Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3539 - RIA Bilag 2
Offentligt
1752438_0001.png
Samlenotat
Udkast til Samlenotat
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 18. maj 2017
S.1: Dagsordenspunkt 2
Effektiv anvendelse af principperne om an-
svarsfordeling og solidaritet
= Status/orientering fra formandskabet
Dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. maj 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt
Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
1. Resumé
På rådsmødet (retlige- og indre anliggender) den 18. maj 2017 forventes en
statusorientering fra formandskabet og en første ministerdrøftelse om an-
svar og solidaritet, herunder særligt i relation til de aktuelle forhandlinger
om Kommissionens forslag fremlagt den 4. maj 2016 til omarbejdning af
Dublinforordningen. Uenighed blandt medlemsstaterne om netop en obliga-
torisk omfordelingsmekanisme har afstedkommet diskussionen om effektiv
anvendelse af principperne om ansvarsfordeling og solidaritet. Det maltesi-
ske formandskab har som ambition, at der opnås et kompromis i Rådet om
en omfordelingsmekanisme i juni 2017. Formandskabet forventes forud for
rådsmødet at udsende en formandskabsnote, som kan danne grundlag for en
drøftelse om ansvarsfordeling og solidaritet. Fra dansk side arbejdes for
etablering af en ordning, som fastholder Danmarks deltagelse i det nuvæ-
rende Dublin-system uden at blive omfattet af en obligatorisk omfordelings-
ordning og for, at solidaritet og byrdefordeling mellem medlemsstaterne
kan udmønte sig på andre og mere effektive måder end gennem obligatorisk
omfordeling af asylansøgere.
2. Baggrund
Den 4. maj 2016 fremsatte Kommissionen et forslag til omarbejdning af
Dublin-forordningen. Med forslaget præciseres reglerne for fastlæggelse af
den ansvarlige medlemsstat til behandling af en asylansøgning indgivet i
EU, og der indføres en obligatorisk omfordelingsmekanisme. Forslaget er
omfattet af det danske retsforbehold. Danmark er imidlertid tilsluttet den
gældende Dublin-forordning på mellemstatsligt grundlag via en parallelafta-
le, hvoraf det også følger, at Danmark kan tilslutte sig ændringer i Dublin-
forordningen. Hvis Danmark beslutter ikke at ville gennemføre ændringerne
i en omarbejdet Dublin-forordning, anses parallelaftalen som udgangspunkt
for at være opsagt, medmindre parterne beslutter andet.
I følge Kommissionens forslag skal en obligatorisk omfordelingsmekanisme
aktiveres automatisk, når en medlemsstat står over for et uforholdsmæssigt
Side
1/3
Rådsmøde nr. 3539 (retlige og indre anliggender) den 18. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/5-17 - pkt. 2
stort antal asylansøgere, som den er ansvarlig for at behandle efter reglerne i
Dublin-forordningen. Omfordelingsmekanismen vil ifølge forslaget indebæ-
re, at hvis en medlemsstats andel af det samlede antal ansøgninger om inter-
national beskyttelse i EU overstiger en på forhånd fastlagt fordelingsnøgle
med 150 pct., vil nye asylansøgere blive omfordelt til andre medlemsstater.
Af erklæringen fra EU27-topmødet i Bratislava den 16. september 2016
fremgår bl.a., at der bør arbejdes for en bredere EU-konsensus i relation til
den langsigtede migrationspolitik, herunder principperne om ansvar og soli-
daritet. Af Det Europæiske Råds konklusioner fra 15. december 2016 frem-
går, at en effektiv anvendelse af principperne om ansvarlighed og solidaritet
fortsat er et fælles mål, og man opfordrer Rådet (retlige og indre anliggen-
der) til at fortsætte forhandlingerne om Kommissionens forslag til reform af
det fælles europæiske asylsystem med sigte på at opnå konsensus om EU's
asylpolitik under det maltetiske formandskab.
De hidtidige uformelle drøftelser har vist, at der særligt i forhold til forslaget
om en obligatorisk omfordelingsmekanisme er stor uenighed blandt med-
lemsstaterne. Omdrejningspunktet for de hidtidige uformelle drøftelser har
bl.a. været, hvorvidt omfordelingsmekanismen skal være obligatorisk eller
frivillig, herunder i hvilket omfang andre solidaritetsbidrag kan træde i ste-
det for omfordeling, og om omfordelingsmekanismen skal aktiveres auto-
matisk eller ved rådsbeslutning, herunder ved involvering af stats- og rege-
ringscheferne i Det Europæiske Råd i tilfælde af en ekstraordinær krisesi-
tuation. Drøftelserne har taget afsæt i en tre-trins-model, der er tilpasset an-
tallet af ankomster af irregulære migranter, herunder antallet af asylansøge-
re, hvorefter solidaritetsprincippet vil finde anvendelse i forskellig grad af-
hængigt af, om der er tale om en
”normalsituation”,
en situation, hvor asyl-
systemerne i flere lande er under pres, eller en
”ekstraordinær
krisesituati-
on”.
Det maltesiske formandskab forventes at udsende en formandskabsnote for-
ud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. maj 2017, der vil
danne grundlag for en politisk drøftelse. Det er forventningen, at sagen også
vil være på rådsmødet (retlige og indre anliggender) i juni, hvor formand-
skabet har som ambition at opnå et kompromis på rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 8.- 9. juni 2017.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 18. maj 2017 er der lagt op
til en drøftelse om ansvarsfordeling og solidaritet på baggrund af en for-
mandskabsnote, der forventes udsendt forud for mødet.
Det er forventningen, at formandskabsnoten vil afspejle overvejelser, der er
fremført under hidtidige uformelle drøftelser mellem medlemsstater om ud-
formningen og udmøntningen af den foreslåede omfordelingsmekanisme.
Det er således forventningen, at drøftelsen vil dreje sig om den foreslåede
Side
2/3
Rådsmøde nr. 3539 (retlige og indre anliggender) den 18. maj 2017 - Bilag 2: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 18/5-17 - pkt. 2
omfordelingsmekanismes permanente karakter, herunder kriterierne for vur-
deringen af, hvornår der foreligger en krisesituation. Det er endvidere for-
ventningen, at der vil være fokus på en afklaring af, i hvilket omfang andre
bidrag kan træde i stedet for omfordeling, og om omfordelingsmekanismen
skal aktiveres automatisk eller ved rådsbeslutning, herunder ved involvering
af stats- og regeringslederne i Det Europæiske Råd i tilfælde af en ekstraor-
dinær krisesituation.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvan-
dringssamarbejde. Kommissionens forslag til reform af det fælles europæi-
ske asylsystem har dog ved flere lejligheder været forelagt for Specialud-
valget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til punktet.
10. Regeringens generelle holdning,
Fra dansk side arbejdes for etablering af en ordning, som fastholder Dan-
marks deltagelse i det nuværende Dublin-system uden at blive omfattet af en
tvungen omfordelingsordning og for, at solidaritet og byrdefordeling mel-
lem medlemsstaterne kan udmønte sig på andre og mere effektive måder
end gennem obligatorisk omfordeling af asylansøgere, herunder med hen-
blik på at tilvejebringe effektive tiltag til en væsentlig reduktion i irregulære
migrationsstrømme mod EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg. Kommis-
sionens forslag til reform af det fælles europæiske asylsystem har dog ved
flere lejligheder været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
3/3