Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 102
Offentligt
1812804_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 3. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 13. oktober 2017
kl. 11.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Marcus Knuth (V), Peter Hummelgaard Thomsen (S),
Claus Larsen-Jensen (S), Søren Søndergaard (EL), Henning
Hyllested (EL), Finn Sørensen (EL), Rasmus Nordqvist (ALT),
Christian Poll (ALT) og Zenia Stampe (RV)
beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og transport-, bygnings-
og boligminister Ole Birk Olesen.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3569 (beskæftigelse, socialpolitik,
forbrugerbeskyttelse - socialdelen) den 23. oktober 2017
EUU alm. del (17)
bilag 34 (kommenteret dagsorden)
sundhed
og
Beskæftigelsesministeren
ville fremhæve den europæiske søjle af sociale rettigheder og
revision af udstationeringsdirektivet, som var til henholdsvis forhandlingsoplæg og supple-
rende forhandlingsoplæg. De øvrige to sager var til orientering. Ministeren henviste til sam-
lenotatet.
1. Det europæiske semester 2018
Godkendelse
Rådsmøde 3569
bilag 2 (revideret samlenotat side 2)
a) Nøgleudfordringer for beskæftigelsen
b) Væsentligste socialpolitiske udfordringer
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
98
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
FO
2. Europæisk søjle af sociale rettigheder
Godkendelse af teksten - bemyndigelse af det estiske EU-formandskab til at under-
skrive på vegne af Rådet
KOM (2017) 0250, KOM (2017) 0251, C/2017/2600
Rådsmøde 3569
bilag 3 (revideret samlenotat side 4)
EU-note (16)
E 31 (note af 12/6-17 om sociale rettigheder)
EUU alm. del (16)
bilag 652 (Kommissionens
refleksionspapir ”oplæg
om
Europas sociale dimension”)
EUU alm. del (16)
bilag 864 (udvalgsmødereferat side 1276,
sundhedsaspekter af sociale rettigheder behandlet 9/6-17)
Beskæftigelsesministeren:
Det er en sag, der har været fulgt med stor interesse. Det
gælder ikke mindst for arbejdsmarkedets parter. Og det er også en sag, jeg har fulgt tæt.
Jeg orienterede udvalget om sagen forud for rådsmødet i juni.
Det nuværende estiske EU-formandskab har besluttet, at man i Rådets behandling af søj-
len vil fokusere på den såkaldte præambel til søjlen. Det betyder, at søjlens 20 principper
ikke er til forhandling.
Rådets Juridiske Tjeneste har bakket op om denne tilgang. De har desuden fremsendt en
tekst til Rådet, hvori det fremgår, at søjlen ikke er juridisk bindende. Rådet Juridiske Tje-
neste slår i sit papir klart fast, at søjlen er en politisk hensigtserklæring.
Forhandlingerne i Bruxelles handler således om præamblen til søjlen. Det er den indled-
ning til søjlen, der definerer, hvad formålet med søjlen er, og hvad formålet ikke er.
På rådsmødet den 23. oktober skal medlemslandene bemyndige det estiske EU-formand-
skab til at undertegne søjlen på et senere tidspunkt sammen med Kommissionen og Eu-
ropa-Parlamentet. En sådan bemyndigelse sker ved konsensus. Alle lande skal med andre
ord bakke op om en sådan bemyndigelse.
FO
Regeringen har ikke ønsket den sociale søjle. Det er ikke en blomst, der er vokset i vores have.
Det har derfor været vigtigt for regeringen, at følgende klart fremgår af indledningen til søjlen:
1. Der er alene tale om politiske principper. Søjlen har ikke selvstændig juridisk be-
tydning.
2. Søjlen indebærer ingen overførsel af kompetence fra landene til EU.
3. Arbejdsmarkedets parters kompetence og autonomi respekteres.
Alle tre prioriteter er i vidt omfang imødekommet. Søjlen er med andre ord en politisk er-
klæring, der udstikker 20 principper som retning for udviklingen af arbejdsmarkedet og de
sociale systemer i hele EU.
99
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
De lande, som vi normalt samarbejder med i EU, kan støtte søjlen i sin nuværende form
og deler regeringens vurdering af, at EU-formandskabet kan bemyndiges til at underskrive
søjlen på vegne af rådet.
Regeringen kan derfor uden aktivt at støtte op om søjlen acceptere, at søjlen godkendes
af Rådet og undertegnes af formandskabet.
Finn Sørensen
mente, at forhandlingsoplægget skulle erstattes med et klart dansk krav
om, at der indføres en social protokol som foreslået af den europæiske fagbevægelse
(EFS) i marts 2008 i forlængelse af Lavaldommen. EFS mente, at dommen er licens til
social dumping, hvilket var blevet bekræftet flere gange. Regeringen burde altså kæmpe
for en social protokol i stedet for at støtte et forslag, der var fyldt med selvmodsigelser og
indeholdt risiko for yderligere magtafgivelse til EU til at regulere social- og arbejdsmarkeds-
politik. Problemet var, at søjlen var underlagt regler om den frie bevægelighed
altså de
økonomiske friheder
– og ambitionen om at etablere ØMU’en med deraf følgende nedskæ-
ringer i den offentlige sektor. Det ville være forkert af regeringen at støtte en proces, der
fører til, at faglige og sociale rettigheder underlægges de benhårde økonomiske lovmæs-
sigheder. EFS’s
forslag var godt, for det indeholdt den præmis, at hvis der er en konflikt
mellem de økonomiske friheder på ene side og faglige og sociale rettigheder på den anden,
skal de sidste have forrang. Enhedslistens forslag var altså, at ministeren på mødet frem-
satte den sociale protokol som Danmarks krav. Det ville afføde mange diskussioner, og
man skulle indkalde til en regeringskonference, idet der ville være tale om en traktatæn-
dring, men Danmark kunne kridte banen op på den måde.
Rasmus Nordqvist
forstod ikke regeringens måde at gribe sagen an på. Alternativet var
glade for udspillet om den sociale søjle og støttede, at det sociale område får større op-
mærksomhed i EU-samarbejdet, så landene holder hinanden oppe på at sikre borgerne
lige muligheder f.eks. inden for uddannelsesområdet. Kommissionens tilgang var pragma-
tisk: at landene begynder at måle hinanden på, om de gør det godt nok. Der var ikke tale
om at begynde at blande sig i landenes lovgivning. I et tidligere samlenotat stod der, at
regeringen ville gå aktivt ind i forhandlingerne for at påvirke med danske synspunkter og
senere tage stilling til dansk deltagelse, men nu sagde ministeren, at man ikke aktivt ville
støtte beslutningen. Regeringen havde fået alt det, den ønskede, nemlig at søjlen ikke var
juridisk bindende, og at man ikke blandede sig i arbejdsmarkedets parters kompetencer og
autonomi, så hvorfor gik den ikke aktivt ind i kampen om få et langt mere socialt Europa?
Beskæftigelsesministeren
svarede Finn Sørensen, at han ikke var enig i, at sociale og
arbejdsmarkedsmæssige rettigheder altid skal trumfe økonomiske hensyn. Til Rasmus
Nordqvist sagde han, at regeringen havde taget udspillet om en sociale søjle til sig, og det
var korrekt, at mange af de bekymringer, som han selv havde givet udtryk for tidligere, nu
var manet til jorden. Regeringens bekymring gik dog på, om man kunne risikere på sigt at
bringe den danske model under pres. Derfor havde regeringen valgt en balanceret tilgang
til diskussionen. Ministeren anerkendte, at det muligvis var en god idé at sætte fokus på at
sammenligne landene, så længe man respekterer de enkeltes landes mulighed for at føre
100
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
socialpolitik og ikke blander sig i den måde, som arbejdsmarkeds parter har organiseret
sig på.
Kenneth Kristensen Berth
var skuffet over ministerens forhandlingsoplæg. I lang tid
havde han hørt, at regeringen var modstander af et socialt Europa, men nu gik forhand-
lingsoplægget på, at den ville acceptere den foreliggende tekst. Det ville unægtelig være
et yderligere skridt i retning af et socialt Europa. Regeringen burde altså blankt afvise for-
slaget med den begrundelse, at det udgjorde en glidebane. Regeringen havde nu mulig-
heden for at stå udenfor, men fik regeringen sin øvrige EU-politik igennem, var det ikke
længere en mulighed, og det var derfor afgørende at sige fra nu. Forhandlingsoplægget
udgjorde en klassisk dansk holdning på EU-området: Vi bider os ikke fast i bordet, vi kravler
ned under det. Han kunne ikke støtte forhandlingsoplægget.
Claus Larsen-Jensen
spurgte, om ministeren var enig i, at hvis den sociale og økonomi-
ske ulighed fortsætter, vil det undergrave tilslutningen til den frie bevægelighed og befolk-
ningens opbakning til EU. Regeringen bakkede op om den danske arbejdsmarkedsmodel
og velfærdsmodel, så var det ikke godt, at Kommissionens udgangspunkt var en dansk/nor-
disk model? Og burde man så ikke for at skærme egen finansieringsmodel og arbejdsmar-
kedsmodel gå mere offensivt til sagen og være tilfreds med, at man nu havde en chance
for at få andre lande til at følge i samme retning
og dermed mindske presset på den
danske model? Og var det ikke korrekt, at den sociale søjle svarede i sin form til beskæfti-
gelsesstrategien? Der var gode erfaringer for Danmark, så kunne det ikke være en anled-
ning til at sætte de lande under pres, der ikke lever op til sociale standarder og ikke har
ordentlige arbejdsmarkedsforhold? Man kunne bruge ideerne fra beskæftigelsesstrategien
til at sætte spillereglerne i anvendelsen af en sociale søjle
herunder også at gøre sig
overvejelser om, hvordan det kan fungere med en dansk arbejdsmarkedsmodel og en so-
cial model og finansieringen af denne. Det havde jo været et stort systemsammenstød
mellem den danske model og andre landes modeller, så fra dansk side måtte der være
interesse for at mindske presset. Gjorde regeringen sig strategiske overvejelser om, hvad
det ville betyde ikke at være med i den sociale søjle? Var regeringen ikke bange for, at
standarden i Europa blev sat uden dansk deltagelse, så Danmark kun kunne vælge at
tilslutte sig eller ikke at tilslutte sig de spilleregler, som de andre lande sætter?
Beskæftigelsesministeren
svarede Kenneth Kristensen Berth, at der var tale om en poli-
tisk uenighed om, hvordan man greb det an. Ministeren mente, at Kenneth Kristensen Berth
var kommet til nogle konklusioner, der ikke var rigtige. Det var en politisk erklæring, ikke et
juridisk dokument. Regeringen havde lagt vægt på, at arbejdsmarkedets parter og auto-
nomi skal respekteres. Og det var det, der var sket. Visse lande så gerne en mere bindende
beslutning, der kan påvirke landenes socialpolitik, men regeringen ønskede at give natio-
nalstaterne større mulighed for selv at bestemme. Det afspejlede sig også i regeringens
tilgang til diskussionen om forordning 883. At man havde valgt at sætte fokus på temaet,
ville regeringen ikke modsætte sig, men det var klart, at det skulle gøres på en meningsfuld
måde, der ikke underminerer de nationale staters mulighed for at føre en fornuftig social-
og beskæftigelsespolitik.
101
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Beskæftigelsesministeren svarede Claus Larsen-Jensen, at regeringens tilgang var balan-
ceret, og at han gjorde, hvad han kunne, for at sætte temaer inden for beskæftigelsespolitik
på dagsordenen. Han havde for nylig fortalt om den danske arbejdsmiljøindsats i Rådet
under en uformel drøftelse, og der blev set i dansk retning i måden at lave arbejdsmar-
kedspolitik på. Flexicurity-modellen dannede inspiration for andre lande, og den franske
arbejdsminister havde bebudet, at han gerne ville besøge Danmark i slutningen af oktober
måned. Ministerens bekymring var, at den sociale søjle kunne være med til at gøre det
svært at bevare det, som Danmark har brugt årtier på at knæsætte: at arbejdsmarkedets
parter har en meget central rolle. Det var vigtigt at diskutere, hvad der er det europæiske
projekt, og hvad landene skal tage sig af. Det var klart, at finanskrisen havde haft forskellig
indvirkning på landene, og det havde medvirket til at skabe forskellige afsæt for, hvor stor
interessen er for at reformere det nationale samfund og for, hvor stor den politiske vilje er
for at udlicitere det ansvar til en EU-beslutning. Der er behov for, at landene omformer den
måde, som deres velfærdspolitik er indrettet på, for også at sikre bæredygtighed. Ministe-
ren ville ikke modsætte sig større åbenhed i diskussionen om den sociale søjle.
Finn Sørensen
takkede ministeren for en klar politisk udmelding, som også bekræftede at
den sociale søjle ikke hjælper et hak på de problemer, som reglerne om den frie bevæge-
lighed har skabt i forhold til at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for udenlandske arbej-
dere. Det kræver, at man bytter om på rangordenen, så de faglige og sociale rettigheder
er overordnet de økonomiske friheder. Det kom ikke bag på ham, at en borgerlig beskæf-
tigelsesminister var uenig i det, men hans svar bekræftede altså, at den sociale søjle, som
Kommissionen foreslår, ikke løser det. Han ville i øvrigt gerne afvise Claus Larsen-Jensens
kommentar om, at Kommissionens forslag til en social søjle tager udgangspunkt i den nor-
diske model. Der står nemlig ikke noget i grundloven om, at kapitalens ret til fri bevægelig-
hed er vigtigere end de danske overenskomstmæssige og faglige rettigheder og retten til
at føre konflikt for at sikre gode løn- og arbejdsvilkår
det står i traktaten og i Domstolens
afgørelser og har altså ikke noget med den nordiske model at gøre.
Rasmus Nordqvist
forstod ikke, hvorfor regeringen ikke støttede de politiske principper i
forslaget, da den havde fået alt det, den pegede på: for det første ikkejuridiske principper,
der gør, at man kan arbejde sig hen imod regeringens ønske om et socialt ansvarligt Eu-
ropa, for det andet at der ikke skal overføres kompetence, og for det tredje at man skal
respektere arbejdsmarkedets parters autonomi. Ministeren sagde, at man ikke kunne støtte
noget, der kunne sætte den danske model under pres, men hvad var det, der udgjorde et
politisk pres, der satte arbejdsmarkedets parter og den danske model under pres?
Peter Hummelgaard Thomsen
mente, at mange problemer i EU-samarbejdet skyldtes en
stigende social ulighed og utryghed, og han tvivlede på, om en søjle af sociale rettigheder
som benchmarks var det rigtige svar. Svaret var nok meget mere strukturelt og handlede
om vækst- og stabilitetspagten, Centralbankens mandat, at tyskerne havde for stort over-
skud på betalingsbalancen etc. En anden bekymring gik på, at søjlen ville ende med at
være juridisk bindende og derved skride ind over grænserne for den danske model. Han
bakkede op om forhandlingsoplægget, da intentionen var rigtig, idet man anerkendte de
fælles udfordringer. Man skulle dog være opmærksom på, at der ikke var tale om noget
102
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
juridisk bindende, og at der blev arbejdet på, at den sociale søjle bliver indrettet på den
mest rigtige måde.
Beskæftigelsesministeren
sagde til Rasmus Nordqvist, at den sociale søjle ikke var no-
get, som regeringen på den måde havde ønsket, og at der ikke var folkeligt krav om søjlen.
Kommissionen havde andre og vigtigere ting end at tage den diskussion med landene.
Hver gang Kommissionen flytter sig på et område, der kan sætte nationalstaterne under
pres, er det ikke nødvendigvis noget, der gavner den nationale opbakning. Når det var sagt,
var det korrekt, at det ikke havde udviklet sig til det, som man kunne frygte i starten, nemlig
suverænitetsafgivelse.
Rasmus Nordqvist
ville gerne have bekræftet, at regeringen ikke ville stå i vejen for, at
de politiske principper og præamblen til søjlen for sociale rettigheder.
Zenia Stampe
var med på hensynet til kompetencefordeling, men ville gerne høre, om
ministeren var enig i, at det er i dansk interesse med et højt niveau for et socialt sikker-
hedsnet i andre EU-lande, hvis man samtidig undgår at ændre på kompetencefordelingen,
for på den måde at undgå social dumping og unfair konkurrence.
Beskæftigelsesministeren
svarede Rasmus Nordqvist og Zenia Stampe, at Danmark
ikke blokerede for den sociale søjle, men ønskede at gå balanceret til værks. Det var for-
skellige politiske holdninger: Rasmus Nordqvist kunne på den ene side godt tænke sig, at
regeringen gik til sagen med mere optimisme, mens Kenneth Kristensen Berth ikke ville
acceptere det. Til Zenia Stampe sagde ministeren også, at vækst og beskæftigelse afhæn-
ger af, at politikerne i landene er med til at fremme den dagsorden. Det var dog også kor-
rekt, at EU tager initiativer, der kan være med til at fremme vækst og beskæftigelse i Europa
f.eks. frihandelsaftaler. Regeringen var ikke imod frihandelsaftaler, så det handlede jo
om at have en balanceret tilgang. EU er vigtig for et lille land som Danmark i forhold til at
skabe arbejdspladser og bedre vilkår for velstand. Hvis regeringen var præget af protekti-
onisme, ville det gå ud over muligheden for at udvikle samfundet.
Zenia Stampe
sagde, at man godt kunne have den holdning, at det er en national kompe-
tence at lægge et socialt sikkerhedsniveau, men stadig være af den opfattelse, at højere
standarder for sociale rettigheder, arbejdsmiljø etc. er godt, fordi det er bedre at konkurrere
med lande, der også har høje standarder. Så var ministeren ikke enig i, at det var i Dan-
marks interesse
dog uden at bryde kompetencefordelingen
at anspore til, at man også
får hævet det sociale sikkerhedsniveau andre steder i Europa.
Beskæftigelsesministeren
var ikke tilhænger af, at jo fattigere landene er, jo bedre. Så
jo, han var meget enig i Zenia Stampes betragtninger, men syntes, at man skulle diskutere
implementering af de forskellige EU-initiativer. Hans påstand ville være, at Kommissionen
havde for lidt fokus på, hvorvidt landene implementerer de direktiver, de er blevet enige
om. Det er et problem i forhold til at sikre fair konkurrencevilkår. Han havde i en skrivelse
til kommissær Marianne Thyssen udbedt sig en orientering om, hvorvidt man sikrer, at
lande både implementerer til tiden, men også at der finder håndhævelse sted.
103
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Formanden
informerede om, at Socialistisk Folkeparti ikke kunne deltage i dagens møde,
men at partiet forud for mødet havde sendt en skriftlig stillingtagen til forhandlingsoplægget,
som han undtagelsesvis ville præsentere for udvalget.
Den lød: ”Socialistisk
Folkeparti hil-
ser EU-Kommissionens forslag om den sociale søjle velkommen og er positiv over for ini-
tiativet, i det omfang den nationale kompetence og arbejdsmarkeds parter respekteres. I
Europa er der et kæmpe behov for en bedre social balance og fokus på ordentlige vilkår
for arbejdstagere, som for længe har stået i skyggen af nedskæringer og været underlagt
hensynet til at indre marked. Socialistisk Folkeparti kan dog samlet set støtte regeringens
mandat, men i forhold til formuleringen om at koble den sociale søjle til behovet for løbende
nationale reformer, finder Socialistisk Folkeparti det vigtigt at understrege, at forhandlin-
gerne om den sociale søjle ikke må give anledning til at snige nedskæringspolitik ind af
bagdøren.”
Formanden konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg,
idet kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten havde ytret sig imod det.
104
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
FO
3. Udstationeringsdirektivet
Generel indstilling
KOM (2016) 0128
Rådsmøde 3569
bilag 3 (revideret samlenotat side 13)
KOM (2016) 0128
bilag 15 (notat om status for udstationeringsdirektivet som
opfølgning på EUU møde 9/6-17)
KOM (2016) 0128
bilag 13 (henvendelse af 20/9-16 fra LO, FTF og
Akademikerne om høringssvar)
KOM (2016) 0128
bilag 12 (svarbrev fra EUU-formanden til formanden for
det rumænske parlaments EUU)
KOM (2016) 0128
bilag 10 (kommissionens svar på Folketingets begrundet
udtalelse)
KOM (2016) 0128 - svar på spørgsmål 3 om den aktuelle status i
forhandlingerne om udstationeringsdirektivet, fra beskæftigelsesministeren
KOM (2016) 0128 - svar på spm. 2 om, hvordan ministeren forholder sig til
den foreslåede revision af udstationeringsdirektivet, for så vidt angår
ansættelseskontrakter, fra beskæftigelsesministeren
KOM (2016) 0128 - svar på spm. 1 om forhandlingerne om revision af
udstationeringsdirektivet, fra beskæftigelsesministeren
EU-note (15)
E 42 (note af 5/4-16)
EUU alm. del (16)
bilag 864 (udvalgsmødereferat side 1257, senest
behandlet i EUU 9/6-17)
Beskæftigelsesministeren:
Jeg indhentede forhandlingsoplæg her i udvalget den 9. juni
2017, da det var forventningen, at der blev opnået politisk enighed på rådsmødet i juni om
sagen. Det skete ikke. Siden da har særlig Frankrig og EU-formandskabet arbejdet hårdt
for at skabe et kompromis i sagen, som landene kan blive enige om.
Jeg kan orientere om, at de danske prioriteter om national kompetence til lønfastsættelse
og vilkår for vikarer fortsat indgår i formandskabets kompromis, og at de har generel op-
bakning. Det samme gør sig gældende for opretholdelsen af den danske arbejdsmarkeds-
model og vores ønske om bl.a. ikke at have lovregulering om lønvilkår.
Reglerne om samme løn for samme arbejde på samme arbejdsplads samt regulering af
langtidsudstationering er også fortsat en del af forslaget. Forslaget er nu på rådsmødet den
23. oktober igen med henblik på politisk enighed.
For at bakke op om et kompromis har en række lande, herunder bl.a. Spanien og en række
østeuropæiske lande, fremsat ændringsforslag. Formålet er at koble den såkaldte vej-
pakke, der forhandles af transportministeren, med forhandlingerne om udstationeringsdi-
rektivet.
Det drejer sig konkret om forslag til særregler for at anvende udstationeringsreglerne ved
international transport, som er kørsel fra f.eks. en fabrikant i udlandet til en fabrik i Danmark
og tilbage til udlandet igen. Og indenrigskørsel, som er, når en udenlandsk vognmand kører
105
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
mellem f.eks. Aalborg og Esbjerg i Danmark efter en international transport. Det er forslag,
som kan ændre på hele forhandlingssituationen.
Jeg har sammen med transportministeren i går haft lejlighed til at drøfte den seneste ud-
vikling med medlemmer af dette udvalg, og medlemmer af transport- og beskæftigelses-
udvalgene.
Landene ønsker, at der indsættes særregler i udstationeringsdirektivet om, at udenlandske
chauffører kan køre et antal dage indenfor en kalendermåned i f.eks. Danmark uden at
blive omfattet af danske regler om aflønning og betalt ferie.
Baggrunden for forslaget er, at de pågældende lande principielt ikke mener, at udstatione-
ringsdirektivets regler skal gælde for vejtransportsektoren.
Situationen er således den, at der i Rådet er ved at tegne sig et muligt blokerende mindretal
imod revisionen af udstationeringsdirektivet, hvis der ikke samtidig indarbejdes særregler
på vejtransportområdet i direktivet.
Jeg mener derfor, der er brug for et supplerende forhandlingsoplæg på dette område.
FO
Regeringen lægger vægt på, at reglerne på dette område bør fastsættes i forbindelse med
forhandlinger om den samlede vejpakke. Her hører det mest naturligt hjemme. Skulle der
komme regler ind om international transport, der ikke øger risikoen for social dumping i Dan-
mark, kan regeringen være mere fleksibel.
Regeringen kan under ingen omstændigheder leve med særregler om indenrigskørsel efter
en international transport, der går videre end Kommissionens forslag i vejpakken. Det er
vores vurdering, at det vil gøre social dumping lettere. Det vil nemlig betyde, at der skal gå
mere tid, inden en udenlandsk vognmand omfattes af danske regler, når han kører mellem
to steder i Danmark. Eller sagt med andre ord kan f.eks. en bulgarsk vognmand køre på
bulgarske vilkår, når han over flere dage laver transport mellem f.eks. Aalborg og Esbjerg
i Danmark. Derfor lægger regeringen afgørende vægt på, at der ikke kommer sådanne
forslag i forhold til indenrigskørsel efter en international transport ind i udstationeringsdi-
rektivet.
Ligeledes lægger regeringen afgørende vægt på, at vi kan håndhæve reglerne sammen
med parterne og i overensstemmelse med den danske model.
Jeg vil gerne slå fast, at et supplerende forhandlingsoplæg i dag alene handler om udsta-
tioneringsdirektivet og international transport og indenrigskørsel i forbindelse hermed.
Når der til sin tid skal tages mandat til vejpakken, vil Folketingets Europaudvalg skulle tage
stilling til de andre forslag i vejpakken, herunder definitioner m.v.
106
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Lad mig også slå fast, at det efter en vedtagelse i Rådet om regler for indenrigskørsel efter
en international transport vil være op til Folketinget at drøfte den nærmere implementering,
herunder sikring af løn- og arbejdsvilkår for chauffører i Danmark.
Lad mig afslutningsvis sige et par ord om forhandlingssituationen. Transportministeren har
i denne uge talt med sin franske kollega, og jeg vil inden rådsmøde tale med min franske
kollega.
Danmark er på vejtransportområdet en del af en Vejtransportalliance med en række lige-
sindede lande, herunder Frankrig. Regeringen vil ikke bruge forhandlingsoplægget til at gå
i en direkte drøftelse med Visegradlandene, uden at Frankrig er med.
Finn Sørensen
bad ministeren redegøre for den gældende retstilstand. Gjaldt udstatione-
ringsreglerne? I hvilket omfang gjaldt de for cabotagekørsel og international transport? Det
lød, som om man skulle forhandle om nogle bestemmelser, som man allerede havde
i
hvert fald for cabotage. I bemærkning 17 i cabotageforordningen står der nemlig, at udsta-
tioneringsreglerne gælder for cabotagekørsel. Hvorfor skulle man give indrømmelser på
international transport med fare for at få mere social dumping og for at få noget, der står i
reglerne i forvejen? Cabotageforordningen var ikke til forhandling
i hvert fald ikke i forbin-
delse med udstationeringsdirektivet. Var det rigtigt forstået?
Henning Hyllested
gik ud fra, at ministeren ville svare Finn Sørensen, at udstationerings-
direktivet var gældende i henhold til præamblens bemærkning 17, så når regeringen lagde
afgørende vægt på, at udstationeringsdirektivet skulle være gældende fra dag et i forbin-
delse med cabotagekørsel, svarede det til gældende retstilstand. Man vendte igen og igen
tilbage til håndhævelsen af reglerne, så hvad var det nye i forbindelse med Kommissionens
udspil til vejpakke? Hvordan ville man håndhæve det, der så skulle gælde fra dag et? En-
hedslisten var enige i, at det var en uheldig udvikling, at forhandlingerne om udstatione-
ringsdirektivet var taget som gidsel i forhold til vejpakken. Man sad faktisk nu og forhand-
lede vejpakken, inden man for alvor havde taget fat i forhandlingerne om den. Hvordan ville
man egentligt opgøre international transport? Kommissionen havde foreslået en time-
grænse på 6 timer, mens Visegradlandene foreslog 24 timer. Henning Hyllested gav et
eksempel: En international transport kommer ind over Padborg, kan være i trekantsområ-
det på under 2 timer, læsser af og tager en ny transport med til Taastrup. Det kan gøres
på under 3 timer. Der læsses af i Taastrup, hvorfor man kører til Sverige. Og man kan så
vende tilbage igen. Det kan gøres på under 6 timer, så i henhold til Kommissionens forslag
ville det ikke tælle som en international transport, som han forstod det. Hvordan ville man
opgøre den transport, der ligger imellem
fra trekantsområdet til terminalen i Taastrup?
Det er cabotagekørsel, og i henhold til Kommissionens oprindelige forslag skal udstatione-
ringsdirektivet gælde fra dag et. Hvordan ville man tælle det op? Og hvordan ville man
håndhæve det? Man satte gældende regler for udstationering og cabotage i spil, men vid-
ste ikke, hvad man ville få, idet vejpakken ikke var forhandlet på plads. Man kunne ende
med at give køb på nogle regler og til sidst have nogle cabotageregler, der er ringere end
de eksisterende, nemlig at udstationeringsdirektivet gælder for cabotagekørsel.
107
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Peter Hummelgaard Thomsen
ville gerne vide, om regeringen stadig ville arbejde for, at
bestemmelsen om underleverandører ikke udgik af direktivet som foreslået af formandska-
bet. Det var en del af udvalgets tidligere mandatgivning. Han ville også gerne vide, hvornår
man ville tage det eventuelt fornyede mandat i brug. Socialdemokratiet var meget lidt inte-
resseret i, at regeringen indgik i direkte drøftelser med Visegradlandene, hvis franskmæn-
dene valgte at stå fast. Så hvornår ville man bruge mandatet under forhandlingerne?
Beskæftigelsesministeren
bekræftede, at regeringen arbejdede for at bevare bestem-
melsen om underleverandører.
NOT
Til Henning Hyllested sagde han, at det komplicerede sagen yderligere, at det kom ind fra højre,
at der skulle forhandles en del af et direktiv, der lå hos en anden minister, og som han huskede
det, omfattede vejpakken en lang række direktiver. Man måtte afvente forhandlingerne. Den
vejpakke, der var fremsat af Kommissionen, gik ikke i detaljen om, hvordan det skulle udmøn-
tes. Spørgsmålet var, hvordan regeringen kunne sidde med ved forhandlingsbordet, når man
talte om international transport, der blev bragt i spil af en lang række lande, for i bund og bund
at nuancere udstationeringsdirektivet. Det afgørende var, at det ikke forhindrede, at vejpakken
blev diskuteret i Rådet for beskæftigelsesministre. Omvendt måtte man sige, at hvis regeringen
satte sig på sidelinjen, var den uden for indflydelse. Spørgsmålet om afklaring af timeantal og
det eksempel, som Henning Hyllested gav, ville ministeren bede transportministeren om at
være med til at afklare. Han ville sørge for, at der blev udarbejdet et skriftligt svar.
Til Finn Sørensen sagde ministeren, at en bulgarsk chauffør, der kører indenrigskørsel i
Danmark gør det ud for cabotage
3 ture inden for 7 dage. Udstationering inden for vej-
transport er som udgangspunkt omfattet af udstationeringsdirektivet. Der var mulighed for
kontrol, men ikke for at anmelde det til RUT-registeret. Reglerne var vanskelige at anvende
og håndhæve, og det havde de tekniske gennemgange også belyst.
Peter Hummelgaard Thomsen ville gerne vide, hvordan regeringen ville bruge mandatet,
og ministerens svar var, at det prøvede regeringen at lytte sig frem til i udvalget. Danmark
ville gerne være en del af vejalliancen, og man ville også bruge det aktivt. Positioner for-
andrer sig dog over tid, og en uge tidligere ved en gennemgang for ordførerne for Trans-
portudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Europaudvalget var der et spansk forslag på bor-
det, der siden havde rykket sig i en for Danmark mindre attraktiv retning. Man ønskede fra
dansk side at fastholde de vigtige principper for at sikre, at man ikke blev bragt i en dårlig
position. Frankrig var også nøglen til det, og man lagde mange bestræbelser ind på at finde
ud af, hvor Frankrig bevægede sig hen. Det havde man endnu ikke det endelige billede af.
Ministeren ville gerne give udvalgets medlemmer mulighed for at modtage en skriftlig ori-
entering i weekenden den 21.-22. oktober
efter der var ført flere samtaler og inden råds-
mødet den 23. oktober.
Kenneth Kristensen Berth
mente, at punktet burde have været diskuteret for lukkede
døre. Sagen var endt i et forhandlingsspil mellem forskellige lande, der forsøger at tage
hinanden som gidsler. Et blokerende mindretal gjorde, at man ikke kunne komme videre,
og man faldt dermed tilbage til det, man allerede havde. I hans optik var det nuværende
108
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
bedre end det, man måtte risikere at få, hvis man åbnede op for at diskutere international
transport som en del af udstationeringsdirektivet. Det rummede mandatet mulighed for at
gøre, og det var man ikke glade for i Dansk Folkeparti. Regeringen var parat til at sige, at
hvis EU holdt tilstrækkeligt på sit, ville Danmark give sig. Det var ikke hensigtsmæssigt, og
det ville derfor være en god idé, hvis ministeren kunne indkalde Europaudvalget til møde
inden den 23. oktober. At give et mandat på det nuværende grundlag ville være en halsløs
gerning.
Beskæftigelsesministeren
svarede, at man også ville have kritiseret ham, hvis punktet
var blevet behandlet for lukkede døre, og pointerede, at de fleste partier generelt er for
transparens. Regeringen vidste ikke, hvordan forhandlingerne ville ende, og ministeren af-
slørede ikke statshemmeligheder. Han ville gerne give udvalget en orientering, når han
havde talt med sin franske kollega. Orienteringen kunne foregå mundtligt og finde sted,
umiddelbart inden han skulle afsted til Luxembourg, altså søndag den 22. oktober.
Formanden
mindede om, at mandatet skulle gives samme dag. Hvis ordførerne og mini-
steren gerne ville mødes den kommende søndag for at få en orientering, var de velkomne
til det.
Finn Sørensen
forstod reglerne sådan, at det er udvalget, der bestemmer, om der gives
mandat. Han bakkede op om Dansk Folkepartis anbefaling om at udskyde mandatgivnin-
gen, til der var et mere oplyst grundlag for stillingtagen. Hvis Enhedslisten blev tvunget til
at tage stilling nu og her, ville den gå imod forhandlingsoplægget. Der var gode saglige
grunde for at udskyde mandatgivingen: Man kendte ikke forhandlingssituationen, og udval-
get havde ikke fået svar på spørgsmålet om f.eks. udstationeringsreglernes rækkevidde i
forhold til international transport og cabotagekørsel. Ministeren havde svaret lidt forsigtigt,
at de som udgangspunkt var gældende for cabotagekørsel. Hvad lå der formuleringen
”som
udgangspunkt”? I
bemærkning 17 stod det klart og tydeligt, at udstationeringsreglerne gæl-
der for cabotagekørsel, dvs. at det minimum, der ligger i udstationeringsdirektivet, vil
gælde, når chauffører kører cabotagekørsel, fordi det så kan sidestilles med almindelig
godskørsel i det værtsland, hvor de opholder sig med deres lastbil. Han ville gerne bede
om et klart skriftligt svar.
Et andet spørgsmål var det fra Henning Hyllested, som ministeren selv henviste til skriftlig
besvarelse, men som også var helt centralt for afklaringen: Hvad sker der, hvis man i mod-
ydelse for at få noget, som nogle mener, man har i forvejen, accepterer Visegradlandenes
forslag om en grænse på helt op til 10 dage? Hvad ville konsekvenserne være af det på
det danske transportmarked? Det skulle afklares, for det var en del af den pakke, som
ministeren bad udvalget om at købe. Ministeren lovede nu at lægge afgørende vægt på, at
udstationeringsreglerne ved cabotagekørsel skulle gælde fra dag 1. Til gengæld for det
skulle man være parat til at acceptere Visegradslandenes forslag om 10 dage. Hvad var
konsekvenserne af at acceptere det? Finn Sørensen kunne godt forstå, at ministeren var
betænkelig ved forhandlingssituationen, for det var korrekt, at hvis et land som Frankrig
skifter holdning, kan man ikke holde fast i det, man har, og det, som står i forordningerne,
for så ville der være dannet et andet flertal for at lave om på det. Men det risikerede man
109
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
jo også med det mandat, som ministeren bad om, for gik på, at man ikke ville have, at der
blev pillet ved cabotagekørsel
der skal udstationeringsreglerne gælde fra dag 1. Men det
var der også andre synspunkter om i den kreds, man forhandlede med. Det var en kompli-
ceret situation, så det var oplagt at udskyde mandatgivningen. Hvis ministeren ikke var
villig til det, måtte de partier, der sad inde med nøglen til flertallet i det spørgsmål, melde
ud.
Formanden
præciserede, at det er helt normal procedure, at udvalgets medlemmer på et
tidspunkt bliver spurgt om, hvem der er for, og hvem der er imod et forhandlingsoplæg. Det
er klart, at hvis der ikke er et flertal for, får ministeren ikke sit mandat.
Henning Hyllested
var bekymret over ministerens svar og mente, at det udgjorde en yder-
ligere begrundelse for at afvente mandatgivningen. Hvis ministeren ikke var i stand til at
definere international transport, var man på herrens mark, idet den første del af det for-
handlingsoplæg, som ministeren søgte tilslutning til, netop gik på at åbne op for internatio-
nale transporter inden for en ramme på x antal dage
Kommissionen havde foreslået 3
dage, Visegradlandene 10 dage. Men en international transport er ikke bare grænseover-
skridende, men også defineret ved, om den varer mere end 6 timer - eller i Visegradlande-
nes forslag over 24 timer. Idet han henviste til det eksempel, han havde givet tidligere,
fremhævede han, at det altså ikke var ligegyldigt at kende definitionen på en international
transport: Det kan være, at en transport ikke er at betegne som international, fordi den ikke
varer mere end 6 timer, og i henhold til Visegradlandenes forslag om 24 timer er meget få
transporter internationale. Kendte man ikke den præcise definition, kunne man ikke give
mandat til at åbne op for yderligere internationale transporter
hvad det så end måtte
være. Han bad ministeren om, at udvalget kunne vente med at tage stilling, så han kunne
nå at afklare definitionen på en international transport
udover at den er grænseoverskri-
dende.
Kenneth Kristensen Berth
syntes ikke, at det var det rigtige tidspunkt at give mandat på.
Han havde ikke lyst til at give ministeren mandat, for det gav nærmest garanti for, at situa-
tionen ville blive værre, end den var. Han opfordrede ministeren til at have is i maven og
mødes med udvalget f.eks. den 22. oktober til en drøftelse af situationen. Hvis man havde
givet mandatet en uge tidligere, da der var et spansk forslag på bordet, havde man gjort
det på forkerte forudsætninger, idet der pludselig var kommet et forslag fra Visegradlan-
dene, der var endnu værre end det spanske. Forhandlingssituationen havde altså i løbet
af bare 1 uge ændret sig meget, og nu talte man om et rådsmøde, der skulle foregå 14
dage senere.
Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte, om det var korrekt forstået, at det reviderede for-
handlingsoplæg på vej- og transportområdet dybest lagde op til, at regeringen ville sikre
sig, at reglerne i så vidt udstrækning som muligt også var gældende i fremtiden?
Søren Søndergaard
spurgte, om ministeren kunne garantere, at der ikke ville ske en for-
ringelse af forholdene for Danmark, hvis han fik det mandat, han søgte.
110
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Beskæftigelsesministeren
sagde, at de mange mennesker, der fulgte debatten, måtte
undre sig over, at han præsenterede forhandlingsoplægget allerede nu. Det var dog ikke
op til ham at bestemme, hvornår der er efterårsferie, og det plejede også at være vigtigt for
udvalget at få forelagt forhandlingsoplæg på et tidligt tidspunkt. Det var åbenbart ikke læn-
gere tilfældet. Han havde som en service tilbudt at give udvalget en orientering om samta-
len med ministerens franske kollega, men der var Coreper-møde den kommende uge, og
hvis ministeren ikke fik et supplerende mandat, kunne Danmark ikke deltage aktivt i for-
handlingerne. Disse ville formentlig pågå helt frem til mødet og på selve mødet. Han min-
dede om, at han i sit forhandlingsoplæg havde sagt:
”Skulle
der komme regler ind om in-
ternational transport, der ikke øger risikoen for social dumping i Danmark, kan regeringen
være fleksibel. Regeringen kan under ingen omstændigheder leve med særregler om in-
denrigskørsel efter en international transport, der går videre end Kommissionens forslag i
vejpakken”. Det skyldtes regeringens opfattelse af, at Kommissionens
forslag og vejpakken
gav en bedre mulighed for håndhævelse
bl.a. fordi man der ville kunne bringe RUT-
registreret i spil. Det var ikke et dårligt afsæt.
Ministeren kunne ikke give Søren Søndergaard en garanti, men sige, at han mente, at
forhandlingsoplægget udgjorde et godt og solidt mandat, der både sikrer, at man kan være
fleksibel og samtidig have indflydelse, og at regeringen ville kunne flytte sig uden at komme
ud på sidelinjen.
Finn Sørensen havde spurgt om udstationeringsreglerne, hvortil ministeren havde svaret,
at udstationering inden for vejtransport som udgangspunkt er omfattet af udstationerings-
direktivet. Han havde også sagt, at udstationeringsreglerne gælder for cabotagekørsel i
Danmark. Det behøvede der dermed ikke at komme et skriftligt notat om.
Henvendt til Henning Hyllested sagde ministeren, at kernen i diskussionen var den defini-
tion, som Visegradlandene lagde op til. Ministeren var ikke klar over, hvad Visegradlandene
så for sig med deres forslag, og han mente, at det gik i den forkerte retning. Han vidste
ikke, hvad man ville nå frem til, og hvad et potentielt blokerende mindretal forhandlede om,
men mente, at det fremgik tydeligt af hans forelæggelse, at han bad om, at der kunne være
en fleksibilitet til, at man kunne give yderligere oplysninger. Kunne udvalget ikke give man-
dat, satte det klart Danmark i en dårlig situation.
Finn Sørensen
gentog sit spørgsmål om, hvad der lå i ”som udgangspunkt”,
for i den for-
mulering lå der en fortolkning af, i hvilket omfang udstationeringsreglerne gælder for vej-
transport. Den fortolkning kunne få en konsekvens i forhandlingerne, fordi nogle lande
havde smidt en hel anden problemstilling ind i forhandlingerne om udstationeringsdirekti-
vet, end man tidligere havde skullet forholde sig til. Finn Sørensen påpegede, at Henning
Hyllested ikke havde fået svar på, hvad konsekvensen var af at give køb i forhold til læng-
den på internationale transporter. Ikke engang konsekvenserne af Kommissionens forslag
var belyst. Det forekom ham rimeligt, at udvalget fik mulighed for at få et bedre billede af
konsekvenserne af at gå den vej, som regeringen foreslog. Hvis der ikke blev givet et andet
mandat, gjaldt det mandat, som regeringen hele tiden havde haft i forhandlingerne om ud-
stationeringsdirektivet. Det var man vel enige om?
111
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Henning Hyllested
var i tvivl om, om ministeren havde besvaret Peter Hummelgaards
spørgsmål om, hvorvidt det mandat, som regeringen søgte opbakning til, i virkeligheden
ville betyde, at man faldt tilbage på de gældende regler for cabotagekørsel. Han ville dog
gerne understrege, at man netop ikke faldt tilbage på den gældende tilstand. Man gjorde
det i forhold til, at udstationeringen var gældende fra dag et, men der var begrænsninger
på cabotagekørsel, som der ikke var i vejpakken: 3 ture på 7 dage i dag, hvor der i vejpak-
ken er fri cabotage i 5 dage. Samtidig stod man tilbage med det, som han heller ikke mente,
at ministeren havde svaret klart på, nemlig at der ikke var en klar definition af en internati-
onal transport. Kommissionens forslag betød, at for et lille land som Danmark ville kun få
transporter tælle som international transport. Og forholdt man sig til de 24 timer og 10 dage,
kunne man i de store lande køre international transport, uden at det var en international
transport. Det forekom ham helt vanvittigt.
Peter Hummelgaard Thomsen
spurgte, om regeringen ville have hænderne bundne i den
kommende uges forhandlinger, hvis der ikke var et flertal for forhandlingsoplægget, og man
skulle forhandle videre på det gamle mandat til udstationeringsdirektivet.
Beskæftigelsesministeren
bekræftede, at regeringen ville være låst i forhandlingerne,
idet den så ikke kunne forholde sig til det nye i forhandlingerne. Sidst udstationeringsdirek-
tivet var på programmet, havde man jo ikke haft diskussionen om vejpakken. Han var med
på, at det var en svær diskussion, og at man ikke kunne give alle svar, men diskussionen
var kommet for at blive. Danmark ville blive sat i en endog meget trist situation, for man
ville slet ikke kunne blande sig.
Til Finn Sørensen sagde ministeren, at det var korrekt, at det eksisterende mandat gjaldt,
men at man så ikke havde mandat til det, der handlede om vejtransport. Ministeren var
netop mødt op i udvalget med ønske om et supplerende mandat, da der var kommet noget
nyt på banen, der ikke havde noget med udstationeringsdirektivet at gøre.
Beskæftigelsesministeren
svarede Henning Hyllested, at han måske ikke havde forklaret
det godt nok, men at regeringen lagde afgørende vægt på, at cabotagekørsel ikke kom ind
i udstationeringsdirektivet. Han var med på den sondring, som Henning Hyllested lagde for
dagen, og som ministeren selv syntes var svær: Hvis international transport kommer til
Danmark, i hvilken karakter bliver det så. Ministeren kunne ikke give en endelig definition
endnu, men det danske udgangspunkt var at sikre, at man ikke får åbnet en kæmpe lade-
port, der gør, at hvis man kommer til Danmark som international transportør, har man et
stort frit lejde. Ministeren var optaget af, at man kom i en situation, hvor man havde mulig-
hed for at forhandle og påvirke det, der eventuelt måtte komme på bordet. Han var ked af,
at han ikke kunne give den endelige opskrift i dag.
Peter Hummelgaard Thomsen
bemærkede, at ingen havde ønsket sig sammenkoblingen
mellem vejpakken og udstationeringsdirektivet, og han var enig med Enhedslisten i, at der
var mange ubesvarede spørgsmål. Han kunne dog ikke leve med, at Danmark ville være
112
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
bundet på hænder og fødder i den kommende uges forhandlinger, hvis man udskød man-
datgivningen. Han bakkede derfor op om forhandlingsoplægget med de kommentarer, han
have givet undervejs.
Formanden
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg,
idet kun Dansk Folkeparti og Enhedslisten havde ytret sig imod det.
Peter Hummelgaard Thomsen
sagde, at han ikke kunne tage Socialistisk Folkeparti til
indtægt for den måde, som diskussionen havde udfoldet sig, men at partiet i hvert fald
inden mødet havde givet besked om, at de bakkede op om forhandlingsoplægget på grund-
lag af de bemærkninger, som han også selv var kommet med.
Formanden
mindede om, at hvis et parti af den ene eller den anden årsag ikke kan være
til stede på et møde, bakker det pr. automatik op om forhandlingsoplæggene.
113
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
4. Forordning 883
Delvis generel indstilling
KOM (2016) 0815
Rådsmøde 3569
bilag 2 (revideret samlenotat side 26)
KOM (2016) 0815
bilag 13 (notat samt fællesbrev fra Tyskland, Østrig, Irland
og Danmark til kommissær Marianne Thyssen)
KOM (2016) 0815
bilag 12 (kommissionens svar på Folketingets udtalelse)
KOM (2016) 0815
bilag 11 (kopi af svar på BEU alm. del spm. 323 om
dagpenge)
KOM (2016) 0815
bilag 9 (Folketingets udtalelse om forslag til forordning
om koordinering af sociale sikringsordninger)
KOM (2016) 0815
bilag 7 (kopi af BEU alm. del - svar på spm. 324 og 325
om udbetaling af dagpenge i EU-lande)
KOM (2016) 0815
bilag 6 (kopi af BEU alm. del - svar på spm. 301 om,
hvordan ministeriet fortolker Kommissionens forslag til revideret artikel 61)
KOM (2016) 0815
bilag 5 (kopi af BEU alm. del - svar på spm. 224, 225,
227, 228, 229 og 231 om koordinering af sociale sikringsordninger)
KOM (2016) 0815
bilag 1 (faktaark om koordinering af social sikring)
KOM (2016) 0815 - svar på spm. 1 om, hvorfor et stort flertal af medlemslande
ved behandlingen af de tekniske ændringer af lovvalgsbestemmelserne har
afvist forslaget om indsættelse af henvisning til udstationeringsdirektivet, fra
beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
EU-note (16)
E 18 (note af 2/2-17)
EUU alm. del (16)
bilag 864 (udvalgsmødereferat side 1265, senest
behandlet i EUU 9/6-17)
Beskæftigelsesministeren:
EU-formandskabet ønsker at gøre status over forhandlin-
gerne indtil nu. Denne del af forslaget svarer til, hvad jeg redegjorde for her i udvalget forud
for rådsmødet i juni. Det estiske formandskab har således fortsat behandlingen af en række
tekniske bestemmelser.
Forud for rådsmødet i marts redegjorde jeg i detaljer for regeringens holdning til hele for-
slaget. På det møde fik jeg bred opbakning til linjen her i udvalget.
Regeringen ønsker et EU, hvor folk kan søge derhen, hvor der er ledige job - ikke efter
hvor der er sociale ydelser at få.
Reglerne skal være baseret på sund fornuft og rimelighed og være afbalancerede.
Det estiske EU-formandskab har som nævnt overtaget forhandlingerne fra det maltesiske
formandskab ift. de ændringsforslag, der handler om:
ligebehandling
herunder ikkeerhvervsaktives ret til sociale ydelser og
lovvalgsregler.
114
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Disse dele af forslaget er ikke en del af regeringens særligt prioriterede områder. Og de
har begrænset betydning for Danmark, som jeg redegjorde for i juni.
Det estiske formandskab behandler sideløbende Kommissionens ændringsforslag om fa-
milieydelser og ydelser ved langtidspleje.
Familieydelser er et af regeringens særligt prioriterede områder. De forventes dog tidligst
at blive sat på dagsordenen til rådsmødet i december, og forhandlingerne om de emner er
kun lige begyndt i rådsarbejdsgruppen.
Hvad angår de dele, som skal diskuteres på det kommende rådsmøde, kan dette sammen-
fattes under to overskrifter:
For det første lægges op til, at ikkeerhvervsaktive, mobile EU-borgeres adgang til sociale
sikringsydelser gøres betinget af lovligt ophold efter opholdsdirektivet. Dette er en udløber
af en række tidligere EU-domme, som nu skrives ind i forordningen. Forslaget vil ikke have
betydning for Danmark, da det allerede er en forudsætning i de danske regler om adgang
til sociale ydelser, at man har lovligt ophold.
For det andet foreslås en række tekniske tilpasninger i forhold til det såkaldte lovvalg. Lov-
valgsregler handler om, i hvilket land en person er socialt sikret ved udsendelse til arbejde
i et andet land, eller når vedkommende arbejder i flere lande.
De tekniske ændringer betyder, at myndighederne kan efterprøve personers oplysninger
om udsendelse og lovvalg med henblik på at forbygge svindel og snyd.
På det kommende rådsmøde skal vi ikke tage endeligt stilling til forslaget. De enkelte dele
vil kunne tages op og behandles, indtil hele det samlede forslag skal vedtages. Det er min
forventning, at der kan gå lang tid, før forhandlingerne af forordningen bevæger sig ind i
den afsluttende fase.
Jeg vil gerne afslutningsvis benytte lejligheden til at nævne, at jeg for nylig til udvalgets
orientering oversendte svar fra EU-kommissær for beskæftigelse, Marianne Thyssen, på
det fælles brev fra Tyskland, Østrig, Irland og Danmark om indeksering af børnepenge.
Den sag er fortsat højt prioriteret. Vi afventer aktuelt regeringsdannelsen i Tyskland og det
kommende valg i Østrig, inden jeg kan oplyse om de næste skridt i sagen.
115
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
5. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
6. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
116
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Punkt 2. Samråd med transport-, bygnings- og boligministeren om mål for de ikke
kvotebelagte sektorer
KOM (2016) 0482
EUU alm. del (17)
samrådsspørgsmål B
KOM (2016) 0482
bilag 6 (faktaark)
EU-note (15)
E 56 (EU-note af 12/8-16)
Samrådsspørgsmål B
Stillet af Rasmus Nordqvist (LA)
På baggrund af regeringens skatteudspil "Sådan forlænger vi opsvinget", erhvervsudspil
"Sammen om fremtidens virksomhed" og finanslovsudspil fra august 2017 bedes transport-
, bygnings- og boligministeren redegøre for, hvordan ministeren inden for transportområdet
vil sikre overholdelse af de foreslåede EU-reduktionsmål for de ikkekvotebelagte sektorer.
Herunder bedes ministeren forholde sig til den mulighed, at det endelige resultat af forhand-
lingerne om kravene til de danske reduktionsmål risikerer at ligge tættere på 39 pct. end på
30 pct.
Rasmus Nordqvist
begrundede spørgsmålet med, at regeringens tre udspil rakte langt ud i
fremtiden og omfattede tiltag på transportområdet. Samtidig foregik der forhandlinger om
EU-reduktionsmål for de ikkekvotebelagte sektorer, herunder transportområdet. Han ville
derfor gerne vide, hvordan reduktionsmålene var indtænkt i de tre udspil.
Transportministeren:
Først og fremmest er det regeringens politik, at løsningerne på kli-
maudfordringen skal findes internationalt. Klimaudfordringen er en global udfordring, som
intet land kan løse alene. Når det er sagt, skal Danmarks udledning af drivhusgasser fortsat
falde, hvorfor Danmark er parat til at påtage sig ambitiøse mål i klimapolitikken. Lad mig
samtidig slå fast, at regeringen ikke opererer med flere klimapolitikker, dvs. en klimapolitik,
der gælder særskilt for transportområdet, en klimapolitik for landbruget osv. Der er kun én
klimapolitik. Klimapolitik sorterer som bekendt under energi-, forsynings- og klimaministeren.
Dette faktum skal naturligvis ikke afholde Europaudvalget fra at spørge mig om, hvad rege-
ringens klimapolitik så betyder for transportområdet.
Klimamål
Danmarks klimamål følger af EU’s samlede mål om at reducere drivhusgasudledninger med
mindst 40 pct. i 2030 i forhold til 1990. Europa-Kommissionen fremlagde i 2016 et forslag til
fordeling af indsatsen i de
ikkekvotebelagte sektorer. Det er som bekendt den del af EU’s
klimapolitik, som omfatter hovedparten af transportens CO
2
-udledning. Forslaget er nu til
forhandling. Danmark er i forslaget tildelt et reduktionsmål på 39 pct. i forhold til 2005 for de
ikkekvotebelagte sektorer. Reduktionsmålet i forslaget indebærer årlige reduktionsforpligtel-
ser, der indfases lineært fra 2021 til 2030.
Omkostningseffektiv klimapolitik
117
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Danmarks klimapolitik bygger populært sagt på, at vi skal have mest muligt klima for pen-
gene. Det har en række konsekvenser. For nærmere at forstå, hvad det betyder for trans-
portsektoren, vil jeg gerne fremhæve tre forhold:
For det første anser vi det for positivt, at EU-Kommissionens forslag indeholder en række
fleksibilitetsmekanismer, der kan bidrage til at sikre en omkostningseffektiv målopfyldelse,
så vi kan få mest muligt klima for pengene.
For det andet arbejder vi sideløbende med de aktuelle forhandlinger for, at der kan vedtages
omkostningseffektive fælleseuropæiske instrumenter uden konkurrenceforvridning. Det kan
sikre incitamenter til at reducere udledningerne og fremme teknologiudviklingen inden for
bl.a. transport og landbrug. Her er det vores vurdering, at kommende forslag om strammere
CO
2
-krav til lette køretøjer og forslag om at indføre CO
2
-krav til nye tunge køretøjer er de
væsentligste forestående EU-reguleringer.
For det tredje vil det ikke være foreneligt med en omkostningseffektiv klimapolitik at videre-
sende EU’s krav til Danmark direkte til hver af de ikkekvotebelagte sektorer.
Hvis Danmark
fortsat skal være et grønt foregangsland, er vi nødt til at vise verden, at vi kan føre en ambi-
tiøs og intelligent klimapolitik, der kan forenes med vækst og beskæftigelse. Kan vi ikke det,
er det ikke et eksempel, der er værd at følge.
Afslutningsvis vil jeg gerne summere op:
Udledningen af drivhusgasser skal fortsat falde, og Danmark er parat til at påtage sig et
ambitiøst 2030-mål for reduktion af udledninger uden for kvotesystemet.
Regeringen er med energi-, forsynings- og klimaministeren for bordenden i gang med at
udarbejde en omkostningseffektiv strategi for opfyldelse af Danmarks klimamål frem mod
2030.
Det er ikke givet på forhånd, at vi skal mindske udledningerne fra de enkelte sektorer med
en bestemt andel. Som sagt har vi flere forskellige muligheder for at levere reduktioner til
målopfyldelsen. Regeringen vil tegne mulighederne op i den kommende strategi.
Rasmus Nordqvist
indvendte, at reduktionsmål ganske vist sættes internationalt, men at
opgaven med at nå målene må løses nationalt. Selv om der kun var én klimapolitik, måtte
Transportministeriet vel give bud på, hvordan opgaverne skulle implementeres, når det
handler om omstilling af transportsektoren. Hvordan ville man konkret gribe de mål an, der
er sat for reduktionen af transportens CO
2
-udledning? Var disse mål ikke indtænkt i de ellers
ret vidtrækkende udspil, regeringen havde fremlagt på skatteområdet, vækst- og erhvervs-
området og i forslaget til finanslov?
Transportministeren
svarede, at regeringen ikke indtænkte klimamål i rene transportpoliti-
ske sammenhænge, f.eks. når det gjaldt køer på motorvejene. Når der i finanslovsudspillet
stod, at E20 skulle udbygges over Fyn, eller at VVM-undersøgelser skulle sættes i gang af
E45 i Østjylland, begge dele med henblik på at komme den store trængsel til livs, så var det
118
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
ikke i en klimapolitisk sammenhæng. Det ville være grotesk at undlade at modarbejde træng-
sel på vejene ud fra en forestilling om, at det ville skabe bedre transportmuligheder og derfor
føre til øget CO
2
-udledning. Bilkøerne måtte gerne bekæmpes, uden at man indtænkte en
klimapolitik, og man måtte separat i en klimapolitisk sammenhæng tage hånd om redukti-
onsmålene. Ministeren
var enig med Rasmus Nordqvist i, at løsningerne på EU’s redukti-
onsmål skulle findes nationalt, og energi-, klima- og forsyningsministeren arbejdede på at
finde de bedst mulige løsninger. Det var ikke i første omgang transportministerens opgave
at finde ud af, hvordan man kunne mindske udledningen med 39 pct. i transportsektoren, for
det kunne være, at man kunne reducere tilsvarende andre steder på måder, som var billigere
for det danske samfund. Han var åben over for den mulighed, at det kunne ende med yder-
ligere reduktioner i transportsektoren, hvis regeringen endte med at vurderede, at det var
den mest hensigtsmæssige løsning. Heldigvis kunne man indhente CO
2
-mål ved teknologi-
ske løsninger
f.eks. blev batterier på elbiler stadigt billigere, og det var kun være et spørgs-
mål om få år, før elbilen kunne konkurrere med den konventionelle bil uden statsstøtte. Når
CO
2
-udledningen faldt, uden at det skete på grund af regeringens initiativer, skulle man tage
imod det med kyshånd. Transportministeren bød bestemt ind med synspunkter og udveks-
ling af information i regeringens interne drøftelser, og på et tidspunkt ville der komme et
samlet udspil fra energi-, forsynings- og klimaministeren.
Rasmus Nordqvist
svarede, at han havde indkaldt til samrådet, fordi regeringen var kom-
met både med skatteudspil, erhvervsudspil og finanslovsudspil, som rakte langt ud i fremti-
den. Derfor var det naturligt at spørge, om reduktionsmålene var indtænkt i transportpolitik-
ken. Han mente, at det i sidste ende ville blive dyrt med en silotænkning, hvor man helt
adskiller transportpolitikken fra klimapolitikken. I andre europæiske lande så man en anden
udvikling
senest havde også Slovenien besluttet et stop for salg af diesel- og benzindrevne
biler i 2030. I Danmark betød regeringens udspil, at der ville komme en stigning i CO
2
-ud-
slippet, selv om man senere skulle i gang med reduktioner. Det var bekymrende. Var grun-
den til manglen på handling, at transportministeren i stedet kæmpede for fleksibilitetsmeka-
nismer, der ville gøre det muligt at ignorere reduktionsmålene?
Christian Poll
havde som landbrugsordfører en klar fornemmelse af, at landbrugs- og mil-
jøministeren kæmpede for, at landbruget ikke skulle underlægges for hårde krav, og at man
ikke ville nå de 39 pct. reduktioner på landbrugsområdet, og det betød vel, at man skulle nå
tilsvarende mere i de andre sektorer. Han kunne forstå, at transportsektoren heller ikke skulle
skære med 39 pct.
så var der bygningerne tilbage som ikkekvotebelagt sektor.
Transportministeren
svarede, at regeringen endnu ikke har udformet en politik om, hvordan
reduktionen skal være på de enkelte ikkekvotebelagte sektorer. Der var dog en ambition om
at nå de reduktionsmål, som Danmark var blevet pålagt i EU, nemlig 39 pct. siden 2005 i de
ikkekvotebetale sektorer. Han gentog, at energi, forsynings- og klimaministeren ville komme
med et samlet udspil, men blot fordi det ikke var præsenteret endnu, betød det ikke, at trans-
portministeren ville lade være med at bekæmpe trængsel på vejene. Man måtte respektere
ministeriernes arbejdsdeling, og transportministeren kunne ikke svare på spørgsmål uden
for sit ressort.
119
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
Rasmus Nordqvist
forsikrede ministeren om, at klimaministeren blev spurgt rigeligt om re-
duktionsplanerne. Men transportområdet skulle jo netop holde for, når det gjaldt CO
2
-reduk-
tioner. Skulle man forstå det sådan, at regeringen havde taget stilling til f.eks. udvidelser af
motorveje, billigere brotakster og nedskæringer hos DSB helt uden at indtænke konsekven-
ser for klimamålene? Var regeringens politik så ukoordineret, var det bekymrende.
Transportministeren
mente, at kravet om helhedstænkning kunne gå for vidt inden for det
enkelte ressort. Skulle man så også indtænke, når man fjerner kontanthjælpsloftet, at folk
med højere indkomster spiser mere kød, som igen fører til mere CO
2
? Mens man ventede
på energi-, forsynings- og klimaministerens udspil for de ikkekvotebelagte sektorer, ville
transportministeren tillade sig at forsøge at løse trængselsproblemerne.
Rasmus Nordqvist
var klar over, at en minister løser forskellige opgaver inden for sit res-
sort. Spørgsmålet gik på, hvor meget der samtænkes forud for nye transportpolitiske tiltag,
og transportministeren kunne bare svare klart, at der ikke blev samtænkt, fordi løsningerne
på, hvordan reduktionsmålene skulle opfyldes, ville komme senere.
Transportministeren
svarede, at der bestemt foregik samtænkning i regeringens. Energi-,
forsynings- og klimaministerens plan ville bl.a. bygge på Transportministeriets forventninger
til, hvordan trafikken ville udvikle sig i fremtiden, og de forventninger er påvirket af de enkelte
beslutninger.
Rasmus Nordqvist
tolkede svaret sådan, at regeringen ikke have indtænkt klimapåvirknin-
gen og reduktionsmålene ind i transportpolitiske tiltag, f.eks. om billigere brotakster.
Transportministeren
svarede, at regeringen havde indtænkt dem. Man regnede med et
marginalt øget CO
2
-udslip som resultat af de nævnte tiltag i det forestående klimaudspil. I
øvrigt mindede han om, at reduktionsmålenes udgangspunkt var 2005, altså lang tid før ud-
videlsen af motorvejene og sænkningen af taksterne over Storebælt.
Christian Poll
mente, at der var en ny situation i verden. Det var efterhånden en del år siden,
at Nicholas Stern i en rapport havde påvist, at det bliver dyrere, jo længere man venter med
at gøre noget ved klimaproblemerne. I 2015 skabte Parisaftalen en ny ramme for, hvordan
politiske tiltag skal tænkes og gennemføres. Derfor fandt han det overraskende, at regerin-
gen ikke fra starten fremlagde konsekvenserne for CO
2
-udledningen, men først svarede, når
den blev spurgt om det officielt i Folketinget. Var det ikke vejen frem mod en ny åbenhed,
hvis man fremover fremlagde konsekvenserne fra start?
Transportministeren
slog fast, at ministre giver svar, når der bliver spurgt, og dermed måtte
problemet være løst.
Rasmus Nordqvist
mente, at han havde fået et meget tydeligt svar på, at regeringen tager
beslutninger uden at indtænke klimakonsekvenserne. Han fandt det chokerende, når nu det
så ud til, at andelen af fossil energi i transportsektoren ville gå fra blot 95 til 92 pct., hvis der
120
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 102: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 13/10-17
3. Europaudvalgsmøde 13/10 2017
ikke blev handlet yderligere. Havde man tænkt sig at udnytte de nævnte fleksibilitetsmeka-
nismer, sådan at man ikke behøvede få procentdelen af transportsektorens energiforbrug
længere ned end fra de 95 til 92 pct.?
Ministeren
henviste spørgsmålet til energi-, forsynings- og klimaministeren.
Mødet sluttede kl. 13.56
121