Samlenotat
Udkast til Samlenotat
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 18. maj 2017
S.1: Dagsordenspunkt 2
Effektiv anvendelse af principperne om an-
svarsfordeling og solidaritet
= Status/orientering fra formandskabet
Dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. maj 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
www.uim.dk
1. Resumé
På rådsmødet (retlige- og indre anliggender) den 18. maj 2017 forventes en
statusorientering fra formandskabet og en første ministerdrøftelse om an-
svar og solidaritet, herunder særligt i relation til de aktuelle forhandlinger
om Kommissionens forslag fremlagt den 4. maj 2016 til omarbejdning af
Dublinforordningen. Uenighed blandt medlemsstaterne om netop en obliga-
torisk omfordelingsmekanisme har afstedkommet diskussionen om effektiv
anvendelse af principperne om ansvarsfordeling og solidaritet. Det maltesi-
ske formandskab har som ambition, at der opnås et kompromis i Rådet om
en omfordelingsmekanisme i juni 2017. Formandskabet forventes forud for
rådsmødet at udsende en formandskabsnote, som kan danne grundlag for en
drøftelse om ansvarsfordeling og solidaritet. Fra dansk side arbejdes for
etablering af en ordning, som fastholder Danmarks deltagelse i det nuvæ-
rende Dublin-system uden at blive omfattet af en obligatorisk omfordelings-
ordning og for, at solidaritet og byrdefordeling mellem medlemsstaterne
kan udmønte sig på andre og mere effektive måder end gennem obligatorisk
omfordeling af asylansøgere.
2. Baggrund
Den 4. maj 2016 fremsatte Kommissionen et forslag til omarbejdning af
Dublin-forordningen. Med forslaget præciseres reglerne for fastlæggelse af
den ansvarlige medlemsstat til behandling af en asylansøgning indgivet i
EU, og der indføres en obligatorisk omfordelingsmekanisme. Forslaget er
omfattet af det danske retsforbehold. Danmark er imidlertid tilsluttet den
gældende Dublin-forordning på mellemstatsligt grundlag via en parallelafta-
le, hvoraf det også følger, at Danmark kan tilslutte sig ændringer i Dublin-
forordningen. Hvis Danmark beslutter ikke at ville gennemføre ændringerne
i en omarbejdet Dublin-forordning, anses parallelaftalen som udgangspunkt
for at være opsagt, medmindre parterne beslutter andet.
I følge Kommissionens forslag skal en obligatorisk omfordelingsmekanisme
aktiveres automatisk, når en medlemsstat står over for et uforholdsmæssigt
Side
1/3