Europaudvalget
REFERAT
AF 8. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 17. november 2017
kl. 10.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Eva Kjer Hansen (V), Peter Hummelgaard Jensen (S),
Søren Søndergaard (EL), Christian Poll (ALT) og Holger K. Nielsen
(SF)
udenrigsminister Anders Samuelsen, undervisningsminister Merete
Riisager og kulturminister Mette Bock.
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Indledning af forhandlinger om en konvention om en multilateral
investeringsdomstol
−
Tidlig forelæggelse
KOM (2017) 0493
KOM (2017) 0493
–
bilag 2 (samlenotat)
KOM (2017) 0493
–
bilag 3 (udtalelse fra ERU)
EUU alm. del (17)
–
bilag 133 (kommenteret dagsorden)
Udenrigsministeren:
Jeg vil gerne forelægge sagen om en konvention om en multilate-
ral investeringsdomstol. Sagen forelægges til forhandlingsoplæg.
Udkastet til forhandlingsdirektiver blev fremlagt i forbindelse med kommissionsforman-
dens tale om Unionens tilstand i september i år.
Ved indgåelsen af frihandelsaftalen med Canada
–
som Danmark ratificerede den 1. juni
med bred opbakning i Folketinget
–
forpligtede EU sig til at arbejde for oprettelsen af en
multilateral investeringsdomstol. Det skulle ske på grundlag af principperne i det nye
tvistbilæggelsessystem for investeringsbeskyttelse: Investment Court System
–
eller ICS.
Domstolen skal gøre det muligt at forelægge tvister mellem virksomheder og stater med
afsæt i investeringsbeskyttelsesaftaler, som tilmeldes domstolen. Det vil for EU's ved-
kommende eksempelvis være CETA, de kommende aftaler om investering med Vietnam
og Singapore og andre fremtidige aftaler, hvor man måtte blive enige om at inkludere in-
vesteringsbeskyttelse.
Det vil også gælde for de enkelte medlemsstaters
–
og dermed Danmarks
–
bilaterale
investeringsbeskyttelsesaftaler, i det omfang at partnerlandet er indforstået med at tilmel-
de aftalen til domstolen.
Den multilaterale tilgang har en række fordele sammenlignet med det traditionelle ISDS-
system. For det første sikres Domstolens uafhængighed i kraft af en fast gruppe af pro-
fessionelle dommere. Man går således væk fra ad hoc-tilgangen med at nedsætte vold-
gifter, hvor deltagerne udpeges af parterne i tvisten.
212