Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
1824105_0001.png
Notat om komitésag til Folketingets Europaudvalg
Dato
27. november 2017
Kommissionens forslag til forordning, der ændrer Kommissi-
onens forordning (EU) nr. 389/2013 af 2. maj 2013 om opret-
telse af et EU-register, registerforordningen (komitésag)
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning, der ændrer kvoteregisterfor-
ordningen med henblik på at sikre
EU’s CO2-kvotehandelssystem
mod Stor-
britanniens udtræden af EU. Baggrunden herfor er, at Storbritanniens forplig-
telse under kvotehandelssystemet vil ophøre den 31. marts 2019 som følge
af, at Storbritannien har notificeret EU om sin intention om at træde ud af EU ,
jf. TEU artikel 50. Spørgsmålet om Storbritanniens eventuelle fremtidige rela-
tion til kvotehandelssystemet vil forventeligt først blive adresseret herefter.
Såfremt kvoter fra en medlemsstat, hvis forpligtelse bortfalder, tilgår det øvri-
ge marked, kan det medføre et yderligere overudbud på kvotemarkedet, hvil-
ket kan resultere i en lavere kvotepris. Formålet med forslaget er at forhindre
utilsigtede markedshændelser i systemet som følge af, at en medlemsstats
forpligtelser under kvotehandelssystemet ikke kan håndhæves , herunder for
det tilfælde, at Storbritanniens udtræden af kvotehandelssystemet ikke tilsva-
res af en reduktion i antallet af udstedte kvoter.
Forslaget forventes sat til afstemning på Klimakomitéens møde den 30. no-
vember 2017. Afgørelsen træffes efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser og vurderes ikke at ha-
ve direkte væsentlige økonomiske konsekvenser for statsfinanserne, samfun-
det eller erhvervslivet. forslaget vurderes dog at kunne få afledte økonomiske
konsekvenser for danske kvoteomfattede virksomheder, hvis de køber kvoter
udstedt af Storbritannien.
Regeringen støtter op om at sikre kvotehandelssystemets fremadrettede funk-
tionalitet og miljømæssige integritet. Regeringen finder derfor, at der er behov
for at adresserede konsekvenser som Storbritanniens udtræden af EU måtte
have for kvotehandelssystemet, så et yderligere overudbud på kvotemarkedet
med en deraf følgende lavere kvotepris undgås.
På den baggrund agter regeringen at stemme for forslaget.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/5
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Notat om komitésag om ændring af kvoteregisterforordningen med henblik på at sikre EU’s CO2-kvotehandelssystem mod Storbritanniens udtræden af EU
1824105_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har den 17. november 2017 fremsat forslag til ændring af kvo-
teregisterforordningen med henblik på at sikre CO2-kvotehandelssystemet
mod Storbritanniens udtræden af EU.
For at sikre den fremadrettede funktionalitet og miljømæssige integritet af
EU’s kvotehandelssystem,
blev Rådet of Europa-Parlamentet i regi af de net-
op afsluttede forhandlinger om revision af kvotehandelssystemets enige om,
at det er nødvendigt at adressere konsekvenserne af Storbritanniens udtræ-
den af kvotehandelssystemet. Baggrunden herfor er, at St orbritanniens for-
pligtelse under kvotehandelssystemet vil ophøre den 31. marts 2019 som føl-
ge af, at Storbritannien har notificeret EU om sin intention om at træde ud af
EU, jf. TEU artikel 50. Spørgsmålet om Storbritanniens eventuelle fremtidige
relation til kvotehandelssystemet vil forventeligt først blive adresseret herefter.
Formålet med forslaget er dermed at forhindre utilsigtede markedshændelser i
systemet som følge af, at en medlemsstats forpligtelser bortfalder, herunder
for det tilfælde, at Storbritanniens udtræden af kvotehandelssystemet ikke
tilsvares af en reduktion i antallet af udstedte kvoter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter for dri v-
husgasemissioner i Fællesskabet (EU’s kvotehandelsdirektiv)
samt Kommis-
sionens forordning (EU) nr. 389/2013 af 2. maj 2013 om oprettelse af et EU-
register (registerforordningen).
Forslaget skal behandles efter forskriftsproceduren med kontrol, jf. artik el 5a i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Det forventes, at forslaget bliver sat til af-
stemning på Klimakomitéens møde den 30. november 2017.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, forelægger Kommissio-
nen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder
der forventes dog
en kort proces for at kunne sikre ikrafttrædelse og implementering hurtigst
muligt i 2018. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Eu ropa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig imod inden for tids-
fristen.
Det bemærkes, at Kommissionen ikke har eller vil fremsætte en konsekvens-
analyse af forslagets konsekvenser for kvotehandelssystemet.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændring af forordningen har til formål at forhindre
en situation, hvor forpligtelsen for Storbritanniens virksomheder ikke længere
kan håndhæves som konsekvens af Storbritanniens udtræden af EU’s kvote-
handelssystem. Selv om det i et sådant tilfælde ikke længere vil være muligt
at håndhæve forpligtelser for Storbritanniens virksomheder, vil kvoter udstedt
med henblik herpå fortsat være gyldige og derfor kunne handles frit på kvote-
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Notat om komitésag om ændring af kvoteregisterforordningen med henblik på at sikre EU’s CO2-kvotehandelssystem mod Storbritanniens udtræden af EU
1824105_0003.png
markedet. Konsekvensen heraf kan være, at kvotemarked et oversvømmes af
kvoter, hvilket kan resultere i en lavere kvotepris .
Forslaget har på den baggrund til hensigt at imødegå mulig spekulation og
’dumping’ af kvoter på markedet som følge af en forventning blandt virksom-
heder om ikke at skulle indfri deres fremtidige forpligtelser. Forslaget søger at
hindre en sådan situation ved at mærke kvoter, udstedt af Storbritannien fra
2018 og fremefter, med en landekode og gennemføre, at disse kvoter ikke kan
anvendes til returnering
dvs. en virksomheds pligt til årligt at returnere et
antal kvoter svarende til dens samlede CO2-udledninger. Bestemmelserne
skal gælde, indtil der er tilstrækkelig sikkerhed for, at Storbritannien håndhæ-
ver sin forpligtelse under kvotehandelssystemet. Med de gældende regler er
der ingen landekoder tilknyttet kvoter, og kvoter kan benyttes af kvoteomfat-
tede virksomheder uanset, hvilket land kvoterne st ammer fra, til at modsvare
deres CO2-udledninger. Forslaget medfører dermed, at alle kvoteomfattede
virksomheder, herunder danske, ikke kan anvende kvoter med en UK-
landekode til returnering.
Forslaget indeholder 5 indledende paragraffer, som beskriver forslagets kon-
tekst. De indledende paragraffer informerer om:
Kvoteregisteret sikrer den fornødne kontrol med transaktioner under kvo-
tehandelssystemet.
For at beskytte kvotehandelssystemets miljømæssige integritet må virk-
somheder ikke anvende kvoter, som er udstedt af en medlemsstat, som
har notificeret EU om sin intention om at træde ud af EU, jf. TEU artikel
50. Kommissionen skal regelmæssigt vurdere, hvorvidt det fortsat er nød-
vendigt at forbyde/begrænse anvendelse af kvoter, herunder hvorvidt der
er tilstrækkelig sikkerhed for, at den pågældende medlemsstats forpligtel-
se håndhæves. Kommissionen skal fremsætte forslag til revision af regi-
sterordningen, når nødvendigt.
Forordningen skal træde i kraft hurtigst muligt og finde anvendelse fra den
1. januar 2018 for, at bestemmelserne kan finde anvendelse for kvotetilde-
lingen i 2018. Endvidere fremhæves det, at bestemmelserne ikke berører
en eventuel fremtidig aftale med en medlemsstat, som har notificeret EU
om sin intention om at træde ud af EU, jf. TEU artikel 50.
Passende tekniske foranstaltninger (i regi af kvoteregisteret) skal være på
plads for at sikre effektiviteten af denne foror dning ved tidspunktet for
dens anvendelse.
Bestemmelser i denne forordning er i overensstemmelse med Klimakomi-
téens holdning.
Forslaget indeholder endvidere to operative artikler, hvoraf den første anfører,
hvordan registerforordningen ændres:
Kvoter, som udstedes fra 1. januar 2018 og fremefter af en medlemsstat,
som har notificeret EU om sin intention om at træde ud af EU, jf. TEU arti-
kel 50, skal identificeres med en landekode og kunne henføres til udste-
delsesåret.
Side 3/5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Notat om komitésag om ændring af kvoteregisterforordningen med henblik på at sikre EU’s CO2-kvotehandelssystem mod Storbritanniens udtræden af EU
1824105_0004.png
Kvoter med en landekode, jf. ovenstående, må ikke anvendes til returne-
ring.
Kommissionen gives beføjelser til midlertidigt at suspendere relevante
processer under kvotehandelssystemet, herunder relateret til kvotetilde-
ling, auktionering og udveksling af internationale kreditter, indtil de ø vrige
bestemmelser i denne forordning er gennemført.
Den offentlige del af kvoteregisteret skal i forbindelse med offentliggørelse
af information om kvotetransaktioner inkludere information om antallet af
kvoter pr. transaktion, herunder antallet af kvoter med landekode.
For at sikre gennemsigtighed for virksomheder skal kvoteregistret gøre
information om aktuelle beholdninger af kvoter tilgængelig for kontoinde-
havere, herunder antallet af kvoter med landekode.
Endvidere anføres det, at forordningen skal træde i kraft dagen efter dens
offentliggørelse i EU-tidende. Forordningen skal finde anvendelse fra den 1.
januar 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil i overensstemmelse med den gældende komitéprocedure
udtale sig efter, at Klimakomitéen har behandlet forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Idet forslaget er en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt, er
det regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
6. Gældende dansk ret
Ændringsforslaget til forordningen vil dog ikke kræve lovændringer i Danmark,
da kvoteregisterets IT-system vil begrænse muligheden for at anvende Stor-
britanniens kvoter til returnering.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da
forslaget implementeres gennem en ændring af kvoteregisterets IT -system.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes alene at have direkte konsekvenser for kvoter fra med-
lemsstater, hvis forpligtelser under kvotehandelssystemet bortfalder. Dog vur-
deres forslaget at kunne få afledte erhvervsøkonomiske konsekvenser for
danske kvoteomfattede virksomheder, hvis de køber kvoter med en UK -
landekode, f.eks. hvis de allerede har indgået kontrakt om fremtidig levering
af kvoter og for det tilfælde, at det ikke vil være muligt at komme ud af en så-
dan kontrakt. Dette kan dog imødegås ved tydelig mærkning af kvoter og ud-
bredt oplysning til virksomhederne via både nationale og EU -registre.
Side 4/5
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 176: Notat om komitésag om ændring af kvoteregisterforordningen med henblik på at sikre EU’s CO2-kvotehandelssystem mod Storbritanniens udtræden af EU
1824105_0005.png
Det bemærkes, at forslaget potentielt kan påvirke markedsdynamikken på
kvotemarkedet, hvilket kan påvirke kvoteprisen og deraf kan få afledte statsfi-
nansielle konsekvenser fsva. ændret provenu ved salg af auktionskvoter og
erhvervsøkonomiske konsekvenser fsva. ændrede omkostninger ved kvote-
køb. Forslaget har til formål at bidrage til at sikre kvotehandelssystemets
funktion, så man undgår et overudbud af kvoter og risikoen for en tilsvarende
lavere kvotepris..
Aftalen påvirker ikke kvotetildelingen i Danmark og skønnes derfor ikke at
have væsentlige administrative konsekvenser for staten og de danske kvote-
belagte virksomheder.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes at bidrage til at sikre kvotehandelssystemets miljømæssi-
ge integritet ved at adressere konsekvenserne af en medlemsstats bortfalde-
ne forpligtelser.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at et flertal vil stemme for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om at sikre kvotehandelssystemets fremadrettede funk-
tionalitet og miljømæssige integritet. Regeringen finder derfor, at der er behov
for at adressere konsekvenserne af Storbritanniens udtræden af EU og de
konsekvenser, som det måtte have for kvotehandelssystemet, samt at dette
sker på et oplyst og fagligt forsvarligt grundlag. I den forbindelse ser regerin-
gen gerne, at der tilvejebringes en konsekvensanalyse, der i tilstrækkelig grad
belyser forslagets konsekvenser.
Regeringen lægger vægt på, at forslaget i tilstrækkelig grad beskytter danske
kvotebelagte virksomheder mod utilsigtede konsekvenser af, at en medlems-
stats forpligtelser under kvotehandelssystemet bortfalder.
Regeringen finder det endvidere centralt, at forslaget er generisk og ikke er
diskriminerende mod en enkelt medlemsstat, men kan finde anvendelse for
alle medlemsstater, hvis forpligtelser under kvotehandelssystemet bortfalder.
Regeringen kan derfor støtte forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5/5