Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1816011_0001.png
NOTAT
Den 9. november 2017
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om afgivelse af mundtligt indlæg i EU-
Domstolens forenede sager C-671/16, Inter-Environment
Bruxelles m.fl., og C-160/17, Thybaut m.fl.
1. Indledning
Conseil
d’Etat, som er den øverste forvaltningsdomstol i Belgien, har i to sager forelagt EU-Domstolen
præjudicielle spørgsmål om fortolkning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27.
juni 2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning på miljøet (herefter
miljøvurderingsdirektivet). Spørgsmålene fra Conseil d’Etat vedrører den nærmere afgrænsning af
miljøvurderingsdirektivets plan/program-begreb, jf. herved direktivets artikel 2, litra a.
EU-Domstolen har i forbindelse med indkaldelsen til den mundtlige forhandling anmodet deltagerne
om at tage stilling til et spørgsmål om fortolkningen af præmis 49 i en tidligere afsagt EU-dom, sag C-
290/15, D’Oultremont m.fl., om miljøvurderingsdirektivets plan/program-begreb.
I denne dom
fastslog EU-Domstolen, at en vallonsk vindmøllebekendtgørelse var omfattet af
miljøvurderingsdirektivets plan/program-begreb og derfor skulle have været miljøvurderet.
D’Oultremont-sagen
har i dansk sammenhæng givet anledning til, at Miljø- og Fødevareministeriet i
oktober 2017 har meldt ud, at ministeriet
selv om der vurderes at være tale om et grænsetilfælde i
forhold til miljøvurderingsdirektivets anvendelsesområde
har besluttet at gennemføre en
miljøvurdering af den danske vindmøllebekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 1736 af 21. december 2015
om støj fra vindmøller).
2. Sagernes faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
2.1. Baggrund
Efter miljøvurderingsdirektivets artikel 1 skal der med henblik på at sikre et højt
miljøbeskyttelsesniveau foretages en miljøvurdering af bestemte planer og programmer, som kan få
væsentlig indvirkning på miljøet. Miljøvurderingen skal gennemføres inden udstedelsen/vedtagelsen
af den pågældende plan eller det pågældende program på grundlag af en konkret
miljøvurderingsrapport, som offentligheden forinden har haft lejlighed til at komme med
bemærkninger til. Formålet med denne proces er at sikre, at myndighederne tager relevante
miljøhensyn i betragtning i forbindelse med planen eller programmets udformning.
2.2. Sag C-671/16, Inter-Environment Bruxelles m.fl.
Sag C-671/16, Inter-Environment Bruxelles m.fl., angår spørgsmålet, om miljøvurderingsdirektivets
plan/program-begreb skal anses for at omfatte en regional forordning for hovedstadsregionen
Bruxelles om
”zoneopdelt” byplanlægning , som for området rue de la Loi og dets omgivelser (en zone)
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38
14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Notat om afgivelse af mundtligt indlæg i EU-Domstolens forenede sager C-671/16, Inter-Environment Bruxelles m.fl., og C-160/17, Thybaut m.fl.
definerer de gældende standarder for bygninger (højde, størrelse, byggelinje, bebyggelsesgrad,
tagkonstruktion, antenne), for ubebyggede områder (minimumsarealer, planlægning) og for åbne,
offentlige områder. Det fremgår af sagen, at de nævnte standarder
for det omhandlede kvarter
erstatter de almindelige standarder i en regional (grund)forordning om byplanlægning.
Hverken (grund)forordningen eller den regionale forordning om zoneopdelt byplanlægning er blevet
miljøvurderet, men begge forordninger er dækket af en udviklingsplan (regional plan om
arealanvendelse), som er blevet miljøvurderet. Den regionale forordning er vedtaget af regeringen for
hovedstadsregionen Bruxelles ved en bekendtgørelse.
Sagsøgeren, den belgiske miljøsammenslutning Inter-Environment Bruxelles, har nedlagt påstand om,
at den regionale bekendtgørelse om godkendelse af den regionale forordning om zoneopdelt
byplanlægning skal ophæves. Sammenslutningen gør til støtte herfor gældende, at forordningen burde
have været miljøvurderet forud for udstedelsen, og at regeringen i hovedstadsregionen Bruxelles
således fejlagtigt har udelukket forordninger om byplanlægning fra kategorien planer/programmer
med
den begrundelse, at sådanne forordninger indeholder ”generelt anvendelige juridisk bindende
regler”.
Efter sammenslutningens opfattelse har EU-Domstolen tidligere fastslået, at særlige planer for
arealanvendelse er omfattet af direktivet, og at alene den omstændighed, at en foranstaltning vedtages
i form af en generel bestemmelse, ikke nødvendigvis udelukker foranstaltningen fra direktivets
anvendelsesområde.
Sagsøgte, regeringen i hovedstadsregionen Bruxelles, gør heroverfor bl.a. gældende, at forordninger
om byplanlægning er ”generelt anvendelige juridisk bindende regler” og (dermed) ikke ”planer og
programmer” i miljøvurderingsdirektivets forstand. Den regionale regering er endvidere af den
opfattelse, at planer og programmer bl.a. kan karakteriseres ved, at de fastsætter formål og
foranstaltninger for at opnå disse formål, mens en forordning om byplanlægning snarere består af ”en
samling af forbud”.
2.3. Sag C-160/17, Thybaut m.fl.
Sag C-160/17, Thybaut m.fl., omhandler i lighed med ovennævnte sag spørgsmålet, om en forordning
udstedt af en regional regering, her den vallonske, om fastsættelse af en såkaldt
”byplanlægningsperimeter” i byen Orp-Jauche
er omfattet af miljøvurderingsdirektivets
anvendelsesområde, dvs. om det falder ind under direktivets plan/program-begreb, jf. direktivets
artikel 2, litra a.
Det fremgår af sagen, at fastsættelsen af den pågældende byplanlægningsperimeter medfører, at de
projekter, der er beliggende inden for området, omfattes af en forenklet procedure for udstedelse af
tilladelser, der kan fravige de gældende byplanlægningsregler, og af en forenklet
ekspropriationsprocedure, idet der er formodning for, at der vil være en offentlig interesse til stede.
Byplanlægningsperimeteren betyder endvidere, at ethvert fremtidigt projekt, selv om det ikke har
sammenhæng med det oprindelige konkrete byplanlægningsprojekt, vil være omfattet af de forenklede
procedurer.
Sagsøgerne er borgere, der bor i nærheden af den fastsatte byplanlægningsperimeter. Sagsøgerne har
under sagen nedlagt påstand om ophævelse af forordningen om fastsættelse af
byplanlægningsperimeteren under henvisning til, at forordningen burde have været miljøvurderet,
idet der er tale om en plan eller et program i miljøvurderingsdirektivets forstand. Efter sagsøgernes
vurdering har den vallonske regering forsømt at foretage en undersøgelse, som tager hensyn til de
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Notat om afgivelse af mundtligt indlæg i EU-Domstolens forenede sager C-671/16, Inter-Environment Bruxelles m.fl., og C-160/17, Thybaut m.fl.
1816011_0003.png
samlede indvirkninger af alle de projekter, der befinder sig i samme zone, og hvis skadevirkninger
efter sagsøgernes opfattelse vil akkumuleres med det anfægtede byplanlægningsprojekt.
Sagsøgte, regeringen i regionen Vallonien, er heroverfor af den opfattelse, at det alene er
byplanlægningsprojektet og ikke forordningen om en byplanlægningsperimeter, der skal
miljøvurderes, og at sidstnævnte ikke udgør en plan eller et program i miljøvurderingsdirektivets
forstand.
Den forelæggende ret, Conseil d’État, har i forelæggelseskendelsen overordnet anført, at en forordning
som den anfægtede alene har til formål at fastsætte en perimeter, dvs. omkredsen af en geografisk
zone, hvori der kan opføres et byplanlægningsprojekt. Conseil d’État har i den forbindelse endvidere
fremhævet, at byplanlægningsperimeteren adskiller sig fra byplanlægningsprojektet, og at
forordningen om vedtagelse af byplanlægningsperimeteren på ingen måde vedrører
byplanlægningsprojektet. Byplanlægningsprojektet er kun den betingelse, der gør det muligt at
vedtage en byplanlægningsperimeter, og det nævnte byplanlægningsprojekt vil kunne ændres eller
tilpasses efterfølgende og skal være genstand for tilladelser, som kræver en forudgående
miljøvurdering.
3. Den danske interesse i sagerne
Regeringen afgiver indlæg i sagerne med henblik på at søge den fortolkning af
miljøvurderingsdirektivets plan/program-begreb, som EU-Domstolen hidtil har anlagt, præciseret og
afgrænset.
Domstolen har i sagen C-290/15,
D’Oultremont m.fl., ydet sit seneste bidrag til forståelsen af plan/
program-begrebet i forhold til generel regulering (love, bekendtgørelser, cirkulærer m.v.). Det er med
dommen utvetydigt slået fast, at ikke alene konkrete planer eller programmer, f.eks. kommuneplaner
og spildevandsplaner, men også generel regulering, dvs. love, bekendtgørelser, cirkulærer mv., efter
omstændighederne kan være omfattet af plan/program-begrebet og dermed af miljøvurderingspligten.
Det forhold, at generelle retsakter også kan være omfattet af miljøvurderingsdirektivet kan potentielt
føre til, at en uforholdsmæssig stor mængde af reguleringer skal miljøvurderes.
Dommen er endvidere uklar på flere punkter, som i praksis gør det vanskeligt at afgrænse, hvilke
planer og programmer, der er omfattet af direktivet. Miljø- og Fødevareministeriet anser det derfor af
væsentlig betydning at få afdækket denne uklarhed, hvilket der med de to nye sager fra Conseil d’Etat
nu er mulighed for.
EU-Domstolens hidtidige praksis rejser navnlig betydelig tvivl om, hvorvidt en generel retsakt skal
fastlægge flere kriterier og fremgangsmåder for tilladelser o. lign. for at være omfattet af
miljøvurderingsdirektivets plan-/programbegreb, eller om det er tilstrækkeligt, at retsakten blot
opsætter ét kriterium.
Regeringen vil argumentere for, at
det af D’Oultremont-dommens
præmis 49 fremgår, at en retsakt
skal indeholde en betydningsfuld helhed af kriterier og fremgangsmåder for tilladelse og iværksættelse
af ét eller flere projekter for at være omfattet af miljøvurderingsdirektivet.
Derudover vil der i indlægget være anledning til at adressere andre uklarheder i retstilstanden efter
D’Oultremont-dommen,
eksempelvis i forhold til de geografiske aspekter af plan/program-begrebet. I
den forbindelse vil regeringen bl.a. argumentere for, at generel regulering, der gælder for en hel
medlemsstats område, fx hele Danmark, som altovervejende hovedregel må antages at falde uden for
miljøvurderingsdirektivets anvendelsesområde.
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 117: Notat om afgivelse af mundtligt indlæg i EU-Domstolens forenede sager C-671/16, Inter-Environment Bruxelles m.fl., og C-160/17, Thybaut m.fl.
Endelig vil regeringen i indlægget fremhæve, at en nærmere uddybning og afgrænsning af
plan/program-begrebet
– ikke mindst i lyset af D’Oultremont-dommen –
er både nødvendig og
ønskelig, herunder med henblik på at begrænse behovet for yderligere præjudicielle forelæggelser fra
retter i medlemsstaterne om dette tema.
4