Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3531 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
1744265_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2017-29
Den 12. april 2017
Rådsmøde (almindelige anliggender - samhørighed) den 25. april 2017
SAMLENOTAT
1. Samhørighedspolitikken ...............................................................................................................2
2. Rådskonklusioner om gennemførelsen af EU’s makro-regionale
strategier ...............................5
1
Rådsmøde nr. 3531 (almindelige anliggender) den 25. april 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 25/4-17
1744265_0002.png
1. Samhørighedspolitikken
KOM (2016) 0605 og KOM (2017) 0778
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender - samhørighed) den 25. april 2017 ventes en status-orientering om 1) for-
ordningsændringer vedr. de fælles bestemmelser for struktur- og investeringsfondene og regionalfonden, som udgør en
del
af den såkaldte omnibusforordning om revision af EU’s finansforordning og ændring af
15 sektorretsakter
(KOM (2016) 0605); 2) en forordningsændring vedr. en højere refusionssats fra Regionalfonden til genopbyg-
ningsaktiviteter efter naturkatastrofer (KOM (2016) 0778); samt en bred politisk drøftelse om 3) rådskonklusi-
oner om at gøre samhørighedspolitikken mere effektiv, relevant og synlig for borgerne.
2. Baggrund
Det maltesiske formandskab har ønsket en dedikeret drøftelse af samhørighedspolitikken.
3. Indhold
Forordningsændringer vedr. de fælles bestemmelser for struktur- og investeringsfondene og regionalfonden.
De foreslåede ændringer vedrører navnligt forenklet anvendelse af tilskud, herunder indførelse
navnligt en generel mulighed for at anvende forenklede omkostningsbegreber for personaleud-
gifter, herunder personale der arbejder på deltid på projekter.
Der åbnes for anvendelse af struktur- og investeringsfondene på asyl- og migrationsområdet. I
Regionalfondsforordningen indføres der under det tematiske mål om fremme af social inklusion
mv. således en ny investeringsprioritet om støtte til modtagelse samt social og økonomisk inte-
gration af migranter og flygtninge. Anvendelsen heraf er op til medlemsstaterne.
Forordningsændring vedr. højere refusionssats fra Regionalfonden til genopbygningsaktiviteter efter naturkatastro-
fer
Kommissionens forslag muliggør fuld finansiering fra Regionalfonden til genopbygningsaktivite-
ter som følge af naturkatastrofer dvs. uden krav om national medfinansiering. Forhandlingerne i
Rådet har primært omhandlet spørgsmålet om opretholdelse af en vis grad af national medfinan-
siering.
Rådskonklusioner om at gøre samhørighedspolitikken mere effektiv, relevant og synlig for borgerne
Rådskonklusionerne er uden sammenhæng med de to ovennævnte lovgivningsforslag. De om-
handler eksisterende evalueringer af samhørighedspolitikken, kommunikation om samhørigheds-
politikken til borgerne, yderligere forenkling af samhørighedspolitikken og ser frem til Kommis-
sionens lovgivningsforslag for perioden efter 2020 i starten af 2018.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om omnibusforordningen. Europa-Parlamentet
støtter Kommissionen forslag om fuld finansiering fra Regionalfonden til genopbygnings-
aktiviteter som følge af naturkatastrofer - dog med en overgrænse på 5% for, hvor meget en
medlemsstat kan bruge af sine Regionalfondsmidler herpå. Europa-Parlamentet skal ikke inddra-
ges i rådskonklusionerne.
2
Rådsmøde nr. 3531 (almindelige anliggender) den 25. april 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 25/4-17
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om tekniske ændringsforslag af begrænset rækkevidde til eksisterende sam-
hørighedsregler, vurderes nærhedsprincippet at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ingen indvirkning.
7. Konsekvenser
Kommissionen anfører, at forslaget om en højere refusionssats fra Regionalfonden til genopbyg-
ningsaktiviteter efter naturkatastrofer principielt er budgetneutralt over tid, jf. samlenotat forud
for Rådsmødet (almindelige anliggender) den 7. februar 2017 (KOM (2016) 0778). Fravær af krav
om national medfinansiering kan dog risikere at føre til øget forbrug af EU-midler, herunder be-
villinger som ellers kunne være bortfaldet som følge af forældelsesfrister.
Der vil være mindre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af ad-
ministrative lettelser for de virksomheder, som deltager i strukturfondsprojekter, jf. grundnotat
om
revision af EU’s finansforordning og ændring af 15 sektorretsakter
(KOM (2016) 0605).
Sagerne har ikke konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring
9. Forhandlingssituationen
Der ventes en status for arbejdet med samhørighedsdelen af omnibus-forordningen, som der er
opnået enighed om på arbejdsniveau. Kommissionens forslag er overordnet opretholdt. Der
ventes en status for forhandlingerne med Parlamentet om forslaget for højere refusionssats fra
Regionalfonden til genopbygningsaktiviteter efter naturkatastrofer. I Rådet er opnået enighed om
en forhandlingsposition, som indebærer at der opretholdes en grad af national medfinansiering
(10%). Der ventes enighed om rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Fra regeringens side er der fokus på proportionalitet mellem kontrolkravene, administrationsom-
kostningerne og den reelle risiko for EU-budgettet, herunder at der sikres et rimeligt forhold
mellem kontrol og regelforenkling. Regeringen er i et europæisk perspektiv umiddelbart positiv
over for, at medlemsstaterne har mulighed for at anvende midlerne under struktur- og investe-
ringsfondene på migrationsområdet.
Regeringen finder ad forslaget om genopbygningsaktiviteter efter jordskælv, at et rimeligt niveau
af national egenfinansiering fremmer ejerskab og kvalitet i investeringer medfinansieret af EU, og
at evt. øget forbrug af EU-bevillinger bør modvirkes.
Regeringen forventer endelig at støtte de forelagte udkast til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
3
Rådsmøde nr. 3531 (almindelige anliggender) den 25. april 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 25/4-17
Forslaget til forordningsændring vedr. en højere refusionssats fra Regionalfonden til genopbyg-
ningsaktiviteter efter naturkatastrofer (KOM (2017) 0778) blev forelagt Folketingets europaud-
valg til orientering den 3. februar 2017.
Landbrugsdelen af den såkaldte omnibusforordning om revision af EU’s finansforordning og
ændring af 15 sektorretsakter (KOM (2016) 0605) blev forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 7. oktober 2016 og den 31. marts 2017.
4
Rådsmøde nr. 3531 (almindelige anliggender) den 25. april 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 25/4-17
1744265_0005.png
2. Rådskonklusioner om gennemførelsen af EU’s makro-regionale
strategier
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage Rådskonklusioner om gennemførelsen EU’s
makro-regionale strategier. Der forventes
ingen substantiel rådsdrøftelse.
2. Baggrund
I rådskonklusioner af 27. november 2015 om EU’s makro-regionale
strategi for Alperegionen
(EUSALP) blev Kommissionen opfordret til at udarbejde en rapport hvert andet år om gennem-
førelsen af EUSALP år med start ved udgangen af 2016. Med dette som udgangspunkt meddelte
Kommissionen, at den havde til hensigt at udarbejde en rapport om gennemførelsen af alle EU’s
makroregionale strategier. Den rapport foreligger nu. Der er på grundlag af rapporten udarbejdet
udkast til rådskonklusioner, som Rådet ventes at vedtage.
3. Formål og indhold
I EU-sammenhæng er der ved fire lejligheder blevet vedtaget makro-regionale strategier. Den
første var Østersøstrategien (EUSBSR), som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i oktober
2009. Donaustrategien (EUSDR) blev vedtaget i 2011. Siden er der vedtaget makro-regionale
strategier vedrørende Adriaterhavet og det Ioniske hav (EUSAIR) samt Alperegionen
(EUSALP).
EU-strategierne sigter på at styrke samarbejdet og tilvejebringe en bedre og mere sammenhæn-
gende koordination af politik og projekter i de respektive regioner.
Kommissionens rapport om gennemførelsen af EU’s makro-regionale
strategier gør regnebrættet
op for hver enkelt af de fire strategier og indeholder anbefalinger til at styrke gennemførelsen af
dem.
I udkastet til rådskonklusioner bekræftes betydningen af de makro-regionale strategier som en
enestående ramme for adressering af fælles udfordringer inden for et afgrænset geografisk områ-
de. Det bekræftes endvidere, at strategierne er baseret på princippet om at udnytte eksisterende
lovgivning, eksisterende finansielle midler og eksisterende institutioner i gennemførelsen.
Udkastet til rådskonklusioner opfordrer bl.a. medlemsstaterne til at fastholde et stærkt politisk
engagement i og ejerskab for gennemførelsen af de makro-regionale strategier. Medlemsstaterne
tilskyndes til at mobilisere bl.a. regioner, byer, universiteter og den private sektor til at deltage i
udmøntningen af strategierne.
Rådskonklusionerne indeholder endvidere en understregning af behovet for øget resultatoriente-
ring og fokusering på relevante prioriteter med henblik på at styrke strategierne og deres synlig-
hed. Det gentages, at alle relevante EU og nationale finansieringskilder bør udnyttes for at sikre,
at der er tilstrækkelige midler til rådighed til at gennemføre strategierne og opnå de forventede
resultater. Der opfordres desuden til at iværksætte en uformel udveksling af information på tværs
5
Rådsmøde nr. 3531 (almindelige anliggender) den 25. april 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 25/4-17
af strategierne og til, at strategiernes resultater fremover kommunikeres bredt og især til offent-
ligheden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til udkastet til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6