Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3536 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
1749056_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2017-33
Den 26. april 2017
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 16. maj 2017
SAMLENOTAT
1. Kommissionens forslag til et obligatorisk åbenhedsregister .......................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 (kommenteret dagsorden) .............7
1
Rådsmøde nr. 3536 (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 16/5-17
1749056_0002.png
1. Kommissionens forslag til et obligatorisk åbenhedsregister
KOM (2016) 0627
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 28. september 2016 fremsat forslag (KOM(2016) 0627) til en inter-institutionel aftale
om et obligatorisk åbenhedsregister. Dansk sprogversion er modtaget den 11. oktober 2016. Forslaget har til
hensigt at skabe ensartede regler ift. åbenhed omkring hvilke organisationer og personer, der forsøger at påvirke
EU-lovgivningen uanset om denne indflydelse forsøges opnået gennem kontakter til Kommissionen, Europa-
Parlamentet eller Rådet.
Efter rådgivning fra Rådet Juridiske Tjeneste tyder forhandlingerne i Rådet på, at vil være nødvendigt at revidere
væsentligt i Kommissionens forslag for at opnå en aftale om et transparensregister, der omfatter alle tre institutio-
ner. Forventningen er således, at en IIA om etablering af et transparensregister kun kan omfatte tværgående ele-
menter, mens hver enkelt institution efterfølgende vil skulle beslutte, hvordan registeret anvendes af den pågældende
institution.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 627 af 28. september 2016 (dansk sprogversion den 11. ok-
tober 2016) fremsendt forslag til en inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister.
Forslaget fremsættes med reference til Lissabontraktatens art. 11 stk. 1 og 2, der understreger
behovet for på passende måde at give borgere og repræsentative sammenslutninger mulighed for
at give udtryk for deres opfattelse angående alle Unionens arbejdsområder og for at diskutere
dem offentligt, samt at EU’s institutioner bør føre en åben, gennemsigtig og regelmæssig dialog
med de repræsentative sammenslutninger og civilsamfundet. Det er dog Kommissionens vurde-
ring, at det er vigtigt, at denne interessevaretagelse og dialog foregår på ansvarlig og transparent
vis. I forlængelse heraf foreslås det, at der etableres fælles regler for Kommissionens, Europa-
Parlamentets og Rådets (herefter ”de tre institutioner”) dialog med interessenterne.
Forslaget indebærer en udvidelse af det eksisterende åbenhedsregister af 16. april 2014, der aktu-
elt dækker Europa-Parlamentet og Kommissionen. Såfremt forslaget vedtages i sin nuværende
form vil det indebære, at visse interaktioner med de tre institutioner vil være betinget af forudgå-
ende registrering i åbenhedsregisteret. I forslaget lægges der videre op til, at nationale repræsenta-
tioner til EU frivilligt og mod betaling kan lade sig omfatte af registeret, således at også kontakter
med disse repræsentationer vil kræve forudgående registrering i registeret.
Forslaget vil skulle vedtages af alle tre institutioner. I Rådet vil forslaget skulle vedtages med kva-
lificeret flertal. Punktet er ikke aktuelt på dagsordenen for et kommende rådsmøde (Almindelige
Anliggender), men det forventes, at formandskabet snarligt vil præsentere Rådet for et udkast til
mandat med henblik på at kunne indlede forhandlinger med de øvrige institutioner.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til åbenhedsregisteret er at skabe en ramme for transparent interessevare-
tagelse over for de tre institutioner.
2
Rådsmøde nr. 3536 (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 16/5-17
1749056_0003.png
Interaktioner, der vil kræve registrering
Kommissionens forslag omfatter aktiviteter, der søger at fremme bestemte interesser over for de
tre institutioner, deres medlemmer og ansatte med det formål at opnå indflydelse på formulerin-
gen eller implementeringen af EU-politikker/-lovgivning eller EU’s beslutningsproces. Der er
dog en række undtagelser, der gør sig gældende i denne forbindelse, herunder bistand i forbindel-
se med en forligsprocedure, bistand til at overholde eksisterende lovgivning og bistand i forbin-
delse med retssager m.v. Herudover undtages blandt andet de sociale parter, jf. art. 152 TEUF,
og borgere, der i deres egen kapacitet retter henvendelse til de tre institutioner. Videre fritages
politiske partier, kirker og religiøse foreninger, medlemsstaternes offentlige administrationer,
tredjelandes offentlige administrationer samt internationale organisationer fra registreringskravet.
Konkret foreslås det, at en række interaktioner med de enkelte EU-institutioner kun kan foreta-
ges, såfremt man er registeret eller omfattet af ovennævnte undtagelser. For de enkelte institutio-
ner foreslås følgende aktiviteter omfattet:
Europa-Parlamentet
- Langtidsadgangskort til Europa-Parlamentets bygninger;
-
-
-
-
-
Adgang til at tale ved en offentlig høring som gæst;
Brug af Europa-Parlamentets navn/logo i forbindelse med afholdelse af begivenheder;
Møder med europaparlamentarikere, generalsekretæren for Europa-Parlamentet, general-
direktører samt generalsekretærer for de politiske grupper;
Afholdelse af begivenheder i Europa-Parlamentet;
Tilmelding til nyhedsbreve og email-opdateringer.
Rådet
- Møder med ambassadøren for det nuværende og det kommende formandskab samt deres
stedfortrædere, Rådets generalsekretær samt generaldirektører i Rådssekretariatet;
-
Tilmelding til nyhedsbreve og email-opdateringer.
Kommissionen
- Møder med medlemmer af Kommissionen, kabinetsmedlemmer og generaldirektører;
-
-
Udnævnelse af bestemte typer af medlemmer af ekspertgrupper;
Automatisk information om offentlige konsultationer samt en opdeling mellem registre-
rede og ikke-registrerede enheder, når resultatet af offentlige konsultationer offentliggø-
res;
Brug af Kommissionens navn/logo i forbindelse med afholdelse af begivenheder;
Tilmelding til nyhedsbreve og email-opdateringer.
-
-
Registrering, håndhævelse og sanktioner
Kommissionen foreslår, at ansøgere i forbindelse med registeringen vil skulle afgive en række
oplysninger, herunder kontaktoplysninger; antallet af årsværk, der arbejder med aktiviteter omfat-
3
Rådsmøde nr. 3536 (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 16/5-17
1749056_0004.png
tet af registeret; interesseområder, der falder inden for registerets område; hvilke ekspertgrupper
der er medlemmer af; hvor mange penge organisationen bruger på aktiviteter omfattet af registe-
ret, m.v. Ansøgere skal acceptere, at disse oplysninger bliver offentligt tilgængelige. Ved at lade
sig registrere i registeret accepteres endvidere et regelsæt (Code of Conduct) for interaktioner
med de tre institutioner. Regelsættet omfatter en række retningslinjer til, hvorledes kontakter bør
foretages, og hvad der må anmodes om i denne forbindelse. Såfremt en registreret person eller
enhed ikke overholder regelsættet vil denne i yderste konsekvens kunne få frataget sin registre-
ring.
Finansiering
Kommissionen forventes at foreslå en udvidelse af antallet af medarbejdere i det sekretariat, der
understøtter registeret fra ca. seks årsværk til forventeligt omkring 15. Sekretariatet forventes
finansieret af de tre institutioner på grundlag af en særskilt aftale.
Medlemslandenes EU-repræsentationer og andre EU-institutioners deltagelse i registeret
Kommissionen opfordrer til, at andre EU-institutioner, -agenturer, -kontorer og -styrelser bruger
åbenhedsregisteret som reference ift. deres egne relationer til interesserepræsentanter. Yderligere
foreslår Kommissionen, at disse får mulighed for, på frivillig basis og mod betaling, at deltage i
registeret. Ligeledes foreslår Kommissionen, at også medlemslandenes EU-repræsentationer kan
lade sig omfatte af registeret på frivillig basis og mod betaling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning til det foreliggende forslag foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Et åbenhedsregister over interesserepræsentanter, der yder indflydelse på EU’s institutioner vur-
deres kun at kunne etableres på europæiske niveau.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret indeholder ikke særskilte regler for interessevaretagelse over for EU’s insti-
tutioner.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Såfremt det
besluttes, at den danske EU-repræsentation skal omfattes af registeret vil der være udgifter for-
bundet hermed. Størrelsen heraf er ikke kendt på nuværende tidspunkt.
Forslaget skønnes at medføre begrænsede meromkostninger for interesserepræsentanter, der vil
skulle registreres i registeret. Forslaget vil videre kunne medføre begrænsede meromkostninger
for de tre institutioner, og dermed EU’s budget, i forbindelse med finansieringen af åbenhedsre-
gisterets sekretariat.
8. Høring
4
Rådsmøde nr. 3536 (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 16/5-17
1749056_0005.png
Forslaget har været sendt i høring hos de danske interessenter (registreret med hovedsæde i
Danmark), der er registeret i det eksisterende åbenhedsregister. Udenrigsministeriet har modtaget
16 høringssvar. Der henvises til grund- og nærhedsnotatet vedrørende forslaget oversendt til
Folketinget den 16. november 2016.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed i Rådet om at fremme tiltag, der kan øge åbenheden i EU-institutionernes
arbejde. Det er ligeledes vurderingen, at der vil kunne findes et kvalificeret flertal, der vil kunne
støtte op om hovedparten af Kommissionens forslag, idet en række lande må forventes at lægge
vægt på, at det sikres, at der er tale om en juridisk holdbar konstruktion, jf. nedenfor.
Rådets Juridiske Tjeneste har vurderet Kommissionens forslag og har påpeget en række væsentli-
ge juridiske problemstillinger ved det fremlagte forslag. Der peges bl.a. på problemer med den
juridiske konstruktion, idet man gør klart, at det ikke er muligt i en inter-institutionel aftale at
regulere, hvorledes de enkelte institutioner indretter sig. Det vil være op til den enkelte institution
at træffe beslutning herom. Herudover vurderes det ikke juridisk muligt at regulere hvordan re-
præsentanter for medlemsstaterne, herunder i deres funktion som formandskab, håndterer kon-
takter med repræsentanter for interesseorganisationer i en IIA. Repræsentanter for medlemssta-
terne er omfattet af national lovgivning herom.
På den baggrund forekommer der internt i Rådet og mellem Rådet og Kommissionen at være
enighed om, at Kommissionens forslag begrænses til kun at omfatte de dele af forslaget, der skal
gælde for alle tre institutioner (f.eks. definition af lobbyister, betingelser for optagelse i registeret,
organisering af registeret og finansiering mv.), hvorefter det vil være op til de enkelte institutioner
at implementere registeret på den vis, som findes passende.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der kan fremme åbenhed i den europæiske beslutningsproces.
Regeringen vil arbejde for, at der tages hensyn til den særlige situation, som medlemslandenes
EU-repræsentationer står i, idet regeringen vil være indstillet på positivt at overveje at lade mø-
der, der relaterer sig til formandskabsrollen, for ambassadøren og stedfortræderen for det inde-
værende og kommende formandskab være omfattet af registeret, hvis der kan findes en juridisk
holdbar model herfor.
Det er vigtigt for regeringen, at Kommissionens forslag ikke fører til unødvendige byrder for
interesserepræsentanterne, herunder f.eks. danske virksomheder og interesseorganisationer. Re-
geringen vil derfor arbejde for at begrænse de administrative byrder og merudgifter, som et obli-
gatorisk åbenhedsregister kan medføre for interesserepræsentanter, mest muligt, således at regi-
steret ikke kommer til at hæmme den demokratiske inklusion af interesserepræsentanter. Det
gælder eksempelvis fsva. omfanget af de aktiviteter, der er omfattet af forslaget, hvor der bør
være sikkerhed for, hvilke aktiviteter, der er omfattet, og at disse rent faktisk er udtryk for en
lobby-indsats og ikke almindelig adgang til informationer (herunder eksempelvis maillister).
Regeringen vil videre arbejde for, at behandlingen af mulige brud på adfærdskodekset foretages i
overensstemmelse med almindelige retsstatsprincipper.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
5
Rådsmøde nr. 3536 (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 16/5-17
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Grund- og nærhedsnotat
er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. november 2016.
6
Rådsmøde nr. 3536 (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 16/5-17
1749056_0007.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 (kommenteret dagsorden)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 vil udkast til kommenteret dagsorden for mødet i Det
Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 blive præsenteret. Udkastet foreligger endnu ikke. Emnerne for topmø-
det ventes bl.a. at være migration, ekstern sikkerhed og forsvar samt videreudvikling af det indre marked.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017. I henhold til forretningsorde-
nen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i
Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 vil udkast til kommenteret dagsorden
for mødet i Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 blive præsenteret. Udkastet foreligger
endnu ikke, men emnerne for topmødet forventes bl.a. at være migration, ekstern sikkerhed og
forsvar samt videreudvikling af det indre marked.
Det Europæiske Råd ventes på mødet den 22.-23. juni at drøfte eksterne såvel som interne
aspekter af migration. Fokus for drøftelsen af de eksterne aspekter ventes at være status for ar-
bejdet med implementeringen af Malta-erklæringen, EU-Tyrkiet aftalen samt etablering af migra-
tionspartnerskaber med oprindelses- og transitlande. Drøftelsen om interne aspekter ventes at
fokusere på forhandlingerne om reform af det fælles europæiske asylsystem, herunder reform af
Dublin-systemet og den fremtidige anvendelse af principperne om ansvar og solidaritet.
Fsva. ekstern sikkerhed og forsvar ventes Det Europæiske Råd at drøfte status for implemente-
ringen af de konklusioner herom, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde den 15. de-
cember 2016. Det drejer sig bl.a. om arbejdet med EU’s globale strategi, den høje repræsentants
implementeringsplan for videreudvikling af den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik og Kom-
missionens forsvarshandlingsplan. Det Europæiske Råd ventes på mødet den 22.-23. juni at ud-
stikke de overordnede strategiske retningslinjer for det videre arbejde på området.
Herudover ventes Det Europæiske Råd at gøre status for arbejdet med implementering af strate-
gierne for videreudviklingen af det indre marked, herunder strategien for det indre marked, stra-
tegien for det digitale indre marked, strategien for energiunionen og handlingsplanen for kapi-
talmarkedsunionen. Det Europæiske Råd genbekræftede senest den 9. marts 2017 ambitionen
om at gennemføre disse strategier inden udgangen af 2018.
Endelig kan det ikke udelukkes, at der på topmødet den 22.-23. juni vil være en kortere drøftelse
af artikel 50-forhandlingerne med Storbritannien, herunder at EU27 vil byde Rådets (almindelige
anliggender) ventede vedtagelse af Kommissionens forhandlingsmandat velkommen.
Afhængigt af udviklingen frem mod topmødet vil der kunne komme yderligere emner på dagsor-
denen.
7
Rådsmøde nr. 3536 (almindelige anliggender) den 16. maj 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 16/5-17
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 ventes
ikke i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det
Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet,
der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8