png
Afdelingen for
Stabsfunktioner og
Internationale forhold
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20453044
Skriftlig forelæggelse af Rådsmødet (uddannelse) den 17. februar
2017 (til orientering)
Der afholdes rådsmøde (uddannelse) den 17. februar 2017. Der henvises
til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2.
februar 2017. Alle sager forelægges til orientering.
1. Vedtagelse af rådskonklusioner om investering i Europas ung-
dom med særligt henblik på det europæiske solidaritetskorps
På Det Europæiske Råds uformelle møde i Bratislava i september sidste
år besluttede stats- og regeringscheferne, at blandt de emner, som EU
bør fokusere på fremadrettet, er økonomisk og social udvikling, og her-
under en særlig indsats for Europas unge og bekæmpelse af ungdomsar-
bejdsløsheden. Derfor fremlagde Kommissionen i december et unge-
initiativ, der har fokus på bedre adgang til beskæftigelse, bedre mulighed
for uddannelse, samt bedre muligheder for solidaritet, læringsmobilitet
og frivillig aktiv deltagelse. Et centralt element heri er oprettelsen af et
såkaldt europæisk solidaritetskorps, der i sin første fase bygger på den
Europæiske Volontørtjeneste, som har eksisteret i 20 år, og som finansie-
res inden for Erasmus+-programmet. Tanken er, at unge mellem 18 og
30 år skal kunne melde sig til at udføre frivilligt arbejde inden for EU og
dermed styrke deres aktive medborgerskab og beskæftigelsesegnethed. I
rådskonklusionerne opfordres Kommissionen til at fremlægge et forslag
til etablering af solidaritetskorpsets anden fase, som sikrer omkostnings-
effektivitet og ikke modarbejder almindelig jobskabelse for unge. Rege-
ringen støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne og vil arbejde for, at
også anden fase af solidaritetskorpset finansieres inden for eksisterende
midler, og at det får en form, der respekterer de danske regler og prin-
cipper for frivilligt arbejde, og som kan supplere den bredt forankrede
danske tradition for frivilligt arbejde.
9. februar 2017
Sags nr.:
011.754.351
Rådsmøde nr. 3518 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 17. februar 2017 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde uddannelse, ungdom og kultur 17/2-17
2
2. Vedtagelse af rådskonklusioner om inklusion i mangfoldighed
for at opnå uddannelse af høj kvalitet for alle
Rådskonklusionerne ligger i forlængelse af flere andre dokumenter og
rådskonklusioner, der er blevet vedtaget på uddannelsesområdet i EU i
de sidste par år, som tog sin begyndelse med Paris-erklæringen fra marts
2015 efter terrorangrebene mod Charlie-Hebdo og i København. Fælles
for dem er, at uddannelse og dannelse i bred forstand ses som centralt
for at sikre børns og unges forståelse af medborgerskab, forebygge radi-
kalisering og for at kunne gå i dialog med det omgivende samfund. I
disse rådskonklusioner har det maltesiske formandskab anlagt en meget
bred forståelse af inklusion, som her omfatter både inklusion af menne-
sker med forskellig social og kulturel baggrund og inklusion i forhold til
mennesker med særlige behov. Medlemsstaterne opfordres bl.a. til at
overveje en helhedsorienteret tilgang til skolen, der understøtter et enga-
gement både med hele skolesamfundet, andre interessenter og samfundet
i øvrigt, og til at fremme en demokratisk og inkluderende skolekultur,
som værdsætter diversitet, giver plads for dialog og skaber et stimuleren-
de miljø, hvor eleverne kan udvikle deres fulde potentiale. Endvidere
opfordres medlemsstaterne til at understøtte mulighederne for fleksible
veje til uddannelse, digital undervisning og til at fremme et bredt samar-
bejde om forebyggelse af radikalisering. Endelig opfordres medlemssta-
terne til at understøtte et tættere samarbejde mellem uddannelsesområ-
det, andre relevante politikområder og civilsamfundet. Regeringen støtter
vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er vigtigt, og det er også en del af
dansk politik på området, at skolen og uddannelserne er åbne og inddra-
gende over for det omgivende samfund, arbejdsmarkedets parter og ci-
vilsamfundet. Det er ligeledes vigtigt, at der findes fleksible læringsveje,
som bidrager til at sikre gode uddannelser til alle og til social inklusion.
3. Uddannelsesområdets bidrag til social sammenhæng og styrkel-
se af fælles europæiske værdier inden for rammerne af det europæ-
iske semester 2017
Formandskabet lægger op til en politisk drøftelse om uddannelse som
bidrag til social samhørighed og styrkelse af fælles europæiske værdier.
Det er det årlige bidrag fra uddannelsesområdet til det europæiske seme-
ster, og en sammenfatning af debatten skal sammen med lignende debat-
ter i andre rådsformationer indgå som input til Det Europæiske Råds
møde i marts. Fra dansk side vil regeringen bl.a. fremhæve, hvordan vi i
Danmark indarbejder medborgerskab og demokratisk dannelse i uddan-
nelserne for at modvirke marginalisering og styrke inklusion.