Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1818540_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2017
Lovkvalitetskontoret
Thomas Rasmussen
2017-0032/14-0001
487802
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 182 (Alm. del), som
Folketingets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Stine Tolstrup Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Kopi af KUU alm. del - svar på spm. 182 om, hvilke EU-lande der – udover Tyskland – har taget eller planlægger at tage initiativer vedr. regulering af indholdet på de sociale medier, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 182 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Vil
ministeren sende udvalget en oversigt over, hvilke EU-
lande der
ud over Tyskland
har taget eller planlægger at ta-
ge initiativer vedr. regulering af indholdet på de sociale medi-
er? Og vil ministeren kommentere de enkelte landes initiati-
ver?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har via Udenrigsministeriet indhentet oplysninger fra
danske repræsentationer i 26 EU-lande til brug for besvarelsen af spørgs-
målet. Ministeriet har endnu ikke modtaget oplysninger fra de slovakiske
myndigheder.
2.
Det fremgår af de modtagne oplysninger, at enkelte medlemslande
foruden Tyskland
har taget initiativer vedrørende reguleringen af indhol-
det på de sociale medier.
Den danske ambassade i Stockholm har således bl.a. oplyst følgende:
”I
øjeblikket arbejder man
[…]
i Sverige på at styrke reguleringen af
de sociale medier. Her tænkes der særligt på beskyttelse af den en-
keltes integritet og beskyttelse mod had og trusler på nettet. Det er et
selvstændigt svensk arbejde, der ikke har koblinger til det tyske ini-
tiativ om Network Enforcement Act.
Blandt de nye tiltag er regeringens lovforslag; ”
Ett starkt straffrätts-
ligt skydd för den personliga integriteten
”, som indebærer,
at man
vil udvide udbyders ansvar for at fjerne eller forhindre spredning af
visse meddelelser til også at gælde meddelelser, der tydeligt inde-
holder ulovlige trusler eller ulovlig krænkelse af privatlivets fred.
Ulovlig krænkelse af privatlivets fred indebærer i forslaget, at det
skal være strafbart at udbrede visse typer af personlige og sensitive
billeder eller anden data på de sociale medier. Det foreslås at den
nye lovgivning skal træde i kraft den 1. januar 2018.”
Endvidere har den danske ambassade i Bruxelles om forholdene i Luxem-
bourg bl.a. oplyst følgende:
”Regeringen
har for nyligt
[…]
vedtaget et regelsæt, som har til for-
mål at yde finansiel støtte til udvikling af elektroniske presseorga-
ner. Til opnåelse af støtten har ansøgeren pligt til at yde bevis på, at
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Kopi af KUU alm. del - svar på spm. 182 om, hvilke EU-lande der – udover Tyskland – har taget eller planlægger at tage initiativer vedr. regulering af indholdet på de sociale medier, fra justitsministeren
han/hun har taget de nødvendige forholdsregler i forbindelse med
bekæmpelse mod ulovligt indhold på elektroniske flader af personlig
karakter. Denne disposition har til formål at give alle adgang
til signalement af sådant uønsket indhold, medførende pligt til for
ophavsmanden at tilbagetrække indholdet eller lukke al adgang til
det. Straffeelementer indgår i regelsættet, ligesom der findes vis-
se dispositioner til at spore ophavsmanden (inkl. hvis denne agerer
under lånt identitet).
Endelig arbejder regeringen med et sæt projekter til prævention, her-
under kampagne mod had-udtalelser eller diskrimination i skoler
samt obligatorisk oplæring af elever i forbindelse med sikkerhed på
internettet.”
Desuden har den danske ambassade i Haag bl.a. oplyst følgende:
”I
Nederlandene kan man anmelde online diskrimination til en uaf-
hængig instans. Denne instans - MiND (Meldpunt Internet Discrimi-
natie)
blev etableret i 2013 på initiativ af Sikkerheds- og Justitsmi-
nisteriet og Social- og Beskæftigelsesministeriet. MiND vurderer,
om de anmeldte ytringer er i strid med straffelovens diskriminati-
onsparagraffer (137c - 137e), øvrig gældende lovgivning samt rets-
praksis. Hvis MiND konkluderer, at ytringen er ulovlig, henvender
MiND sig til den involverede online operatør, såsom Facebook, og
beder operatøren om at fjerne ytringen. Cirka en tiendedel af alle
anmeldte ytringer vurderes af MiND at være ulovlige. Online opera-
tørerne har pt. fjernet stort set alle ytringer, som MiND har anmodet
dem om. Hvis operatørerne ikke fjerner den ulovlige ytring, vil sa-
gen blive videresendt til Anklagemyndigheden, som vil beslutte, om
der skal ske retsforfølgelse af den person, der er ansvarlig for ytrin-
gerne. Indtil nu har MiND videresendt tre sager til Anklagemyndig-
heden, hvoraf to blev afvist. I den tredje sag afventes en udtalelse fra
Højesteret. Pt. er det praksis, at kun de sager, hvor operatøren ikke
fjerner den ulovlige ytring, videresendes til Anklagemyndigheden.
På længere sigt sigter man dog mod et system, hvor alle ulovlige yt-
ringer også meldes til Anklagemyndigheden, dvs. ikke blot de ytrin-
ger, som ikke fjernes af operatørerne.
Hvis en ytring, der er anmeldt til MiND, viser sig ikke at være ulov-
lig, vil ytringen ikke blive fjernet fra internettet. Den person, der har
anmeldt ytringen til MiND, har imidlertid i en eventuel civilretslig
procedure mulighed for at få medhold i, at han/hun føler sig uret-
mæssig behandlet af den person, der har sat ytringen online. I neder-
landsk optik råder man således over de nødvendige instrumenter til
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Kopi af KUU alm. del - svar på spm. 182 om, hvilke EU-lande der – udover Tyskland – har taget eller planlægger at tage initiativer vedr. regulering af indholdet på de sociale medier, fra justitsministeren
at imødegå ulovlige og uønskede ytringer, såvel offline, som onli-
ne.”
3.
Det fremgår endvidere af oplysningerne fra ambassaderne, at enkelte
medlemslande, der ikke tidligere har taget initiativer vedrørende regulerin-
gen af indholdet på de sociale medier, planlægger at tage sådanne initiati-
ver.
Den danske ambassade i London har således oplyst, at udbydere af sociale
medier på baggrund af vedtagelsen af the Digital Economy Act i april
2017 skal vedtage en ”voluntary code of practice”, som vil inkludere en
guide til indberetninger fra brugere, til processen med at håndtere indbe-
retninger samt til kommunikation over for offentligheden omkring tiltag,
som udbydere tager imod skadelig adfærd.
Endvidere har den danske ambassade i Warszawa oplyst, at der arbejdes på
lovgivning, der skal tydeliggøre processerne for fjernelse af indhold fra
internettet med relation til ulovlig hadefuld tale og opfordring til vold og
fjernelse af uautoriserede tekniske begrænsninger af ytringsfriheden på
sociale medier samt skal styrke den juridiske beskyttelse af ytringsfriheden
for elektroniske tjenester.
Desuden har den danske ambassade i Wien om forholdene i Slovenien
oplyst, at det på nuværende tidspunkt drøftes i den slovenske regering,
hvordan
der kan inkluderes visse ”safeguards” i relation til indhold på so-
ciale medier i den kommende reform af den slovenske medielovgivning.
4.
Endelig fremgår det af de oplysninger, som Justitsministeriet har mod-
taget via Udenrigsministeriet, at Belgien, Bulgarien, Cypern, Finland,
Grækenland, Irland, Italien, Kroatien, Letland, Litauen, Malta, Portugal,
Rumænien, Spanien, Tjekkiet, Ungarn og Østrig ikke har taget og ikke har
planlagt at tage initiativer vedrørende regulering af indholdet på de sociale
medier. Som nævnt indledningsvist udestår svar fra Slovakiet fortsat.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at der under det estiske EU-
formandskab blev afholdt et ekspertseminar den 12. juli 2017, hvor fokus
var spredningen af falske nyheder, som påvirker tilliden til medierne. Iføl-
ge oplysninger fra formandsskabet var der blandt deltagerne på seminaret
bred enighed om, at man skal være tilbageholdende med at begrænse yt-
ringer ved lov og i stedet bekæmpe falske nyheder med oplysning.
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Kopi af KUU alm. del - svar på spm. 182 om, hvilke EU-lande der – udover Tyskland – har taget eller planlægger at tage initiativer vedr. regulering af indholdet på de sociale medier, fra justitsministeren
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at der i EU-regi er fokus på håndte-
ring af ulovligt materiale, herunder terrorpropaganda på internettet og so-
ciale medier. Derfor er der iværksat flere samarbejder mellem bl.a. Kom-
missionen, medlemsstaterne og it-virksomheder, herunder Facebook, Mi-
crosoft, Twitter og YouTube, hvor virksomhederne frivilligt forpligter sig
til at bekæmpe udbredelsen af bl.a. terrorpropaganda samt ulovlig hadefuld
tale på internettet ved f.eks. hurtig og effektiv fjernelse.
5.
I Justitsministeriets besvarelse af 4. juli 2017 af spørgsmål nr. 181 (Alm.
Del) fra Folketingets Kulturudvalg (Folketingssamling 2016-2017) blev
der redegjort for det tyske lovforslag om regulering af bl.a. sociale medier.
Udenrigsministeriet har i forbindelse med lovforslagets vedtagelse i det
tyske parlament, Forbundsdagen, indhentet supplerende oplysninger til
Justitsministeriet. Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at det
fremgår af oplysningerne, at der i forbindelse med lovforslagets behand-
ling i Forbundsdagen blev foretaget en række ændringer af det lovforslag,
som den tyske forbundsregering fremlagde.
Der er ændret på definitionen af, hvilket strafbart indhold udbyderne af
større sociale medier er forpligtede til at slette inden for nærmere fastsatte
slettefrister, samt etableret en mulighed for, at udbyderne kan udlicitere
håndteringen af sletning af indhold til en ekstern tjenesteudbyder.
Endvidere fremgår det, at et flertal af de sagkyndige personer, der har væ-
ret indbudt under Forbundsdagens høring over lovforslaget har betegnet
loven som forfatningsstridig, og at det må forventes, at loven bliver gen-
stand for en undersøgelse ved den tyske forfatningsdomstol.
6.
Som oplyst under samrådet i Kulturudvalget den 7. juni 2017 vil rege-
ringen nedsætte en ytringsfrihedskommission, som skal vurdere ytringsfri-
hedens rammer og generelle vilkår i Danmark.
Falske nyheder, der spredes gennem bl.a. sociale medier, vil være et tema
for den kommende ytringsfrihedskommission, som bl.a. vil skulle inddrage
erfaringer fra andre lande, herunder Tyskland, ligesom kommissionen skal
se på, om internationale strømninger påvirker ytringsfrihedens udfoldelse i
Danmark.
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Kopi af KUU alm. del - svar på spm. 182 om, hvilke EU-lande der – udover Tyskland – har taget eller planlægger at tage initiativer vedr. regulering af indholdet på de sociale medier, fra justitsministeren
Det er Justitsministeriets opfattelse, at nærmere overvejelser om initiativer
vedrørende regulering af indholdet på de sociale medier bør afvente resul-
tatet af ytringsfrihedskommissionens arbejde.
6