Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 190
Offentligt
1826682_0001.png
Den 24.november 2017
MFVM 407
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/xx af
dd.mm.2017 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt an-
går godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet bifenthrin (Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at godkendelsen af aktivstoffet bifenthrin ændres i henhold til forordning
1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at godkendel-
sesbetingelserne ændres for stoffet i bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt an-
går listen over godkendte aktivstoffer. For bifenthrin foreslås det, at stoffet ikke længere må anven-
des udendørs, men kun indendørs i væksthuse. Der er ingen økonomiske eller administrative konse-
kvenser for regioner, kommuner eller staten. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 12.-13. december 2017. Det er ikke umiddelbart
muligt at vurdere konsekvenserne af forslaget for miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
mener, at godkendelsen af bifenthrin bør begrænses til væksthuse, hvor der er vist sikker anvendelse
for bifenthrin med de gældende risikobegrænsende foranstaltninger. Regeringen agter derfor at
støtte Kommissionens forslag om restriktioner for godkendelsen af bifenthrin
Baggrund
Foreløbigt forslag til Kommissionsforordning udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) xx/xx af dd.mm.2017 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår god-
kendelsesbetingelserne for aktivstoffet bifenthrin er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 21, som fast-
lægger, at Kommissionen kan tage godkendelsen af et aktivstof op til fornyet vurdering, hvis der fore-
ligger ny viden om stoffet.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-
get. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forsla-
get, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen ændrede forslag eller indenfor
en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen ændret forslag eller indenfor en
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Notat om komitésag om godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet bifenthrin
1826682_0002.png
måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ
udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalifice-
ret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen på egen hånd vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
12.-13. december 2017.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ændring af godkendelsen af aktivstoffet bifenthrin i henhold til
forordning om plantebeskyttelsesmidler. Det foreslås, at godkendelsen af bifenthrin begrænses til an-
vendelse i væksthuse.
Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ek-
spertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA),
hvor flere medlemsstaters pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i oven-
nævnte forslag, der har til hovedformål at indskrænke godkendelsen af aktivstoffet i henhold til for-
ordning 1107/2009. EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport over risikovurderingen for aktivstof-
fet. Rapporten
er tilgængelig på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapporten, der hører til forslaget, har vurderingen af aktiv-
stoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at aktivstoffet opfylder
betingelserne i artikel 4, stk. 1-3 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at det er vist, at
der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De resterende anvendelsesområder er:
Aktivstof
Bifenthrin
Anvendelsesområde
Bekæmpelse af plantesugende og -bidende insekter samt
bladlus (virusvektor) i væksthuse.
Når aktivstoffer er godkendt i henhold til forordning 1107/2009, er det efterfølgende en national opga-
ve at tage stilling til, om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det
pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper”
samt
den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på data-
blade i de vurderingsrapporter, som er knyttet til forordningsforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stoffet, skal
der ifølge udkastet til vurderingsrapporten for nogle stoffer tages særligt hensyn til visse risici. Det kan
f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter,
risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødven-
digt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Notat om komitésag om godkendelsesbetingelserne for aktivstoffet bifenthrin
1826682_0003.png
Gældende dansk ret
Aktivstoffet bifenthrin er tidligere godkendt i EU i henhold til forordning 1107/2009 om plantebeskyt-
telsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet blive optaget på bilag til Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer. Denne liste er direkte
gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget. Der er
ikke godkendt plantebeskyttelsesmidler med bifenthrin i Danmark, og der er ikke givet dispensation
hertil i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller
konsekvenser for EU’s
budget. Der er ingen administrative konsekvenser for staten. Forslaget
skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget om ændret godkendel-
se af bifenthrin vil ikke have erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der ikke findes godkendte midler
indeholdende dette stof i Danmark, og ikke er givet dispensation hertil i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en
ændring af godkendelsen af aktivstoffet i henhold til forordning 1107/2009, idet effekten på beskyttel-
sesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af midler med det pågældende
aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes
under danske forhold.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd (DØR) bemærker, at bifenthrin er yderst giftigt for fisk, krebsdyr og andre akvati-
ske dyr. DØR mener, at det er en fremgang, at der lægges op til at begrænse brugen til indendørsbrug.
Da stoffet er persistent mener DØR, at det bør udfases over en årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
EU-vurderingen har vist, at stoffet har et stort potentiale for at bioakkumulere (ophobes) i miljøet. Der
mangler data til at vise, at bioakkumuleringen ikke vil give anledning til uacceptable effekter i miljøet.
På den baggrund er det kun muligt at støtte anvendelser, som ikke giver anledning til eksponering af
miljøet. Regeringen er derfor enig i, at der skal sættes restriktioner i godkendelsen af bifenthrin, såle-
des at det kun må anvendes i væksthuse. Regeringen mener, at der er vist sikker anvendelse for så vidt
angår miljø under forudsætning af, at bifenthrin kun godkendes til væksthuse. Regeringen agter på
den baggrund at støtte Kommissionens forslag om ændret godkendelse af bifenthrin.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3