Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1820203_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
17. november 2017
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat proces-
delegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af ge-
neraladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. Ge-
neraladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-691/15 P
Titel og kort sagsresumé
Kommissionen mod Bilbaína de Alquitranes
m.fl. (appel)
En række virksomheder i flere medlemsstater har ved
Retten ved EU-Domstolen fået medhold i en sag
anlagt mod Kommissionen med påstand om delvis
annullation af Kommissionens forordning (EU) nr.
944/2013 af 2. oktober 2013 om ændring, med hen-
blik på tilpasning til den tekniske og videnskabelige
udvikling, af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning
og emballering af stoffer og blandinger (herefter
forordning 944/2013), for så vidt angår klassificerin-
gen af stoffet beg, kultjære-, højtemperaturs-
(CTPHT) som giftigt for vandmiljøet. Kommissionen
har appelleret sagen til EU-Domstolen (anvendelse af
summationsmetoden).
Påstande:
Dom afsagt af Retten (Femte Afdeling)
den 7. oktober 2015 i sag T-689/13, Bilbaína de Al-
quitranes m.fl. mod Kommissionen, EU:T:2015:767,
ophæves.
Sagen hjemvises til Retten med henblik
på fornyet behandling.
Afgørelsen om appelsagens omkostninger udsæt-
tes.
Europa-Kommissionen mod Kongeriget Dan-
mark
KOM har den 25. oktober 2016 indgivet stævning
ved EU-Domstolen mod DK for tilsidesættelse af
forpligtelser på området for cabotagekørsel i henhold
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Miljøstyrelsen
Processkridt
Dom
Dato
22.11.17
C-541/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
GA
23.11.17
1
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0002.png
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til marke-
det for international godskørsel. I stævningen ned-
lægger KOM påstand om, at DK ikke har opfyldt sine
forpligtelser i henhold til artikel 2, nr. 6, jf. artikel 8, i
forordningen, da det i dansk ret er fastsat, at ӎn
cabotagekørsel” kan bestå
enten af flere læssesteder
eller af flere lossesteder, men ikke begge dele. KOM
påstår desuden, at DK tilpligtes at betale sagens om-
kostninger.
KOM gør gældende, at forordningen udtømmende
regulerer transportvirksomheders adgang til at udføre
cabotagekørsel på de betingelser, der er fastsat i for-
ordningen, og at det derfor er i strid med forordnin-
gen, når DK begrænser antallet af losse- eller læsse-
steder.
C-551/16
Klein Schiphorst
Sagen vedrører: 1. Kan den beføjelse, der er tillagt i
artikel 64, stk. 1, litra c), i forordning nr. 883/2004,
henset til denne forordnings artikel 63 og 7, formålet
med og indholdet af forordningen og personers og
arbejdstagers frie bevægelighed forstås således, at en
ansøgning om forlængelse af perioden for eksport af
en ydelse ved arbejdsløshed i princippet afslås, med
mindre forlængelsen af eksportperioden efter Uwv
opfattelse på grundlag af sagens konkrete omstæn-
digheder, herunder eksempelvis at der foreligger en
konkret og beviselig udsigt til arbejde, ikke med rime-
lighed kan nægtes? I benægtende fald: 2. Hvorledes
skal medlemsstaterne da forstå den beføjelse, der er
tillagt i artikel 64, stk. 1, litra c), i forordning nr.
883/2004?
NN (sag forelagt af Østre Landsret)
Spørgsmål 1: Hvilke elementer skal inddrages ved
vurderingen af, om hjemmehørende selskaber i en
situation som den foreliggende er underlagt en "til-
svarende betingelse", jf. Philips-dommens præmis 20,
med hensyn til modregning af underskud, som gælder
for filialer af ikke-hjemmehørende selskaber?
Spørgsmål 2: Hvis det lægges til grund, at de danske
beskatningsregler ikke indeholder en forskelsbehand-
ling som omhandlet i Philips-sagen, udgør et forbud
mod modregning svarende til det beskrevne - i så-
danne tilfælde, hvor overskuddet i det ikke-
hjemmehørende selskabs faste driftssted tillige er
undergivet værtslandets beskatningskompetence - i
sig selv en restriktion af retten til fri etableringsret, jf.
TEUF artikel 49, der skal retfærdiggøres af et tvin-
gende alment hensyn? Spørgsmål 3: I bekræftende
fald kan en sådan restriktion da retfærdiggøres af
hensynet til at forhindre dobbelt anvendelse af under-
skud, målet om at sikre en afbalanceret fordeling af
beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne
eller af en kombination af begge disse? Spørgsmål 4:
I bekræftende fald er en sådan restriktion da propor-
tional?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelses-
ministeriet
Styrelsen for
Arbejdsmarked og
Rekruttering
GA
29.11.17
C-28/17
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Mundtlig
forhandling
29.11.17
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0003.png
C-5/16
Republikken Polen mod Europa-Parlamentet og
Rådet for Den Europæiske Union
Polen har anlagt sag ved EU-Domstolen med påstand
om annullation af Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse (EU) 2015/1814 af 6. oktober 2015 om
oprettelse og anvendelse af en permanent markeds-
stabiliserende kvotereserve i forbindelse med Unio-
nens ordning for handel med kvoter for drivhusgas-
emissioner og om ændring af direktiv 2003/87/EF.
Regeringen har interveneret til støtte for Europa-
Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union.
Inter-Environnement Bruxelles e.a.
Skal artikel 2, litra a), i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurde-
ring af bestemte planers og programmers indvirkning
på miljøet fortolkes således, at begrebet »planer og
programmer« omfatter en forordning om byplanlæg-
ning, der er vedtaget af en regional myndighed:
som
indeholder en kortlægning, der fastsætter dens anven-
delsesområde, der er begrænset til et enkelt kvarter,
og som inden for dette område afgrænser forskellige
blokke, hvor der gælder særlige regler for så vidt
angår beliggenheden af og højden på bygninger, og
som ligeledes fastsætter særlige bestemmelser for
anvendelsen af de zoner, der omkranser bygninger-
ne,såvel som nøjagtige angivelser for den fysiske
anvendelse af visse regler, der er fastsat under hen-
syntagen til vejene, de lige linjer, der krydser disse
veje vinkelret og afstandene i forhold til byggelinjen
for disse veje, og
som forfølger et formål om forny-
else af det omhandlede kvarter, og
som fastsætter
regler for udformningen af ansøgningerne om bygge-
tilladelse, der er betinget af en vurdering af indvirk-
ningen på miljøet i dette kvarter?«
Thybaut e.a
Skal artikel 2, litra a), i direktiv 2001/42/EF om
vurdering af bestemte planers og programmers ind-
virkning på miljøet fortolkes således, at begrebet
planer eller programmer omfatter et perimeter, der er
fastsat i en lovbestemmelse og vedtaget af en regio-
nal myndighed:
som alene har til formål at fastsætte
omkredsen af en geografisk zone, hvori der kan
gennemføres et byplanlægningsprojekt, idet det for-
udsættes, at dette projekt, som skal forfølge et be-
stemt formål
i det foreliggende tilfælde vedrøre
ændring og udvikling af bymæssige funktioner og
som kræver opførelse, ændring, udvidelse og nedlæg-
gelse af veje eller overbygninger over veje på jord
eller offentlige områder
danner grundlag for vedta-
gelsen af perimetret, som således medfører accept af
princippet for projektet, men at projektet endvidere
skal være genstand for en tilladelse, som kræver en
vurdering af indvirkningerne; og
som processuelt
set bevirker, at ansøgninger om tilladelse til handlin-
ger eller arbejder inden for dette perimeter er omfat-
tet af en fravigelsesprocedure, idet de bymæssige
krav, der fandt anvendelse på de pågældende jorder
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet
Energistyrelsen
GA
30.11.17
C-671/16
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet
Miljøstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Mundtlig
forhandling
30.11.17
C-160/17
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Energi-, Forsynings-,
og Klimaministeriet
Miljøstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
Mundtlig
forhandling
30.11.17
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0004.png
inden vedtagelsen af perimetret, fortsat finder an-
vendelse, men således at retten til denne procedure
kan gøre det muligt lettere at opnå en fravigelse af
disse krav;
og som er omfattet af en formodning
for, at ekspropriationer, der sker i forbindelse med
den hertil vedlagte ekspropriationsplan, sker i
0020offentlighedens interesse?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-618/15
Titel og kort sagsresumé
Voigt mod Parlamentet
Påstande:
Det afslag, som Europa-Parlamentets
formand gav på tilrådighedsstillelse af Europa-
Parlamentets lokaler til sagsøgerens pressemøde, der
var planlagt til den 16. juni 2015, annulleres.
Det
forbud, som Europa-Parlamentets formand udstedte
mod de russiske mødedeltageres adgang til Parlamen-
tets bygninger den 16. juni 2015, annulleres.
Europa-Parlamentet tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Pisciotti
Sagen vedrører: 1. a) Er udleveringsforretninger mel-
lem en medlemsstat og et tredjeland et forhold, der
uafhængigt af det konkrete tilfælde aldrig henhører
under traktaternes materielle anvendelsesområde,
således at det EU-retlige forbud mod forskelsbehand-
ling i artikel 18, stk. 1, TEUF ikke skal tages i be-
tragtning ved en (ordret) anvendelse af en forfat-
ningsmæssig regel (her: artikel 16, stk. 2, første punk-
tum, i Grundgesetz [den tyske forfatning, herefter
»GG«]), der kun forbyder udlevering af egne stats-
borgere til tredjelande? b) Såfremt dette spørgsmål
skal besvares bekræftende: Skal spørgsmål 1 besvares
anderledes, hvis udleveringsforretningen mellem en
medlemsstat og Amerikas Forenede Stater falder ind
under udleveringsaftalen mellem Den Europæiske
Union og Amerikas Forenede Stater? 2. I det omfang
anvendelsen af traktaterne ikke på forhånd er udeluk-
ket med hensyn til medlemsstaternes udleveringsfor-
retninger med Amerikas Forenede Stater: Skal artikel
18, stk. 1, TEUF og Domstolens hertil relevante
praksis fortolkes således, at en medlemsstat på ube-
rettiget vis handler i strid med forbuddet mod for-
skelsbehandling i artikel 18, stk. 1, TEUF, hvis den på
grundlag af en forfatningsmæssig regel (her: GG’s
artikel 16, stk. 2, første punktum) i forbindelse med
begæring om udlevering fra tredjelande behandler
egne statsborgere og statsborgere fra andre EU-
medlemsstater forskelligt, idet den kun udleverer de
sidstnævnte? 3. Såfremt det i de ovenfor nævnte
tilfælde besvares bekræftende, at der foreligger en
tilsidesættelse af det generelle forbud mod forskels-
behandling i artikel 18, stk. 1, TEUF: Skal Domsto-
lens praksis forstås således, at der i et tilfælde som det
Interessent
Udenrigsministeriet
Processkridt
Dom
Dato
20.11.17
C-191/16
Justitsministeriet
GA
21.11.17
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0005.png
foreliggende, hvor der forud for den kompetente
myndigheds udleveringstilladelse obligatorisk skal
foretages en legalitetskontrol ved en retslig procedure,
hvis konklusion imidlertid kun er bindende for myn-
digheden, såfremt udleveringen erklæres for ulovlig,
allerede i forbindelse med en simpel tilsidesættelse af
forbuddet mod forskelsbehandling i artikel 18, stk. 1,
TEUF kan foreligge en kvalificeret tilsidesættelse,
eller er en åbenbar tilsidesættelse påkrævet? 4. Så-
fremt en åbenbar tilsidesættelse ikke er påkrævet:
Skal Domstolens praksis fortolkes således, at det må
afvises, at der foreligger en tilstrækkelig kvalificeret
tilsidesættelse i et tilfælde som det foreliggende, alle-
rede såfremt den nationale øverste udøvende myn-
dighed, når der ikke findes nogen retspraksis fra
Domstolens side vedrørende den konkrete situation i
sagen (her: den materielle anvendelse af det generelle
forbud mod forskelsbehandlings i artikel 18, stk. 1,
TEUF i forbindelse med medlemsstaternes udleve-
ringsforretninger med Amerikas Forenede Stater),
som begrundelse for dens afgørelse kan henvise til
overensstemmelsen med tidligere afgørelser truffet af
nationale retter i samme sag?
C-542/16
Länsförsäkringar Sak Försäkringsaktiebolag e.a.
Sagen vedrører: 1 a) Omfatter [direktiv 2002/92]
virksomhed, hvor forsikringsformidleren ikke har
haft til hensigt at indgå en reel forsikringsaftale? Har
det nogen betydning om fraværet af en sådan hensigt
allerede forelå før eller først efter, at virksomheden
blev indledt? 1 b) Har det
i den i spørgsmål 1 a)
anførte situation
nogen betydning om formidleren
ud over den fiktive virksomhed også har drevet en
reel forsikringsformidlingsvirksomhed? 1 c) Har det
stadig i den i spørgsmål 1 a) anførte situation
nogen
betydning, at virksomheden udadtil fremstår for
kunden som indledende arbejde i forbindelse med
indgåelse af forsikringsaftaler? Har kundens, velbe-
grundede eller ugrundede, opfattelse af, hvorvidt der
er tale om forsikringsformidling, nogen betydning?
AEBTRI
Sagen vedrører: 1) Har Den Europæiske Unions
Domstol for at undgå modstridende retsafgørelser
kompetence til at fortolke toldkonventionen om
international godstransport på grundlag af TIR-
carneter (TIR-Convention) af 14. november 1975,
som De Europæiske Fællesskaber har tiltrådt med
Rådets forordning (EØF) nr. 2112/78, på en for
medlemsstaternes domstole bindende måde, når det
drejer sig om denne konventions artikel 8 og artikel
11, med henblik på at bedømme, om der foreligger
hæftelse for den garanterende organisation, som også
er reguleret i artikel 457, stk. 2, i Kommissionens
forordning (EØF) nr. 2454/93 af 2. juli 1993 om
visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forord-
ning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-
toldkodeks (gennemførelsesforordningen til toldko-
deksen)?2) Tillader fortolkningen af artikel 457, stk. 2,
Erhvervsstyrelsen
GA
21.11.17
C-224/16
SKAT
Dom
22.11.17
5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0006.png
i gennemførelsesforordningen til toldkodeksen sam-
menholdt med TIR-konventionens artikel 8, stk. 7,
(nu artikel 11, stk. 2) og de tilhørende forklarende
bemærkninger at lægge til grund, at toldmyndigheder-
ne i en sag som den foreliggende, når de i TIRkon-
ventionens artikel 8, stk. 1 og 2, nævnte beløb er
forfaldne, så vidt muligt skal forlange dem indriet af
indehaveren af TIR-carnetet, som skylder disse beløb
direkte, før de retter krav mod den garanterende
organisation? 3) Kan det lægges til grund, at den
modtager, som har erhvervet en vare eller har den i
sin besiddelse, om hvilken det vides, at den er trans-
porteret med TIR-carnet, og for hvilken det ikke er
konstateret, at den er frembudt for bestemmelses-
toldstedet og angivet til dette, alene på grundlag af
disse omstændigheder er den person, som burde have
vidst, at varen var unddraget toldtilsyn, og skal den
pågældende anses for solidarisk hæftende debitor som
omhandlet i artikel 203, stk. 3, tredje led, sammen-
holdt med artikel 213 i Rådets forordning (EØF) nr.
2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks? 4) Så-
fremt det tredje spørgsmål besvares bekræftende: Er
toldmyndighedernes passivitet med hensyn til at
forlange betaling af toldskylden af denne modtager til
hinder for, at den garanterende organisations ansvar i
henhold til TIR-konventionens artikel 1, nr. 16)
som også er reguleret i artikel 457, stk. 2, i gennemfø-
relsesforordningen til toldkodeksen
indtræder?
C-251/16
Cussens
Sagen vedrører: 1. Finder princippet om misbrug af
rettigheder, der er anerkendt i [Den Europæiske Uni-
ons] Domstols dom [af 21. februar 2006], [Halifax
m.fl. mod Commissioners of Customs and Excise (C-
255/02, EU:C:2006:121)], og som finder anvendelse
på momsområdet, anvendelse over for en person, når
der ikke findes en national foranstaltning, uanset om
den stammer fra lovgivning eller retspraksis, som
gennemfører princippet, under omstændigheder som
de i denne sag omhandlede, hvor omdefineringen af
transaktionerne forud for salget og salgstransaktio-
nerne til køberne (samlet kaldet »appellanternes
transaktioner«), således som [Revenue] Commissio-
ners har påstået, vil medføre, at appellanterne har et
momstilsvar, når et sådant momstilsvar ikke ville
opstå, hvis de bestemmelser, der var gældende i nati-
onal lovgivning på det relevante tidspunkt for appel-
lanternes transaktioner, finder anvendelse? 2. Såfremt
svaret på det første spørgsmål er, at princippet om
misbrug af rettigheder finder direkte anvendelse over
for en person, selv når der ikke findes en national
foranstaltning, uanset om den stammer fra lovgivning
eller retspraksis, som gennemfører princippet, var
princippet da tilstrækkeligt klart og præcist til at kun-
ne anvendes på appellanternes transaktioner, som
blev gennemført, inden Domstolen afsagde Halifax-
dommen, og navnlig under hensyn til retssikkerheds-
princippet og princippet om beskyttelse af appellan-
ternes berettigede forventning? 3. Såfremt princippet
Skatteministeriet
SKAT
Dom
22.11.17
6
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0007.png
om misbrug af rettigheder finder anvendelse på ap-
pellanternes transaktioner, således at de skal omdefi-
neres a) hvorledes skal moms på appellanternes
transaktioner da beregnes og opkræves, eftersom der
ikke ville være moms at beregne eller opkræve ifølge
national ret, og b) hvordan skal de nationale retsin-
stanser da pålægge et sådant tilsvar? 4. Ved afgørelsen
af, om det væsentligste formål med appellanternes
transaktioner var at opnå en afgiftsfordel, bør den
nationale ret da behandle transaktionerne forud for
salget (som er blevet anset for alene at være gennem-
ført af afgiftsmæssige årsager) for sig selv, eller skal
formålet med appellanternes transaktioner behandles
som en helhed? 5. Skal section 4(9) i [Value Added
Tax] Act anses for en national lov, der gennemfører
[Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977
om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
om omsætningsafgifter
Det fælles merværdiafgifts-
system: ensartet beregningsgrundlag (EFT L 145, s.
1), som ændret ved Rådets direktiv 95/7/EF af 10.
april 1995 (EFT L 102, s. 18) (herefter »sjette direk-
tiv«)], uanset at den er uforenelig med lovbestemmel-
sen i sjette direktivets artikel 4, stk. 3, hvorefter appel-
lanterne
hvis bestemmelsen anvendes korrekt
skulle behandles som afgiftspligtige hvad angår leve-
ringen inden første indflytning i ejendommene, uan-
set der var en tidligere afgiftspligtig råden over ejen-
dommene? 6. Såfremt section 4(9) er uforenelig med
sjette direktiv, misbruger appellanterne, idet de støtter
sig til denne sub-section, da rettigheder i strid med de
principper, der er anerkendt i Halifax-dommen? 7.
Subsidiært og såfremt section 4(9) ikke er uforenelig
med sjette direktiv, har appellanterne da opnået en
afgiftsfordel, der er i strid med formålet med direkti-
vet og/eller section 4? 8. Selv såfremt section 4(9)
ikke skal anses for at gennemføre sjette direktiv,
finder princippet om misbrug af rettigheder, således
som fastslået i Halifaxdommen, da ikke desto mindre
anvendelse på de omtvistede transaktioner under
henvisning til de i Halifax-dommen opstillede kriteri-
er?
Forenede
sager C-
427/16 og
C-428/16
CHEZ Elektro Bulgaria m.fl.
Sagen vedrører: 1) Er artikel 101, stk. 1, TEUF (for-
bud mod at hindre, begrænse eller fordreje konkur-
rencen) til hinder for artikel 36, stk. 2, i lov om advo-
katvirksomhed, ifølge hvilken en sammenslutning af
virksomheder, som udøver liberale erhverv (det øver-
ste advokatråd), har beføjelse til på grundlag af en af
staten overdraget kompetence på forhånd at fastsætte
minimumspriser på de ydelser, som disse virksomhe-
der udfører (advokatsalærer)? 2) Såfremt det første
spørgsmål besvares bekræftende: Er den civile rets-
plejelovs artikel 78, stk. 5, in fine (i den del, hvor
denne bestemmelse ikke tillader en nedsættelse af
advokatsalæret under en fastsat minimumsstørrelse) i
strid med artikel 101, stk. 1, TEUF? 3) Såfremt det
første spørgsmål besvares bekræftende: Er artikel
132, nr. 5, i lov om advokatvirksomhed (vedrørende
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
23.11.17
7
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0008.png
anvendelsen af denne lovs artikel 136, stk. 1) i strid
med artikel 101, stk. 1, TEUF? 4) Er artikel 56, stk. 1,
TEUF (forbud mod begrænsning af den frie udveks-
ling af tjenesteydelser) til hinder for artikel 36, stk. 2, i
lov om advokatvirksomhed? 5) Er den civile retsple-
jelovs artikel 78, stk. 8, i strid med artikel 101, stk. 1,
TEUF? 6) Er den civile retsplejelovs artikel 78, stk. 8,
i strid med direktiv 77/249 (for så vidt angår retten
for personer, som repræsenteres af juridiske rådgive-
re, til at forlange advokatsalærer)? 7) Er artikel 2a i de
supplerende bestemmelser til bekendtgørelse nr. 1 i
strid med direktiv 2006/112, som tillader at anse
momsen for en bestanddel af prisen for en ydelse, der
er udført i forbindelse med udøvelse af et liberalt
erhverv (vedrørende indregningen af momsen som en
del af det skyldige advokatsalær)?
C-482/16
Stollwitzer
Sagen vedrører: 1) Skal EU-retten i sin nuværende
form, navnlig det generelle EU-retlige ligebehand-
lingsprincip, det generelle princip om forbud mod
diskriminering på grundlag af alder som omhandlet i
artikel 6, stk. 3, TEU og artikel 21 i chartret om
grundlæggende rettigheder, forbuddet mod forskels-
behandling for så vidt angår arbejdskraftens frie be-
vægelighed som omhandlet i [org. s. 2] artikel 45
TEUF og Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. novem-
ber 2000 om generelle rammebestemmelser om lige-
behandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv,
fortolkes således, at den er til hinder for en national
bestemmelse som den i hovedsagen omtvistede, som
for at afhjælpe en af Den Europæiske Unions Dom-
stol i afgørelsen Gotthard Starjakob fastslået for-
skelsbehandling på grundlag af alder (nemlig mang-
lende medregning af tjenesteperioder tilbagelagt inden
det fyldte 18. år for ÖBBansatte) ganske vist for en
lille del af de ÖBB-ansatte, som blev forskelsbehand-
let efter den gamle ordning, tager hensyn til tjeneste-
perioder tilbagelagt inden det fyldte 18. år (dog kun
tjenesteperioder, som objektivt er tilbagelagt hos
ÖBB og sammenlignelige offentlige jernbaneinfra-
struktur og/eller jernbanetrafikvirksomheder i EU,
EØS og lande, som er tilknyttet EU gennem associe-
rings- og/eller mobilitetsaftaler), men for den overve-
jende del af de oprindeligt forskelsbehandlede ÖBB-
ansatte imidlertid ikke medregner alle andre tjeneste-
perioder tilbagelagt før det fyldte 18. år, navnlig heller
ikke tjenesteperioder, som sætter de pågældende
ÖBB-ansatte i stand til bedre at varetage deres arbej-
de, f.eks. tjenesteperioder hos private og andre of-
fentlige trafikselskaber og/eller infrastrukturvirksom-
heder, som fremstiller, sælger eller servicerer den af
arbejdsgiveren anvendte infrastruktur (rullende mate-
riel, skinneanlæg, ledningsanlæg, elektriske og elek-
troniske anlæg, sikringssystemer, banegårdsanlæg og
lignende) eller virksomheder, som kan sidestilles
hermed, og dermed i praksis for langt størstedelen af
de ÖBB-ansatte, som var berørt af den diskrimine-
rende gamle ordning, endeligt fastsætter en forskels-
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Beskæftigelses-
ministeriet
Moderniserings-
styrelsen
GA
23.11.17
8
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0009.png
behandling på grundlag af alder? 2) Realiserer en
medlemsstat, som er eneejer af en jernbanetrafikvirk-
somhed og faktisk arbejdsgiver for de ansatte i denne
virksomhed, og som af rent fiskale årsager ved lov-
ændringer i 2011 og 2015 med tilbagevirkende kraft
forsøger at fjerne disse ansattes EU-retlige krav på
efterbetaling af løn som følge af diskriminering bl.a.
på grundlag af alder, som er fastslået af Den Europæ-
iske Unions Domstol i flere afgørelser (David Hütter,
Siegfried Pohl, Gotthard Starjakob), og som også er
anerkendt i flere nationale domstolsafgørelser, bl.a.
også afgørelser afsagt af Oberster Gerichtshof (8
ObA 11/15y), de af Domstolen i dennes retspraksis
opstillede betingelser for den pågældende medlems-
stats EU-retlige hæftelse, navnlig en tilstrækkeligt
kvalificeret tilsidesættelse af EU-retten, bl.a. artikel 2,
stk. 1, sammenholdt med artikel 1 i direktiv
2000/78/EF, som er fortolket ved flere afgørelser
afsagt af Domstolen (David Hütter, Siegfried Pohl,
Gotthard Starjakob)?
C-572/16
INEOS
Sagen vedrører: Er bestemmelserne i artikel 10a i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF
af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet og om
ændring af Rådets direktiv 96/61/EF samt bestem-
melserne i Kommissionens afgørelse af 27. april 2011
om fastlæggelse af midlertidige EU-regler for harmo-
niseret gratistildeling af emissionskvoter i henhold til
artikel 10a i direktiv 2003/87/EF (2011/278/EU) til
hinder for en bestemmelse i en medlemsstat, som for
handelsperioden 2013-2020 fastsætter en materiel
præklusionsfrist for ikke rettidigt indgivne ansøgnin-
ger om tildeling af gratis emissionscertifikater til
bestående anlæg og i denne forbindelse udelukker
berigtigelse af fejl eller supplering af (ufuldstændige)
oplysninger i ansøgningen om tildeling, som først
konstateres efter udløbet af den frist, som medlems-
staten har fastsat?
Aurora mod CPVO
Påstande: Den anfægtede afgørelse annulleres. EF-
Sortsbeskyttelse nr. EU 15118 erklæres ugyldig. EF-
Sortsmyndigheden tilpligtes at betale sagens omkost-
ninger, herunder eventuelle intervenerende parters
omkostninger.
Bionorica SE mod Europa-Kommissionen
(appel)
Påstande:
Det afholdes mundtlig forhandling.
Den kendelse, der blev afsagt af Retten (Ottende
Afdeling) den 16. september 2015 i sag T-619/14,
ophæves.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger
Diapharm GmbH & Co. KG mod Europa-
Kommissionen (appel)
9
Energistyrelsen
GA
23.11.17
T-140/15
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
23.11.17
Forende
sager
C-596/15 P
og
C-597/15 P
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
Dom
23.11.17
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0010.png
Påstande:
Der afholdes mundtlig forhandling.
Den kendelse, der blev afsagt af Retten (Ottende
Afdeling) den 16. september 2015 i sag T-620/14,
ophæves.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger
C-57/16 P
ClientEarth mod Europa- Kommissionen (appel)
Påstande: i. Ophævelse af dom afsagt af Retten den
13. november 2015, hvorved Retten—frifandt Euro-
pa-Kommissionen i de af appellanten anlagte søgs-
mål—pålagde appellanten at bære sine egne omkost-
ninger og betale de omkostninger, som var afholdt af
Kommissionen. ii. Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger, herunder de omkostninger,
som eventuelt er afholdt af intervenerende parter.
Confetra e.a. m.fl
Sagen vedrører: 1) Er EU-retten, og nærmere bestemt
artikel [2], nr. 1), 1a) og 6), i direktiv 97/67/EF, som
suppleret og ændret ved direktiv 2008/6/EF, til hin-
der for at anvende en national bestemmelse, nærmere
bestemt artikel 2, litra a)
f), i lovdekret nr.
[261]/1999 samt artikel 1, stk. 1, litra g) og r), sam-
menholdt med litra i) i »forordningen om tilladelser,
der giver ret til at udbyde posttjenester til offentlighe-
den« i bilag A til AGCOM’s afgørelse nr.
129/15/CONS af 11. marts 2015 og ministeren for
økonomisk udviklings dekret om »fastsættelse af
regler for proceduren for udstedelse af tilladelser, der
giver ret til at udbyde posttjenester til offentligheden«
af 29. juli 2015, for så vidt som disse tilsigter ligeledes
at lade området for posttjenester omfatte vogn-
mands-, speditør- og kurertjenester? 2) Er EU-retten,
og nærmere bestemt artikel 9, stk. 1, og [artikel 2], nr.
19), i direktiv 97/67/EF, som suppleret og ændret
ved direktiv 2008/6/EF, samt proportionalitetsprin-
cippet og rimelighedsprincippet til hinder for at an-
vende en national bestemmelse, nærmere bestemt
artikel 6, stk. 1, i lovdekret nr. [261]/1999 samt artikel
8 i »forordningen om tilladelser, der giver ret til at
udbyde posttjenester til offentligheden« i bilag A til
AGCOM’s afgørelse nr. 129/15/CONS af 11. marts
2015 og ministeren for økonomisk udviklings dekret
om »fastsættelse af regler for proceduren for udste-
delse af tilladelser, der giver ret til at udbyde posttje-
nester til offentligheden« af 29. juli 2015, for så vidt
som disse pålægger leverandørerne af vognmands-,
speditør- og kurertjenester at indhente en generel
tilladelse, som går ud over, hvad der er nødvendigt til
at sikre de væsentlige krav inden for leveringen af
posttjenester? 3) Er EU-retten, og nærmere bestemt
artikel 7, stk. 4, og artikel 9, stk. 2, i direktiv
97/67/EF, som suppleret og ændret ved direktiv
2008/6/EF, samt proportionalitetsprincippet og
rimelighedsprincippet til hinder for at anvende en
national bestemmelse, nærmere bestemt artikel 6, stk.
1a, og artikel 10, stk. 2, i lovdekret nr. 261/1999 samt
artikel 11, stk. 1, litra f), og artikel 15, stk. 2, i »for-
Udenrigsministeriet
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
GA
28.11.17
Forenede
sager
C-259/16 og
C-260/16
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
GA
28.11.17
10
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0011.png
ordningen om tilladelser, der giver ret til at udbyde
posttjenester til offentligheden« i bilag A til AG-
COM’s afgørelse nr. 129/15/CONS af 11. marts
2015 og artikel 9 i ministeren for økonomisk udvik-
lings dekret om »fastsættelse af regler for proceduren
for udstedelse af tilladelser, der giver ret til at udbyde
posttjenester til offentligheden« af 29. juli 2015, for så
vidt som disse pålægger leverandørerne af vogn-
mands-, speditør- og kurertjenester at betale bidrag til
udligningsfonden for befordringspligtydelser? 4) Er
EU-retten, og nærmere bestemt artikel 9, stk. 2, i
direktiv 97/67/EF, som suppleret og ændret ved
direktiv 2008/6/EF, til hinder for at anvende en
national bestemmelse, nærmere bestemt artikel 6 og
10 i lovdekret nr. 261/1999 samt artikel 11, stk. 1,
litra f), og artikel 15, stk. 2, i »forordningen om tilla-
delser, der giver ret til at udbyde posttjenester til
offentligheden« i bilag A til AGCOM’s afgørelse nr.
129/15/CONS af 11. marts 2015 og artikel 9 i mini-
steren for økonomisk udviklings dekret om »fastsæt-
telse af regler for proceduren for udstedelse af tilla-
delser, der giverret til at udbyde posttjenester til of-
fentligheden« af 29. juli 2015, for så vidtp som de
ikke indeholder nogen vurdering af tilfælde, hvori et
bidrag til udligningsfonden for omkostningerne til
befordringspligtydelser kan anses for at være passen-
de, og ikke fastsætter anvendelsesregler, der sondrer
mellem de skattepligtiges subjektive situation og
situationen på markederne?
C-514/16
Rodrigues de Andrade
Sagen vedrører: 1 Finder forsikringspligten i artikel 3,
stk. 1, i Rådets direktiv 72/166/EØF af 24. april 1972
vedrørende færdsel med køretøjer, som er hjemme-
hørende i de enkelte medlemsstater, alene anvendelse
på køretøjer, der befinder sig et hvilket som helst
offentligt eller privat sted, og som er i bevægelse, eller
ligeledes i de tilfælde, hvor de holder stille, men med
motoren i gang? 2 Omfatter det nævnte begreb færd-
sel med køretøjer i artikel 3, stk. 1, i nævnte direktiv
72/166, en landbrugstraktor, som holder stille på en
plan jordvej på en landbrugsejendom, og som på
gængs vis anvendes i forbindelse med udførelsen af
landbrugsarbejde (sprøjtning med ukrudtsmiddel på
en vinmark) med motoren i gang for at kunne aktive-
re pumpen til beholderen med ukrudtsmiddel, og
som under disse omstændigheder, og som følge af et
jordskred forårsaget af et sammenfald af følgende
faktorer:
traktorens vægt,
rystelse forårsaget af
traktorens motor og udgangspumpen til sprøjten,
som er forbundet til traktorens bagende,
kraftig
regn, vælter ned over fire arbejdstagere, som er i færd
med at udføre dette arbejde på de lavereliggende
terrasser, og er årsag til, at en af arbejdstagerne, som
holder den slange, der anvendes til sprøjtningen, afgår
ved døden? 3 Såfremt de to foregående præjudicielle
spørgsmål besvares bekræftende, er denne fortolk-
ning af begrebet færdsel med køretøjer i artikel 3, stk.
1, i Rådets direktiv 72/166 da til hinder for en natio-
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Dom
28.11.17
11
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0012.png
nal lovgivning (artikel 4, stk. 4, i lovdekret nr.
291/2007 af 21. august), hvorefter forsikringspligten i
den nævnte artikel 3, stk. 1, bortfalder i de tilfælde,
hvor køretøjerne anvendes til rent landbrugsmæssig
eller industriel brug?
C-579/16 P
Fih Holding og Fih Erhvervsbank mod Kommis-
sionen (appel)
Påstande:
Dommen afsagt af Den Europæiske
Unions Ret (Sjette Afdeling) af 15. september 2016,
meddelt til Kommissionen den 16. september 2016, i
sag T-386/14, Fih Holding og Fih Erhvervsbank
mod Kommissionen, ophæves.
Domstolen træffer
selv afgørelse i første instans, og søgsmålet forkastes
som retligt ugrundet, og
Indstævnte og sagsøgere i
første instans tilpligtes at betale omkostningerne.
Subsidiært nedlægges påstand om:
Dommen af-
sagt af Den Europæiske Unions Ret (Sjette Afdeling)
af 15. september 2016, meddelt til Kommissionen
den 16. september 2016, i sag T-386/14, Fih Holding
og Fih Erhvervsbank mod Kommissionen, ophæves,
og
Sagen hjemvises til Retten med henblik på
behandling af det andet anbringende, der blev gjort
gældende i første instans.
Afgørelsen om sagens
omkostninger i første instans og under appelsagen
udsættes.
King
Sagen vedrører: 1. Hvis der er en tvist mellem en
arbejdstager og en arbejdsgiver med hensyn til, hvor-
vidt arbejdstageren har ret til årlig betalt ferie i hen-
hold til artikel 7 i direktiv 2003/88, er det da forene-
ligt med EU-retten, og navnlig princippet om et ef-
fektivt retsmiddel, hvis arbejdstageren skal afholde
ferie, inden han kan få fastslået, om han har ret til
betalt ferie? 2. Hvis arbejdstageren ikke afholder hele
eller en del af den årlige ferie, som han har ret til, i det
ferieår, hvor denne ret bør udøves, under omstæn-
digheder, hvor han ville have gjort det, hvis ikke
arbejdsgiveren havde nægtet ham betalt ferie for
enhver ferie, han afholder, kan arbejdstageren da
påstå, at han er forhindret i at udøve sin ret til betalt
ferie, således at denne ret overføres, indtil han har
mulighed for at udøve den? 3. Hvis retten overføres,
overføres den da på ubestemt tid, eller er der en be-
grænset periode for udøvelsen af den overførte ret
analogt med de begrænsninger, der gælder, når ar-
bejdstageren ikke kan udøve retten til ferie i det rele-
vante ferieår på grund af sygdom? 4. Hvis en overfør-
selsperiode ikke er fastsat ved lov eller kontrakt, har
retten da pligt til at indføre en grænse for overfør-
selsperioden med henblik på at sikre, at anvendelsen
af [Working Time] Regulations ikke fordrejer formå-
let med artikel 7? 5. Er en periode på 18 måneder
efter udløbet af det år, hvori feriekravet er optjent, i
bekræftende fald forenelig med retten i henhold til
artikel 7?
VCAST
Sagen vedrører: a) Er en national lovgivning, som
Erhvervsministeriet
GA
28.11.17
C-214/16
Beskæftigelses-
ministeriet
Styrelsen for
Arbejdsmarked og
Rekruttering
Dom
29.11.17
C-265/16
Kulturministeriet
Dom
29.11.17
12
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0013.png
forbyder en erhvervsdrivende til privatpersoner at
udbyde såkaldte cloud computing-tjenester til fjern-
styret videooptagelse med henblik på privatkopiering
af ophavsretligt beskyttede værker, via den erhvervs-
drivendes aktive medvirken i forbindelse med opta-
gelse og uden rettighedshaverens samtykke, forenelig
med fællesskabsretten
og i særdeleshed artikel 5,
stk. 2, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering af
visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i
informationssamfundet (og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/31/EF af 8.6.2000 om visse
retlige aspekter af informationssamfundstjenester,
navnlig elektronisk handel, i det indre marked og
traktaten)? b) Er en national lovgivning, hvorefter en
erhvervsdrivende til privatpersonerkan udbyde så-
kaldte cloud computing-tjenester til fjernstyret video-
optagelse med henblik på privatkopiering af ophavs-
retligt beskyttede værker, selv om dette indebærer en
aktiv medvirken fra den erhvervsdrivende side i for-
bindelse med optagelse, herunder også uden rettig-
hedshaverens samtykke, mod en fast kompensation til
rettighedshaveren, idet den erhvervsdrivende i det
væsentlige omfattes af en tvangslicensordning, for-
enelig med EU-retten
og i særdeleshed artikel 5, stk.
2, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering af
visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i
informationssamfundet (og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/31/EF af 8.6.2000 om visse
retlige aspekter af informationssamfundstjenester,
navnlig elektronisk handel, i det indre marked og
traktaten)?
C-147/16
Karel de Grote
Hogeschool Katholieke
Hogeschool Antwerpen
Sagen vedrører: 1. Er en national ret, ved hvilken der
er anlagt sag mod en forbruger med påstand om
opfyldelsen af en kontrakt, og denne ret efter de
nationale retsplejeregler alene er beføjet til ex officio
at efterprøve, om påstanden er i strid med de nationa-
le regler om den offentlige orden, beføjet til på tilsva-
rende måde, også i udeblivelsessager, ex officio at
efterprøve og fastslå, om den pågældende kontrakt er
omfattet af [Rådets] direktiv [93/13/EF af 5. april
1993] om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler,
således som dette direktiv er gennemført i belgisk ret?
2. Skal en fri undervisningsinstitution, der udbyder
subsidieret undervisning til en forbruger, anses for en
erhvervsdrivende i EU-retlig forstand for så vidt
angår aftalen om udbuddet af denne undervisning
mod betaling af et studiegebyr, der eventuelt forhøjes
med beløb til tilbagebetaling af omkostninger, som
undervisningsinstitutionen har afholdt? 3. Er en aftale
mellem en forbruger og en fri subsidieret undervis-
ningsinstitution angående denne institutions udbud af
subsidieret undervisning omfattet af direktiv 93/13
[…], og skal en fri undervisningsinstitution, der ud-
byder subsidieret undervisning til en forbruger, anses
Justitsministeriet
GA
30.11.17
13
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0014.png
for erhvervsdrivende i direktivets forstand med hen-
syn til aftalen om udbuddet af denne undervisning?
C-426/16
Liga van Moskeeën en Islamitische Organisaties
Provincie Antwerpen e.a.
Sagen vedrører: Er artikel 4, stk. 4, sammenholdt med
artikel 2, litra k), i Rådets forordning (EF) nr.
1099/2009 af 24. september 2009 om beskyttelse af
dyr på aflivningstidspunktet ugyldig på grund af til-
sidesættelse af artikel 9 i den europæiske menneske-
rettighedskonvention, artikel 10 i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder
og/eller artikel 13 i traktaten om DenEuropæiske
Unions funktionsmåde, idet disse artikler foreskriver,
at slagtning af dyr ved særlige metoder, der er fore-
skrevet af religiøse ritualer, kun må ske uden bedøvel-
se, såfremt slagtningen finder sted på et slagteri, der
er omfattet af forordning (EF) nr. 853/2004, mens
regionen Flandern ikke har en tilstrækkelig kapacitet
af sådanne slagterier til at imødekomme den efter-
spørgsel efter dyr slagtet uden bedøvelse, der opstår i
anledning af den islamiske offerfest, og omkostnin-
gerne forbundet med at omforme midlertidige og af
myndighederne godkendte og kontrollerede slagtean-
læg til slagterier, der omfattes af forordning (EF) nr.
853/2004, til brug for offerfesten ikke synes relevante
for gennemførelsen af de tilstræbte formål med hen-
syn til dyrevelfærd og den offentlige sundhed og
således ikke synes at være proportionale hermed.
Carrefour Hypermarchés e.a.
Sagen vedrører: Er der i forbindelse med en støtte-
ordning, som finansieres af afsatte midler, når en
medlemsstat regelmæssigt forud for gennemførelsen
har anmeldt de retlige ændringer, der har en væsentlig
indvirkning på denne ordning, og særlig de ændringer,
der vedrører dens finansieringsform, hvis der er sket
en stor stigning i indtægterne fra de afgifter, der er
afsat til ordningen, i forhold til de prognoser, der blev
fremsendt til Europa-Kommissionen, tale om en
væsentlig ændring i henhold til artikel 88, stk. 3, TEF,
nu artikel 108, stk. 3, TEUF, der kan begrunde en ny
anmeldelse? - hvad angår det samme tilfælde, hvordan
anvendes ovennævnte artikel 4 i forordning nr.
794/2004, hvorefter en stigning på mere end 20% i
en eksisterende støtteordnings oprindelige budget
udgør en ændring af denne støtteordning, og særlig: a)
Hvordan kan den kombineres med den omstændig-
hed, at en støtteordning i henhold til artikel 88, stk. 3,
TEF, nu artikel 108, stk. 3, TEUF skal forhåndsan-
meldes? b) Hvis overskridelsen af den tærskel på 20%
i en eksisterende støtteordnings oprindelige budget,
der er fastsat i ovennævnte artikel 4 i Kommissionens
forordning nr. 794/2004, begrunder en ny anmeldel-
se, skal denne tærskel da bedømmes i forhold til
størrelsen af de indtægter, der afsættes til støtteord-
ningen, eller i forhold til de udgifter, der rent faktisk
tildeles støttemodtagerne, med [org. 12] undtagelse af
de beløb, der henføres til en reserve, eller de beløb,
Miljø- og Fødevare-
ministeriet
GA
30.11.17
C-510/16
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Energistyrelsen
GA
30.11.17
14
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0015.png
der tilgår statskassen. c) Såfremt overholdelsen af
tærsklen på 20% skal bedømmes i forhold til de ud-
gifter, der afsættes til støtteordningen, skal en sådan
bedømmelse da foretages på grundlag af en sammen-
ligning mellem det samlede loft over udgiften, der
fremgår af godkendelsesafgørelsen, og det samlede
budget, som det udbetalende organ på et senere tids-
punkt afsætter til støtten, eller på grundlag af en
sammenligning mellem de anmeldte lofter for hver
enkelt støttekategori, der er omhandlet i afgørelsen,
og dette organs tilsvarende budgetpost?
C-451/16
MB
Sagen vedrører: Er Rådets direktiv 79/7/EØF til
hinder for, at der i national ret opstilles et krav om, at
en person, der har skiftet køn
ud over at opfylde de
fysiske, sociale og psykologiske kriterier for anerken-
delse af et kønsskifte
også skal være ugift for at
være berettiget til arbejdsophørspension fra staten.
Coty Germany
Sagen vedrører: 1) Kan selektive distributionssyste-
mer, som er rettet mod salg af luksus og prestigeva-
rer, og som primært tjener til at sikre varernes »image
af luksus«, udgøre et konkurrenceelement, som er
foreneligt med artikel 101, stk. 1, TEUF? 2) Hvis
første spørgsmål besvares bekræftende: Kan det
udgøre et konkurrenceelement, som er foreneligt med
artikel 101, stk. 1, TEUF, hvis medlemmer af et selek-
tivt distributionssystem, der opererer i detailleddet,
generelt forbydes at involvere eksterne virksomheder
i forbindelse med internetsalg på en måde, som er
synlig udefra, uden at det er afgørende, om producen-
tens legitime kvalitetskrav tilsidesættes i det konkrete
tilfælde? 3) Skal artikel 4, litra b), i forordning (EU)
nr. 330/2010 fortolkes således, at et forbud mod at
involvere eksterne virksomheder forbindelse med
internetsalg på en måde, som er synlig udefra, som
pålægges medlemmerne af et selektivt distributionssy-
stem, der opererer i detailleddet, udgør en tilsigtet
begrænsning af detailhandlerens kundegruppe? 4)
Skal artikel 4, litra c), i forordning (EU) nr. 330/2010
fortolkes således, at et forbud mod at involvere eks-
terne virksomheder i forbindelse med internetsalg på
en måde, som er synlig udefra, som pålægges med-
lemmerne af et selektivt distributionssystem, der
opererer i detailleddet, udgør en tilsigtet begrænsning
af passivt salg til slutbrugere?
Syndicat national de l'industrie des technologies
médicales et Philips France
Sagen vedrører: Skal [Rådets] direktiv 93/42/EØF af
14. juni 1993 [om medicinsk udstyr (EFT 1993, L
169, s. 1)] fortolkes således, at en software, der har til
formål at tilbyde receptudstedere i byerne, ved sund-
hedsinstitutioner eller ved medicinsk-sociale instituti-
oner støtte til at udskrive recepter på lægemidler for
at forbedre sikkerheden ved receptudskrivningen,
lette arbejdet for receptudskriveren, fremme recep-
tens forenelighed med de nationale lovkrav og mind-
Beskæftigelses-
ministeriet
GA
05.12.17
C-230/16
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Dom
06.12.17
C-329/16
Lægemiddelstyrelsen
Dom
07.12.17
15
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0016.png
ske udgifterne til en kvalitetsmæssigt ensartet behand-
ling, udgør medicinsk udstyr som omhandlet i dette
direktiv, når denne software besidder mindst en funk-
tion, der gør det muligt at anvende en patients data
med henblik på at hjælpe patientens læge med at
udfærdige vedkommendes recept, bl.a. ved at afsløre
kontraindikationer, interaktion med andre lægemidler
og overdoseringer, men softwaren ikke selv har en
virkning i eller på det menneskelige legeme?
C-557/16
Astellas Pharma
Sagen vedrører: 1. Skal artikel 28, stk. 5, og artikel 29,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks
for humanmedicinske lægemidler fortolkes således, at
den berørte medlemsstats kompetente myndighed
ved udstedelsen af den nationale markedsføringstilla-
delse for et generisk lægemiddel i den decentralisere-
de tilladelsesprocedure i henhold til direktivets artikel
28, stk. 3, ikke har nogen selvstændig beføjelse til at
undersøge, hvornår databeskyttelsesperioden for
referencelægemidlet begynder at løbe? 2. Såfremt det
første spørgsmål besvares med, at den pågældende
medlemsstats kompetente myndighed ved udstedel-
sen af den nationale markedsføringstilladelse ikke har
nogen selvstændig beføjelse til at undersøge, hvornår
databeskyttelsesperioden for referencelægemidlet
begynder at løbe:– Skal en ret i den pågældende med-
lemsstat på trods heraf undersøge, hvornår databe-
skyttelsesperioden for referencelægemidlet begynder
at løbe, hvis indehaveren af markedsføringstilladelsen
for referencelægemidlet gør indsigelse, eller gælder
den samme begrænsning for retten som for medlems-
statens myndighed?– Hvordan sikres indehaveren af
markedsføringstilladelsen for referencelægemidlet i et
sådant tilfælde adgang til effektive retsmidler ved den
pågældende nationale ret i henhold til artikel 47 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende ret-
tigheder og artikel 10 i direktiv 2001/83 med hensyn
til databeskyttelsen?– Omfatter retsmidlerne vedrø-
rende retten til en effektiv domstolsbeskyttelse en
forpligtelse for den nationale ret til at undersøge, om
den oprindelige markedsføringstilladelse, der er ud-
stedt i andre medlemsstater, er givet i overensstem-
melse med bestemmelserne i direktiv 2001/83?
Merck Sharp
Sagen vedrører: (1) Skal en meddelelse om procedu-
rens afslutning udstedt af referencemedlemsstaten i
henhold til artikel 28, stk. 4, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2001/83/EF af 6. november 2001
om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanme-
dicinske lægemidler [Org.13] behandles som svarende
til en udstedt markedsføringstilladelse hvad angår
artikel 3, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 469/2009/EF af 6. maj 2009 om det
supplerende beskyttelsescertifikat for lægemidler
(kodificeret udgave) (herefter »SBC-forordningen«)
inden grundpatentets udløb, således at en ansøger om
Lægemiddelstyrelsen
GA
07.12.17
C-567/16
Patent- og varemær-
kestyrelsen
Dom
07.12.17
16
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 144: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 20/11-17
1820203_0017.png
et SBC i den pågældende medlemsstat er berettiget til
at ansøge om og få udstedt et SBC på grundlag af
meddelelsen om procedurens afslutning? (2) Såfremt
spørgsmål (1) besvares benægtende, er den manglen-
de markedsføringstilladelse i den pågældende med-
lemsstat på datoen for ansøgning om et SBC i den
medlemsstat da under omstændighederne i spørgsmål
(1) en mangel, der kan afhjælpes i henhold til SBC-
forordningens artikel 10, stk. 3, når markedsføringstil-
ladelsen først er udstedt?
17